H αγορά του σουηδικού Gripen από την Αεροπορία της Βραζιλίας υπήρξε μια από τις πλέον έντονες και για κάποιους άκρως αμφιλεγόμενες διαγωνιστικές διαδικασίες και τελικά προμήθειες στην Νότιο Αμερική, με την Βραζίλια να έχει παλινδρομήσει πολλές φορές στον διαγωνισμό F-X, ενώ σε κάποια στιγμή υποψήφιο ήταν και το Sukhoi Su-30.
Τελικά η Força Aérea Brasileira παρήγγειλε στη Saab (τριανταέξι) 36 Gripen με την προμήθεια να περιλαμβάνει τόσο 28 μονοθέσια F-39E όσο και 8 διθέσια επιχειρησιακά F-39F και έγινε ο πρώτος πελάτης για τη συγκεκριμένη έκδοση, που δεν είχε παραγγελθεί από την Σουηδική Αεροπορία.
Μια από τις δεσμεύσεις της βραζιλιάνικης προμήθειας ήταν η συγκρότησης εγχώριας γραμμής συναρμολόγησης/παραγωγής και στις 9 Μαΐου 2023 ο Βραζιλιάνος πρόεδρος Λούλα εγκαινίασε αυτή την υποδομή στο Gavião Peixoto.
Από την γραμμή συναρμολόγησης θα προέλθουν πλέον 15 αεροσκάφη (αποκλειστικά μονοθέσια), έναντι της αρχικής απαίτησης για 23, στόχος που για μια σειρά λόγων, περιλαμβανομένης και της οικονομικής κρίσης στη Βραζιλία δεν επιτεύχθηκε.
Πηγές στην νοτιοαμερικανική χώρα υποστηρίζουν όμως ότι η εγχώρια παραγωγή ήταν εξ’ αρχής αντιοικονομική και αυτό δεν θα διορθωθεί παρά μόνο εάν υπάρξουν και άλλες παραγγελίες της Força Aérea Brasileira, που θα αντισταθμίσουν την επένδυση.
Η Βραζιλιάνικη Αεροπορία όμως δεν έχει ανακοινώσει τέτοια πρόθεση, που θεωρείται απίθανη, λόγω έλλειψης κονδυλίων, τουλάχιστον όχι πριν το δεύτερο μισό της τρέχουσας δεκαετίας και μάλιστα στο τέλος της.