Η Ελλάδα είναι το τρίτο μέλος του προγράμματος της «Ευρώ-Κορβέτας» («European Patrol Corvette») και η ελληνική σημαία βρίσκεται πλέον πλάι στη γαλλική και την ιταλική στην επίσημη ιστοσελίδα της Μόνιμης Διαρθρωμένης Συνεργασίας (PESCO) για το πρόγραμμα.
Το εγχείρημα υιοθετήθηκε από την PESCO στις 12 Νοεμβρίου 2019. Χρέη συντονιστή σε αυτό έχει η Ιταλία και το έργο αποσκοπεί στη σχεδίαση και την ανάπτυξη πρωτότυπου για μια νέα κλάση πολεμικού πλοίου, με την επωνυμία «European Patrol Corvette». Το πλοίο που θα προκύψει, θα επιτρέπει τη φιλοξενία αρκετών συστημάτων και εξοπλισμού, για να ολοκληρώνει με ευέλικτη προσέγγιση έναν μεγάλο αριθμό καθηκόντων και αποστολών.
Στο θέμα είχε αναφερθεί η εφημερίδα «Καθημερινή» και ο δημοσιογράφος Βασίλης Νέδος στις 12 Ιανουαρίου 2020, όμως, χάρη στη μνεία της ιστοσελίδας της PESCO υπάρχει τώρα η τυπική επαλήθευση. Η εξέλιξη είναι θετική και για τις Γαλλία και Ιταλία, αφού προσδοκούν να απολαύσουν τα οικονομικά οφέλη της προσπάθειας των Βρυξελλών για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής πολεμικής βιομηχανίας και άμυνας.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ: Αν επιθυμούμε ΠΝ με οροφή 12 κύριων μονάδων, πρέπει υποχρεωτικά να πάμε σε κορβέτες
Η ελληνική συμμετοχή φαίνεται να σηματοδοτεί τη στροφή προς τη μελλοντική απόκτηση κορβετών, για τη συμπλήρωση του αριθμού των κύριων μονάδων επιφανείας του Πολεμικού Ναυτικού (ΠΝ) και τη σταδιακή αντικατάσταση των παλαιότερων φρεγατών. Σύμφωνα με τις λιγοστές διαθέσιμες πληροφορίες, το πλοίο θα έχει εκτόπισμα τουλάχιστον 3.000t, θα έχει δηλαδή ουσιαστικά μέγεθος παρόμοιο με τις διαθέσιμες φρεγάτες του ΠΝ.
Επιπλέον, η συμμετοχή της Ελλάδας αναμένεται να προσφέρει έργο στα ελληνικά ναυπηγεία, να διασφαλίσει και –γιατί όχι- να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, αλλά και κίνητρο σε επενδυτές να δραστηριοποιηθούν σε αυτόν τον πολύπαθο κλάδο της οικονομίας. Να θυμίσουμε, το πρόγραμμα δεν αφορά αποκλειστικά (πιθανές) ελληνικές ανάγκες και υπόσχεται έσοδα από την κάλυψη των απαιτήσεων του Γαλλικού και του Ιταλικού Ναυτικού, καθώς επίσης κέρδη από δυνητικές εξαγωγικές συμβάσεις.
Το αρνητικό είναι πως η ανάπτυξη του προγράμματος αναμένεται να αποδώσει καρπούς μετά το 2025, για να μην πληγεί η εξαγωγική προώθηση διαθέσιμων σχεδιάσεων των εταιρειών Naval Group και Fincantieri.
Επίσης υπάρχει και μερική επιβεβαίωση παλαιότερου δημοσιεύματός μας που αναφέρει πως το πρόγραμμα προμήθειας των Belh@rra θα συνεχιστεί με 6 κορβέτες, που αρχικά είχαμε προσδιορίσει σαν Gowind, αλλά χωρίς να είναι δεδομένο πως η Ελλάδα θα πήγαινε “σώνει και καλά” στις γαλλικές κορβέτες.
Στο θέμα θα επανέλθουμε άμεσα, καθώς αναμένουμε περισσότερες πληροφορίες να γίνουν διαθέσιμες από την επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Γαλλία.