Μια σειρά από δηλωσεις στο Twitter του εκπροσώπου Τύπου του Γαλλικού Υπουργείου Άμυνας, του Herve Grandjean, δίνουν επιγραμματικά τη γαλλική απάντηση σχετικά με την ακύρωση του προγράμματος των 12 υποβρυχίων που θα έφτιαχνε η Naval Group για την Αυστραλία. Η οποία απάντηση είναι πολύ σκληρή στην ουσία της ενώ σε πολλά σημεία θυμίζει ότι είχαμε αναφέρει και εμείς σε σχετική ανάλυση.
Τι λέει λοιπόν ο Grandjean:
In the last few days, everything and its opposite has been said about the Australian submarine contract. The safety of Australians and the performance of our industrialists deserve better than peremptory statements. A #thread to better understand the Australian submarine affair.
— Porte-parole du ministère des Armées (@HerveGrandjean) September 21, 2021
Η Γαλλία έχει φτιάξει πάνω από 250 υποβρύχια εδώ και 120 χρόνια, με τουλάχιστον 230 από αυτά συμβατικά. Η εκτίμηση των χρηστών είναι πολύ θετική. Το αυστραλιανό πρόγραμμα θα ωφελούνταν ιδιαίτερα τόσο από την εμπειρία κατασκευής των πυρηνοκίνητων Barracuda όσο και από την εμπειρία της Naval στην κατασκευή των συμβατικών Scorene για άλλες χώρες (Χιλή, Μαλαισία, Ινδία, Βραζιλία).
Σε αρκετές παραμέτρους η απόδοση του συμβατικής πρόωσης Barracuda που είχε αποφασίσει να προμηθευθεί η Αυστραλία είναι καλύτερη από ένα πυρηνοκίνητο. Για παράδειγμα το συμβατικό υπόβρύχιο είναι πιο αθόρυβο καθώς δεν χρειάζεται να λειτουργεί συνέχεια το σύστημα ψύξης του αντιδραστήρα. Επίσης η γαλλική πρόταση είχε πρόωση μέσω pump jet, που προσέφερε ιδιαίτερα αυξημένη “αθόρυβη” ταχύτητα πλεύσης.
Τα υποβρύχια που είχαν προταθεί και συμφωνηθεί με την Αυστραλία ήταν ωκεάνιων επιχειρήσεων, οπότε είχαν σημαντική αυτονομία και εμβέλεια. Ακόμη, το 2009 η Αυστραλία είχε ήδη διατυπώσει στη στρατηγική της πως «αποκλείει την πυρηνική πρόωση για τα νέα υποβρύχια της». Πολύ πρόσφατα, τον Αύγουστο φέτος, σε κοινή ανακοίνωση των υπουργών Αμύνης και Εξωτερικών, Γαλλίας και Αυστραλίας δηλωνόταν πως «και οι δύο πλευρές αναγνωρίζουν την σημασία του προγράμματος των υποβρυχίων». Ακόμη περισσότερο, την ημέρα που εξαγγέλθηκε η συμφωνία AUKUS (και η ακύρωση της αυστραλιανής παραγγελίας), η Αυστραλιανή πλευρά είχε στείλει επιστολή στη γαλλική λέγοντας τους ότι είναι ικανοποιημένοι με την πρόοδο του προγράμματος και την απόδοση της σχεδίασης!
Ο ίδιος τονίζει πως είναι λάθος η σύγκριση του γαλλικού συμβατικού υποβρυχίου με αμερικανικά πυρηνοκίνητα. Τα τελευταία εξ όρισμού έχουν μεγαλύτερη εμβέλεια. Παρόλα αυτά, το γαλλικό υποβρύχιο ήταν αρκετά μεγάλο σε μέγεθος ώστε να προσφέρει την εμβέλεια και την προβολή ισχύος που είχε ζητήσει η Αυστραλία για τις δικές της ναυτικές επιχειρήσεις.
Όσο για την ακύρωση του προγράμματος; Ο Grandjean επισημαίνει πως αυτό είναι αρνητικό για την Αυστραλία, καθώς τα Barracuda θα ξεκινούσαν παραδόσεις από το 2030. Ενώ τώρα που ζητά νέα πυρηνοκίνητα υποβρύχια θα αρχίσει να τα παραλαμβάνει μάλλον το 2040, δηλαδή χρόνια αργότερα «ενώ η Κίνα εξοπλίζεται γοργά». Επίσης, σύμφωνα με αμερικανική επίσημη εκτίμηση το κόστος ενός πυρηνοκίνητου υποβρυχίου κλάσης Virginia είναι 3,46 δις δολάρια το ένα. Δηλαδή πολύ πιο ακριβά από ότι ένα συμβατικό γαλλικό Barracuda.
Τέλος ο Grandjean τονίζει πως στην συμφωνία AUKUS υποδηλώνεται πως τα πυρηνοκίνητα υποβρύχια θα κατασκευαστούν στην Αυστραλία. Μόνο που η χώρα έχει δηλώσει πως δεν επιθυμεί καμία πυρηνική τεχνολογία στο έδαφος της. Άρα λέει ο Grandjean «να υποθέσουμε πως οι ΗΠΑ θα παρέχουν όχι μόνο τον αντιδραστήρα αλλά και τους μηχανικούς μέσα στα υποβρύχια που θα τον συντηρούν και ίσως θα τον λειτουργούν;» Πως αυτό συνάδει με την εθνική ανεξαρτησία της Αυστραλίας; Ενώ βέβαια η κατασκευή υποδομών κατάλληλων για υποδοχή και συντήρηση πυρηνικών υποβρυχίων στην Αυστραλία θα είναι και ακριβή και περίπλοκη.
Το δικό μας σχόλιο: Είναι φανερό πως η Γαλλική πλευρά, λέει ευθέως πως οι Αυστραλοί τους εξαπάτησαν μέχρι μάλιστα την τελευταία στιγμή. Και πως η επιλογή που κάνουν τώρα θα είναι ακριβότερη, χειρότερη και θα έρθει πολύ πιο αργά από ότι την χρειάζονταν, ενώ μπαίνουν και ζητήματα ελέγχου των συγκεκριμένων υποβρυχίων από μια ξένη δύναμη, τις ΗΠΑ. Οι επισημάνσεις αυτές και οι κατηγορίες είναι και σοβαρές και δείχνουν το μεγάλο χάσμα που έχει δημιουργηθεί μεταξύ των δύο χωρών, αλλά προφανώς και μεταξύ Γαλλίας και ΗΠΑ-Βρετανίας.
Σχόλιa για Belharra και Rafale se 3, 2, 1…
Πτηση: Είναι αλήθεια πως την Τουρκική φρεγάτα έδιωξε ο Γαλλος καπετάνιος ή κάποια υποβρύχια γαλάζια απειλή;
Καλά τα λένε. Φυσικά δεν γνωρίζουμε όλες τις λεπτομέρειες, αλλά ήταν άσχημη η συμπεριφορά στους Γάλλους.
Ένα πιθανό σενάριο είναι η ΗΠΑ να έχουν υποσχεθεί στους Αυστραλούς να παραδώσουν ως ενδιάμεση λύση τα 2 Los Angeles-class υποβρύχια (USS Providence (SSN 719) και USS Oklahoma City (SSN 723) για όσο καιρό θα χρειαστεί για να κατασκευαστούν τα νεα τους υποβρύχια.
Για να μειώσετε την ζημιά κάντε μας μια πρόταση για 3 Barracuda “originale” που θα αρνηθούμε πολύ δύσκολα…
Μηπως με τις 4 ΦΤΙ να προσθεσουμε και 4 ΣορτφινΜπαρακουντα με σκαλπ ναβαλ για να κλειδωσουμε και την Ανατολικη Μεσογειο τα επομενα 40χρονια ……….. (με τις αποζημειωσεις των αυστραλων οι τιμες πεφτουν)
Χώσε Μακρον
Είναι πιθανόν η Αυστραλία να την “χρησιμοποίησε” τη Naval προκειμένου να πετύχει αποδέσμευση πυρηνικής τεχνολογίας από τους Αγγλοαμερικανούς. Δεν είναι αποικία πλέον για την έχουν στη λίστα αποκλεισμού από την πυρηνική ενέργεια. Μόλις το πέτυχε, τους άφησε τους Γάλλους γιατί δεν έχουν και ιδιαίτερο βάρος σ’ εκείνη την περιοχή. Ούτε βέβαια και οι Βρετανοί, παρά μόνο ως τσόντα των Αμερικανών.
Σ’ αυτή την περίπτωση η Naval όντως ήταν “χρήσιμη”, αλλά δε μπορούμε να μιλήσουμε και για εξαπάτηση. Ένα προσύμφωνο ακύρωσαν που, ανάλογα με τις ρήτρες που έχουν προβλεφθεί, θα πληρώσουν και το σχετικό κόστος. Δεν είναι απάτη αυτό ούτε έναντι της Naval, ούτε και κατά διάνοια έναντι της Γαλλίας.
Κάποια άλλη “εξαπάτηση” πέρα από τη “χρησιμοποίηση” εγώ δε μπορώ να δω. Κι αυτό από την πιθανή οπτική της Γαλλίας, γιατί το προσύμφωνο μπορούσε κάλλιστα να ακυρωθεί από το φούσκωμα του κόστους. Αν δηλ. εμείς είχαμε ένα letter of intent για τις FDI και στη διαμόρφωση που θέλαμε έφτανε 1,5 δις, δε μπορούσαμε να κάνουμε πίσω;
Αυτό το πρόγραμμα ήτανε ένα failed project που καν δεν άρχισε! Η Naval το ίδιο πήγε να κάνει και σε εμάς με την 1,5 δις σαβούρα FDI χωρίς ECM strales etc!!! Καλά που η LM μας έσωσε από άχρηστα και ανύπαρκτα πλοία πού θα μας έβγαζαν πολλά προβλήματα!!! Το ίδιο ισχύει και για την Sigma of course!!!!
Η Γαλλία κλαίγεται αλλά μπράβο στην Αυστραλία που πάνω από όλα έβαλε το συμφέρον της χώρας και δούλεψε ένα πλάνο Β καθώς φαινόταν ότι η Γαλλική λύση πήγαινε σε αδιέξοδο.
Αντί να κλαίγονται, οι Γάλλοι καλό θα ήταν να παίρνανε επιτέλους ένα μαθημα για τις επιπτώσεις της επί σχεδόν 60 χρόνια ιδιόμορφης στρατηγικής εξοπλισμών όπου οι εξαγωγές υπάρχουν όχι απλώς για να βγάζουν δουλειές οι Γαλλικές εταιρίες αλλά πάνω από όλα για να επιδοτούν την Γαλλική εμμονή για αμυντικό εξοπλισμό που πρέπει να είναι εξ’ολοκλήρου εγχώριος. Μία εμμονή που έχει πλεονεκτήματα (rafale) αλλά συνήθως και όλο συχνότερα πλέων, μειονεκτήματα. Ενδεχομένως τα προβλήματα που αντιμετώπισαν οι Αυστραλοί σχετικά με την ολοκλήρωση των Γαλλικών υποβρυχίων με συστήματα και όπλα μη Γαλλικά να μην ήταν τόσο σοβαρά αν η μονοδιάστατη στρατηγική εξολπισμών της Γαλλίας ήταν πιο οθολογική.
Αλλά το να έρχεται τώρα η μία χώρα του Νατο που αποφεύγει έτοιμα και δοκιμασμένα συστήματα (ακόμα και εκεί που πάσχει όπως τα CIWS) και να παραπονιέται επειδή δεν κατάφερε τρία χρόνια που ήταν μόνη στο τραπέζι να πάρει την δουλειά είναι σχεδόν σουρεαλιστικό. Κάτι μου θυμίζει αυτή η ιστορία.
το 2009 η Αυστραλία είχε ήδη διατυπώσει στη στρατηγική της πως «αποκλείει την πυρηνική πρόωση για τα νέα υποβρύχια της»
Και στα μέσα του 2021 οι Αυστραλοί άλλαξαν στρατηγική και θεωρούν ότι χρειάζονται πυρηνικά υποβρύχια. Άρα τα όσα αναφέρονται για έλεγχο των Υ/Β από αμερικάνικα πληρὠματα είναι άστοχο. Θα αλλάξει η όποια νομοθεσία και η Αυστραλία μπαίνει σε ένα κλειστό club χωρών που διαθέτουν υποβρύχια με πυρηνική πρόωση.
Οι Γάλλοι είχαν το αυστραλιανό συμβόλαιο υποβρυχίων από το 2016. Από τότε δεν κατασκεύασαν ποτέ ούτε ένα υποβρύχιο για τους Ausies.
Αυτό στα 90 δις για 12 υποβρύχια!
Η Αυστραλία μάλιστα τους ενημέρωσε και ζήτησε μια εναλλακτική λύση αφού η Γαλλία κατασκευάζει πυρηνικά υποβρύχια.
Όσο για την τιμή:
Βρετανικό πυρηνικό υποβρύχιο: 2,7 δισ
Ένα πυρηνικό υποβρύχιο των ΗΠΑ: 5,4 δις
Ένα γαλλικό … 7,3 δις.
Τώρα. Ποιος παίζει ποιον;
Φωνασκίες και κλαυθηρμοί από σύζυγο που την απάτησε ο εραστής της.
Το ανέκδοτο της γαλλικής ανακοίνωσης η αναφορά στον χρόνο παράδοσης!!!