Στις 28 Οκτωβρίου 2025, το πειραματικό αεροσκάφος X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) της NASA πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση από τις εγκαταστάσεις Skunk Works της Lockheed Martin στο Palmdale της Καλιφόρνια, σηματοδοτώντας ένα σημαντικό ορόσημο στην προσπάθεια αναβίωσης της υπερηχητικής πτήσης στις επιβατικές αερομεταφορές, δεκαετίες μετά την απόσυρση του γαλλοβρετανικού Concorde.

Το X-59 QueSST είναι ένα πειραματικό αεροσκάφος της NASA, σχεδιασμένο να αντιμετωπίσει ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια στην υπερηχητική πτήση: τη δημιουργία του sonic boom, ενός έντονου ηχητικού φαινομένου που προκαλείται από την υπερηχητική ταχύτητα και διαχέεται στο περιβάλλον κατά μήκος της διαδρομής ενός αεροσκάφους που πετά με ταχύτητα άνω του Mach 1.
Το X-59 στοχεύει στη μείωση του φαινομένου και στην ανακατεύθυνση των ηχητικών κυμάτων μακριά από το ίχνος πτήσης, καθιστώντας την υπερηχητική πτήση πιο αποδεκτή από τις ρυθμιστικές αρχές και το ευρύ κοινό.
Η παρθενική πτήση πραγματοποιήθηκε στις 8:14 π.μ. ώρα Ειρηνικού από το Εργοστάσιο 42 της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στο Palmdale της Καλιφόρνιας. Με πιλότο τον Nils Larson της NASA, το αεροσκάφος ανέβηκε στα 12.000 πόδια και εκτέλεσε βασικούς ελέγχους χειρισμού με ταχύτητες μεταξύ 170 και 250 κόμβων. Μετά από πτήση διάρκειας 67 λεπτών, προσγειώθηκε με ασφάλεια στη Βάση Edwards της ίδιας πολιτείας, επιβεβαιώνοντας την πτητική του ικανότητα.
Η αρχική αυτή πτήση σχεδιάστηκε ως υποηχητική, με στόχο την επαλήθευση των συστημάτων, των ηλεκτρονικών και της απόκρισης στους ελέγχους πτήσης. Οι επόμενες δοκιμές θα αυξήσουν σταδιακά την ταχύτητα του αεροσκάφους, ώστε να φτάσει σε υπερηχητικά επίπεδα και να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα της μείωσης του θορύβου.
Ο μοναδικός σχεδιασμός του X-59 περιλαμβάνει ένα μακρύ, αιχμηρό ρύγχος και μια -ειδικής αεροδυναμικής- άτρακτο που αναδιαμορφώνει τον τρόπο με τον οποίο σχηματίζονται και ταξιδεύουν τα κρουστικά κύματα κατά την υπερηχητική πτήση.
Η επιτυχία του X-59 μπορεί να ανοίξει τον δρόμο για μια νέα γενιά «ήσυχων» υπερηχητικών επιβατικών αεροσκαφών. Η NASA σχεδιάζει να πετάξει το αεροσκάφος πάνω από επιλεγμένες κοινότητες, προκειμένου να συλλέξει στοιχεία και δημόσια αντίδραση σχετικά με τα μειωμένα επίπεδα θορύβου.
Αυτές οι δοκιμές αναμένεται να συμβάλουν στη βελτίωση του σχεδιασμού υπερηχητικών αεροσκαφών και να βοηθήσουν στην άρση των περιορισμών για υπερηχητικές πτήσεις πάνω από ξηρά, που ισχύουν σήμερα σε πολλές χώρες του κόσμου, ιδιαίτερα στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Δοκιμές τροχοδρόμησης το περασμένο καλοκαίρι









