Σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ, Aselsan και Turkish Aerospace Industries (TAI) υπέγραψαν ένα σύμφωνο αξίας 18,5 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση αεροσκαφών ηλεκτρονικού πολέμου για την Τουρκική Αεροπορία. Το σχετικό πρόγραμμα, HAVA SOJ, προβλέπει την παραγωγή 4 αεροσκαφών ηλεκτρονικού πολέμου όπως και όλης της σχετικής υποδομής, συν κέντρο σχεδιασμού αποστολών και εκπαίδευσης.
Ως βασικό σκάφος θα χρησιμοποιηθεί το γνωστό δικινητήριο επιχειρηματικό τζετ Bombardier Global 6000, το οποίο ήδη έχει δει στρατιωτική χρήση, καθώς ως Global Eye υπηρετεί στα Αραβικά Εμιράτα φέροντας το ραντάρ Erieye ER AESA της Saab (ουσιαστικά η πιο σύγχρονη εκδοχή του ιπτάμενου ραντάρ που διαθέτει και η πολεμική μας αεροπορία). Άλλες στρατιωτικές χρήσεις του Global 6000 είναι ως Sentinel στην Βρετανική Αεροπορία (με δυνατότητες παρακολούθησης) και ως E11A στην Αμερικανική Αεροπορία, ως κόμβος τηλεπικοινωνιών μάχης. Το τζετ έχει μεγίστη ταχύτητα τα 0,89 Mach, μπορεί να μεταφέρει έως 17 επιβάτες/πλήρωμα, 2,6 τόνους φορτίο, ενώ η εμβέλεια του ξεπερνά τα 11.000 χιλιόμετρα.
Η Τουρκία έχει ήδη παραλάβει δύο Global 6000 σε διαμόρφωση “green”, δηλαδή «γυμνά» από εξοπλισμό, ώστε πάνω τους να γίνουν οι απαραίτητες μετασκευές για τον ρόλο τους.
Οι απεικονίσεις του τουρκικού Τύπου για το πως θα είναι τα αεροσκάφη μελλοντικά, δείχνουν μεγάλη ποικιλία λοβών, κοιλιακών και ραχιαιών, όπως και κεραιών. Με την προμήθεια τέτοιων αεροσκαφών, η Τουρκική Αεροπορία σχεδιάζει να αναλάβει ακόμη πιο εξειδικευμένες αποστολές κρούσης, σε περιβάλλον υψηλών παρεμβολών, κάτι που προφανώς αφορά την Ελλάδα, καθώς στον περίγυρο της δεν υπάρχει άλλη χώρα που να αιτιολογεί τέτοια απαίτηση.
To συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι μακράς πνοής για την Τουρκική Αεροπορία που αναζητά ένα τέτοιο αεροσκάφος εδώ και πολλά χρόνια, οπότε η συμφωνία Aselsan (που παράγει τα ηλεκτρονικά) με την ΤΑΙ (που θα κάνει τις μετασκευές) δρομολογεί το τελικό στάδιο παραγωγής με ορίζοντα πρώτης παράδοσης το 2026. Η Aselsan ήδη έχει σημαντική εμπειρία σε επίγεια συστήματα όπως τα Koral/Vuran, οπότε στην γειτονική χώρα είναι η πιο κατάλληλη για να εξελίξει και την εναέρια έκδοση τους.
Nα σημειώσουμε εδώ πως το συμφωνητικό μεταξύ TAI και Aselsan δεν αφορά το κύριο μέρος ανάπτυξης, αλλά την προσαρμογή των ηλεκτρονικών στο αεροσκάφος και τις μετασκευές, μιας και η Aselsan έχει ήδη συνάψει ξεχωριστό συμβόλαιο 430 εκατομμυρίων δολαρίων με το τουρκικό κράτος για την ανάπτυξη των συστημάτων.