Πολλά ήταν τα νέα που «βγήκαν» από την εκδήλωση που οργάνωσε η κοινοπραξία του ιταλικού ναυπηγικού ομίλου Fincantieri με την Onex στην Ελευσίνα, στις 3-4 Φεβρουαρίου, με θέμα «Εγχώριες δυνατότητες ναυπηγικού τομέα – Δημιουργία ναυπηγικού οικοσυστήματος». Στην εκδήλωση ουσιαστικά παρουσιάστηκε η πρόταση της κοινοπραξίας για την διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, για την κατασκευή της νέας κορβέτας του Πολεμικού Ναυτικού και γενικότερα για τη συνεργασία με την ελληνική βιομηχανία. Την εκδήλωση στήριξαν πολλοί φορείς όπως ο ΣΕΒ, ο ΣΕΒΕ, ο ΣΕΚΠΥ, ο Δήμος Ελευσίνας, ενώ ήταν υπό την αιγίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και του υπουργείου Ναυτιλίας και παραβρέθηκαν οι πρέσβεις ΗΠΑ και Ιταλίας.
Αρχικά να δούμε τι προτείνεται για το Ναυπηγείο Ελευσίνας. Όπως είπε ο επικεφαλής της Onex, κ. Πάνος Ξενοκώστας, το σχέδιο εξυγίανσης που έχει ετοιμαστεί με την βοήθεια της Ernst & Young προβλέπει την ανάληψη χρεών από πλευράς κοινοπραξίας, περίπου 220 εκατομμυρίων ευρώ, από συνολικά πάνω από 450 που έχουν συσσωρεύσει τα Ναυπηγεία, προς το Πολεμικό Ναυτικό, τους εργαζόμενους, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις τράπεζες κ.ο.κ. Άρα το «κούρεμα» χρεών θα είναι κάπου στο 50% ή 230 εκατομμύρια ευρώ.
Στη συνέχεια προβλέπονται επενδύσεις ύψους 200 εκατ. ευρώ σταδιακά εντός δεκαετίας, ώστε να ενισχυθεί σημαντικά η υποδομή των ναυπηγείων και να μπορούν να αναλαμβάνουν εκτεταμένο έργο (έως 150 σκάφη για επισκευές το έτος). Για το τελευταίο η Onex θα μπορέσει να συνεισφέρει από το δικό της πελατολόγιο των Ναυπηγείων Σύρου.
Έτσι στόχος είναι τα ναυπηγεία να επαναλειτουργήσουν δημιουργώντας δυνητικά περίπου 1.000 θέσεις εργασίας στο αμυντικό τους κομμάτι και άλλες 1.000 στο εμπορικό. Σημαντικό στοιχείο εδώ είναι η χρηματοδότηση από αμερικανικής πλευράς, που θα στηρίξει το όλο πόνημα.
Το παραπάνω σχέδιο εξυγίανσης απαιτεί βέβαια -πριν φθάσει στο δικαστήριο όπου θα κριθεί- να έχει την συναίνεση των πιστωτών. Εδώ ο κ. Ξενοκώστας ενημέρωσε πως υπάρχει υποστήριξη από τους εργαζόμενους με το 99% αυτών να έχουν συμβληθεί σχετικά. Επίσης το υπουργείο Εθνικής Αμύνης έχει δεσμευθεί έως τις 15 Φεβρουαρίου να εγκρίνει το σχέδιο, κάτι απαραίτητο μιας και τα Ναυπηγεία οφείλουν σημαντικό ποσό στο Πολεμικό Ναυτικό. Τη δέσμευση του υπουργείου Εθνικής Αμύνης επιβεβαίωσε και ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Άδωνις Γεωργιάδης στη δική του ομιλία. Όσο για τις τράπεζες ο κ. Ξενοκώστας δήλωσε πως θεωρεί «αυτονόητη τη δική τους έγκριση» καθώς μέσω της εξυγίανσης όλοι οι μετέχοντες θα εισπράξουν από τα οφειλόμενα και πάντως περισσότερα από άλλη λύση, που μάλλον θα ήταν και μηδενικών επιστροφών.
Σε ότι αφορά τώρα το πρόγραμμα κορβετών όπως και της αναβάθμισης των φρεγατών ΜΕΚΟ. Τόσο από τις ομιλίες των στελεχών της Fincantieri όπως και εκείνων της Onex ήταν εμφανές πως θεωρείται βασικό στοιχείο της ανασύστασης των ναυπηγείων, ως έργο που θα τα στηρίξει οικονομικά και τεχνολογικά, αποδίδοντας σταδιακά και μια τεχνική βάση που θα εξυπηρετεί τις πολλές ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού σε συντηρήσεις, επισκευές, κατασκευές κ.ο.κ. Ακόμη η πρόταση για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας εμπεριέχει, όπως διαφάνηκε τουλάχιστον, την προοπτική αυτά να αποτελούν σταθερό αποδέκτη των διαφόρων ναυτικών προγραμμάτων της χώρας.
Ενώ επιπρόσθετα περιγράφηκε και το γενικό όφελος για το κράτος που θα έχει «πλεονάσματα οικονομικής διπλωματίας από τη δημιουργία ενός αμερικανικού ναυπηγικού και τεχνολογικού κόμβου στην Ανατολική Μεσόγειο» όπως το διατύπωσε ο κ. Ξενοκώστας. Μάλιστα ο στόχος σε εργασίες πολεμικών σκαφών είναι η κατασκευή 2-3 πλοίων το έτος, όπως και η ανάληψη επισκευαστικού έργου για το Πολεμικό Ναυτικό αλλά και για τον 6ο Αμερικανικό Στόλο, όπως και για συμμαχικούς στόλους.
Στην πρόταση τώρα της Fincantieri για την μελλοντική φρεγάτα του Ναυτικού αυτή είναι το σχέδιο FCX 30, σύμφωνα με τη δική της κωδικοποίηση, εκδοχή της οποίας είναι οι γνωστές κορβέτες κλάσης Doha του Κατάρ.
Το βασικό σχέδιο είναι για ένα σκάφος εκτοπίσματος 3.200 τόνων (έμφορτο), μήκους 107 μέτρων, πλάτους 14,7, μεγίστης ταχύτητας 25+ κόμβων, τυπικής ταχύτητας 14 και «σιωπηλής» με χρήση ηλεκτροκινητήτων 12 κόμβους. Η εμβέλεια εκτιμάται σε 5.000 ναυτικά μίλια με 14 κόμβους, ενώ το πλήρωμα είναι 112 άτομα. Το σκάφος περιγράφεται ως πολλαπλών αποστολών, χαμηλού ίχνους (θερμικού, ηλεκτρομαγνητικού, ακουστικού) με τις κατάλληλες διαμορφώσεις στην επιφάνεια του, τη μόνωση μηχανών και θερμών επιφανειών κ.λπ.
Τα οπλικά συστήματα και ηλεκτρονικά θα καθοριστούν με βάση τις απαιτήσεις του πελάτη. Πάντως στις απεικονίσεις που παρουσιάστηκαν είχαμε τη γνωστή διαμόρφωση με 8 αντιπλοϊκούς πυραύλους, 16 κελιά αντιαεροπορικών πυραύλων, κύριο πυροβόλο, RAM πάνω από το υπόστεγο ελικοπτέρου, δύο πυροβόλα μικρού διαμετρήματος κ.ο.κ.
Οι εκπρόσωποι της Fincantieri επέμεναν πάντως σε 3 σημεία: Ότι η πρόταση τους αφορά «πραγματικό πλοίο», που είναι ήδη εν πλω. Ακόμη στο ότι είναι πολύ ευέλικτοι στο να διαμορφωθεί το σχέδιο ανάλογα το τι ζητείται, όπως βέβαια και στην δική τους εμπειρία στην κατασκευή πολεμικών πλοίων αλλά και γενικότερα στη διαχείριση μεγάλων έργων ναυτικών κατασκευών και σε διάφορα ναυπηγεία σε όλο τον κόσμο με τα οποία συνεργάζονται.
Για την κατασκευή 4 κορβετών η πρόταση προβλέπει την 1η να χτίζεται στην Ιταλία και τις 3 επόμενες στην Ελευσίνα, όπου υπήρξε εκτίμηση ότι -στην κορύφωση του προγράμματος- θα συντηρούνται έως και 800 θέσεις εργασίας, που βέβαια θα μειώνονται σταδιακά προς την ολοκλήρωση του.
Μάλιστα ένα slide της σχετικής παρουσίασης έδειξε και την διαμόρφωση των εργασιών όπως μπορεί να γίνουν στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις της Ελευσίνας.
Συνολικά η εκδήλωση -στην οποία παρουσίασαν και τις δικές τους τεχνολογικές δυνατότητες και το πως θα μπορούσαν να συνεισφέρουν στο πρόγραμμα των κορβετών και αρκετές ελληνικές εταιρίες, όπως οι Intracom Defence, Miltech, Prisma Electronics, FEAC, Althom – προέβαλε μια πρόταση με πολλές παραμέτρους. Όπου συνδυάζονται η διάσωση των Ναυπηγείων, η σύνδεση με την εγχώρια βιομηχανική βάση, η διεθνής χρηματοδότηση με κύριο παράγοντα τις ΗΠΑ, η ανάληψη μεγάλων κατασκευαστικών και επισκευαστικών έργων από το Πολεμικό Ναυτικό με επίκεντρο το πρόγραμμα κορβετών, η δημιουργία σημαντικής επισκευαστικής βάσης στην Ανατολική Μεσόγειο, η παροχή και δημιουργία τεχνογνωσίας. Το όλο σχέδιο είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο και είναι ενδιαφέρον να το παρακολουθήσει κανείς στην εξέλιξη του ως μια τέτοια σύζευξη πολλών στόχων και προϋποθέσεων, που θα κριθούν σε πολλά στάδια. Αρχικά από πλευράς πιστωτών, μετά δικαστικά για τη έγκριση του σχεδίου εξυγίανσης, μετά από πλευράς ανάληψης των κορβετών (ερώτημα εδώ αν δεν ευοδωθεί αυτό τι θα σημάνει για την πρόοδο του προγράμματος), στη συνέχεια διαχειριστικά και από πλευράς εύρεσης εμπορικού και στρατιωτικού πελατολογίου, χρηματοροών, επενδύσεων κ.ο.κ.