21.8 C
Athens
Τρίτη, 23 Απριλίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗFiat CR.25: Η ιταλική ανεκπλήρωτη προσδοκία

Fiat CR.25: Η ιταλική ανεκπλήρωτη προσδοκία

- Advertisement -

Το ενδιαφέρον των πολεμικών αεροπορικών βιομηχανιών ανά τον κόσμο για μια καινούρια εμβόλιμη κατηγορία, ώστε να καλυφθεί το αξιοπρόσεκτο κενό μεταξύ βαρέων μαχητικών και ελαφρών βομβαρδιστικών, είχε καταστεί πολύ έντονο κατά τις δεκαετίες του 1930 και 1940. Έτσι, επικεντρώθηκαν στο σχεδιασμό διθέσιων ή τριθέσιων δικινητήριων τα οποία θα μπορούσαν να εκτελέσουν επιπλέον αποστολές και ως αναχαιτιστικά, αναγνωριστικά, ή συνοδευτικά.

Οι Ιταλοί προσπάθησαν να κλείσουν αυτό το κενό αρχικώς με το μονοκινητήριο Βreda Ba.75 – όπου κατασκευάστηκε σε ένα πρωτότυπο – και κατόπιν με το σβέλτο δικινητήριο Βreda Ba.88. Οι ελπίδες τους κατέρρευσαν ολοσχερώς, όταν, μετά τις πρώτες ελπιδοφόρες δοκιμές, ακολούθησαν νέες με προσαρμοσμένο και τον οπλισμό του (τότε ήταν που φάνηκαν ξεκάθαρα οι σοβαρές αδυναμίες του). Αναπτερώθηκαν όμως εκ νέου με το Fiat CR.25 που είχε αναλάβει η σχεδιαστική ομάδα του Τσελεστίνο Ροσατέλι το 1937 και στόχευε στην αντικατάσταση του απογοητευτικού Breda Ba.88. Η παραγωγή όμως του πολλά υποσχόμενου CR.25 υπήρξε λίαν περιορισμένη, αφού οι Ιταλοί βασίστηκαν και επαναπαύτηκαν στην ισχύ αέρος που τους προσέφερε η συμμαχία τους με τους Γερμανούς πριν αλλά και κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Η παρθενική πτήση του πρωτοτύπου πραγματοποιήθηκε από τον Βαλεντίνο Κους την 22η Ιουλίου του 1937, όπου κατέστη σαφές πως διέθετε όλες τις ικανότητες ώστε να ανταποκριθεί σε πολλαπλούς ρόλους, ακόμη και επιβατικού. Τροφοδοτείτο από δύο δεκατετρακύλινδρους αστεροειδείς αερόψυκτους Fiat A.74 RC.38 (τους ιδίους κινητήρες έφεραν και το Fiat G.50 με το Macchi C.200) οι οποίοι περιέστρεφαν τρίφυλλη κλασική έλικα και είχαν απόδοση 840 ίππων έκαστος.

Η μέγιστη ταχύτητα του αεροπλάνου ήταν 304 μίλια την ώρα, ενώ μπορούσε να φτάσει σε εμβέλεια τα 920 μίλια και να ανέλθει σε υψόμετρο 26.250 ποδιών. Mολαταύτα, δεν κέρδισε το ενδιαφέρον των υψηλόβαθμων στελεχών της Βασιλικής Ιταλικής αεροπορίας, της Regia Aeronautica, όπου λανθασμένα θεώρησαν πως άξιζε να στρέψουν την προσοχή τους σε άλλα projects, σαν αυτό του βομβαρδιστικού και αναγνωριστικού Caproni Ca.311.

Το Fiat CR.25, εξ ολοκλήρου κατασκευασμένο από ελαφρύ κράμα μετάλλων, μπορούσε να χαρακτηριστεί ως αρκετά σύγχρονο με αρμονική λεπτή άτρακτο η οποία προσέθετε στην αεροδυναμική του γραμμή και κατέληγε σε μονό κάθετο ουραίο. Ο υπερυψωμένος θάλαμος διακυβέρνησης προσέφερε εξαιρετική θέα και άμεση οπτική επαφή με τους κινητήρες τοποθετημένους στις βάσεις των πτερύγων που στηρίζονταν σε συμβατικό σύστημα προσγείωσης.

Στην αρχική του μορφή, έφερε τέσσερα σταθερά πολυβόλα Breda-SAFAT των 12,7 χιλ. για εμπρόσθιες βολές και διέθετε δυνατότητα μεταφοράς βομβών βάρους 661 λιβρών (300 κιλών). Το βασικό πλήρωμα αποτελείτο από δύο μέλη, όπου αυξάνονταν σε τρία στην έκδοση βομβαρδιστικού. Είχε μήκος 13,5 μέτρα, ύψος 3,3 και άνοιγμα πτερύγων 16.

Ο αερόψυκτος Fiat A.74 RC.38

Η πρώτη έκδοση του αναγνωριστικού – σε δύο πρωτότυπα – ονομάστηκε απλώς CR.25 και είχε δυνατότητα ευκόλου μετατροπής του σε ελαφρύ βομβαρδιστικό. Το βελτιωμένο CR.25bis ήταν κατά βάση αναγνωριστικό μακράς εμβελείας. Μπορούσε όμως να χρησιμοποιηθεί και ως βομβαρδιστικό ή συνοδευτικό αποστολών. Δέκα πρωτότυπα κατασκευάστηκαν για δοκιμές με αυτούς τους πολλαπλούς ρόλους και οπλισμό δύο μόνο Breda-SAFAT. Το δέκατο πρωτότυπο, το CR.25D, διαμορφώθηκε ως μεταφορικό για προσωπικότητες και διπλωμάτες με δρομολόγια μεταξύ Ρώμης και Βερολίνου. Ακολούθησε και το CR.25quater με μεγαλύτερες πτέρυγες και βαρύτερο οπλισμό. Πέταξε για πρώτη φορά το 1940, αλλά τίποτε περισσότερο δεν είναι γνωστό για τον συγκεκριμένο τύπο.

Παρά την αρχική παραγγελία για σαράντα CR.25, μόνο δώδεκα τελικά ετέθησαν σε υπηρεσία κατά τον πόλεμο. Έξι εξ αυτών εστάλησαν τον Ιούλιο του 1941 στην 173η Μοίρα Ricognizione Strategica Terrestre, με έδρα το Παλέρμο της Σικελίας, όπου οι πιλότοι του υποσμηναγού Ριντόνε σχημάτισαν τις καλύτερες εντυπώσεις από το χειρισμό και την απόδοση του αεροσκάφους.

Αξιοσημείωτο είναι πως κανένα από όσα παρήχθησαν δεν παρουσίασαν μηχανολογικής φύσεως προβλήματα, έχοντας συμπληρώσει σχεδόν 400 ώρες πτήσεως ως συνοδευτικά αποστολών στη Λιβύη και ως αναγνωριστικά επάνω από τη Μάλτα. Τότε ήταν που σημείωσαν και κάποιες επιτυχίες εναντίον βρετανικών βομβαρδιστικών, και συγκεκριμένως των Bristol Beaufort· αλλά αερομαχίες έχουν επίσης καταγραφεί και με Bristol Blenheim. Το CR.25 παρέμεινε σε ενεργό δράση έως τις αρχές του 1943 (η τελευταία του πτήση έλαβε χώρα ακριβώς στα μέσα του Ιανουαρίου), όταν και αποσύρθηκε πλήρως από επιχειρήσεις πρώτης γραμμής. Όμως, ήδη από τον Οκτώβριο του 1942 είχε αρχίσει να αντικαθίσταται από το δικινητήριο Caproni Ca.314.

Μετά την παράδοση της Ιταλίας στους Συμμάχους, τα εναπομείναντα αεροπλάνα κατασχέθηκαν από τους Γερμανούς και μοιράστηκαν σε διάφορες μονάδες για αποκλειστικά εκπαιδευτικούς σκοπούς. Εν κατακλείδει, το CR.25 υπήρξε ένα ακόμη υποσχόμενο αεροσκάφος που δεν βρήκε άνωθεν σθεναρή και συγκροτημένη υποστήριξη ώστε να παραχθεί σε σημαντικούς αριθμούς και να τεθεί σε υπηρεσία προς ενίσχυση των πολεμικών εναερίων ιταλικών επιχειρήσεων.

Ο θάλαμος διακυβερνήσεως

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Ελληνικός Στόλος με περισσότερες και φθηνότερες FDI Made in Greece

Το Πολεμικό Ναυτικό, αν όλα πάνε καλά, θα παραλάβει εντός του 2025 τις δυο πρώτες φρεγάτες κλάσης "Κίμων". Οι φρεγάτες αυτές μέχρι το 2028...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι “άγνωστοι” πύραυλοι ROCKS στη ισραηλινή φαρέτρα έπληξαν τελικά το Ισφαχάν;

Τα υποτιθέμενα «αντίποινα» του Ισραήλ στο Ιράν και το τι ακριβώς συνέβη το πρωί της Παρασκευής στο Ισφαχάν, παραμένουν στη σφαίρα της ασάφειας, που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 23 Απριλίου 1918: Επιδρομή στο Ζεεμπρούγκε, η “μητέρα”...

0
Σε μια παράτολμη επιχείρηση, μονάδα ειδικά επιλεγμένων και εκπαιδευμένων Βρετανών πεζοναυτών επιτίθεται στη γερμανική ναυτική βάση Ζεεμπρούγκε (Zeebrugge) κοντά στην πόλη Μπρίζ του κατεχόμενου...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η ένδοξη δράση του μεταγωγικού Noratlas με τα χρώματα του Ισραήλ

Το γαλλικό - ελαφρό με τα σημερινά μέτρα, μέσο με τα μέτρα της εποχής του - μεταγωγικό Noratlas της κρατικής αεροπορικής βιομηχανίας Société nationale...

1966-1976: Οι ελληνικοί εξοπλισμοί σε μια κρίσιμη δεκαετία – από τα Noratlas στην εισβολή της Κύπρου, μέρος Β’

Στο πρώτο μέρος του άρθρου εξετάσθηκαν οι περιστάσεις που οδήγησαν στην απόκτηση του Noratlas από την ΕΒΑ, ιδίως η ματαίωση της προμήθειας των 4...

Βίντεο: Το ιστορικό Boeing 747 “Olympic Eagle” γίνεται έκθεμα στο Ελληνικό

Ένα από τα εμβληματικά αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπορίας, το Boeing 747Β SX-OAB "Olympic Eagle", μετακινήθηκε και τοποθετήθηκε δίπλα στο κτήριο Saarinen (το κεντρικό του...