18.8 C
Athens
Δευτέρα, 29 Σεπτεμβρίου, 2025
ΝΕΑΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑFalse Canopy - Να γιατί βάφουν μια ψευδοκαλύπτρα στο κάτω μέρος των...

False Canopy – Να γιατί βάφουν μια ψευδοκαλύπτρα στο κάτω μέρος των μαχητικών

- Advertisement -

Η πρακτική του “False Canopy”, το βάψιμο δηλαδή ενός ψεύτικου σχεδίου καλύπτρας στο κάτω μέρος του ρύγχους του αεροσκάφους, είναι μια κοινή πρακτική στις σύγχρονες αεροπορίες αλλά λίγοι κατανοούν τη σημασία της.
Για πρώτη φορά φαίνεται πως εφαρμόστηκε στη δεκαετία του 1970, όταν ο ζωγράφος Keith Ferris, καλλιτέχνης με ιδιαίτερη ειδίκευση στα αεροπορικά θέματα, ζωγράφισε μια ανεστραμμένη καλύπτρα στο εμπρός μέρος των μαχητικών αεροσκαφών, περίπου στο σημείο κάτω από την πραγματική. Ο λόγος που το έκανε ήταν για να προκαλεί σύγχιση στον εχθρό κατά την παρατήρηση, ώστε να μην ξέρει στα απειροελάχιστα δευτερόλεπτα που θα είχε οπτική επαφή με το αεροσκάφος, αν εκείνο ερχόταν ή έφευγε.

MiG 29 της Ουγγρικής Πολεμικής Αεροπορίας με το χαρακτηριστικό false canopy (πηγή: imgur)

Η ιδέα αποτελούσε έμπνευση από το ζωϊκό βασίλειο, αφού πολλά ψάρια, πτηνά ή άλλα ζώα, έχουν ψευδο-πρόσωπα ή μάτια στην αντίθετη πλευρά του σώματός τους, μπερδεύοντας τους θηρευτές. Πολλοί στην αεροπορία εξέφρασαν αμφιβολίες για την επιτυχία του εγχειρήματος, αντιπαραβάλοντας πως αν ο εχθρός είναι αρκετά κοντά ώστε να δει την καλύπτρα, θα είναι μάλλον απίθανο να μπερδευτεί για την πορεία του αεροσκάφους.
Ωστόσο, στις κλειστές αερομαχίες, η μικρή απόσταση μεταξύ των εχθρικών αεροσκαφών και οι εξαιρετικά μεγάλες ταχύτητες με τις οποίες κινούνται αφήνουν στους χειριστές πολύ λιγότερο χρόνο σκέψης κι αντίδρασης. Αποφάσεις λαμβάνονται εντός κλασμάτων του δευτερολέπτου και το ανθρώπινο μυαλό είναι εύκολο να λάβει λάθος αποφάσεις ακόμα κι αν τα μάτια είναι εκπαιδευμένα να αναγνωρίζουν το λάθος. Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, είναι πιθανό ένας χειριστής να μπερδέψει το άνω από το κάτω μέρος του μαχητικού ή ακόμα και την κατεύθυνση την οποία έχει ή πρόκειται να λάβει και να προβεί σε αντίστοιχα λάθος αντιδράσεις.
Gripen C της SAAF

Πρόκειται για την ίδια αρχή που εφαρμόζεται και στο κυνήγι στην άγρια φύση, με πολλά ζώα να έχουν αναπτύξει αυτά τα περίεργα χαρακτηριστικά για τους ίδιους λόγους. Όσο απαράδεκτο κι αν φαινόταν, το σκεπτικό του Ferris έδειχνε να δικαιώνεται από τη φύση. Στην περίπτωση των μαχητικών αεροσκαφών, αυτά χρησιμοποιούν σχεδόν από την αυγή της αεροπορικής ιδέας τεχνικές παραλλαγής και χρωματισμούς για να ξεγελάσουν το ανθρώπινο μάτι. Η ιδέα της ψευδοκαλύπτρας είναι η ίδια αλλά βασίζεται στην αυτομίμηση. Ενώ ένα μαχητικό αεροσκάφος παραλλάσσεται με πράσινα-καφέ για να μιμηθεί ένα δάσος, με μπεζ για να μιμηθεί μια έρημο ή με λευκά για να μιμηθεί το χιόνι, η ψεύτικη καλύπτρα μιμείται ουσιαστικά τον εαυτό του.
To 1980 o Keith Harris, ένας πενηντάχρονος βετεράνος της Αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας διεκδίκησε επίσημα την πατέντα της ψευδοκαλύπτρας. Έκτοτε, το φαινόμενο της ψευδοκαλύπτρας έχει εμφανιστεί εκτός των ΗΠΑ, από τις πολεμικές αεροπορίες της Νότιας Αφρικής, του Καναδά, της Σουηδίας, της Βρετανίας και άλλες αεροπορίες κυρίως ως ένδειξη αεροπορικής τέχνης.
Ισπανικό F-18 Hornet με το χαρακτηριστικό σημείο της ψευδοκαλύπτρας. H πιθανότητα λάθους είναι μεγάλη ακόμα και με την εικόνα ακίνητη.

Πηγή: Figher jets world.com

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Πως η τουρκική επιθετικότητα σε Ελλάδα & Κύπρο θα δικαιωθεί με ρωσική επικράτηση στην Ουκρανία

Δυστυχώς η Ευρώπη εδώ και 3,5 χρόνια δοκιμάζεται από ένα νέο πόλεμο, σκληρό και ανελέητο και χωρίς ορατό τέλος προς το παρόν. Σε έναν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Υποβρύχια, αρχές λειτουργίας αλλά και ανίχνευσης τους

20
Του Γιώργου Λώλου, επίτιμου καθηγητή πυρηνικής και σωματιδιακής φυσικής, University of Regina, ΚαναδάΟι Συρακούσες, στο απόγειο της ιστορίας της περίπου στο 265 π.Χ., όταν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 28 Σεπτεμβρίου 1941: Η εξέγερση και η σφαγή...

2
Με παρότρυνση του Μακεδονικού Γραφείου του ΚΚΕ, πραγματοποιείται εξέγερση στην πόλη της Δράμας κατά των Βουλγαρικών αρχών κατοχής. Οι τελευταίοι είχαν αγαστή συνεργασία με...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το τουρκικό μη επανδρωμένο τζετ Kizilelma, πετά πρώτη φορά με όπλα

Χωρίς να κάνει άφεση, αλλά με τουλάχιστον δοκιμή μεταφοράς οπλικών συστημάτων, εμφανίστηκε το 3ο πρωτότυπο του τουρκικού μη επανδρωμένου Kizilelma, της Baykar. Η πτήση,...

Ένα Airbus με ραντάρ από Eurofighter!

Το γερμανικής εξέλιξης νέο ραντάρ των Eurofighter, το Mk1 τεχνολογίας AESA, εμφανίστηκε σε πτητική δοκιμή στο ρύγχος ενός Airbus A320. Δεν είναι κάτι ασυνήθιστο,...

Η Τουρκία ζητά από τις ΗΠΑ κινητήρες για το μαχητικό Kaan, το Κογκρέσο λέει “όχι”… αλλά η Άγκυρα ελπίζει σε λύση

Οι χθεσινές δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών, Χακάν Φιντάν, σχετικά με τις αμερικανικές κυρώσεις CAATSA, και την αρνητική στάση του Κογκρέσου, ότι δηλαδή αυτά...