H πολύωρη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ χθες φαίνεται εκ πρώτης όψεως να έληξε χωρίς αποφάσεις για τα δυο «μεγάλα θέματα», F-16V και φρεγάτες, αφού το ρεπορτάζ λέει ότι δεν υπήρξε «λευκός καπνός» στο «κονκλάβιο» του Μαξίμου.
Μήπως όμως τα πράγματα έχουν και μια άλλη όψη που πρέπει να λάβουμε υπόψη;
Το θέμα του εκσυγχρονισμού των F-16 βρίσκεται μετέωρο κάτω από δυο καταληκτικές ημερομηνίες.
Η πρώτη ήταν η 22α Μαρτίου οπότε και έληξε τυπικά η προθεσμία του αμερικανικού Κογκρέσου (προς τους υπουργούς Άμυνας και Εξωτερικών) για την υποβολή αναλυτικών προτάσεων χρήσης της δωρεάν στρατιωτικής βοήθειας που είχε εγκρίνει το Σώμα ένα μήνα νωρίτερα (και είχε αποκαλύψει πρώτη η Π&Δ ΕΔΩ).
H δεύτερη ημερομηνία είναι η 30η Απριλίου οπότε λήγει και η ισχύς της LOΑ για το πρόγραμμα, μετά από πολλαπλές παρατάσεις.
Να υπενθυμίσουμε ότι, όπως γράφαμε και σε προηγούμενες αναρτήσεις μας, η πρώτη προθεσμία της 22ας Μαρτίου (ώστε το κονδύλιο των 460 εκατ. να μπορεί να εγγραφεί στον αμερικανικό προϋπολογισμό του 2019 και να γίνει διαθέσιμο του χρόνου) απαιτούσε ελληνική δέσμευση στο πρόγραμμα: δεδομένου ότι η δωρεάν βοήθεια αφορά αποκλειστικά και μόνο τον εκσυγχρονισμό των F-16 υφίσταται μόνο εάν υπάρχει πρόγραμμα.
Το κρίσιμο ζήτημα στην προκειμένη περίπτωση και το «μεγάλο ερώτημα» είναι: «πότε υπάρχει πρόγραμμα;» Αμερικανικές πηγές ανέφεραν ότι πρόγραμμα υπάρχει με την υπογραφή της LOA αλλά φαίνεται ότι υφίσταται και άλλη άποψη. Άλλες πηγές στην Ουάσιγκτον αναφερόντουσαν στην ανάγκη επίσημης διατύπωσης της ελληνικής κυβέρνησης για την απόφασή της να προχωρήσει στο πρόγραμμα ώστε να «λύσει» τα χέρια των δυο αμερικανικών υπουργείων να αναφέρουν στον Κογκρέσο.
Αυτό θα μπορούσε να γίνει με πολλούς τρόπους, αν και το πόσο ισχυροί θα ήταν ή εάν υποκαθιστούν μια… υπογεγραμμένη LOA… οι απόψεις διίστανται.
Έχουμε ήδη αναφέρει ότι δοκιμάστηκε η υπηρεσιακή οδός με επιστολή της ΓΔΑΕ η οποία μάλλον κρίθηκε ανεπαρκής από αμερικανικής πλευράς (ειδικά έναντι του Κογκρέσου).
Η άλλη περίπτωση ήταν η διπλωματική, δηλαδή να υπάρξει επίσημη ανακοίνωση από τον Έλληνα πρέσβη στην Ουάσιγκτον (ή στο Αμερικανό πρέσβη στην Αθήνα).
Μήπως λοιπόν το χθεσινό ΚΥΣΕΑ εντάσσεται –την ύστατη στιγμή- ακριβώς σε αυτό το σκεπτικό της δημιουργίας «επίσημης θέσης» για τα F-16V… μιας και η ημερομηνία της 22ας Απριλίου παρήλθε (τυπικά η πρώτη εργάσιμη ήταν η 23η και… υπάρχει και η διαφορά ώρας με την Ουάσιγκτον J);
Αναφορικά με την άλλη ημερομηνία της LOA όλες οι πληροφορίες λένε ότι η αμερικανική πλευρά δεν είναι διατεθειμένη για νέα (τέταρτη ή… πέμπτη) παράταση.
Άρα τα περιθώρια (για το πλαίσιο το προγράμματος που υφίσταται σήμερα) είναι (τυπικά αλλά και για πολλούς λόγους ουσιαστικά ) η επόμενη Δευτέρα.
Σκεφτείτε όμως το ακόλουθο: εάν το ΚΥΣΕΑ λειτούργησε με -οποιοδήποτε τρόπο- ως «δέσμευση» για να εκκινήσει η διαδικασία τελικής έγκρισης της δωρεάν βοήθειας υπάρχει η πιθανότητα η LOA να πάρει αναστολή έως ότου ολοκληρωθούν οι διαδικασίες στο αμερικανικό Κογκρέσο.
Το άλλο ερώτημα βέβαια είναι γιατί η ελληνική κυβέρνηση «ροκανίζει» τον χρόνο (ότι έχει απομείνει από αυτόν) σε ένα πρόγραμμα όπου δεν υφίστανται πλέον περιθώρια περαιτέρω διαπραγμάτευσης;
H απάντηση ίσως να μην έχει να κάνει σε τίποτε με εξοπλιστικά…
Για το ζήτημα των FREMM θα υπάρξει ανάρτηση αργότερα…
Φαίδων Γ. Καραϊωσηφίδης
Και όμως (ίσως) υπάρχει «λευκός καπνός» για τα F-16
- Advertisement -
Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω
κανάλια επικοινωνίας στα social media:
Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.
- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Login
Please login to comment
0 Comments
Oldest
Ακούστε μας
- Advertisement -
- Advertisement -
Κύριο Άρθρο
Το σχέδιο για να “επιστρέψει” η ναυτική ισορροπία μεταξύ Ελλάδας και...
Tου Βασίλη Νέδου, από την ΚαθημερινήΗ μετεωρική άνοδος της τουρκικής ναυτικής ισχύος αποτελεί ένα φαινόμενο που η Αθήνα παρακολουθεί να εξελίσσεται τις τελευταίες δύο δεκαετίες,...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
Σαν σήμερα
ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 9 Ιανουαρίου 1941: Το “Τρίτων” τορπιλίζει ιταλικό υποβρύχιο
Το ελληνικό υποβρύχιο «Τρίτων» (Υ5) (κυβερνήτης o πλωτάρχης Διονύσιος Ζέπος) εκτοξεύει δύο τορπίλες από τους πρυμναίους τορπιλοσωλήνες του κατά «ακαθόριστου σκοτεινού όγκου» στη διάρκεια...
- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024
Αγορά 3.99€- Advertisement -
ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024
Αγορά 3.99€Πολιτική διαχείρισης σχολίων
Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...