F-4E Phantom II. Αεροπλάνο θρύλος, μια ιστορία από μόνο του. Η δράση του, θα μπορούσε να είχε γεμίσει όχι μια, αλλά πολλές εγκυκλοπαίδειες. Αξίζει μια δική του phantompedia, καθώς το αγαπημένο Φάντασμα δεν είναι ούτε αεροπλάνο πλέον, ούτε μηχανολογική κατασκευή, ούτε καν έργο τέχνης, ούτε ζωντανή ιστορία. Για όλους εμάς, τους «παλιούς» της ΠΤΗΣΗΣ, το Phantom είναι Ιδέα, αν όχι Ιδεολογία. Δεν χρειάζεσαι να ακολουθείς κάποια Ομάδα ή Κόμμα, μπορεί κάποιος να δηλώνει φανατικός των Phantom.
«ΗΝΙΟΧΟΣ 2019» Οι πρώτες εικόνες με ιταλικά F-35A από την 117ΠΜ και οι «ιδιαιτερότητες» τους
H «Ομάδα» του Φαντάσματος, ήταν πάντα στη μεριά των νικητών. Το Phantom έχει πάρει όχι απλά τα πρωταθλήματα, και εκλογικές αναμετρήσεις, έχει πάρει ΟΛΑ τα πρωταθλήματα. Και εδώ στην Ελλάδα, που μας αρέσει να «χωριζόμαστε», το Phantom μας ενώνει, για την αγάπη που του έχουμε όλοι. Αν υπάρχει κάποιος που διαφωνεί, ας το γράψει στα σχόλια, κι αν έχει την ευγενή καλοσύνη να μας δώσει ακριβείς συντεταγμένες. Η GBU-24 μπορεί να προκαλέσει παράπλευρα θύματα, καλό είναι να μην έχει άλλους τριγύρω του…
Βέβαια, ας είμαστε ρεαλιστές. Δεν μπορεί το Phantom να υπηρετεί για πάντα. Αν και φανταζόμαστε πως αν υπήρχαν αρκετά ανταλλακτικά θα πετούσε μαζί με το NNC-1701 όταν αυτό θα απογειωνόταν για πρώτη φορά, μάλλον το Phantom δεν θα καταφέρει να παραμείνει στον αέρα. Ίσως βέβαια τα ιρανικά αεροσκάφη να συνεχίσουν να πετούν για όσο το θεοκρατικό καθεστώς βάζει την ανάγκη της εξαγωγής της ισλαμικής επανάστασης πάνω από τους ίδιους τους Ιρανούς.
Είναι ενδιαφέρον το γεγονός ότι το Αιγαίο είναι το τελευταίο μέρος που δυο Φαντάσματα με διαφορετικά εθνόσημα έρχονται αντιμέτωπα. Τα τουρκικά Phantom, χάρη στο μέγα φιλέλληνα και ευεργέτη μας Ταγίπ, θα συνεχίσουν να πετούν μέχρι νεοτέρας. Άλλωστε, η Τουρκία δεν έχει και πολλές επιλογές. Ή θα επιλέξει κάποιο κινεζικό ή ρωσικό μαχητικό, ή θα ρίξει τους S-400 στο Βόσπορο. Μάλλον το πρώτο θα γίνει.
Συγχώνευση Πολεμικών Μοιρών 338Μ και 339Μ – Αναστολή λειτουργίας της 339Μ
Βέβαια τα τουρκικά μαχητικά είναι εκσυγχρονισμένα, με έμφαση στις αποστολές κρούσης. Η ισραηλινή υποστήριξη για τα ραντάρ και άλλα κρίσιμα υποσυστήματα έχει διακοπεί, αλλά υπολογίζουμε πως πλέον τα τουρκικά αεροσκάφη φέρουν πολλά τουρκικά ηλεκτρονικά υποσυστήματα. Αυτό βέβαια δεν τα κάνει νεότερα, απλά περισσότερο συντηρίσιμα. Θεωρούμε πως οι Ισραηλινοί έχουν σταματήσει εδώ και αρκετά χρόνια να υποστηρίζουν τα τουρκικά Phantom. Λογικά, τα τελευταία θα έπρεπε να αποσύρονται μεγαλοπρεπώς μετά την παράδοση των τουρκικών F-35A. Ας είναι καλά ο μέγας Σουλτάνος, και φανατικός φίλος της ΠΑ… Ξέρετε για ποιον λέμε.
Πέρα από την πλακίτσα στους Τούρκους, η ελληνική πλευρά είναι επιεικώς απαράδεκτη στο θέμα της αντικατάστασης των F-4E. Τα ελληνικά αεροσκάφη, εκσυγχρονισμένα με το κορυφαίο για την εποχή του, αλλά και σήμερα, ραντάρ AN/APG-65 του F/A-18C, μπορεί να εκτελέσει αποστολές ανάλογες με αυτές που σήμερα καλούνται να εκτελέσουν τα αμερικανικά F-15E. Ελλείψει ενός καθαρόαιμου Interdiction Strike μαχητικού, όπως το F-15E, τα ελληνικά F-4E οπλισμένα με πυραύλους ΑΙΜ-120Β θα κρατούσαν τα εχθρικά μαχητικά μακρυά, ενώ με έξυπνα όπλα, αλλά και λύσεις όπως το AFDS αλλά και τα ατρακτίδια σκόπευσης Litening, θα χτυπούσαν στόχους υψηλής αξίας. Και άμα λάχει, τα φορτώνουμε και με 18 Mk82 για κάθε «χρήση».
Τα αεροσκάφη, είναι παλιά μόνο σαν σχεδίαση, στα ηλεκτρονικά τους είναι αρκετά ψηλά. Αλλά μπορεί το εξαιρετικό AN/APS-120 να έδωσε τη θέση του στο 65άρι, μπορεί το IFF να άλλαξε, μπορεί ο ΑΙΜ-7 να αντικαταστάθηκε με τον ΑΙΜ-120, αλλά το σύστημα των υδραυλικών έχει παραμείνει το ίδιο. Το σύστημα των φρενών, το ίδιο. Οι κινητήρες, είναι πάλι οι ίδιοι. Αφήνουμε στην άκρη παραλείψεις στο σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου, και μένουμε στο γεγονός ότι τα ελληνικά Φαντάσματα είναι πλέον σχεδόν 45 ετών. Το ίδιο και τα βασικά τους υποσυστήματα.
F-35 Vs Rafale: “Κατέβασμα” κινητήρα σε 36 και 3 ώρες αντίστοιχα!
Πολλοί εξεπλάγησαν όταν η ΠΑ (η ΠΑ, όχι κανείς άλλος) επέλεξε να αντικαταστήσει πρώτα τα νεότερα Mirage 2000EGM πριν τα F-4E Phantom. Η επιλογή των Rafale ήταν η λογική επιλογή για μια αεροπορία που έχει εδώ και 45 χρόνια γαλλικά μαχητικά. Αλλά όσο κι αν δεν θέλουν κάποιοι να το παραδεχτούν, τα F-4E, είναι ικανότερα από τα Mirage 2000EGM. Η απουσία βλημάτων BVR, κάποιου αξιόπιστου ραντάρ, το ανεπαρκές IFF, λογικό ήταν να οδηγούσε τα παλιά Δίλιτρα στη σύνταξη. Τα εκσυγχρονισμένα και σίγουρα ικανότερα F-4E AUP, έχουν περισσότερα χρόνια, αλλά και περισσότερες ικανότητες.
‘Bunker Buster’ για το Rafale: H «βαριά» έκδοση του έξυπνου όπλου ΑΑSM
Με πολύ πόνο λοιπόν, πρέπει να παραδεχτούμε πως τα αεροσκάφη πρέπει να αντικατασταθούν. Η Τουρκία, από το 2003 περίπου είδε σαν αντικαταστάτη τους το F-35A. Εμείς, από τη μεριά μας, έχουμε φτάσει στο 2021 και απλά έχουμε αυτούς τους περίεργους στην ΠΤΗΣΗ κάθε Παρασκευή να δημοσιεύουν μια Phantom Phriday Photo. Τα ελληνικά Phantom, δεν θα αντικατασταθούν; Ποιος θα αναλάβει το ρόλο της 117 ΠΜ; Θυμίζουμε πως η 117 έχει πλέον μόνο μια πολεμική Μοίρα, καθώς η καθήλωση αρκετών μαχητικών λόγω παλαιότητας, δεν επέτρεπε τη διατήρηση δυο Μοιρών.
Λογικά, μια χώρα όπως ‘μείς που ξέρουμε πολύ καλά το μέχρι πότε μπορεί να υπηρετεί ένα μαχητικό, θα έπρεπε να είχαμε κινηθεί, εδώ και χρόνια, για το θέμα της αντικατάστασης των γηρασμένων μαχητικών μας. Βλέπουμε εδώ και χρόνια τα Φαντάσματα να εξαντλούν τις ώρες πτήσης τους, τη συντήρησή τους να γίνεται όλο και πιο δύσκολη, αλλά ουδεμία κίνηση προς αντικαταστασή τους. Τι θα κάνουμε με τα τελευταία μας F-4E της ΠΑ; Εντάξει, μπορούμε να τα κρατήσουμε στον αέρα αλά Ιράν, απλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως με τα αεροσκάφη αυτά υπηρετούν πολύτιμοι πιλότοι μας, που αξίζουν το καλύτερο.
Υπάρχει επίσης η λύση της απόσυρσης και του «κλεισίματος» της 117. Αυτό θα ήταν ένα τεράστιο λάθος, που θα άφηνε ένα ακόμη μεγαλύτερο κενό στις δυνατότητες της ΠΑ και των Ενόπλων Δυνάμεων. Συνεπώς, πιστεύουμε πως πρέπει να υπάρξει μια συμπληρωματική παραγγελία αεροσκαφών, ΝΕΩΝ αεροσκαφών (νέων με την έννοια των επιπλέον, μπορούν να είναι και μεταχειρισμένα από το εξωτερικό). Αυτά πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστο 24, και μπορούν να φτάσουν τα 36 ως 40, έτσι ώστε να επαναδραστηριοποιηθούν και οι δυο Μοίρες της ΠΜ.
Πριν πάμε παρακάτω, και χωρίς περιστροφές, αν μας ρωτούσατε απευθείας, χωρίς να κοιτάξουμε ομοιοτυπίες ή κάτι άλλο, θεωρούμε πως ένα McDonel Douglas αντικαθίσταται με ένα άλλα McDonell. Δηλαδή, αν δεν έχουμε τα χρήματα για 36 F-15EX (που δεν τα έχουμε), θα θέλαμε 24 F/A-18E/F BlockIII, και 12 EF-18G Growler. Φυσικά, αυτά είναι όνειρα θερινής νυχτός, και το τρένο του F/A-18 έφυγε το 1985, και το τραίνο για το F-15H το 1999 (και ευτυχώς δηλαδή).
Έτσι, οι επιλογές είναι λίγες. Ή θα πάρουμε το Ιερό Δισκοπότηρο της Δύσης, το F-35A, ή θα αυξήσουμε τους αριθμούς των Rafale, βάζοντας μια παραγγελία για 24 διθέσια που θα τα δούμε πλέον πάνω από Ιόνιο κατά κύριο λόγο. Κάπου εδώ να πούμε πως για τις αποστολές της 117 θεωρούμε ιδανικά τα διθέσια μαχητικά, μια τακτική που ενστερνίζεται η USAF, η IAF αλλά ΚΑΙ η AdlAelE. Σε αποστολές κρούσης, οι δυο χειριστές αυξάνουν τις πιθανότητες επιτυχίας σημαντικά. Κάτι που το ξέρει και η ΠΑ, αν δούμε τις αναλογίες των μονοθέσιων με τα missionised διθέσια F-16D.
Συζήτηση ThinkOutOfTheBox: Μήπως να ξεχάσουμε το F-35Α/Β, και να δούμε σοβαρά το F-15EX;
Μιλώντας για missionised F-16D, θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας και το Ισραήλ. Τα F-16I Sufa είναι από τα καλύτερα του είδους τους. Και έτσι, με αυτό στο μυαλό μας, αλλά και το γεγονός ότι η ΠΑ θα βάλει σε υπηρεσία 84 μαχητικά F-16V, μήπως αξίζει να προσθέσουμε άλλα 36, νέας κατασκευής, F-16V missionised; Θα μπορούσαν να είναι αυτά οι αντικαταστάτες των αεροσκαφών που όλοι μας αγαπήσαμε;
Τα F-35A είναι ένα εξαιρετικό αεροσκάφος, και έχουμε γράψει πολλές φορές την άποψή μας για τον τύπο. Συνεχίζουμε να θεωρούμε σαν ιδανική έκδοση για την Ελλάδα το F-35B. Έτσι, με την εγκυρότητα της 117 στο Ιόνιο, θα λέγαμε πως είναι το ιδανικό μέρος για την φιλοξενία δυο Μοιρών από F-35B. Τα τελευταία φυσικά και δεν θα εκτελούν readiness στο Αιγαίο, και θα έχουν τις αποστολές που έχουν σήμερα τα F-4E. Απλά, τα αεροσκάφη θα έχουν και άλλες δυνατότητες, όπως αποπροσγείωσης σε σημεία των νησιών του Αιγαίου, για ανεφοδιασμό και επανεξοπλισμό.
Ταυτόχρονα, θα μπορούν να κάνουν και αποπροσνηώσεις, σε υπάρχοντα ή μελλοντικά πλοία του ΠΝ. Η εκπαίδευση που θα γίνεται στο Ιόνιο, μακρυά από τα αδιάκριτα τουρκικά μάτια και ραντάρ, θα είναι πάντα το «κρυφό μας χαρτί». Φυσικά η ΠΑ έχει δείξει την προτίμησή της για το μοντέλο -Α, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως κι αυτό θεωρείται το μοναδικό αεροσκάφος 5ης γενιάς της Δύσης σήμερα. Πάντως πρέπει να έχουμε πάντα υπόψη πως τα αεροσκάφη αυτά έχουν υψηλό κόστος χρήσης και συντήρησης, καθώς και μεγάλο κόστος υποδομών. Συνεπώς, μια παραγγελία 24 αεροσκαφών, εκτός του ότι θα προσέθετε έναν ακόμη τύπο στην ΠΑ, θα άξιζε αν συνδυάζαμε με μια επιπλέον για τουλάχιστον 20 αεροσκάφη που θα αντικαθιστούσαν και τα πρώιμα F-16C/D Block 30.
Το ξέρατε ότι οι καλωδιώσεις ΟΛΩΝ των Dassault Rafale είναι Made in Greece; Κι όχι μόνο…
H άλλη επιλογή θα ήταν η αγορά 24 με 36 Rafale, που θα έκαναν την 117 μια από τις πλέον ισχυρές Πτέρυγες Μάχης της ΠΑ, ένα δυναμικό asset, μια εφεδρεία πανίσχυρη. Το θέμα είναι πως η ΠΑ μάλλον θα προχωρήσει σε παραγγελία άλλων 24 Rafale εντός φανταζόμαστε 5ετίας, για την αντικατάσταση των Mirage 2000-5Mk2, προκειμένου να γίνει η Τανάγρα μια all Rafale Πτέρυγα. Βέβαια, η δημιουργία μιας ακόμη «γαλλικής» Πτέρυγας ίσως είναι too much για την ΠΑ, και δεν θα είχε πολλά οφέλη από επιχειρησιακής άποψης. Θεωρούμε πως τα Rafale σε ελληνική υπηρεσία κάποια στιγμή θα φτάσουν κι αυτά τα τουλάχιστον 50, όσα δηλαδή κάποια στιγμή έφτασαν τα Μ2000. Αλλά θα είναι όλα στην Τανάγρα, σε 2 ή 3 Μοίρες.
ΑΠΟΨΗ: Αγορά F-35B, καινούργια F-16V, και επένδυση στα F-16C/D Block 30 και 50 το μέλλον της ΠΑ
Τι θα γίνει λοιπόν στην 117; Μάλλον θα πρέπει να φτάσουμε κι εδώ στο ίδιο συμπέρασμα που είχαμε φτάσει και μερικά χρόνια πριν σε αντίστοιχο άρθρο. Η βελτίωση επιλογή θα είναι η αγορά επιπλέον μαχητικών F-16V νέας κατασκευής. Η ΠΑ έχει δει πολύ μακρυά με την απόφαση να μετατρέψει τα 84 F-16V. Αποκτά έτσι έναν πανίσχυρο κόσμο αεροσκαφών, το τελευταίο μονοκινητήριο μαχητικό της Δύσης που δεν είναι 5ης γενιάς (εντάξει, υπάρχει και το Gripen, αλλά δεν έχει κανένα νόημα η συζήτηση για την απόκτησή του).
Αντίθετα, η αγορά 36 νέων F-16V, όλων διθέσιων, θα δημιουργούσε δυο Μοίρες μαχητικών, με εκπληκτικές δυνατότητες, αλλά χαμηλό κόστος κτήσης, και πολύ χαμηλότερο χρήσης και συντήρησης. Η ΠΑ είναι ήδη εξοικειωμένη με τα 16άρια, έχει αρκετό εκπαιδευμένο προσωπικό, σχολεία συντηρητών, χειριστές κοκ. Αντί λοιπόν για 24 F-35A, θα μπορούσε να αγοράσει 36 F-16V, 2 ή 3 σύγχρονα αεροσκάφη εναέριου εφοδιασμού όπως τα Α330 MMRT ή τα KC-46A Pegasus. Έτσι η ΠΑ θα μπορούσε να αποκτήσει πραγματική δυνατότητα παρουσίας στην Κύπρο και Ανατολική Μεσόγειο, ενώ τα αεροσκάφη θα μπορούσαν να υπηρετούν είτε στην Πελοπόννησο (116 ή 117), είτε στη Σούδα (115) είτε στην Ελευσίνα (112).
Ακόμη και με την αγορά των τάνκερ, πάλι το κόστος θα ήταν αρκετά μικρότερο από ότι η αγορά σημαντικά μικρότερου αριθμού F-35A, ενώ τα κόστη σε βάθος χρόνου υποπολλαπλάσια. Φυσικά, όλα όσα γράφουμε παραπάνω είναι υποθέσεις εργασίας, που συζητάμε μαζί με τους αγαπητούς μας αναγνώστες. Η ΠΑ προφανώς ετοιμάζεται σιωπηλά για την αντικατάσταση των F-4E AUP, αλλά προφανώς περιμένει πρώτα να τελειώσει το ΠΝ με το ναυπηγικό του πρόγραμμα και μετά να αρχίσει πάλι τις κινήσεις της. Εδώ θα είμαστε και θα τα συζητάμε!