Η άρνηση της Γερμανίας να συναινέσει στην αποδέσμευση πρόσθετων Eurοfighter για την Βασιλική Αεροπορία της Σαουδικής Αραβίας (RSAF), τα τελευταία χρόνια είχε φέρει στο προσκήνιο και άλλους «μνηστήρες» για την προμήθεια μαχητικών, ανάμεσά τους την Γαλλία.
Αρκετές πηγές μάλιστα είχαν προεξοφλήσει στις αρχές του 2023 την υπογραφή συμφωνίας για 54 Rafale F4, στην επικείμενη τότε επίσκεψη Μακρόν στο Ριάντ, η οποία όμως πλέον τοποθετείται το πρώτο τρίμηνο του 2024 (αν και ο Γάλλος πρόεδρος υποδέχθηκε τον Ιούλιο του 2023 τον Σαουδάραβα εστεμμένο πρίγκιπα Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν).
Να θυμίσουμε ότι το Ηνωμένο Βασίλειο, στην δικαιοδοσία του οποίου βρίσκεται η Σαουδική Αραβία αναφορικά με τις πωλήσεις Eurofighter, προωθούσε εδώ και χρόνια την προμήθεια επιπλέον 48 αεροσκαφών Tranche 4, ως δεύτερη παρτίδα στα 72 αρχικά EF2000 που έχει παραλάβει η RSAF. Στην πώληση αυτή πρόβαλε βέτο η Γερμανία, κυρίως λόγω της πολιτικής μη πώλησης όπλων σε εμπόλεμα μέρη, καθώς το Ριάντ ηγείτο του συνασπισμού αραβικών χωρών που είχε εμπλοκή στον εμφύλιο πόλεμο στην Υεμένη. Η πολιτική αυτή του Βερολίνου, που αποτελούσε προγραμματική συμφωνία του τρέχοντος τρικομματικού κυβερνητικού συνασπισμού, διατηρείτο, παρά τις ισχυρές πιέσεις του Λονδίνου και τις βρετανικές προειδοποιήσεις για απώλεια της σαουδαραβικής αγοράς.
Σημαντική εξέλιξη αποτελεί η αλλαγή της γερμανικής θέσης στις αρχές Ιανουαρίου 2024, όταν η υπουργός Εξωτερικών Analena Baerbock, του Κόμματος των Πρασίνων που πρωτοστατούσε στην απαγόρευση, είχε αναφερθεί στο θέμα λέγοντας ότι η Γερμανία δεν αντιτίθεται πλέον στη πώληση Eurofighter στη Σαουδική Αραβία «σε ένα κόσμο που είναι πολύ διαφορετικός μετά την 7η Οκτωβρίου» (ημέρα που εκδηλώθηκε η επίθεση της Χαμάς στο Ισραήλ). Το Βερολίνο, σύμφωνα με πολλαπλές δηλώσεις Γερμανών αξιωματούχων έκτοτε, εντάσσει την αλλαγή στάσης στο γεγονός ότι θεωρεί «τον ρόλο της Σαουδικής Αραβίας ιδιαίτερα εποικοδομητικό στην αποτροπή επέκτασης του πολέμου στη Μέση Ανατολή».
Πολλοί είχαν τότε θεωρήσει ότι η πώληση των 48 Eurofighter στην RSAF ήταν θέμα χρόνου, αλλά φαίνεται ότι οι «μνηστήρες» όχι μόνο παραμένουν αλλά και πληθαίνουν.
Έτσι στο Rafale ήλθε να προστεθεί και το F-15EX, το οποίο έβαλε την τελευταία εβδομάδα στο παιγνίδι η Boeing, θεωρώντας το, σύμφωνα με στελέχη της «φυσική επιλογή» για την RSAF.
Η Σαουδική Αραβία έχει παραλάβει 84 F-15SA, που θεωρούνται οι άμεσοι «πρόγονοι» του F-15EX, αποτελώντας μετεξέλιξη των F-15QA του Κατάρ, τα οποία προήλθαν από τα SA (Saudi Advanced). Επιπλέον αναβαθμίζει τα παλαιότερα F-15S που διαθέτει, με εκτεταμένο πρόγραμμα ανακατασκευής και εκσυγχρονισμού ως F-15SR (Saudi Retrofit), στο ίδιο περίπου επίπεδο με τα F-15SA.
Η RSAF αξιοποιεί επίσης και τα παλαιότερα F-15C/D, περίπου 50 από τα οποία βρίσκονται ακόμη σε υπηρεσία και απαιτούν αντικατάσταση. Παρόλα αυτά είναι τα περίπου 80 Tornado ADV/IDS σε χρήση, που προορίζονται να αντικατασταθούν με την αγορά νέων μαχητικών.
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι υπό αυτό το πρίσμα υπάρχει χώρος για τουλάχιστον δυο «μνηστήρες». Το ερώτημα είναι ποιοι δυο…