Η ΠΤΗΣΗ θα έχει την τιμή να μεταφέρει στους αναγνώστες της τη σπάνια εμπειρία της συζήτησης με έναν άνθρωπο που με τις αποφάσεις του ουσιαστικά “σμίλεψε” το Πολεμικό Ναυτικό όπως το ξέρουμε σήμερα. Έναν άνθρωπο, που μπήκε στο ΠΝ το 1945 και βγήκε το 2000, μετά από 55 χρόνια συνεισφοράς, είτε σαν εν ενεργεία αξιωματικός, είτε σαν εν εφεδρεία. Πριν προχωρήσουμε, ας δούμε το βιογραφικό αυτού του μοναδικού αξιωματικού και ελπίζουμε να αντιληφθούμε όλοι την αξία των λόγων του…
Ανδριτσόπουλος, Δημήτριος του Ευθυμίου: γεννήθηκε στη Μήθυμνα Λέσβου, στις 17.12.1927. Εισήλθε στη ΣΝΑ στις 25.10.1945, αποφοίτησε στις 30.09.1949 ως Μηχανικός Σημαιοφόρος. Ακολούθως, προήχθη σε Ανθυποπλοίαρχο στις 29.09.1952, σε Υποπλοίαρχο στις 27.09.1956, σε Πλωτάρχη στις 30.09.1961, σε Αντιπλοίαρχο στις 30.09.1965, σε Πλοίαρχο στις 30.09.1972, σε Αρχιπλοίαρχο στις 21.06.1977 και σε Υποναύαρχο στις 09.05 1979, αποστρατεύθηκε με αίτησή του στις 02.03.1982 ως Υποναύαρχος ε.α. Στις 21.02.1983 ανακλήθηκε στην ενέργεια με το βαθμό του Υποναυάρχου και στις 25.08.1989 επαναφέρθηκε στην εφεδρεία. Ανακλήθηκε και πάλι στην ενέργεια, με τον ίδιο βαθμό, μεταξύ 29.09.1988 και 24.08.1989, καθώς και από τις 29.12.1989 μέχρι τις 30.04.2000.
- Μετεκπαιδεύθηκε στη ναυπηγία στο Βασιλικό Ναυτικό Κολλέγιο Γκρίνουιτς της Αγγλίας (1952- 1956) και έλαβε αντίστοιχο πτυχίο εξειδίκευσης. Είναι πτυχιούχος ναυπηγός του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου (1965).
- Επιστρέφοντας, υπηρέτησε σε πλοία επιφάνειας και σε τεχνικές, επιτελικές και διοικητικές θέσεις, χρημάτισε δε καθηγητής στη Σ.Ν Δ (1970-1975, ναυπηγίας).
- Διατέλεσε Διευθυντής Μηχανών του πλωτού συνεργείου ΗΦΑΙΣΤΟΣ (1962, Πλωτάρχης), Διευθυντής ΓΕΝ/Δ2 και ΓΕΝ/Δ5 (1968-1969, Αντιπλοίαρχος).
- Διευθυντής ΔΤΕΧ2 του Αρχηγείου Ναυτικού (1969-1970, Αντιπλοίαρχος και 1971-1975 Αντιπλοίαρχος/Πλοίαρχος).
- Τεχνικός Διευθυντής Ναυστάθμου Κρήτης (1975-1976, Πλοίαρχος)
- Διευθυντής του Γραφείου Εξοπλισμών του ΓΕΝ (1977-1982, Αρχιπλοίαρχος/Υποναύαρχος) και παράλληλα Γενικός Επιθεωρητής Ναυτικού (1979-1982 Υποναύαρχος).
- Ενδιαμέσως, εκτός από πλοία του Στόλου, υπηρέτησε στο ΓΕΝ, στους Ναυστάθμους Κρήτης και Σαλαμίνας, καθώς και στην Επιθεώρηση Εμπορικών Πλοίων του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας (1966-1968).
- Κατά την ανάκλησή του στην ενέργεια από την εφεδρεία την περίοδο 1983-1984 (Υποναύαρχος), χρημάτισε σύμβουλος στο ΓΕΝ για θέματα ανάπτυξης του Ναυτικού Προγράμματος. Υπήρξε ειδικός σύμβουλος του ΓΕΝ για τις συμβάσεις κατασκευής των φρεγατών τύπου ΜΕΚΟ. Τέλος, κατά την περίοδο 1989-2000. διατέλεσε σύμβουλος του ΓΕΝ για το πρόγραμμα κατασκευής υποβρυχίων στην Ελλάδα.
- Έγραψε το Εγχειρίδιον Ναυπηγίας (1962).
Στον άξιο αυτό άνθρωπο, υπόδειγμα Αξιωματικού, αφιερωμένου στην πατρίδα, στις 20.04.1999. του απονεμήθηκε η Διαμνημόνευση Αξίας και Τιμής, επειδή προσέφερε «διακεκριμένη υπηρεσία στις Ένοπλες Δυνάμεις και την Πατρίδα. Συγκεκριμένα εργάστηκε ανιδιοτελώς και με υποδειγματική συνέπεια στο «Πρόγραμμα Φρεγατών ΜΕΚΟ-200» δεκαπενταετούς διάρκειας συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ολοκλήρωσή του και. επιπλέον, συμμετείχε με την ίδια ανιδιοτέλεια στο εν εξελίξει «Πρόγραμμα Υποβρυχίων».
O Ναύαρχος Ανδριτσόπουλος, μας μετέφερε εξαιρετικές λεπτομέρειες για τα προγράμματα των πυραυλακάτων Combattante IIIb, την αγορά των φρεγατών Kortenaer, την επιλογή των φρεγατών κλάσης ΜΕΚΟ200ΗΝ, αλλά και των υποβρυχίων Type 214HN. Τα στοιχεία που αντλήσαμε από τις συναντήσεις μαζί του, συμπληρώνουν ένα μοναδικό πάζλ γνώσεων του πως διαμορφώθηκε το ΠΝ του σήμερα. Το πρώτο πρόγραμμα που μοιράστηκε μαζί μας αφορά τις Kortenaer, το πως συνέβη, και το τι μας οδήγησε σε όλες αυτές τις αποφάσεις.
Σαν πρώτη γεύση από όσα ακούσαμε θα απαντήσουμε σε επερχόμενο άρθρο, σε ερωτήσεις που μας έκαναν αναγνώστες μας όταν γράψαμε το παραπάνω κείμενο. Ουσιαστικά, όπως ο τότε ΑΓΕΝ Ναύαρχος Κονοφάος κατάφερε να εξασφαλίσει την 5η και 6η Kortenaer, έτσι και ο νυν ΑΓΕΝ μαζί με τον ΥΕΘΑ, κατάφεραν να εξασφαλίσουν την 2η και 3η Belh@rra. Αυτή τη στιγμή, ταξινομούμε το υλικό, και σύντομα θα έχουμε τις πολύ ενδιαφέρουσες αφηγήσεις του να μοιραστούμε μαζί σας!