24 C
Athens
Κυριακή, 6 Οκτωβρίου, 2024
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΗ ΕΕ κάνει καθυστερημένη προσπάθεια να ανταγωνιστεί την Κίνα στο Δρόμο του...

Η ΕΕ κάνει καθυστερημένη προσπάθεια να ανταγωνιστεί την Κίνα στο Δρόμο του Μεταξιού – Μπορεί όμως;

- Advertisement -

Οκτώ χρόνια αφότου ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ σκέφτηκε ένα σχέδιο το 2013 για να επενδύσει μαζικά σε κρίσιμες υποδομές όπως οι σιδηρόδρομοι και τα λιμάνια που συνδέουν την Κίνα με τον υπόλοιπο κόσμο, οι αξιωματούχοι της ΕΕ κατέληξαν τελικά σε ένα εναλλακτικό σχέδιο.

Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν αποκάλυψε την Τετάρτη το ευρωπαϊκό αντίβαρο στην Πρωτοβουλία “Belt and Road Initiative” (BRI) και θα εξηγήσει πώς η ΕΕ θα προσπαθήσει να ασκήσει επιρροή κατά μήκος του Δρόμου του Μεταξιού (αν και επισήμως δεν μίλησε για BRI). Το σχέδιο περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους 300 δισ. ευρώ, σε επενδύσεις και υποδομές σε διάφορες χώρες.

Οι επενδύσεις σε υποδομές και η μεταφορές, έχουν γίνει βασικό πεδίο μάχης για γεωπολιτική επιρροή, καθώς η Κίνα έχει επεκτείνει τη στρατηγική της εμβέλεια σε τμήματα της Αφρικής, της Ασίας, της Λατινικής Αμερικής και της Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας.

Οι επικριτές, ωστόσο, λένε ότι το Πεκίνο δημιούργησε εξάρτηση από το χρέος σε διάφορες χώρες, όπως το Πακιστάν και το Μαυροβούνιο, για τη δημιουργία υποδομών, που φυσικά δεν πληρώθηκαν από το Πεκίνο.

Η τελευταία δράση της ΕΕ αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης διεθνούς αντίδρασης, για να περιοριστεί η γεωπολιτική και οικονομική ισχύς της Κίνας. Το κατά πόσο η ΕΕ έχει τη δύναμη να περιορίσει την επιρροή της Κίνας είναι άγνωστο. Αν λάβουμε υπόψιν βέβαια πως το Πεκίνο αποτελεί ίσως τον σημαντικότερο εμπορικό εταίρο, ίσως όποια πρωτοβουλία και προσπαθεια, θα έχει γενικότερα μικρό αντίκτυπο.

Με το να κατέχει και να διαχειρίζεται ένα σύνθετο δίκτυο βασικών κόμβων σε όλη την Ασία, την Ευρώπη και την Αφρική, εκτός από γεωπολιτική βαρύτητα, η Κίνα αποκτά τον έλεγχο της αλυσίδας εφοδιασμού για βασικά εμπορεύματα που χρειάζεται για την περαιτέρω ανάπτυξή της, όπως υδρογονάνθρακες από τη Μέση Ανατολή, διευκολύνοντας παράλληλα τις εξαγωγές της.

Επιπλέον, το γεγονός πως το 60 με 80% του κινεζικού εμπορίου διέρχεται από τον Ινδικό Ωκεανό και τη Νότια Σινική Θάλασσα, σημαίνει πως σε περίπτωση πολέμου, η Κίνα μπορεί να “στραγγαλιστεί” οικονομικά από τις ΗΠΑ, ακόμη και από την Ινδία. Επομένως, εναλλακτικές οδοί μεταφοράς εμπορευμάτων, είναι εξαιρετικά κρίσιμης σημασίας.

Η κινεζική πρωτοβουλία χαρακτηρίζεται πάντως αμφιλεγόμενη. Αρκετές πλευρές διαμαρτύρονται για το υψηλό κόστος των έργων που περιλαμβάνει. Το Πεκίνο διαβεβαιώνει ότι δεν επιδιώκει να παρασύρει κανέναν σε μια «παγίδα χρέους» και ότι έχει καλές προθέσεις.

Ωστόσο για ορισμένες δυτικές κυβερνήσεις η πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος» δεν αποτελεί παρά προσπάθεια της Κίνας να αυξήσει την επιρροή της σε διεθνές επίπεδο, επιβαρύνοντας φτωχά κράτη με χρέη που δεν είναι σε θέση να εξυπηρετήσουν με βιώσιμο τρόπο. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως σε αντίθεση με δυτικά κράτη και οργανισμούς που παρέχουν δάνεια με όρους, η Κίνα δεν απαιτεί από τους εταίρους της να ανταποκριθούν σε αυστηρές προϋποθέσεις που σχετίζονται με την διαφθορά, τα ανθρώπινα δικαιώματα ή την οικονομική βιωσιμότητα. Αυτή η χωρίς προϋποθέσεις επενδυτική προσέγγιση έχει τροφοδοτήσει την διαφθορά, επιτρέποντας στις κυβερνήσεις να επιβαρύνουν τις χώρες τους με μη πληρωτέα χρέη.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΨΗ: Ελληνικός θόλος αεράμυνας, ισορροπώντας μεταξύ αναγκαίου και “θολού”

Μερικά σχόλια περί "αντιαεροπορικού θόλου" που σχεδιάζεται και για την Ελλάδα και συζητείται έντονα αυτή την περίοδο:1. Κανένα αμυντικό σύστημα (θόλος στην περίπτωση μας),...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Αφιέρωμα: 51 χρόνια από τον πόλεμο του Γιομ-Κιπούρ, 1973-2024

56
Των Κώστα Γρίβα, Μανώλη ΚυπραίουΣήμερα είναι η επέτειος της έναρξης μίας εκ των πλέον σημαντικών πολεμικών αναμετρήσεων την περίοδο μετά τον Β' ΠΠ που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

Αφιέρωμα: 51 χρόνια από τον πόλεμο του Γιομ-Κιπούρ, 1973-2024

56
Των Κώστα Γρίβα, Μανώλη ΚυπραίουΣήμερα είναι η επέτειος της έναρξης μίας εκ των πλέον σημαντικών πολεμικών αναμετρήσεων την περίοδο μετά τον Β' ΠΠ που...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

EKTAKTO: Κατάπλους Φρεγάτας ΨΑΡΑ στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας

Την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2024, η Φρεγάτα (Φ/Γ) ΨΑΡΑ κατέπλευσε στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας (ΝΣ), περατούμενης της συμμετοχής της στην ευρωπαϊκή επιχείρηση EUNAVFOR ASPIDES. Μετά...

Erickson S-64 Air Crane: Ιστορία και καινοτομίες

Στις 28 Απριλίου 2021 η εξειδικευμένη εταιρεία «Erickson Incorporated» δημοσίευε εικόνες μια ομάδα ελικόπτερα «S-64 Air Crane», που ετοιμάζονταν για την Ελλάδα. Τα «Olga»,...

Ουκρανικό drone έπληξε εγκατάσταση καυσίμων στην κεντρική Ρωσία

Φωτιά ξέσπασε σήμερα το πρωί, σε έναν τερματικό σταθμό καυσίμων στην περιοχή Ταμπόφ της κεντρικής Ρωσίας, από επίθεση που έγινε με ένα drone, όπως...