10.5 C
Athens
Σάββατο, 25 Ιανουαρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣEυρωκορβέτα στο Πολεμικό Ναυτικό αντί για Gowind/FCx-30;

Eυρωκορβέτα στο Πολεμικό Ναυτικό αντί για Gowind/FCx-30;

- Advertisement -

Η Ευρωκορβέτα (EPC) εμφανίζεται ως ένα πρωτοποριακό συνεργατικό ευρωπαϊκό πρόγραμμα ναυπήγησης πολεμικών πλοίων, το οποίο συνδυάζει την καινοτομία, την ευελιξία και την αποδοτικότητα της σχεδίασης. Στόχος είναι να αντικαταστήσει παλαιότερα πλοία στα Ναυτικά όλων των χωρών που μετέχουν, ενισχύοντας την ικανότητα επιτήρησης και την αμυντική τους ισχύ στη Μεσόγειο και σε άλλες ζώνες ενδιαφέροντος. Η ανάπτυξη γίνεται εντός της πρωτοβουλίας PESCO (Permanent Structured Cooperation) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, για κοινά προγράμματα άμυνας, με την Ε.Ε. να αναλαμβάνει μέρος της αρχικής χρηματοδότησης για έρευνα και ανάπτυξη.

Η Ευρωκορβέτα (EPC) θα έχει χαμηλό κόστος ενώ θα διαμορφωθεί για τις ανάγκες του ΠΝ

Σχεδίαση και χαρακτηριστικά

Το βασικό πλάνο της Ευρωκορβέτας προβλέπει ένα σκάφος περίπου 110 μέτρων με εκτόπισμα γύρω στους 3.000 τόνους, ικανό να φιλοξενεί διάφορα συστήματα και εξοπλισμό, προσφέροντας πολλαπλές λειτουργίες, πάντα όμως πάνω στην ίδια πλατφόρμα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει δύο εκδόσεις: ένα πολεμικό επιπέδου κορβέτας/ελαφριάς φρεγάτας και ένα περιπολικό. Η ισχυρά οπλισμένη έκδοση είναι σχεδιασμένη για αγώνα επιφανείας-επιφανείας και αέρος-επιφανείας, ενώ η έκδοση περιπολικού έχει μεγάλη εμβέλεια και προηγμένες δυνατότητες επιτήρησης. Συγκεκριμένα:

  1. Έκδοση μάχης: Θα εξοπλίζεται με ραντάρ 3D και εξελιγμένα συστήματα διαχείρισης μάχης, πυραύλους αντιαεροπορικής άμυνας μεσαίου/μικρού βεληνεκούς, και αντι-τορπιλικά αντίμετρα και θα έχει δυνατότητα ανθυποβρυχιακού πολέμου. Η ταχύτητα εδώ προβλέπεται στους 25-26 κόμβους. Για το σκάφος αυτό ενδιαφέρονται κυρίως Ιταλία και Ελλάδα.
  2. Έκδοση περιπολίας μεγάλης εμβέλειας: Επίσης με ραντάρ 3D και συστήματα διαχείρισης μάχης, καθώς και πυραύλους αντιαεροπορικής άμυνας, με μεγίστη ταχύτητα τους 24 κόμβους. Εδώ η ανάγκη είναι κυρίως για τα σκάφη Ισπανίας και Γαλλίας.

Όλες οι εκδόσεις παρέχουν τη δυνατότητα μεταφοράς ελικοπτέρου μεσαίου μεγέθους 10 τόνων και διαθέτουν διαμορφούμενο χώρο αποστολής. Ο σχεδιασμός προβλέπει επίσης τη δυνατότητα πλήρως ηλεκτρικής ή υβριδικής πρόωσης, χρήση μη επανδρωμένων σκαφών, και υψηλού επιπέδου διαχείριση δεδομένων.

ThinkOutOfTheBox: Συμμετοχή της Ελλάδας στην EPC με τη ελληνική σχεδίαση Als Class 100

Ποιοί μετέχουν

Το πρόγραμμα ξεκίνησε ως συνεργασία μεταξύ Ιταλίας (επικεφαλής χώρα) και Γαλλίας, με τη συμμετοχή της Ισπανίας και της Ελλάδας να ακολουθεί αργότερα. Στη συνέχεια, εντάχθηκαν άλλες ευρωπαϊκές χώρες, η Δανία, η Νορβηγία και η Ρουμανία, με την τελευταία να προσανοτολίζεται εκεί για να προμηθευθεί τις νέες κορβέτες της, έχοντας ακυρώσει πολύ πρόσφατα το πρόγραμμα που διαπραγματευόταν με Naval Group και μετά με Damen. Σημαντικό εδώ είναι να πούμε πως έχει οριστεί πλέον ως γενικός συντονιστής του προγράμματος ο OCCAR, o ευρωπαϊκός Οργανισμός Διαχείρισης Εξοπλιστικών Προγραμμάτων, που έχει στο ενεργητικό του την εξέλιξη γνωστών συνεργατικής ανάπτυξης οπλικών συστημάτων, όπως οι φρεγάτες FREMM, το μεταγωγικό Α400, ή το σύστημα αεράμυνας PAAMS (με πυραύλους Aster 30).

Η Ρουμανία στο πρόγραμμα της Ευρωκορβέτας

Οι πιο γνωστές συμμετέχουσες εταιρείες περιλαμβάνουν την ισπανική Navantia, τη γαλλική Naval Group, την ιταλική Fincantieri, και τη Naviris, μια κοινοπραξία των δύο τελευταίων η οποία δρα ως εταιρικός συντονιστής. Από ελληνικής πλευράς μετέχουν η Intracom Defense, η ISD, η Hydrus Engineering, η FEAC Engineering, η Prisma Electronics και η Terra Spatium.

Η Ιταλία σχεδιάζει να αποκτήσει οκτώ πλοία, ενώ η Γαλλία και η Ισπανία από έξι η καθεμία και η Ρουμανία 4, άρα υπάρχει μια αρχική απαίτηση για 24 σκάφη. Το ελληνικό ενδιαφέρον μπορεί να φθάσει έως και 6 σκάφη (δεν έχει αποφασισθεί ακόμη), ενώ ήδη έχουμε περιγράψει το αίτημα μας για ένα ακόμη πιο ισχυρά οπλισμένο πλοίο από την έκδοση “μάχης”. Όσο για το χρονοδιάγραμμα, στόχος είναι να περάσουμε από το 2025 σε παραγωγή σκαφών, τουλάχιστον των πρωτοτύπων, με παραδόσεις από το 2027.

Το συνολικό κόστος θα ανέλθει σε 5-6 δισεκατομμύρια ευρώ, λαμβάνοντας υπόψη μόνο τα πλοία που θα αποκτηθούν από τη Γαλλία, την Ισπανία και την Ιταλία. Το βασικό κόστος ανά πλοίο εκτιμάται περίπου στα 300 εκατομμύρια ευρώ (χωρίς όπλα), αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει ανάλογα με τις παραγγελίες από άλλες χώρες. Η Ιταλία έχει ήδη δεσμεύσει 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ για την πρώτη φάση του έργου, για τα πρώτα 4 σκάφη.

Προς το παρόν είμαστε στη φάση αρχικού σχεδιασμού με την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του Ευρωπαικού Ταμείου Άμυνας (EDF) να προσφέρει χρηματοδότηση 60 εκατομμυρίων ευρώ, συν την εθνική συμμετοχή όλων των χωρών (η Ελλάδα θα προσφέρει 2,19 εκατ.). Στο επόμενο στάδιο, του βασικού σχεδιασμού, η ευρωπαϊκή χρηματοδότηση θα ανέλθει σε ακόμη 154,5 εκατ. ευρώ.

Η εναλλακτική για εμάς αντί Gowind/FCx-30

Η χώρα μας αυτή την εποχή “τρέχει” το πρόγραμμα προμήθειας 3 κορβετών (συν μιας ως option) έχοντας φθάσει σε τελικές διαπραγματεύσεις με τη Naval Group (σχέδιο Gowind) και την Fincantieri (FCX-30). Το ενδιαφέρον είναι πως ταυτόχρονα μετέχει ως εταίρος και στην Ευρωκορβέτα, διεκδικώντας και βιομηχανική συμμετοχή. Άρα εδώ έχουμε μια αντίφαση, καθώς αν “κλειδώσουμε” τώρα την αγορά κορβέτας, λογικά οι επόμενες παραγγελίες μας θα πρέπει να είναι στο ίδιο σχέδιο για λόγους ομοιοτυπίας, και όχι “Ευρωκορβέτες”.

Θα ήταν λοιπόν λογικό για το Πολεμικό Ναυτικό, αντί να προχωρήσει άμεσα σε αγορά κάποιων εκ των Gowind/FCΧ-30 να επενδύσει απευθείας στην Ευρωκορβέτα; Μια τέτοια εξέλιξη θα είχε ιδιαίτερη σημασία, καθώς με αυτό τον τρόπο η χώρα μας θα ήταν πρωτοπόρος σε μια νέα σχεδίαση (θα είχε πληρώσει μόνο μικρό μέρος της ανάπτυξης), και θα διαμόρφωνε το πλοίο κατά το δοκούν, κι όχι σύμφωνα με όσα της “επιβάλουν” αυτή τη στιγμή οι κατασκευαστές, με λίγο-πολύ στανταρισμένα σχέδια.

Επίσης, το σχέδιο EPC στο μέλλον θα μπορούσε άνετα να γίνει η βάση για μια ελαφρύτερη έκδοση, που θα αντικαταστήσει τις δικές μας πυραυλακάτους Combattante IIIA/B δίνοντας νέες δυνατότητες στο ΠΝ. Ακόμη και η έκδοση περιπολίας της Ευρωκορβέτας θα μπορούσε να αγοραστεί από το Λιμενικό Σώμα!

Ένα ακόμη πλεονέκτημα είναι πως η Ευρωκορβέτα (σε όλες τις παραλλαγές της) αναμένεται να παραχθεί μαζικά: είπαμε για 24 καράβια αρχικά, που…

H συνέχεια στο Naval Defence

 

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

129 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
129 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Τουρκία αναβαθμίζει δραματικά το 2ο Ναύσταθμο της στο Ακσάζ, εμείς;

Απέναντι από τη Ρόδο στην περιοχή της Μαρμαρίδας, η Τουρκία έχει δημιουργήσει από τη δεκαετία του '90 το δεύτερο βασικό Ναύσταθμο για το Πολεμικό...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

H Γαλλία να βάλει stop στους «τουρκικούς» Meteor πριν την 4η...

81
Ήταν ένα δημοσίευμα της γαλλικής ηλεκτρονικής εφημερίδας La Tribune πριν μια εβδομάδα (15/1/2025) που μιλούσε για «κόντρα» Λονδίνου-Παρισιού-Αθηνών, σχετικά με το θέμα της απόκτησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Ιανουαρίου 1915: Ναυμαχία του Dogger Bank, σύγκρουση...

0
Έχοντας υποκλέψει τα ραδιομηνύματα του γερμανικού στόλου, ισχυρή βρετανική μοίρα καταδρομικών αιφνιδιάζει αργοκίνητη μοίρα καταδρομικών του γερμανικού Στόλου Ανοιχτών Θαλασσών στο αβαθές πεδίο του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Τουρκία αναβαθμίζει δραματικά το 2ο Ναύσταθμο της στο Ακσάζ, εμείς;

Απέναντι από τη Ρόδο στην περιοχή της Μαρμαρίδας, η Τουρκία έχει δημιουργήσει από τη δεκαετία του '90 το δεύτερο βασικό Ναύσταθμο για το Πολεμικό...

Ιταλικός Στρατός: θέλει 1.050 τεθωρακισμένα Lynx σε ένα πρόγραμμα πολλών δις

Η Ιταλία σχεδιάζει την απόκτηση 1.050 τεθωρακισμένων οχημάτων καινούριας κατασκευής στο πλαίσιο του προγράμματος A2CS, που βασίζεται στο τεθωρακισμένο όχημα μάχης (ΤΟΜΑ) Lynx της...

Ισπανικός Στρατός: θέλει άρματα μάχης Leopard 2A8 στη θέση των Leopard 2A4

Ο Ισπανικός Στρατός σχεδιάζει να αντικαταστήσει τα υφιστάμενα άρματα μάχης Leopard 2A4 με καινούρια Leopard 2A8.Όπως γράφει το Infodefensa, δεν έχει ακόμα γίνει γνωστός...