27.5 C
Athens
Σάββατο, 27 Ιουλίου, 2024
ΝΕΑΙΣΤΟΡΙΑΌταν η Αγγλία προσπαθούσε να πουλήσει Sea Harrier για το αεροπλανοφόρο της...

Όταν η Αγγλία προσπαθούσε να πουλήσει Sea Harrier για το αεροπλανοφόρο της Αργεντινής

- Advertisement -

Το Harrier ήταν ένα επαναστατικό αεροσκάφος για την εποχή του αφού ήταν το πρώτο και το μοναδικό τότε αεροσκάφος κάθετης από-προσγείωσης που είχε φτάσει να είναι επιχειρησιακό. Το πρόβλημα με το συγκεκριμένο αεροσκάφος ήταν το υψηλό κόστος ανάπτυξης, που δεν θα μπορούσε να αποσβεστεί μόνο από τις παραγγελίες των Ενόπλων Δυνάμεων της Αγγλίας. Έπρεπε να επιδιωχθούν επιθετικές εξαγωγές.

Στα πλαίσια αυτά, το αεροσκάφος παρουσιάστηκε σε κάθε χώρα που θα μπορούσε να είχε ενδιαφέρον για ένα μαχητικό με τις αρετές του Harrier, και στο κατεξοχήν «target group» τέτοιων πελατών ήταν κάθε χώρα του (δυτικού) κόσμου που διέθετε αεροπλανοφόρα. Μία από αυτές ήταν η Αργεντινή.
Την εποχή εκείνη και συγκεκριμένα την άνοιξη του 1969 η Αργεντινή είχε μόλις αποκτήσει το πρώτο της αεροπλανοφόρο πετυχαίνοντας έτσι να μπει σε ένα πολύ κλειστό κλαμπ χωρών με ναυτική αεροπορία και μοναδική ικανότητα προβολής ισχύος. Επίσης δεν είχε ακόμα την χούντα που οδήγησε την χώρα στον πόλεμο των Φώκλαντας. Η Αργεντινή μάλιστα ήταν μεγάλος εισαγωγέας στρατιωτικού υλικού αγγλικής προέλευσης, μεταξύ των οποίων και δυο σύγχρονα αντιτορπιλικά κλάσης Type 42.
Για τις ανάγκες της προώθησης, ένας Sea Harrier εστάλη στην Αργεντινή από την κατασκευάστρια εταιρεία Hawke Siddeley όπου πραγματοποίησε από-προσνηώσεις στο αργεντίνικο αεροπλανοφόρο ARA Veinticinco de Mayo (πρώην ολλανδικό Karel Doorman, πρώην αγγλικό HMS Venerable) παρουσιάζοντας τις ικανότητές του.
Τελικά Η Αργεντινή δεν προχώρησε στην αγορά του επικαλούμενη το μεγάλο του κόστους τόσο για την αγορά όσο και την τεχνική του υποστήριξη. Η αλήθεια όμως είναι ότι και οι επιδόσεις του συγκεκριμένου αρχικού μοντέλου του Harrier δεν ήταν και ιδιαίτερα εντυπωσιακές, πέρα της μοναδικότητας της ικανότητας κάθετης από-προσνήωσης. Στην θέση του προτιμήθηκαν φτηνότερα μεταχειρισμένα A-4Q Skyhawk από τις Ηνωμένες Πολιτείες συμβατικής από-προσνήωσης όταν αυτά έγιναν διαθέσιμα.

Παρόλα αυτά, τα προσφερόμενα αεροσκάφη ήταν της αρχικής έκδοσης GR-1 για αποστολές κρούσης και τακτικής υποστήριξης. Δεν θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν αποτελεσματικά σε αποστολές προστασίας του στόλου κι ενδεχομένως να έπαιξε κι αυτό το ρόλο του.
Τελικά στον επικείμενο πόλεμο των Φώκλαντς δεν είδαμε αερομαχίες μεταξύ «ομόσταβλων» μαχητικών, ενώ ακόμα και αν η Αργεντινή είχε τελικά προμηθευθεί μαχητικά του τύπου, θα είχε θέματα με την επιχειρησιακή τους εκμετάλλευση καθώς τα Harrier είχαν ακόμα μικρότερη εμβέλεια από τα A-4Q, ενώ θα είχαν να αντιμετωπίσουν την έκδοση μαχητικού FRS-1 με ραντάρ Blue Vixen και πύραυλους AIM-9L, συνεπώς το αποτέλεσμα της αναμέτρησης στον αέρα μάλλον δεν θα διέφερε και πολύ ούτως ή άλλως.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το ίδιο αεροσκάφος προτάθηκε και για το αεροπλανοφόρο της Βραζιλίας, τον παλαίμαχο του Β’ ΠΠ Minas Gerais (πρώην HMS Vengeance), ένα σκάφος ίδιας κλάσης με το αργεντίνικο 25 Μαΐου. Και εκεί όμως η προσφορά απορρίφθηκε αλλά για άλλους λόγους και συγκεκριμένα λόγω της κόντρας Ναυτικού και Αεροπορίας για το ποιος θα επιχειρούσε με μαχητικά αεροσκάφη.
Το αποτέλεσμα ήταν ότι για όλη του την καριέρα σε βραζιλιάνικη υπηρεσία επιχειρούσε μόνο με ελικόπτερα ως ανθυποβρυχιακό αεροπλανοφόρο.
Πρώτη δημοσίευση 9/2/2019

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Στρατιωτικές σχολές, κρίσιμη τριπλή αποτυχία σε βάσεις, εισακτέους, αύξηση θέσεων!

Πολύ ανησυχητική είναι πλέον η εικόνα των Στρατιωτικών Σχολών καθώς τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν στις φετινές Πανελλαδικές, δείχνουν σημαντικό πλέον έλλειμμα ενδιαφερομένων να εισαχθούν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Μπορούμε να πάμε τώρα σε Ευρωκορβέτες αντί για Gowind/FCX-30!

40
Όταν έγινε η αγορά των 3 φρεγατών FDI HN στο Πολεμικό Ναυτικό (αντί 4 συν "ενδιάμεση λύση" μεταχειρισμένων σκαφών συν τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14/26 Ιουλίου 1824: Μάχη της Άμπλιανης, μια...

0
Οι δυνάμεις του Πανουργιά, ενισχυμένες με τους οπλαρχηγούς Κίτσο Τζαβέλα, Δράκο, Δαγκλή, Ζέρβα και Νοταρά, αναχαιτίζουν την τουρκική προέλαση των Ισούφ και Αμπάζ πασά,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η καινούργια «Πτήση» Nο 49, Ιούλιος 2024

Το  καινούργιο μας τεύχος Ιουλίου 2024 κυκλοφορεί  με πλούσια, άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα, ενώ υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά ΕΔΩ ΗΝΙΟΧΟΣ 24: η τέχνη της διεπιχειρησιακότηταςΜε...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 14/26 Ιουλίου 1824: Μάχη της Άμπλιανης, μια νίκη μέσα σε ένα έτος καταστροφών

Οι δυνάμεις του Πανουργιά, ενισχυμένες με τους οπλαρχηγούς Κίτσο Τζαβέλα, Δράκο, Δαγκλή, Ζέρβα και Νοταρά, αναχαιτίζουν την τουρκική προέλαση των Ισούφ και Αμπάζ πασά,...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 26 Ιουλίου 811: Μάχη της Πλίσκα, η βουλγαρική παγίδα στους Βυζαντινούς

Ο στρατός των Βουλγάρων καταστρέφει τον βυζαντινό σφάζοντας πολλούς, μεταξύ τους και τον ίδιο τον αυτοκράτορα, Νικηφόρο τον 1ο Λογοθέτη.Καταγόμενος από τη δυτική Μικρά...