Το ΓΕΣ όπως φαίνεται, έχει πάρει πολύ σοβαρά το θέμα της ενίσχυσης των τεθωρακισμένων ταξιαρχιών του με Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ). Μετά από διάφορα δημοσιεύματα από έγκυρους αμυντικούς δημοσιογράφους σχετικά με 800 M2 Bradley, κάναμε περαιτέρω έρευνα. Τελικά οι πληροφορίες ισχύουν, και ο ΕΣ αιτήθηκε με Letter of Request for Price and Availability (LoR for P&A), την προσφορά από τις ΗΠΑ 500 επιπλέον τεθωρακισμένων Bradley. Τονίζουμε το «επιπλέον», διότι έχουμε ήδη αιτηθεί την παραχώρηση μέσω EDA (ως αποσυρόμενο δηλαδή υλικό) 300 M2A2ODS-SA χωρίς κόστος για την Ελλάδα. Αυτό έγινε κατόπιν πιέσεων που άσκησε ο ΑΓΕΕΘΑ στις ΗΠΑ, στο ταξίδι του 2022.
Όπως είχαμε γράψει, ο ΕΣ έχει ανάγκες που φτάνουν τα περίπου 1.000 ΤΟΜΑ, αν και οι άμεσες είναι περίπου 800 οχήματα. Τα ΤΟΜΑ αυτά θα αντικαταστήσουν τα Μ113 από τις μονάδες ελιγμού, και θα επιτρέψει στις τελευταίες να διεξάγουν επιθετικές κινήσεις, διασπώντας τις γραμμές του εχθρού.
Αν και παραμένει το έντονο ενδιαφέρον από τη Γερμανία για την προώθηση του ΤΟΜΑ Lynx, εντούτοις στο ΓΕΣ και το ΓΕΕΘΑ υπάρχει έντονος προβληματισμός για το υψηλό κόστος των 205 οχημάτων. Ακόμη κι αν αγοραστεί άλλο όχημα, όπως το CV90 της BAΕ Systems (ενισχυμένο ως υποψηφιότητα μετά τα τελευταία του συμβόλαια), και πάλι το κόστος θα φτάσει αρκετά ψηλά, ενώ ο ΕΣ βλέπει το απόθεμα των μεταχειρισμένων Marder 1 να μειώνεται λόγω παραχωρήσεων στην Ουκρανία. Οπότε το αίτημα για τα 500 επιπλέον Μ2 έχει αυτό ακριβώς το σκοπό να βρει λύσεις για ικανούς αριθμούς ΤΟΜΑ. Έτσι, ο ΕΣ κινήθηκε έξυπνα, καθώς με αυτή την κίνηση πετυχαίνει αρκετούς στόχους.
- Ενισχύεται το αίτημα για την δωρεάν παραχώρηση των πρώτων 300 Μ2, καθώς οι ΗΠΑ θα δουν θετικότερα το αίτημα. Πάμε δηλαδή σε ένα μίγμα δωρεάν παραχώρησης και αγοράς, που σαφώς θα ενδιαφέρει περισσότερο την Ουάσιγκτον.
- Πιέζεται η γερμανική πλευρά να παραχωρήσει περισσότερα Marder 1A3/5, προκειμένου να κρατήσει τις συνομιλίες μεταξύ Ελλάδας και Rheinmetall ζωντανές.
- Εξασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον, καθώς θα εξεταστούν όλες οι διαθέσιμες λύσεις.

Ο ΕΣ έχει ζητήσει και επίσημα την πρόταση της αμερικανικής πλευράς για τον εκσυγχρονισμό 400 Μ2 στο επίπεδο Μ2Α4 στην Ελλάδα. Δηλαδή αυτό που είχαμε γράψει σε παλαιότερο αποκλειστικό μας δημοσίευμα, όπου από αμερικανικής πλευράς είχε προταθεί ο εκσυγχρονισμός 800 Μ2 στο επίπεδο Μ2Α4, με τα 400 να κατευθυνθούν στην Ουκρανία. Η αμερικανική πρόταση είχε ένα κόστος 3 ως 5 εκατ. ευρώ ανά όχημα (με το ανώτερο να αφορά το πλήρες πακέτο με σύστημα αυτοπροστασίας), ενώ οι ΗΠΑ είχαν δεσμευτεί πως στην ελληνική γραμμή εκσυγχρονισμού θα συντηρούσε/εκσυγχρόνιζε όλα τα αμερικανικά Bradley σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή.
Το ελληνικό αίτημα δεν ακυρώνει φυσικά τις συζητήσεις για τα Lynx ούτε άλλες διερευνήσεις. Αλλά με όλα τα παραπάνω αναζητώνται παράλληλα εναλλακτικές λύσεις για τον Στρατό, σε περίπτωση που δεν εξασφαλιστούν τα χρήματα για αγορά νέων τεθωρακισμένων.
Θαυμάσια νέα.
Χώρα χωρίς ΠΝ και χωρίς αεροπορικά όπλα, αλλά και με σοβαρότατες ελλείψεις στο πυροβολικό, δεν έχει την πολυτέλεια να δαπανήσει δις ευρώ για 205 νέα ΤΟΜΑ.
Οι ευκαιρίες τελειώνουν. Ήδη χάθηκαν πολλές, για Leo2, PzH. 2000 κλπ.
Αυτή ας μη χαθεί.
Τα μέσα είναι πολύ ανώτερα των Marder, με σταθεροποιημένο πύργο, θερμικά, π/β υψηλής διατρητικής ικανότητος και βλήματα TOW. Η μεταφερόμενη ομάδα είναι μικρή, αλλά αυτό συμβαίνει με όλα τα ΤΟΜΑ της εποχής.
Μακάρι.
Τουλάχιστον εξασφαλίζει βιομηχανικά ανταλλάγματα, ομοιοτυπία και ένα ικανό ΤΟΜΑ στους αριθμούς που χρειαζόμαστε. Επίσης ο ανταγωνισμός… κάνει καλό, ακόμα και αν πάρουμε τελικά γερμανικά.
ΥΓ.: Μια απορία… Βλέπω αναβαθμίσεις σε Apache, Chinook, Leopard κτλ. Πόσο δύσκολο θα ήταν να στήσουμε μία αμυντική βιομηχανία, ας την πούμε “μεταποίησης”, όπου θα αναπτύσσουμε και θα εφαρμόζουμε δικά μας πακέτα αναβαθμίσεων, εγχώρια, σε ηλεκτρονικά/ηλεκτροοπτικά κτλ, τα οποία θα μπορούμε και να εξάγουμε σε τρίτες χώρες, όπως π.χ. έκαναν οι Ισραηλινοί για τα δικά τους Apache, αντί να τρέχουν πίσω από τις συνεχείς αναβαθμίσεις των Αμερικανών που κοστίζουν δύο νεφρά, δύο πνεύμονες και 5 καρδιές κάθε λίγα χρόνια;
Διώχνουν τα υπερόπλα BMP-1 για 800 σαπάκια Bradley;
Προδοσία μήπως;
Ο σύλλογος φίλων BMP με ονομασία Σε τρεις μέρες θα περνάμε το Κίεβο καλεί σε ξεσηκωμό.
Το αδελφό σωμάτιο φίλων Su-57 περιμένει την LOR για F-35 που ακούγεται θα έχει και εκπλήξεις….
Είμαι σίγουρος πως τα ελληνικά Bradley θα έρθουν τουμπανιάρικα με APS και επιπρόσθετη θωράκιση έτσι ώστε να μην γίνουν αμέσως κάρβουνο από το πρώτο Τούρκικο ATGM
Υπέροχα νέα! Ο ΕΣ εάν ισχύει η προσφορά μπορεί να αποκτήσει 800 ΤΟΜΑ M2A4 ή εναλλακτικά 800 Leonidas III, Marder, Lynx ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος αδιαμφισβήτητα και αυτό ΜΟΝΟ όφελος θα έχει για τη χώρα μας.
Ελπίζω να προκηρυχθεί σχετικός διαγωνισμός ώστε να συμπιεστούν οι τιμές και να υπάρξουν και κάποια αντισταθμιστικά οφέλη στυλ FDI (αν και λίγο ατυχές παράδειγμα).
Θέλω να παραθέσω στη συνέχεια κάποιες σκέψεις μια πρόχειρη σύγκριση των δύο προτάσεων:
Βέβαια δεν μπορώ να κρύψω την συμπάθεια μου για τη Γερμανική πρόταση το Lynx (εκτός του καλύτερου πυροβόλου/αισθητήρων σε σχέση με το Μ2) με τις μπαταρίες λιθίου δύναται να εκτελέσει αποστολές Hunter-Killer ή Killer-Killer εντελώς αόρατο από τον εχθρό σε όλα τα επίπεδα ήχος, Η/Μ ακτινοβολία, θερμική ακτινοβολία ΜΗΔΕΝ επί 4 ώρες εξασφαλίζοντας πολλές περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης σε σχέση με τα συμβατικά ΤΟΜΑ κατά την άποψη μου πρόκειται για το μέλλον.
Σε ότι αφορά τα υπόλοιπα ΤΟΜΑ τα Leonidas III φέρουν πυροβόλο μεγαλύτερου διαμετρήματος σε σχέση με τα Μ2 όπως και Α/Τ -προσφέρεται ο πύργος της Valhalla με SPIKE LR- (τα Μ2 για κάποιο λόγο επιμένουν στα TOW δεν γνωρίζω εάν έχουν προταθεί με Javelin). Σε ότι αφορά τους αισθητήρες το Μ2 υπερτερεί καθώς έχει σχεδιαστεί ως ΤΟΜΑ και όχι ΤΟΜΠ. Ενώ το Marder έχει ανώτερο σκοπευτικό σύστημα από το Μ2 σε οπλισμό βρίσκεται στο ίδιο επίπεδο.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρω ότι η αμερικανική πρόταση εξασφαλίζει ΥΨΗΛΟΤΑΤΕΣ διαθεσιμότητες (1 τύπος ΤΟΜΑ και πάνω από όλα Αμερικανικό!). Ενώ η Γερμανική εξασφαλίζει διαθεσιμότητες μόνο για τα Marder και Lynx για ένα πεπερασμένο χρονικό διάστημα αλλά για τα Leonidas III θα πρέπει να οργανωθεί εκ νέου μια γραμμή συντήρησης χωρίς να υπάρχουν σχετικές δεσμεύσεις.
Στο οικονομικό σκέλος μάλλον υπερτερούν οι Αμερικανοί αλλά μέχρι να βγει η σχετική απάντηση με λεπτομέρειες δεν μπορούμε να γνωρίζουμε.
Θα πρότεινα να μην επαναληφθεί ότι έγινε κατά την φρεγατιαδα αλλά δεν θα με ακούσει κανείς καθώς όλοι λίγο-πολύ “φανατιζομαστε” με τις απόψεις μας είναι στο DNA μας ανέκαθεν οι Έλληνες ήμασταν ξεροκέφαλοι ακόμα και εάν κάναμε λάθος…
lynx, bradley, marder…….της πολυτυπίας το ανάγνωσμα……
Αν φτάσει ο Ελληνικός στρατός τα 800 Μ2 Bradley, με τα 300 δωρεάν και 500 με κάτω από 1,5 δις ΚΑΙ ελληνική γραμμή εκσυγχρονισμού για συντήρηση/εκσυγχρονισμό όλων των αμερικανικών Bradley σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή, συγγνώμη που το λέω, αλλά τα Lynx δεν πρόκειται να τα δούμε με Ελληνικά χρώματα.
Μόνο σε περίπτωση που οι Γερμανοί ρίξουν την εξωφρενική τιμή των Lynx και αν τσιμπήσουμε καμιά 200αριά Marder δωρεάν (που δεν υπάρχουν ή δεν ΘΑ υπάρχουν), θα μπορούσε να γίνει κάτι, ώστε τα 200+ Lynx να συμπληρώσουν την χιλιάδα των ΤΟΜΑ που υπολογίζει πως θα χρειαστεί ο Ελληνικός Στρατός.
Εκτός αν οι Γερμανοί κάνουν ΤΗΝ ρελάνς και φέρουν στην Ελλάδα και την γραμμή παραγωγής Lynx + Leopard και μας δώσουν καλή τιμή για αναβάθμιση των Leopard 1 & 2, ώστε να αποσυρθούν M48A5 MOLF, M60A3 και μπόλικα Μ113. Μάλιστα, αυτά τα Μ48, Μ60 & Μ113 θα μπορούσαμε ή να τα τροποποιήσουμε (δύσκολο) ή να τα φορτώσουμε στα αρματαγωγά και να τα στείλουμε στην Κύπρο, τώρα που δεν υπάρχει εμπάργκο όπλων Αμερικάνικης προέλευσης.
Ποια εταιρία θα αναλάβει την αναβάθμιση των Μ2Α2 στο επίπεδο Α4 στην Ελλάδα, αν συμφωνήσουμε;
Είναι θετικά όλα αυτά.
Καλοδεχούμενη η ενίσχυση της δυναμικότητας μας.
Προσωπικά απλά τελώ εν απορία αναφορικά με την εξεύρεση των πόρων μιας και έχουμε προυπολογισει ακόμα 5,5 Δις για την ενίσχυση της άμυνας μας ως το 2030, αν θυμάμαι καλά, ενώ το ζωνάρι αναμένεται να γίνει θηλιά και έπεται η αγορά των F35, όπλων για την ΠΑ, υποδομές για τα F35, Apache, drones και μια ολόκληρη λίστα που ξεπερνά αυτές που δέχεται ο Αη Βασίλης κάθε χρόνο.
Χώρια το άνοιγμα στα μη επανδρωμένα που πρέπει να γίνει τα επόμενα χρόνια.
Σίγουρα θα βρεθούν χρηματοδοτικά εργαλεία αλλά θα είναι σε θέση να μας χαρίσουν αυτή την επάρκεια;
Θέλω να γίνει η υπέρβαση αλλά χρειάζεται να πολλαπλασιάσουμε τα πλεονάσματα μας με δραματικό τρόπο.
Προσωπικά το εύχομαι.
Ομολογω πως και οι δυο προσφορες ειναι τιμιες αν και για καποιο λογο το γερμανικο πακετο(Lynx+Marder(?)+ΛΕΩΝΙΔΑΣ(?)+ΟΠΛΙΤΗΣ(?)+γραμμη παραγωγης και υποστηριξης στην Ελλαδα)μου κανει πιο πολυ κλικ.Ασε που μου τη σπαει που αμερικανοι “ξυπνησαν” μονο αφου εμφανιστηκε η γερμανικη προταση.Πιο σφηνα για να χαλασεις την δουλεια με τους γερμανους πεθαινεις…….
Βασικά ακούγετε πολύ καλό .Με 5 δις ολα μεσα ,μαζι με όπλα αναλώσιμα ανταλλακτικά κτλπ, αποκτάμε Μ2Α4 ,αντικαθιστούμε 1000 Μ113 ,και πάμε μαζικά τα μηχανοκίνητα του ΕΣ στην Νέα Εποχή . Ψηφίζω ναι με τα ταμπουνια αν και ο διαολος κρύβετε στις λεπτομεριες plus τα Lynx ειναι αρματαρες .
“και θα επιτρέψει στις τελευταίες να διεξάγουν επιθετικές κινήσεις, διασπώντας τις γραμμές του εχθρού.”
Ποιου εχθρου; Αυτου που εχει ατελειωτα UAVs, πυραυλους και πυροβολικο δικης του κατασκευης ;
Το τι επαθαν οι Ρωσοι στην Ουκρανια….δεν ε;
Πολυ καλα τα M2…ολοι τα θελουμε, ειδικα αν κερδισει η Ελλαδα και απο καποιο κατασκευαστικο εργο…
αλλα νομιζω οτι κατι παλιες ιδεες που εχουμε πρεπει να τις αλλαξουμε…
Δηλαδή στο ΥΠΕΘΑ καταλάβανε τι μούφα είναι τα λιγοστά γερμανικά τομα των 2 δις??? Νομίζω έρχονται και Abrams! Κάποιοι θα κλαψουν εδώ μεσα!!!!!!
Αυτά είναι ευχάριστα νέα,το ΓΕΣ θα πρέπει να επιλέξει τη προταση που θα ενισχύσει το Στράτευμα με τον καλύτερο δυνατο τροπο..
Σαν να αγοράζεις μεταχειρισμένο από εταιρεία ενοικιάσεων-leasing.
Μήπως έχετε κανένα Φόκους με λίγα χιλιόμετρα; Όχι αλλά έχουμε Βιτάρα και σε λίγο βγάζουμε κάτι Πασάτ λιωμένα και Μόκκα ντήζελ.
Εντάξει, ότι έχετε σε προσφορά.
Ή από τα e-ντελίβερυ: 1 + 1 οι σκεπαστές από το “Γυράδικο της κατωπόλης”. Μα ήθελα μπέργκερ.
Προσωπικα επιθυμω τα Bradley κ γραμμη συντηρησης στην Ελλαδα. Ουτε σεντ στους Γερμανους φτανει πια
Εντέλει τι θέλουμε σε αυτή την χώρα; Γερμανικά Αμερικανικά; Δεν υπάρχει πολυτέλεια για πάνω από δύο τύπους. Μην έχουμε ίσως τα ίδια με την ΠΑ.
Υπέροχα τα 205 Lynx, αλλά από την αρχή φαινόταν ότι είναι μια πολυτέλεια που μάλλον δεν την αντέχουμε. Τα Bradley μπορεί να μην είναι Lynx αλλά είναι 4 φορές περισσότερα, είναι δοκιμασμένα στη μάχη, προσφέρουν την επιζητούμενη ομοιοτυπία και ίσως αφήνουν στην τσέπη κάτι στην τσέπη ώστε να μπορέσουν να αναβαθμιστούν και τα 350 LEO 2 σε Α8 χωρίς εκπτώσεις. Αν μάλιστα επιτευχθεί κάποια εγχώρια βιομηχανική γραμμή και από τις δύο πλευρές τότε θα μιλάμε για jack pot. Μην ξεχνάμε ότι μαζί με τα LEO 2 περιμένουν από κοντά και τα LEO 1, ενώ από την άλλη μαζί με τα Bradley θα πρέπει να γίνουν δουλειές και στα Μ-270, που χρησιμοποιούν το ίδιο όχημα.
Αφου εχω διαβασει τα δημοσιευμένα εως τωρα 32 σχόλια, μου δημιουργείτε η ιδέα, α) οτι δεν θα δουμε 800 bradley στην Ελλάδα. Εμείς μια τιμη ζητήσαμε. β) είναι ακόμα προεκλογική περίοδος. Ειναι η εποχή που ακούμε πολλά που δεν γίνονται ποτέ. Και αυτο για μένα μετράει εστω κι άν το αποτέλεσμα των εκλογών είναι βέβαιο.γ) Αν δεν βλεπουμε στον ορίζοντα το τέλος του πολέμου στην Ουκρανία, τα μισά τουλαχιστον των 800 bradley πάνε Ουκρανία σε μικρές παρτίδες, ώς έχουν. δ) Ουτε την βιομηχανια στηριξης και αναβάθμισης των Bradley βλέπω.Μέχρι στιγμής είναι κουβέντες του αέρα. Δεν μπορω να πω ότι σιγουρα δεν θα συμβεί, αλλά είναι απίθανο. οπως και των λέοπαρντ και των λυνξ ε) Γινονται πραγματα στους εξοπλισμούς καί ειναι ευχάριστο, αλλά είχαμε και πολλές γειώσεις, βραχυκυκλώματα και αποτομες προσγειώσεις στην πραγματικότητα.Πιθανοτατα ειμαστε ήδη πάνω απο το όριο των διαθέσημων πόρων. Να υποθέσω ότι ελπιζουμε στην μεγάλη αμερικανική χρηματοδότηση για να συνεχιστεί η προσπάθεια εκσυγχρονισμού των ΕΔ. Φ35, ελικόπτερα, τομα κλπ. Είναι μια λύση, μια ευκαιρία. Και συνοδευεται σιγουρα απο πολιτικές δεσμευσεις που δεν θα μπορέσουμε να αποφυγουμε.
Υπάρχουν δυο κανόνες .
Τίποτα δεν είναι τζάμπα..
Ότι πληρώνεις παίρνεις και ποτέ δεν παίρνεις φθηνότερα κάτι απο την πραγματική του αξία, αντιθέτος όμως πολλές φορές παίρνεις ακριβότερα κάτι που δεν αξίζει…
Υπάρχει μια προσφορά με γραμμη παραγωγής και κατασκευαστικό έργο για 200 Lynx κόστους 2δις.
Αν με αυτά τα 2δις μπορέσουμε να πάρουμε 600-800 Bradley εκ των οποίων τα 400-500 θα εκσυγχρονιστούν εν Ελλάδι (άρα υπάρχει κατασκευαστικό έργο και βιομηχανική ανάπτυξη) τότε καλώς !
Γιατι με το ίδιο κόστος το ίδιο ποσό αντικαθιστάς την ποιοτική υπεροχή των 200 άριστων Lynx με την ποσοτική ποιότητα -υπεροχή τριπλάσιων-τετραπλάσιων 600-800 αρκετα καλών για την ίδια δουλειά Bradley.
και απο την άλλη μπορεί να μην αποκτήσεις γραμμή παραγωγής για 200 Lynx η οποία μετά το πέρας κατασκευής των 200 Lynx θα απαξιωθεί δίχως νέα κεφάλαια για νέες παραγγελίες, αλλά θα έχεις κατασκευαστικό έργο και γραμμη αναβάθμησης των επιπλέον 500 Bradley η οποία “εξασφαλισμένα” θα εξακολουθεί να λειτουργεί όχι μόνο για συντήρηση των Ελληνικών ΤΟΜΑ αλλά και για τα εκατοντάδες Αμερικάνικα οχήματα που βρίσκονται στην Ευρώπη και Μέση ανατολή.
Νομίζω ότι αν η πρόταση για 300+500 Bradley δεν κοστίσει πάνω απο 2 δις τότε είναι και η καλύτερη !
Νομίζω ότι είναι μία λογική κίνηση
Κακά τα ψέματα, τα LYNX είναι μία πολυτέλεια που η Ελλάδα δεν μπορεί να πληρώσει.
Θα είχε έννοια εάν μαζί με τα Marder μαζευόταν ένας μεγάλος αριθμός ΤΟΜΑ ώστε να πει ο Στρατός είμαι οκ, άντε το πολύ πολύ αναβαθμίζω και τα Λεωνίδας
Ελπίζω μόνο η τιμή που θα ακούσουμε να είναι “συμμαχική” και όχι στη λογική “beggers cant be choosers”
Δεν μου φαίνεται και ιδιαίτερα “έξυπνο” να ζητάς μεταχειρισμένα στην κορύφωση του Ουκρανικού πολέμου ενώ δεν το έχεις κάνει όχι μόνο τα 15 χρόνια που είχες ουσιαστικά καταργήσει τις ΕΔ σου αλλά και τα 2 χρόνια μετά το τσακ για Ελληνοτουρκικό και πριν την Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.
Ούτε μου φαίνεται ιδιάιτερα έξυπνο να συμφωνείς γαι τα 40 Marder αλλά να μην φροντίζεις να έχει συνέχεια δεσμευοντας και τα υπόλοιπα διαθέσιμα αντί να τα βλέπεις να πηγαίνουν Ουκρανία.
Δεν συζητάμε για την προηγούμενες δεκαετίες με τα Leο-2/Marder/Pzh/Gepard γιατί εννοείται ότι οι ΥΠΑΜ και οι πρωθυπουργοί που πέρασαν τις λέξεις Αμυνα και Ασφάλεια της χώρας δεν μπορούσαν να τις βρουν ούτε στον Μπαμπινιώτη.
Αν προχωρήσει αυτό πάντως θα πρέπει να ζητήσουμε και κυκλική ανταλλαγή των 40 Marder στην Ουκρανία για αντίστοιχα M2.
Φαντάζομαι τα M2 δεν έχουν τα προβλήματα νεότητας του F35. Οι εγχώριοι επαγγελματικώς ανησυχούντες θα πρέπει να βρουν κάτι άλλο. Μήπως υπάρχει θέμα παλαιότητας? Μήπως και αυτό είναι κατώτερο του BMP-1 με το 73αρι? Μήπως να καταργήσουμε την ράμπα και να βγαινουν οι φαντάροι από πάνω όπως είναι η σωστή πρακτική?
Αναμφισβήτητα καλό νέο, καλή προοπτική και μπράβο.
Κυρίως χαίρομαι γιατί απομακρύνεται η προοπτική των Lynx. Όχι γιατί δεν είναι σούπερ ΤΟΜΑ, όχι γιατί δεν θα ήθελα επιτελους βιομηχανικό έργο στη χώρα αλλά γιατί όταν είναι παγωμένες τόσο καιρό ΜΕΚΟ, κορβέτες, ΑΑΑ, πυροβολικό, rampage κλπ όπλα ΠΑ, 2 δις για ΤΟΜΑ μου φαίνεται ανορθολογικό.
Έχουμε αυτή την αγάπη στα silver bullets στην Ελλάδα, τα Lynx είναι άλλο ένα τέτοιο παράδειγμα. Ίσως πάσχουμε από ένα σύνδρομο Θερμοπυλών, θέλουμε λίγους αλλά πάνοπλους γενναίους να πολεμήσουν ηρωικά και να πέσουν μέχρις ενός. Μα ο σκοπός δεν είναι να πέσουμε μέχρις ενός. Προσωπικά προτιμώ τη Σαλαμίνα από τις Θερμοπύλες (και το ναυπηγικό πρόγραμμα του Θεμιστοκλή που είχε προηγηθεί).
Γενικότερα τα ΤΟΜΑ δεν μπορούν να προσφέρουν αν μπάζεις στους άλλους τομείς, αλλά αν είναι να δώσουμε 1,5-2 δις τουλάχιστον να πάρουμε πολλά.
Τα 2 δις για 200 μονάδες μπορεί να φαίνονται πολλά για αρχή αλλά, πρώτον θα είναι σε βάθος χρόνου και δεύτερον θα πάρεις πίσω τουλάχιστον το 50% από παράγωγη και αναβαθμίσεις για άλλες χώρες. Επίσης θα μπορείς να κάνεις επιπλέον παραγγελίες την επόμενη δεκαετία για να συμπληρώσεις τον αριθμό μονάδων κάτι που δεν θα μπορείς αν πάρεις μεταχειρισμένα γιατί δεν θα υπάρχουν η και να υπάρχουν το κόστος αναβάθμισης για να τα φέρεις στο ίδιο επίπεδο με τα υπόλοιπα που θα έχεις θα είναι ασύμφορο λόγο παλαιότητας.
Και τα δυο σενάρια έχουν τα υπέρ και τα κατά τους, αν δεν δούμε όλα τα στοιχεία μην βγάζουμε συμπέρασμα μόνο με τιμές και αριθμό μονάδων.
Όταν βγήκε η είδηση για Βradley πολλοί έβλεπαν μαζί και Lynx – Marder (είχαμε και σχετικό άρθρο εδώ την προηγούμενη εβδομάδα). Η λογική έλεγε και λέει πως από το πουθενά ο ΕΣ να βρεθεί με 3 ΤΟΜΑ δεν υπήρχε περίπτωση.
Ερωτήματα που γεννιούνται γιατί τα M-2 Bradley 99% θα τα δεχτούμε αυτή την φορά
1) Η όλη επένδυση που διατυμπανιζόταν στρατηγική συνεργασία με τους Γερμανούς για νέα βιομηχανία πάει στον κάλαθο ?
2) Mε την ανάθμιση των Leo 2 A4 τι θα γίνει ? Ελπίζω να μην δούμε δημοσίευμα όπoυ τα Μ-1 Abrams θα έρθουν να τα αντικαταστήσουν.
3) Με τα πολυδιαφημισμένα Marder θα μείνουμε τελικά μόνο στα 20 ?….
4) Τι θα γίνει με την δικαστική διαμάχη με τους Γερμανούς που έχει προεξοφληθεί εις βάρος μας ?
1) Αναβάθμιση 800 Bradley (400 Ελληνικά, 400 Ουκρανικά σε εργοστάσιο που θα στηθεί στην Ελλάδα και εργοστασιακή συντήρηση αμερικανικών σε Ευρώπη/Μ. Ανατολή: win-win.
2) Πρέπει να επιτευχθεί/επιδιωχθεί αναβάθμιση του συνόλου των Leopard-2 σε επίπεδο Α7/Α8 με παρόμοια βιομηχανική συμμετοχή (νέες παραγγελίες/αναβαθμίσεις) σε προγράμματα Ευρώπης-Μ. Ανατολής: win-win.
3) Έπρεπε να επιλέξουμε ένα ελικόπτερο γενικής χρήσης για όλους τους Κλάδους και τα Σώματα Ασφαλείας με έστω συναρμολόγηση στην Ελλάδα και βαριά τεχνική υποστήριξη με μέγιστη βιομηχανική συμμετοχή. Τα παλιά πούλημα, τα NH-90 fos τώρα και μετά για ανταλλακτικά στους άλλους χρήστες μόλις παραλάβουμε τα καινούρια. Τώρα πάει.
4) Θα έπρεπε ίσως μαζί με την παραγγελία των ΗΑΕ για 80 Rafale F4 να βάλουμε κι εμείς από κοινού την δική μας για μία 2η μοίρα Rafale και αναβάθμιση των υφιστάμενων σε F4, μαζί με μέγιστη βιομηχανική συμμετοχή στη συντήρηση αεροσκαφών/όπλων. Με την παραλαβή τους πούλημα Μ2000 αφού δεν παίρνουν link16 και HMD. Τώρα βλέπουμε…
5) Αντί για 3 κορβέτες τώρα, κλείδωμα 4ης Κίμων και ναυπήγηση άλλων 4 ως γενικής χρήσης φρεγατών στην Ελλάδα, έστω και με φθηνότερα ηλεκτρονικά και όπλα (π.χ. φθηνότερο ραντάρ (NS-110 (?) μαζί με CAMM-ER αντί για SeaFire/Aster-30), με μεγιστοποίηση εγχώριας συμμετοχής. Στερνή μου γνώση…
6) Οι ΜΕΚΟ ένα μικρό και γρήγορο End Life Upgrade (sorry αλλά στα 30+ χρόνια δεν τον λες ΕΜΖ..), με όπλα-ηλεκτρονικά που θα μπορούν να χρησιμεύσουν ως ανταλλακτικά αλλού όταν αυτές αποσυρθούν. Πάει κι αυτό το τρένο…
7) Όταν μας έδιναν 72 MLRS ως EDA έπρεπε να τους είχαμε βουτήξει από τα μαλλιά. Τώρα 1,3 δις+ για 36 εκτοξευτές χωρίς τα όπλα τους και με ασυμβατότητα -μετά την αμερικανική αναβάθμιση- με τα παλιά είναι εν πολλοίς ασύμφορο, ίσως μία διαπραγμάτευση για EURO-PULS, με επιδότηση από USA-Γερμανία καθώς θα ξεφορτώσουμε τους RM-70 και τα παρωχημένα μας MLRS προς Ουκρανία μεριά, με μέγιστη δυνατή βιομηχανική συμμετοχή/συμπαραγωγή. Επίσης μπορεί να γίνει η γερμανική αναβάθμιση στους MLRS μαζί με προμήθεια Euro-PULS σε συνδυασμό με τον JFS-M των 500 χλμ (και για συμβατότητα με τα ήδη υπάρχοντα αποθέματα πυρομαχικών), αναβάθμιση των ρουκετών 122mm που έχουμε με αντικατάσταση/αναβάθμιση των σασί των RM-70.8) Χρειαζόμαστε πυρομαχικά… για τα πάντα. Και το τρένο για Ευρώπη μόλις ξεκινάει. Οπότε ευκαιρία τα ΕΑΣ να αρχίζουν να παράγουν τα πάντα, μέχρι και κατευθυνόμενες ρουκέτες 122mm και με ευρωπαϊκό χρήμα τώρα που γυρίζει.
9) Ας αποφασίσουμε ποια UAV έχουμε ανάγκη από επίπεδο ομάδας-διμοιρίας, μέχρι Στρατιάς, ας καταρτίσουμε προδιαγραφές και ας ζητήσουμε από την ΕΑΒΙ να μας παρουσιάσει λύσεις.
10) H EPC μπορεί να καλύψει τις ανάγκες από φρεγάτα/κορβέτα του ΠΝ, έως ΠΑΘ του ΛΣ-ΕΛΛ.ΑΚΤ.
11) Ένας εθνικός πύραυλος πλεύσης (cruise) εκτοξευόμενος από πλατφόρμες σε ξηρά-θάλασσα-αέρα με ολοένα και μεγαλύτερη ακτίνα δράσης νομίζω ότι είναι στις δυνατότητες μας. Ανάπτυξη από ΕΑΒΙ σε συνεργασία πχ με Νότιο Αφρική ή Ν. Κορέα ή άλλη χώρα που δίνει μεταφορά τεχνογνωσίας και συμπαραγωγή και παραγωγή σε μεγάλους αριθμούς για χρήση από σιλό πυραύλων, πυροβολικό, διπλοκάμπινα, USV, UCAV, UGV, πλοία, αεροπλάνα κτλ.
12) Τα περιφερόμενα πυρομαχικά των ΕΑΣ-Paramount IRIX και των ΙDE-ΕΑΣ Attalus είναι εξαιρετικά παραδείγματα του πως πρέπει και μπορούμε να κινηθούμε.
13) Ατομικός εξοπλισμός οπλίτη από SIAMIDIS, THEON κτλ.
Και με αυτά και αυτά, ξεκινάς και χτίζεις μία καλή ΕΑΒΙ για αρχή με μελλοντικές προοπτικές ανάπτυξης και για εξαγωγές.
Α. Και FOS παντού, όχι τα πήραμε και τα αφήσαμε στη ζελατίνα…
Κοστίζουν; Σίγουρα.
Θα βγάλεις τα λεφτά από εξαγωγές; Αν το πουλήσεις σωστά, σε μεγάλο βαθμό κάνεις απόσβεση, όπως η Τουρκία, το Ισραήλ κτλ και έχεις και έσοδα μακροπρόθεσμα.
υπάρχουν κάποιοι γνωστοί άγνωστοι που σχολιάζουν μόνο σε: κακά νέα για γην χώρα, καλά νέα Τουρκίας εναντίων μας, επιτυχίες Ρωσίας.. παλιά θα μιλάγαμε για 5η φάλαγγα.. τώρα βεβαιαπαρα είμαστε δημοκράτες για τους κρίνουμε.. βέβαια αν ήταν πχ. στη Ρωσία η στην Τουρκία που τόσο θαυμάζουν και γράφανε δημόσια κριτική, θα τους έψαχνε η μανούλα τους… ας εκτιμήσουν τουλάχιστον ότι μπορούνε και σχολιάζουν ενάντια της πατριδας συνεχεια και τους ανεχόμαστε…
Άντε να δούμε πως θα εξελιχθούν τα γεγονότα με την επιλογή του νέου ΤΟΜΑ παρόλο που υπάρχουν μεγαλύτερες προτεραιότητες πρέπει να επικεντρωθούμε σε αντίμετρα ενάντια στα τουρκικά ΜΕΑ και τα περιφερόμενα πυρομαχικά γιατί, αν δεν το πράξουμε τότε, θα μετατραπούν σε εύκολους στόχους, μισές δουλειές όπως πάντα.
Ψηγματα εξορθολογισμου στις ΕΔ? Μακαρι…..Ειπαμε να ασχολουμαστε σοβαρα με σοβαρες γατες {leopard 2 } οχι με γατακια, αδοκιμαστα στην πραξη {Lynx} με κοστος δις .Θα ελεγα δε οτι αν ισχυουν οι διαρροες περι των Μ 2Α2/4 ειναι μια χρυση ευκαιρια επιτελους ο ΕΣ να αποκτησει ενα δοκιμασμενο συστημα σε εστω 300 +100 μον ,ικανο να πλαισιωσει τις μοναδες αιχμης, Leo 2,και να επενδυσει σε μια αναβαθμιση αλλων τοσων Leonidas, η Μ113 με βαση τις προτασεις της EODH, σαν παραστατες των Leo 1.Εξορθολογισμος και τυποποιηση παντου, και με τα ρεστα καλυψη αλλων κρισιμων αναγκων…..πχ πυροβολικο, συστηματα αυτοπροστασιας αρματων, εκσυγχρονισμοι Α/Κ πβ, και ουκ εστιν τελος των αναγκων….
Επί τη ευκαιρία, κάτι που μου τριβολίζει στο μυαλό καιρό τώρα…
Γιατί συζητάμε μόνο για αναβάθμιση 120 Leopard-2A4;
Μήπως τα υπόλοιπα κανιβαλίστηκαν ελέω 20ετούς έλλειψης FOS και είναι πέραν επισκευής και επαναφοράς στην υπηρεσία;
Επίσης πόσα από τα Leopard-2A6Hell είναι επιχειρησιακά μετά από 20 χρόνια έλλειψης FOSq; Μήπως κι εδώ είχαμε την προσφιλή μας τακτική του κανιβαλισμού;
Με ζώνουν τα φίδια μόνο που το σκέφτομαι…
Πρέπει, ανεξάρτητα αν οι υποψίες μου είναι θέμα πραγματικότητας ή απλά παράνοιας, να καταλαβουμε ότι οι εξοπλισμοί είναι σαν το αυτοκίνητο που αγοράζει ο καθένας μας:
θέλει service, ανταλλακτικά, λάστιχα και να το χρησιμοποιείς για να μην αδειάζει η μπαταρία του…
Τελικά μόνο μεταχειρισμένα μπορούμε……
Καλοδεχούμενος ο ανταγωνισμός. Αν και θα προτιμούσα το Lynx, διότι έχει όλο το μέλλον μπροστά του και παρέχει εξαιρετικές πιθανότητες επιβιωσιμότητας έναντι των νέων απειλών για τα τεθωρισμένα. Υπό τον όρο φυσικά να εξασφαλιστούν παραγγελίες για την γραμμή παραγωγής που θα φτιαχτεί στην Ελλάδα και ότι η αμερικανική προσφορά δεν θα απέχει οικονομικά πολύ.
Θεόδωρος Ορέστης Σκαπινάκης
Γενικός Γραμματέας Νέας Δεξιάς