Η Ελλάδα παρέδωσε 101 Τεθωρακισμένα Οχήματα Μάχης (ΤΟΜΑ) BMP-1 στην Αίγυπτο το 2019, σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη ανανέωση του Μητρώου Συμβατικών Όπλων του ΟΗΕ.
Όπως η «Πτήση» είχε σημειώσει τον Ιανουάριο του 2019, για τη μεταφορά των BMP-1 χρησιμοποιήθηκε ένα οχηματαγωγό πλοίο τύπου Ro-Ro (roll on, roll off), το «My Rose» με σημαία Παναμά, το οποίο εκτέλεσε δρομολόγια από νησιά του Αιγαίου με προορισμό την Αλεξάνδρεια. Εκεί, θα αποφασιζόταν εάν τα οχήματα θα έμπαιναν σε υπηρεσία με τον Αιγυπτιακό Στρατό ή αν θα αποτελούσαν πηγή για ανταλλακτικά. Μαζί με τα BMP-1, η Ελλάδα δηλώνει τη μεταβίβαση στην Αίγυπτο 101 πολυβόλων PKT των 7,62mm.
Ξεκίνησε η διαδικασία παραχώρησης και μεταφοράς ελληνικών BMP-1 στην Αίγυπτο
Η Ελλάδα απέκτησε συνολικά 501 μεταχειρισμένα BMP-1 από τη Γερμανία το πρώτο μισό της δεκαετίας του 1990, τα οποία άνηκαν προηγουμένως στον Στρατό της Ανατολικής Γερμανίας και κρίθηκαν πλεονασματικά ύστερα από τη Γερμανική Ενοποίηση. Παρά τις κατά καιρούς προθέσεις βελτίωσής τους, τα ελληνικά BMP-1 δεν εκσυγχρονίστηκαν ουσιαστικά ποτέ, έτσι, έγιναν σταδιακά ανεπαρκή για το σύγχρονο πεδίο μάχης. Εξαίρεση αποτελούν όσα οχήματα μετατράπηκαν σε φορείς του δίδυμου Α/Α πυροβόλου Zu-23-2 των 23mm, ώστε να καλύψουν κάποιες ανάγκες στον Α/Α και “αντιΑΒΑΚικό” τομέα.
Το BMP-1 αναπτύχθηκε από τη Σοβιετική Ένωση τη δεκαετία του 1960. Στη βασική έκδοση παραγωγής έχει ένα πυροβόλο 2A28 των 73mm, που βάλλει βλήματα HEAT με μέγιστο δραστικό βεληνεκές 1.300 μέτρα. Επιπλέον υπάρχει ένα συζυγές πολυβόλο PKT των 7,62mm, ενώ στα ελληνικά οχήματα είχε ακόμα τοποθετηθεί πολυβόλο των 12,7mm.
Απάντηση ΥΕΘΑ σε επερώτηση για την παραχώρηση ελληνικών BMP-1 στην Αίγυπτο
Η Ελλάδα και η Αίγυπτος υπέγραψαν επίσης διακρατική συμφωνία στις 15 Απριλίου 2017 για την ανακατασκευή άλλων 92 BMP-1 και την εν συνεχεία παραχώρησή τους στην Αίγυπτο. Οι εργασίες θα γίνονταν αρχικά από την ΕΛΒΟ, αλλά προτιμήθηκε τελικά να υλοποιηθούν από τα ΕΑΣ. Πριν από τη μεταβίβαση των 101 BMP-1, η Αίγυπτος διέθετε περίπου 200 οχήματα του τύπου, τα οποία εκσυγχρονίστηκαν με γαλλικούς κινητήρες Poyaud 520 N από το 1979 και έπειτα.
Η ανανέωση των στοιχείων έγινε μετά από επίσημη ελληνική δήλωση, που καλύπτει το ημερολογιακό έτος 2019.