8.9 C
Athens
Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου, 2025
ΝΕΑΑΜΥΝΑN. Δένδιας: Απαραίτητος ο αυτόνομος αμυντικός βραχίονας της Ε.Ε.

N. Δένδιας: Απαραίτητος ο αυτόνομος αμυντικός βραχίονας της Ε.Ε.

- Advertisement -

Ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας, παραχώρησε συνέντευξη στο ελληνικό πρόγραμμα της Deutsche Welle και στη δημοσιογράφο Ειρήνη Αναστασοπούλου.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ήρθατε στο Μόναχο από τις Βρυξέλλες, από τη σύνοδο υπουργών Άμυνας της ΕΕ. Θα ήθελα να μας πείτε για τη γερμανική πρωτοβουλία της αντιπυραυλικής άμυνας (ESSI). Πώς την βλέπει η ελληνική πλευρά, γιατί συμμετέχει η Ελλάδα;

Η Ελλάδα έχει μια πολύ σαφή αντίληψη συμμετοχής στις αμυντικές πρωτοβουλίες των κρατών-μελών της ΕΕ και γενικά των κρατών-μελών του ΝΑΤΟ. Θεωρούμε δηλαδή ότι θα πρέπει να είμαστε τμήμα των λύσεων των προβλημάτων και να μην απέχουμε από αυτά. Υπό αυτή την έννοια λοιπόν, βλέπουμε πίσω από αυτό μια προστασία απέναντι σε υπάρχοντες τωρινούς, αλλά και μελλοντικούς κινδύνους. Θα θέλαμε να είμαστε στελέχη της ομάδας αυτής που επεξεργάζεται τις πιθανές λύσεις.

Από το γεγονός δε ότι επέλεξε και η Τουρκία να είναι μέλος αυτής της προσπάθειας, υπό την ιδιότητά της ως χώρας-μέλος του ΝΑΤΟ και λαμβάνοντας υπόψη ότι οποιαδήποτε χώρα  που είναι μέλος αποκτά πλέον δικαίωμα βέτο, έναντι χωρών που θα επιδιώξουν να προσχωρήσουν στην Πρωτοβουλία, καταλαβαίνετε. Αν όλα αυτά τα συνδυάσετε για την Ελλάδα και τη δική της αμυντική πολιτική, η συμμετοχή στην προσπάθεια ήταν κάτι το απολύτως ενδεδειγμένο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Γίνεται πάρα πολύς λόγος σε αυτήν την Διάσκεψη για την άμυνα, για την αμυντική προστασία της ΕΕ και οι ομιλητές σημειώνουν ότι η ΕΕ δεν έχει ακόμα φτάσει στο σημείο να έχει μια δική της αυτόνομη αμυντική πολιτική, και να εξαρτάται πάντα από τις διαθέσεις των Η.Π. Α. Βλέπετε εκεί εσείς μια έλλειψη;

Κατ’ αρχάς είμαι φανατικός οπαδός της Ευρωπαϊκής Ιδέας. Θεωρώ λοιπόν, ότι τελικά η ΕΕ πρέπει να αποκτήσει τον δικό της αυτόνομο αμυντικό βραχίονα. Έναν βραχίονα, ο οποίος βεβαίως θα είναι συμβατός και θα συνεργάζεται με το ΝΑΤΟ. Δηλαδή η Ευρω-Ατλαντική προοπτική για την ΕΕ είναι κάτι το οποίο υπάρχει και το οποίο πρέπει να περιφρουρήσουμε. Από εκεί και πέρα, όμως, η Ελλάδα πάντοτε, όχι απλώς συμμετέχει, αλλά προσπαθεί και να δημιουργήσει μια ενιαία αμυντική συνείδηση στην ΕΕ. Θέλω να σας θυμίσω την επιχείρηση IRINI, στις ακτές της Λιβύης. Η Ελλάδα ήταν από τις χώρες που κυρίως – τότε ήμουν υπουργός Εξωτερικών – την εισηγήθηκαν. Όπως εισηγήθηκε επίσης τη νέα επιχείρηση ASPIDES – πάλι με ελληνικό όνομα και δεν είναι τυχαίο αυτό – στην Ερυθρά Θάλασσα, για να προστατευθεί η ελευθερία της ναυσιπλοΐας, η οποία είναι απαραίτητη για τα ευρωπαϊκά συμφέροντα.

Ένα πολύ μεγάλο τμήμα του εμπορίου της ΕΕ περνάει μέσα από το Σουέζ. Εμείς πιστεύουμε βαθιά, λοιπόν, αυτό που παραδείγματος χάριν και η Γαλλία πιστεύει, μαζί με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ότι η Ευρώπη πρέπει να αποκτήσει έναν αμυντικό βραχίονα. Ξαναλέω όμως: Έναν αμυντικό βραχίονα ο οποίος θα συνεργάζεται με το ΝΑΤΟ, θα συνεργάζεται με τις ΗΠΑ, θα συνεργάζεται με το Ευρω-Ατλαντικό πλαίσιο αμυντικών διεργασιών. Όμως, πρέπει να μπορεί και μόνη της η Ευρώπη, εάν χρειαστεί.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Βλέπετε όμως τώρα και στην περίπτωση της Ουκρανίας, υπάρχει κόπωση στις χώρες της ΕΕ. Υπάρχουν και ο παράγων των οικονομικών δυσκολιών. Δεν δίνουν οι εταίροι, οι ευρωπαίοι, πάρα πολλά χρήματα και υλικό το οποίο χρειάζεται η Ουκρανία. Από την άλλη πλευρά και οι Η.Π.Α έχουν πρόβλημα στο να εγκρίνουν αυτό το περίφημο “πακέτο”. Άρα πού ακριβώς οδεύουμε;

Κατ’ αρχάς οι ΗΠΑ είναι σε μια προεκλογική χρονιά. Κάθε χώρα σε προεκλογική περίοδο έχει ιδιαιτερότητες, να μην αναφερθώ σε αυτές. Όσον αφορά την Ευρώπη, νομίζω ότι τα 50 δισ. τα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε ότι θα πρέπει να δοθούν για να βοηθηθεί η Ουκρανία, είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό. Αλλά επαναλαμβάνω, πρέπει όλα να τα βλέπουμε στην προοπτική τους. Έστω και αν φαίνεται ότι είναι πολλά τα χρόνια, το ευρωπαϊκό εγχείρημα είναι ένα εγχείρημα λίγων δεκαετιών. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να περιμένουμε να ωριμάσει. Αυτή τη στιγμή κάνουμε ό,τι μπορούμε μέσα στο πλαίσιο που μπορούμε. Και η Ελλάδα κάνει το καθήκον της ως χώρα-μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.

 ΕΡΩΤΗΣΗ: Εμείς, την Ουκρανία, πως ακριβώς την βοηθάμε;

 Έχουμε ανακοινώσει πολύ συγκεκριμένα υλικά τα οποία έχουμε δώσει στην Ουκρανία. Θέλω να πω ότι πάντοτε προτεραιοποιούμε και την ανθρωπιστική βοήθεια. Από εκεί και πέρα, καταλαβαίνετε ότι δεν να αναφερθώ σε ποσότητες και ποιότητες υλικών.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τη Διάσκεψη του Μονάχου απασχολεί από ο πόλεμος της Γάζας. Εμείς έχουμε πρωτοστατήσει σε μια πρωτοβουλία χορήγησης ανθρωπιστικής βοήθειας εκεί. Βέβαια δε λύνεται μόνο με τη βοήθεια, διότι η βοήθεια δεν επαρκεί, όταν συνεχώς παράγονται και νέα θύματα. Πού θα φτάσουμε;

 Να ξεκινήσουμε από τη βάση. Η Ελλάδα κατ’ αρχήν δέχεται πλήρως το δικαίωμα του Ισραήλ στην αυτοάμυνα, μετά την επίθεση ιδίως της 7ης Οκτωβρίου. Μια φρικιαστική επίθεση, νομίζω ότι όλοι αισθανθήκαμε πολύ κοντά στην κοινωνία που επλήγη. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα είναι μια χώρα που πιστεύει στο Διεθνές Δίκαιο και στην προστασία του ανθρώπου. Και τις επιχειρήσεις του Ισραήλ της αποδεχόμαστε μεν ως απαραίτητες, αλλά πάντοτε διακηρύσσουμε την ανάγκη προστασίας της ανθρώπινης ζωής, κυρίως των αμάχων.

Η ανθρωπιστική βοήθεια είναι αυτό το οποίο προσπαθούμε να δώσουμε. Θα πρέπει να βρεθεί μία λύση, το ταχύτερο κατά το δυνατόν – χθες αν θα μπορούσε – κατάπαυσης του πυρός, Και από εκεί και πέρα να μπορέσουμε να δούμε πώς μπορεί να διασφαλιστεί στο πλαίσιο της λύσης των δύο κρατών. ένα καλύτερο αύριο για της κοινωνίες της περιοχής.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

3 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
3 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Το προηγμένο Victa θα κατασκευάζεται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπεγράψε Μνημόνιο Συνεργασίας

Την Τρίτη 14 Ιανουαρίου, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά υπέγραψαν με τη βρετανική εταιρεία προηγμένης θαλάσσιας τεχνολογίας SubSea Craft (SSC), Μνημόνιο Κατανόησης, για την εγχώρια κατασκευή...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Συμφωνία κατασκευής του Victa στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μια μικρή ακτίνα...

10
To περασμένο καλοκαίρι η σελίδα μας είχε προσεγγίσει για πρώτη φορά το θέμα των υβριδικών υποβρυχίων. Δηλαδή σκάφη που φθάνουν στην περιοχή των παράκτιων...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 15 Ιανουαρίου 1950: Το δημοψήφισμα στην Κύπρο για...

3
Με πρωτοβουλία της Κυπριακής Εθναρχίας πραγματοποιήθηκε στις 15 Ιανουαρίου του 1950 δημοψήφισμα στην Κύπρο, με αίτημα την ένωση της νήσου με την Ελλάδα. Η...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: Συμφωνία κατασκευής του Victa στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μια μικρή ακτίνα αισιοδοξίας

To περασμένο καλοκαίρι η σελίδα μας είχε προσεγγίσει για πρώτη φορά το θέμα των υβριδικών υποβρυχίων. Δηλαδή σκάφη που φθάνουν στην περιοχή των παράκτιων...

Υπουργείο Εθνικής Άμυνας: ανανέωση συνεργασίας με το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης

Ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης υπέγραψε σήμερα, Τετάρτη 15 Ιανουαρίου 2025, την ανανέωση του Μνημονίου Συνεργασίας ανάμεσα στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας και...

Ζάμπια: ελικόπτερα με 80% χρηματοδότηση από το πρόγραμμα FMF

Το υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ έχει εγκρίνει την πιθανή πώληση ενός μη κατανομαζόμενου αριθμού ελικοπτέρων γενικής χρήσης Bell 412 στη Ζάμπια, με ανώτατο εκτιμώμενο...