Το Convair Model 200 ήταν μια πρόταση της ιστορικής αμερικανικής εταιρείας για ένα υπερηχητικό μαχητικό αεροσκάφος με δυνατότητα για κάθετη απογείωση/προσγείωση (VTOL).
Το σχέδιο της εταιρείας, που αναπτύχθηκε το 1973, ήταν πρωτοποριακό καθώς η δυνατότητα κάθετης απογείωσης και προσγείωσης σε συνδυασμό με υψηλή ταχύτητα ήταν καινοτομία για την εποχή. Την ίδια περίοδο οι Αμερικανοί Πεζοναύτες είχαν προμηθευτεί το υποηχητικό Harrier GR.1 (ως AV-8A), ένα V/STOL αεροσκάφος.
Το Model 200 προβλεπόταν να παραχθεί σε δύο τύπους, το VTOL όπως είπαμε, αλλά και ως συμβατικής απογείωσης/προσγείωσης. Κάτι που είδαμε πολλά χρόνια αργότερα, με το F-35Β και το F-35C για το Αμερικανικό Ναυτικό.
Για την έκδοση VTOL, θα είχε ως κύριο κινητήρα τον Pratt & Whitney JTF22A-30A, του οποίου το ακροφύσιο μπορούσε να περιστραφεί κατά 90 μοίρες. Επιπρόσθετα, δύο κινητήρες ανύψωσης ισχύος 46,7 kN ο καθένας, βρίσκονταν τοποθετημένοι πίσω από το κόκπιτ, προσφέροντας την απαραίτητη κάθετη ώση (σε συνδυασμό με το περιστρεφόμενο ακροφύσιο του κύριου κινητήρα).
Στην έκδοση CTOL, ως Model 201A, υπήρχε μόνο ο κινητήρας JTF22A-26A και το αεροσκάφος διέθετε άγκιστρο για χρήση σε αεροπλανοφόρο. Φυσικά οι επιδόσεις σε αερομαχίες αλλά και η ακτινά δράσης θα ήταν ανώτερες του VTOL, όπως συμβαίνει και με τα F-35B & F-35C.
Ο σχεδιασμός περιλάμβανε μια σειρά καινοτόμων αεροναυπηγικών χαρακτηριστικών με πτέρυγες δέλτα και δελτοειδή canards πίσω από τoυς ορθογώνιους αεραγωγούς (που θύμιζαν το F-15). Η μέγιστη ταχύτητα αναμενόταν στα 2 Mach, με άνοιγμα πτερύγων τα 8,5 μέτρα και μήκος ατράκτου τα 15,58 μέτρα.
Το Model 200 VTOL προτάθηκε στο Πολεμικό Ναυτικό ων ΗΠΑ για να μεταφέρεται από τα Sea Control Ships, μικρά αεροπλανοφόρα που τότε ήταν υπό μελέτη. Ωστόσο, ούτε το Model 200 ούτε τα Sea Control Ships κατασκευάστηκαν ποτέ. Αντίθετα, ένας ανταγωνιστής του αεροσκάφους, το Rockwell XFV-12, κατασκευάστηκε αλλά απέτυχε να αποδείξει τις ικανότητες κάθετης αποπροσγείωσης, οπότε και αυτό το πρόγραμμα ακυρώθηκε.
![](https://flight.com.gr/wp-content/uploads/2024/12/Convair-Model-200_CTOL.webp)
Το Model 200 έφθασε μόνο σε μοντέλο σε κλίμακα 1:1, με πλήρες κόκπιτ, κυρίως για αξιολογήση και για επίδειξη.
Πρέπει να σημειώσουμε πως η τεχνολογία του περιστρεφόμενου ακροφυσίου του JTF22A-30A αποτέλεσε τη βάση για μελλοντικές σχεδιάσεις, όπως του κινητήρα F135-PW-600 στο F-35B, οπότε η ιδέα της Convair συνεισέφερε στην ανάπτυξη της αεροπορικής τεχνολογίας σε βάθος χρόνου.
![](https://flight.com.gr/wp-content/uploads/2024/12/Convair-Model-200_marines.jpg)