27.4 C
Athens
Τετάρτη, 17 Σεπτεμβρίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗCANSA FC.20: Το αποτυχημένο αναγνωριστικό που αναγεννήθηκε ως βομβαρδιστικό κάθετης εφόρμησης

CANSA FC.20: Το αποτυχημένο αναγνωριστικό που αναγεννήθηκε ως βομβαρδιστικό κάθετης εφόρμησης

- Advertisement -

H ιταλική CANSA (Costruzioni Aeronautiche Novaresi S.A.) ήταν θυγατρική της FIAT, αλλά διέθετε δικό της εργοστάσιο, καθώς και το αεροδρόμιο Cameri στη Βόρεια Ιταλία. Με τις σημαντικές προόδους της, κατόρθωσε να ανοίξει νέες οδούς στον τομέα της τεχνολογίας για τη χώρα της.

Το πρωτότυπο που δεν έπεισε ως αναγνωριστικό

Συμμετέχοντας σε κάποιον διαγωνισμό που προκηρύχθηκε το 1937 για τη δημιουργία ενός δικινητήριου αναγνωριστικού, ο μηχανικός Giacomo Mosso άρχισε το επόμενο έτος να δουλεύει επάνω στο project, που του δόθηκε η ονομασία FC.20. Αυτό υπήρξε το πρώτο και μοναδικό αεροσκάφος της CANSA που κατασκευάστηκε εξ αρχής για πολεμική χρήση, γι’αυτό αποτέλεσε αληθινή πρόκληση για τη μικρή εταιρεία. Βασιζόταν στις πτέρυγες, τη δομή και τους κινητήρες του FIAT CR.25, ενώ ο Mosso επανασχεδίασε την άτρακτο με διαφανές ρύγχος και διπλό κάθετο ουραίο.

Το πρωτότυπο FC.20

Η διοίκηση της Ιταλικής Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας δεν ενθουσιάστηκε με το αποτέλεσμα, έχοντας το βλέμμα της στραμμένο στα πολλαπλών ρόλων Caproni Ca.310.

Ca.310: ο «νοτιοδυτικός άνεμος» της Caproni

Επίσης εξέταζε και το Ca.313 και ανέμενε και το πολλά υποσχόμενο Ca.331. Αυτή η δυσπιστία, σε συνδυασμό με τα οργανωτικές δυστοκίες της εξελισσόμενης ακόμη εταιρείας, οδήγησε στη μακρά καθυστέρηση του προγράμματος.

Caproni Ca.313 και Ca.314: η διπλή προσπάθεια βελτιώσεως του προβληματικού Ca.310

Ως αποτέλεσμα, η πρώτη πτήση του αεροσκάφους έλαβε χώρα στις 12 Απριλίου του 1941 με τον πιλότο δοκιμών Fausto Moroni στο κόκπτιτ. Στις αξιολογήσεις έπιασε ταχύτητα 467 χλμ. την ώρα, έχοντας εμβέλεια 1.300 χλμ. Για τη Regia Aeronautica, οι επιδόσεις του ήταν μάλλον απογοητευτικές.

Ο διοικητής της Regia Aeronautica, Rino Corso Fougier

Η μοίρα του καινούριου αναγνωριστικού φαινόταν να είχε ήδη σφραγισθεί, έως ότου ο Rino Corso Fougier ανέλαβε τη διοίκηση της Regia Aeronautica. Ο ίδιος είχε κατανοήσει την εξαιρετική σημασία των βαρέων μαχητικών, καταλλήλων για την προσβολή τεθωρακισμένων οχημάτων, γνωρίζοντας τις επιτυχίες της Luftwaffe στο ρωσικό μέτωπο με τα Ju.87, Ju. 88 και τα τροποποιημένα Hs-129. Έτσι, έδωσε μια δεύτερη ευκαιρία στο αποτυχημένο αεροσκάφος να αναδειχθεί σε έναν νέο ρόλο.

To FC.20bis

Η ελπίδα αναγεννάται μέσα από μια νέα ιδιότητα

Η CANSA προχώρησε στον επανασχεδιασμό του FC.20 και σύντομα ολοκληρώθηκε το δεύτερο πρωτότυπο που πήρε την ονομασία FC.20bis. Στο διαφορετικό συμπαγές ρύγχος προσαρμόστηκε ένα Breda πυροβόλο των 37 χλστ. Ο οπλισμός συμπλήρωναν με δύο πολυβόλα Breda-SAFAT των 12,7 χλστ., στις βάσεις των πτερύγων, και ενός ακόμη στο ραχιαίο περιστρεφόμενο πυργίσκο Caproni-Lanciani Delta. Η καταπακτή στην άτρακτο μπορούσε να δεχθεί 126 βόμβες των δύο κιλών εκάστη, ενώ κάτω από τις πτέρυγες τοποθετήθηκαν ράγες μεταφοράς επιπροσθέτων βομβών βάρους 100 κιλών.

Οι αλλαγές επεκτάθηκαν στο ουραίο τμήμα, το σύστημα προσγείωσης, τις δεξαμενές καυσίμου τους υδραυλικούς μηχανισμούς και στο κόκπιτ, το οποίο μεταφέρθηκε πιο μπροστά στο κοντύτερο ρύγχος. Έτσι το FC.20bis παρουσιάστηκε ως ένα εντελώς νέο αεροσκάφος από απόψεως σχεδιασμού, ρόλου, καθώς και κατανομής φορτίου. Από καθαρά αναγνωριστικό, είχε μεταμορφωθεί σε βομβαρδιστικό καθέτων εφορμήσεων. Εν συνεχεία, μεταφέρθηκε στο αεροδρόμιο Guidonia (το πειραματικό κέντρο της Regia Aeronautica) για ενδελεχείς δοκιμές.

Η άτρακτος, μέχρι όλο το πλάτος των πτερύγων, ήταν από χαλυβδοσωλήνες και καλυπτόταν από λεπτά φύλλα ντουραλουμινίου. Η υπόλοιπη είχε υφασμάτινο περίβλημα εκτός της ντουραλουμινένιας ουράς. Ύφασμα κάλυπτε επίσης και τα πηδάλια διεύθυνσης. Οι ολομεταλλικές πτέρυγες κατέληγαν σε στρογγυλεμένες άκρες. Στηρίζονταν σε δύο κεντρικούς δοκούς οι οποίες συμπληρώνονταν με νευρώσεις και περίβλημα ντουραλουμινίου. Το σύστημα προσγείωσης έγινε τώρα όλο αναδιπλούμενο. Προστέθηκαν επίσης γρίλιες καταδυτικών φρένων τα οποία ανασύρονταν προς τα πίσω στις άκρες των κινητήρων.

Οι δεξαμενές καυσίμου (τέσσερις στις πτέρυγες και μια στην άτρακτο) έφεραν προστατευτική θωράκιση. Τροφοδοτείτο με δύο αερόψυκτους δεκατετρακύλινδρους διπλής σειράς Fiat A.74 RC38, των 840 ίππων έκαστος, που περιέστρεφαν τρίφυλλες μεταλλικές έλικες μεταβλητού βήματος. Το μήκος του ήταν 12,18 μέτρα, το άνοιγμα πτερύγων 16 και το ύψος 3,81. Έφτανε την τελική ταχύτητα των 420 χλμ. την ώρα και το ανώτατο ύψος των 22.750 ποδιών, ενώ η εμβέλειά του ήταν 1.150 χλμ.

Οι ακόλουθες εκδόσεις

Μετά το FC.20bis, ακολούθησε το FC.20ter το οποίο προέκυψε από μετατροπές του πρώτου πρωτοτύπου. Επανήλθε το μακρύ διαφανές ρύγχος και εφοδιάστηκε με τους ισχυροτέρους δεκαοκτακύλινδρους Fiat A.80 RC41, των 1.000 ίππων έκαστος. Διέθετε και αυτό καταδυτικά φρένα, ενώ το πυροβόλο των 37 χλστ. μεταφέρθηκε πολύ πιο μπροστά. Ο περιστρεφόμενος ραχιαίος πυργίσκος αφαιρέθηκε με τον πυροβολητή να επανέρχεται πίσω από το πιλοτήριο.

To FC.20ter

Το τελευταίο ήταν το quater που προήλθε από το FC.20bis. Τα πολυβόλα των 12,7 χλστ. στις πτέρυγες αντικαταστάθηκαν από πυροβόλα Mauser MG 151 των 20 χλστ., όπως και το Breda των 37 χλστ. από Mauser ιδίου διαμετρήματος. Τέλος, δύο υδρόψυκτοι Daimler-Benz DB 601 των 1.250 ίππων ανέβασαν την απόδοση του αεροσκάφους, όπου στις δοκιμές φάνηκε γρηγορότερο κατά 80 χλμ. Το βάρος του ήταν 5.220 κιλά και η άνοδος στα 6.000 μέτρα γινόταν εντός 13’36”. Αργότερα, ο τύπος αυτός εγκαταλείφθηκε και έτσι έμεινε ο ένας και μοναδικός.

To FC.20quater

Αύριο θα ολοκληρώσουμε με τις επιχειρήσεις στις οποίες ενεπλάκη το βομβαρδιστικό FC.20

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

6 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
6 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Κονδύλια SAFE για την ελληνική άμυνα, προτελευταίοι στην Ευρώπη και… πάλι καλά!

Στα 787,7 εκατομμύρια ευρώ (από 1,2 δις που είχαμε ζητήσει), καταλήγει η "απόδοση" της δανειακής χρηματοδότησης για την Ελλάδα από τον κανονισμό SAFE της...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ρωσικά drones σε Πολωνία και Ρουμανία: Διδάγματα για την εθνική ασφάλεια...

5
Του Δρ. Κωνσταντίνου Π. Μπαλωμένου, πολιτικού επιστήμονα- διεθνολόγου, πρώην γενικού διευθυντή Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Εθνικής Άμυνας και Διεθνών Σχέσεων (ΓΔΠΕΑΔΣ) του υπουργείου Εθνικής Άμυνας...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 17 Σεπτεμβρίου 1944: Επιχείρηση “Market Garden”, αγώνας δρόμου...

3
Ξεκινά στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, στο Ευρωπαικό μέτωπο, η επιχείρηση “Market Garden”, η μεγαλύτερη αεραποβατική στην ιστορία.Με πρόταση του Στρατάρχη Μοντγκόμερι, η 1η Συμμαχική...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το πρωτοποριακό X-29Α, η τελική εξέλιξη του… F-5A Freedom Fighter!

Το Grumman X-29 αποτελεί ένα από τα εμβληματικά πειραματικά αεροσκάφη στην ιστορία της αεροναυπηγικής τεχνολογίας, καθώς εισήγαγε μια πρωτοποριακή προσέγγιση στη σχεδίαση μαχητικών μέσω...

Ο θρυλικός πιλότος Randy “Duke” Cunningham πέταξε για τελευταία φορά

Ο Randy "Duke" Cunningham, ο πιλότος μαχητικών και ο πρώτος Αμερικανός άσος του Πολέμου του Βιετνάμ, απεβίωσε σε ηλικία 83 ετών. Ο Cunningham, γνωστός...

Rockwell HiMAT, το πρώτο τηλεκατευθυνόμενο μαχητικό

Το HiMAT, ή αλλιώς Τεχνολογία Υψηλής Ευελιξίας Αεροσκαφών (Highly Maneuverable Aircraft Technology), αποτελεί ένα από τα πιο καινοτόμα προγράμματα στην ιστορία της αεροναυπηγικής, το...