Σύμφωνα με πληροφορίες του περιοδικού ΠΤΗΣΗ, το ΠΝ έχει ολοκληρώσει πλέον την τεχνική διαπραγμάτευση με την γαλλική εταιρεία Naval Group, και έχει ουσιαστικά “κλείσει” η όποια διαπραγμάτευση που γινόταν πάνω στη διαμόρφωση των πλοίων.
Όπως έχει γραφτεί πολλές φορές στο παρελθόν, το ΠΝ, αν και ήταν υπέρ της αγοράς των γαλλικών φρεγατών FDI, εντούτοις δεν συμφωνούσε καθόλου με τον οπλισμό της “γαλλικής” έκδοσης. Καθώς τα πλοία σε γαλλική υπηρεσία θα είχαν μια τελείως διαφορετική αποστολή, είναι, χωρίς υπερβολή, υποεξοπλισμένα, με μόλις δυο εκτοξευτές Sylver A50, και μέχρι 16 πυραύλους ASTER 15/30.
Belh@rra ή/και LCS Freedom (MMSC frigate), τι είναι καλύτερο για το ΠΝ;
H λογική των Γάλλων δεν είναι… παράλογη, καθώς τα πλοία θα δράσουν σε περιβάλλοντα χαμηλής έντασης, και ακόμη και σε αυτή τη διαμόρφωση, τα γαλλικά πλοία είναι εξαιρετικές φρεγάτες πολλαπλών ρόλων. Έτσι, σε αποστολές επίδειξης “σημαίας”, ή σε αποστολές επιτήρησης ΑΟΖ, θαλασσίων συνόρων, καταπολέμησης του εγκλήματος και της πειρατείας, οι FDI είναι… υπερεξοπλισμένες. Επίσης, μην ξεχνάμε πως φρεγάτα πολλαπλών ρόλων σημαίνει… ανθυποβρυχιακή, άρα για την αποστολή της, είναι εξαιρετική.
Σε περίπτωση που τα πλοία απαιτηθεί να δράσουν σε πιο απαιτητικά περιβάλλοντα, τότε οι γαλλικές FDI θα δράσουν όχι μόνες τους, αλλά σε συνεργασία με τα άλλα πλοία του Γαλλικού ΠΝ, και συγκεκριμένα στην ομάδα μάχης του αεροπλανοφόρου τους. Εκεί, θα έχουν ένα μεγάλο αριθμό Rafale να προστατεύει την Task Force, συνεπώς, οι FDI θα αντιμετωπίσουν όποιες απειλές “περάσουν” από τα παντοδύναμα Rafale.
Στα €2 δις το κόστος του προγράμματος των δύο ελληνικών Belh@rra
Δυστυχώς, αυτό δεν μπορεί να γίνει και με τις ελληνικές FDI, ή, επί το ελληνικότερον, Belh@rra. Τα πλοία αυτά θα πρέπει να καλύψουν τις ανάγκες του ΠΝ στην ανοιχτή θάλασσα, θα πρέπει να μπορούν όχι απλά να αυτοπροστατευθούν, αλλά και να προστατεύσουν με προηγμένες ικανότητες AAW και τον υπόλοιπο Στόλο. Άρα, σε κάθε περίπτωση, τα 16 βλήματα ASTER των γαλλικών FDI δεν φτάνουν. Από τη στιγμή μάλιστα που τα πλοία δεν έχουν κάποιο σύστημα CIWS με αποτέλεσμα οι ASTER να πρέπει να χρησιμοποιηθούν για κάθε “νόσο”.
Σε αυτά, πρέπει να προσθέσουμε και την “απαίτηση” για την δυνατότητα μεταφοράς και 8 πυραύλων SCALP Naval, κάτι που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το πλοίο, και δεσμεύει μια “θέση” στο κατάστρωμα για έναν Sylver A70. Βέβαια, παρά τα όσα έχουν γραφτεί, ο Sylver A70 μπορεί να εξαπολύσει ASTER 30, αν και σε αυτή τη φάση, δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί στο ΚΠΜ του πλοίου.
Για να μην μακρυγορούμε, τα “επιπλέον” που θα φέρει η “ελληνική” Belh@rra, είναι τα εξής:
- Πυροβόλο Leonardo Strales, ολοκληρωμένο στο SeaFire 500, με δυνατότητα αντιμετώπισης πλήθων εναέριων απειλών, από εισερχόμενα βλήματα εναντίον πλοίων ή αντιραντάρ, μέχρι αεροσκάφη, UAV ή UAV αυτοκτονίας. Το πυροβόλο θα έχει διπλή τροφοδοσία, και θα μπορεί να επιλέγεται το στάνταρ βλήμα ή το OTO DART, τo ειδικό πυρομαχικό
- Θα διαθέτει 4 εκτοξευτές Sylver, οι τρεις θα είναι οι γνωστοί Α50, και ο τέταρτος θα είναι το Α70. Αυτό σημαίνει πως θεωρητικά το πλοίο θα έχει έτοιμους προς χρήση 24 πυραύλους ASTER 30 (αυτός θα αγοραστεί μαζί με τα πλοία), και 8 πυραύλους SCALP Naval. Οι SCALP δεν θα αγοραστούν άμεσα, αλλά θα τοποθετηθούν σε δεύτερη φάση. Εναλλακτικά, το πλοίο θα μπορεί να εξοπλιστεί με 32 ASTER 30.
- Θα έχει τοποθετημένο σύστημα CIWS τύπου RAM Block 2 από την πρώτη στιγμή. O εκτοξευτής θα έχει 21 βλήματα έτοιμα προς χρήση, ενώ φυσικά μπορεί να υπάρξει αναχορηγία αν χρειαστεί.
- Θα υπάρξει σύστημα ECM, χωρίς να υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες.
Φάκελος Belh@rra: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε στο τεύχος Δεκεμβρίου της Π&Δ
O οπλισμός των πλοίων θα συμπληρώνεται από 8 πυραύλους ΜΜ40 BlockIIIc Exocet, τορπίλες (δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμη αν θα είναι αμερικανικές ή MU90), 2 πυροβόλα των 20mm, αλλά κι ένα ελικόπτερο MH-60R.
Το ενδιαφέρον είναι πως το ΠΝ έχει κάνει αρκετές παρατηρήσεις στο γαλλικό σχέδιο, και τις αλλαγές τις υιοθέτησαν αμέσως οι Γάλλοι. Όταν λέμε υιοθέτησαν, εννοούμε πως τις υιοθέτησαν ΚΑΙ για τα γαλλικά πλοία.
ΑΓΕΝ: Αξιολογούνται οι πύραυλοι CAMM ER για τις ελληνικές Belh@rra!
Τώρα, τα πλοία, αν και εφόσον υπογραφεί η συμφωνία άμεσα, τότε μπορούμε να ελπίζουμε πως θα έχουμε το πρώτο στο τέλος του 2024 ή αρχές 2025. Κάτι που είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον για το ΠΝ είναι το πολύ χαμηλό κόστος χρήσης που θα έχουν τα πλοία, χάρη στο συνδυασμό GODAD. Όσο κι αν ακούγεται παράξενο, η πρόωση θα είναι αρκετά αθόρυβη για επιτυχημένη ανθυποβρυχιακή δράση. Ταυτόχρονα, το πλοίο θα έχει εξαιρετικά περιορισμένες ανάγκες σε πλήρωμα, λόγω των προηγμένων συστημάτων αυτοματισμού.
Το κόστος των δυο πλοίων, μαζί με πλήρη οπλισμό και FOS για τουλάχιστον μια δεκαετία θα πλησιάσει τα 3 δις ευρώ, “σπάζοντας” κάθε παλαιότερο υπολογισμό που είχε γίνει. Τα πλοία σαν μονάδες σε κόστος δεν ξεπερνούν τα μισά, αλλά τα “παρελκόμενα”, ο οπλισμός, οι υποδομές και η εκπαίδευση, φέρνουν το κόστος σε αυτά τα επίπεδα.
Η γαλλική πλευρά φυσικά έχει προσφέρει ένα αρκετά “γενναιόδωρο” πακέτο συμμετοχής ελληνικών εταιρειών στο πρόγραμμα κατασκευής, αν και από αυτή τη λίστα απουσιάζουν μεγάλες ελληνικές εταιρείες που θα αναμέναμε να ήταν “μέσα”. Το χρηματοδοτικό σχήμα έχει επίσης επιλυθεί, αλλά δεν έχουν γίνει ακόμη διαθέσιμες περισσότερες πληροφορίες. Η ελληνική πλευρά απαιτεί μια G2G συμφωνία, κάτι που όμως ενέχει τον κίνδυνο να αυξηθεί το κόστος, λόγω χρέωσης του γαλλικού ΦΠΑ. Θεωρείται όμως πως όλες αυτές οι οικονομοτεχνικές λεπτομέρειες θα λυθούν σε πολύ υψηλό επίπεδο αρχηγών κυβερνήσεων.