Και οι έξι κινητήρες του ούρλιαζαν JET! Το Β-47 ήταν σαν τα κλασσικά αμερικανικά αυτοκίνητα της εποχής του: μεγάλο, εντυπωσιακό και γρήγορο. Οι κομψές οπισθοκλινείς πτέρυγες έδιναν στο πολυκινητήριο τζετ της Boeing μοναδικές επιδόσεις, άπιαστες για σύγχρονά του βομβαρδιστικά. Όμως όσο όμορφο κι αν ήταν το Stratojet, πάνω απ’ όλα ήταν μια πολεμική μηχανή, φτιαγμένη για πυρηνικό αφανισμό.
Ο τύπος κράτησε το βάρος της πυρηνικής αποτροπής τα πρώτα ψυχροπολεμικά χρόνια. Την δεκαετία του ’50, με τον φόβο μιας αιφνιδιαστικής σοβιετικής πυρηνικής επίθεσης να αγγίζει τα όρια της παράνοιας, τα Stratojet της SAC πετούσαν περιπολίες οπλισμένα με μια βόμβα υδρογόνου τύπου Mark 15 Mod 0, βάρους 3.450 κιλών.
Αποτελώντας εξέλιξη του Mark 14 ήταν το πρώτο σχετικά ελαφρύ θερμοπυρηνικό όπλο των Ηνωμένων Πολιτειών, έχοντας περίπου το ¼ του βάρους του προκατόχου του. Με ισχύ περίπου 4 μεγατόννων, αντίστοιχη 200 βομβών της Χιρόσιμα, το Mark 15 θα ισοπέδωνε τα πάντα σε ακτίνα 2 μιλίων και θα προκαλούσε εκτενείς δομικές καταστροφές και εγκαύματα τρίτου βαθμού σε δεκαπλάσια απόσταση. Η άφεση του όπλου θα εκτελείτο με ελιγμό ‘toss bombing’ ή ‘over the shoulder’. Οι πιλότοι το έλεγαν ‘the Idiot’s Loop’.
Ο ελιγμός προέβλεπε την εκτέλεση μισού loop κατά την άνοδο και το όπλο εκτινασσόταν μακριά από το αεροπλάνο διαγράφοντας μια παραβολική τροχιά πριν αρχίσει την πτώση του προς τον στόχο. Ταυτόχρονα ο χειριστής έστρεφε να απομακρυνθεί όσο το δυνατόν ταχύτερα για ‘safe separation’, τον διαχωρισμό του από το σημείο της έκρηξης ώστε να ξεφύγει από το θερμικό και ωστικό κύμα.
Σημειωτέον ότι στην τακτική LABS ο υπολογιστής βολής ελάμβανε στοιχεία για την ταχύτητα του αεροσκάφους από τον σωλήνα pitot, το ύψος πτήσης από το γυροσκοπικό σύστημα και δεδομένα του τύπου του όπλου από τους επιλογείς οπλισμού, προσδιορίζοντας το ακριβές σημείο άφεσης κατά τον ελιγμό. Ο πιλότος «συναινούσε» στην άφεση του όπλου παρά το απελευθέρωνε καθώς εκτελούσε απότομα άνοδο. Έχοντας επεξεργαστεί τις παραμέτρους βολής βάσει του ύψους και της ταχύτητας του αεροσκάφους, ο υπολογιστής έδινε εντολή και το όπλο εγκατέλειπε το αεροπλάνο ξεκινώντας την τροχιά του προς τον στόχο.
Η πρώτη δημόσια επίδειξη του ελιγμού LABS πραγματοποιήθηκε το 1957 από ένα B-47 στην αεροπορική βάση Eglin. Το αεροσκάφος εισήλθε σε άνοδο με 3,5g αφήνοντας την βόμβα με την βοήθεια του υπολογιστή βολής και κατόπιν εκτέλεσε έναν ελιγμό που θύμιζε στροφή Immelmann ή «Μισό Κουβανέζικο Οκτώ» αλλάζοντας κατεύθυνση εντυπωσιακά γρήγορα για το μέγεθός του –το Stratojet ήταν το μοναδικό βομβαρδιστικό της SAC που μπορούσε να κάνει τέτοιου είδους ακροβατικά. Όμορφο αλλά θανατηφόρο.
Αλέξανδρος Θεολόγου