Η Αυστραλία εξέδωσε Request for Information (RfI) που αφορά την αγορά μιας νέας “πλατφόρμας” που θα αντικαταστήσει τα επιθετικά ελικόπτερα του Αυστραλιανού Στρατού τύπου Tiger Armed Reconnaissance Helicopters (ARH). Η πρωτοβουλία έχει τον κωδικό Land 4503. Στο RfI γίνεται σαφές πως η Αρχική Επιχειρησιακή Ικανότητα του νέου επιθετικού ελικοπτέρου θα πρέπει να είναι το 2026 με δώδεκα επιχειρησιακά ελικόπτερα, ενώ Τελική Επιχειρησιακή Ικανότητα (FOC) το 2028 με την σύμβαση να “κλείνει” στα 29 ελικόπτερα. Από αυτά, 24 θα είναι επιχειρησιακά, και 5 θα χρησιμοποιούνται για εκπαίδευση.
Υπενθυμίζουμε πως τα πρώτα Tiger ARH παραδόθηκαν στην Αυστραλία του 2004, και ο τύπος αντικατέστησε τα ΟΗ-58 Kiowa σε υπηρεσία. Οι παραδόσεις ολοκληρώθηκαν το 2010, ενώ FOC απέκτησαν το 2011. Πρόσφατα η Airbus υπέγραψε συμβόλαιο για τον εκσυγχρονισμό των ελικοπτέρων σε υπηρεσία καθώς και FOS μέχρι το τέλος της επιχειρησιακής τους ζωής. Το ελικόπτερο μάλιστα έχει αναπτυχθεί και στα ελικοπτεροφόρα κλάσης Canberra (LHD).
Οι υποψήφιοι για το Land 4503 μάλλον θα είναι οι εξής τρεις “ύποπτοι”, το Airbus Tiger Mk.III, το Bell AH-1Z Viper, και φυσικά το Boeing Apache ΑΗ-64Ε. Και οι τρεις τύποι έχουν τα δικά τους πλεονεκτήματα για την Αυστραλία (το Tiger έχει πλέον πολεμική δράση και είναι σε υπηρεσία, το ΑΗ-1Ζ είναι ιδανικό για τα Canberra, το ΑΗ-64Ε θα μείνει σε υπηρεσία μέχρι το 2060).
Αυτό όμως που εντυπωσιάζει είναι το γεγονός ότι οι Αυστραλοί δεν αφήνουν τίποτε στην τύχη, και δεν περιμένουν να γιγαντωθούν οι όποιες επιχειρησιακές ανάγκες, αλλά δρουν τελείως προληπτικά, κι ενώ τα μέσα που σκέφτονται να αντικαταστήσουν έχουν ελάχιστα χρόνια σε υπηρεσία.
To φαινόμενο αυτό το έχουμε δει πολύ συχνά στο Αυστραλιανό Ναυτικό, που ενώ έχουν λίγα χρόνια τις Adelaide σε υπηρεσία, τις εκσυγχρονίζουν, για να τις αποσύρουν ούτε 10 έτη μετά τον εκσυγχρονισμό. Επίσης, εκσυγχρονίζουν για 2η φορά τις ΜΕΚΟ200ΑΝΖ, ενώ την επόμενη δεκαετία θα αντικατασταθούν. Η Αυστραλία προφανώς είναι το άνω άκρο της κλίμακας, ενώ η Ελλάδα είναι αναμφίβολα το κάτω…