29.4 C
Athens
Παρασκευή, 27 Σεπτεμβρίου, 2024
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝAmerican Airlines, Πτήση 191, 45 χρόνια από μια τραγωδία λόγω λαθών συντήρησης

American Airlines, Πτήση 191, 45 χρόνια από μια τραγωδία λόγω λαθών συντήρησης

- Advertisement -

Συμπληρώνονται σήμερα 45 χρόνια από την τραγωδία της «Πτήσης 191», όταν το McDonnell Douglas DC-10 που την εκτελούσε, κατέπεσε στην απογείωσή του από τον διάδρομο του O’Hare International του Σικάγο, σε ένα δυστύχημα στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 273 άνθρωποι, δυο από αυτούς στο έδαφος.

Η συντριβή του DC-10 («N110AA») «στοιχειώνει» έκτοτε την Αεροπορία και τις Αερομεταφορές, όχι μόνο λόγω της συγκλονιστικής φωτογραφίας των τελευταίων στιγμών του τρικινητήριου επιβατικού, σπανιότατη για την εποχή που φυσικά δεν κουβαλούσε ο καθένας μας από ένα κινητό τηλέφωνο με ικανότητα λήψεων στην τσέπη, αλλά ακόμη και η κατοχή κάποιας φωτογραφικής μηχανής ήταν σπάνια.

Ο κύριος λόγος για αυτό είναι τογεγονός ότι τα αίτια ιχνηλατήθηκαν στη συντήρηση του αεροπλάνου και μάλιστα αρκετά νωρίτερα από το συμβάν.

Το DC-10 υπέστη στην απογείωση απόσπαση του αριστερού General Electric CF6-6D λόγω αστοχίας του πυλώνα ανάρτησής του στην ημιπτέρυγα, με αποτέλεσμα να συντριβεί πριν την άκρη του διαδρόμου.

Μια τέτοια κατάσταση φυσικής απόσπασης κινητήρα, ακόμη και στο πολύ μικρό ύψος που συνέβη, είναι επιβιώσιμη και η αντιμετώπισή της αποτελεί μέρος της εκπαίδευσης των χειριστών με σενάρια πολλαπλών παραμέτρων σε εξομοιωτή.

Στην περίπτωση όμως του μοιραίου DC-10, εξελίχθηκε σε συντριβή καθώς η απόσπαση του πυλώνα συμπαρέσυρε και  κομμάτι περίπου ενός μέτρου από το χείλος προσβολής της ημιπτέρυγας, μαζί με την υπεραντωτική διάταξη, δηλαδή των σλατ.

Αν και το αεροπλάνο συνέχισε την άνοδό του με το πλήρωμα να αντισταθμίζει με επιτυχία την ασυμμετρία ώσης που θα οδηγούσε και στη σωτηρία, η καταστροφή στο χείλος προσβολής περιέλαβε και αγωγούς υδραυλικής ισχύος που κινούσαν τα σλατ, τα οποία βρισκόντουσαν σε θέση έκτασης για την απογείωση (και την μεγιστοποίηση παραγωγής ώσης), όπως προβλέπεται.

Χωρίς υδραυλική ισχύ και με την αεροδυναμική πίεση που υφίσταντο, οι υπεραντωτικές διατάξεις της αριστερής ημιπτέρυγας υποχώρησαν  με άμεσο αποτέλεσμα να παράγεται μικρότερη άντωση από ότι στην δεξιά ημιπτέρυγα, στην οποία τα φλαπ παρέμεναν σε πλήρη έκταση.

Ως εκ τούτου το αεροπλάνο άρχισε να περιστρέφεται αριστερόστροφα ως προς τον διαμήκη άξονα και χωρίς δυνατότητα αντιστάθμισης από το πλήρωμα, μέσα σε 31 δευτερόλεπτα βρέθηκε ανάστροφα και κατέπεσε.

Η αιτία όμως της αστοχίας του πυλώνα βρέθηκε στην ακατάλληλη διαχείριση συνεργείου, το οποίο τον επανατοποθέτησε μετά από έλεγχο και συντήρηση στο αεροσκάφος, ως συγκρότημα (δηλαδή μαζί με τον κινητήρα) χρησιμοποιώντας -κατά παράβαση- απλή κλίνη και… περονοφόρο όχημα και όχι ειδική κλίνη με ενσωματωμένο σύστημα ανύψωσης.

Στη προσπάθεια να εγκατασταθεί ο πυλώνας με τον κινητήρα στην ημιπτέρυγα και λόγω της περιορισμένης δυνατότητας κινήσεων του περονοφόρου, προκλήθηκε ζημιά σε ένα από τα σημεία ανάρτησης, η οποία δεν επισημάνθηκε στους ελέγχους.

Ας σημειωθεί ότι από τη σχεδίασή τους στα αεροσκάφη υπάρχει πρόβλεψη απόσπασης του κινητήρα ή του συγκροτήματος με τον πυλώνα σε περίπτωση αστοχίας της υποδομής συγκράτησης με τις ελάχιστες ζημιές («clean separation»), ενώ με την εκπαίδευση των πληρωμάτων που προαναφέρθηκε, η κατάσταση είναι επιβιώσιμη, ακόμη και στην κρίσιμη φάση της απογείωσης-αρχικής ανόδου  (ή της προσγείωσης).

Σε συνέχεια του δυστυχήματος της «Πτήσης 191» υπήρξαν πολλές σχεδιαστικές αλλαγές με βάση τα μαθήματα που αποκομίστηκαν.

 

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Περί ΑΟΖ και χωρικών υδάτων με «ολίγη» από χερσαία σύνορα στη τηλεμαχία ΠΑΣΟΚ

Με την πολιτική ως γνωστόν δεν μπλεκόμαστε πολύ διότι φοβόμαστε μην μας… φάνε οι «κότες». Όταν όμως αυτού του είδους η πολιτική αγγίζει κρίσιμα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Οι ισραηλινοί  PULS «σκοτώνουν»  τους MLRS/PrSM με εναλλακτική τους SCALP Naval;

59
Η είδηση (εδώ) περί ελληνικής δυνητικής αγοράς του ισραηλινού συστήματος ΠΕΠ (Πολλαπλών Εκτοξευτών) ισραηλινής προέλευσης PULS (Precise & Universal Launching System) είναι σίγουρα μια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Σεπτεμβρίου 1941: “Liberty”, ο θρύλος των μεταφορών...

4
Καθελκύεται στα ναυπηγεία Bethlehem Shipbuilding Corporation της Βαλτιμόρης το φορτηγό SS Patrick Henry, το πρώτο πλοίο της κλάσης Liberty.Ο όρος “Liberty” ανήκει στον Πρόεδρο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

H Τουρκία τώρα θα εξάγει πυραύλους cruise στο Αζερμπαϊτζάν ξεπερνώντας το γαλλικό εμπάργκο

Σε πανηγηρικό τόνο σχολιάζεται από τουρκικά ΜΜΕ, η δήλωση του επικεφαλής του αμυντικού ομίλου Roketsan, Murat Ikinci, πως πλέον ετοιμάζεται η εξαγωγή πυραύλων cruise...

Τελευταίο δώρο Μπάιντεν προς Ουκρανία: $8 δις για όπλα, ανάμεσα τους JSOW για τα F-16

Ένα πολλών "πηγών" πακέτο αμυντικής βοήθειας για το Κίεβο εξήγγειλε ο Αμερικανός Πρόεδρος Τζο Μπάιντεν, ο οποίος συναντήθηκε και με τον Ζελένσκι, που έχει...

Γ. Γεραπετρίτης: Φιλοδοξούμε να γίνουμε γέφυρα μεταξύ Βορρά και Νότου, Ανατολής και Δύσης

«Η Ελλάδα κατανοεί την τεράστια ευθύνη που συνεπάγεται η θέση του εκλεγμένου μέλους» στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών Γιώργος Γεραπετρίτης...