Ένα αερόχημα με ρόλο «παραστάτη» (Wingman) ανακοίνωσε η Airbus, λίγο πριν από την γερμανική αεροδιαστημική και αμυντική έκθεση ILA στο Βερολίνο, όπου θα εκτεθεί το βιομηχανικό πρόπλασμα του συστήματος που προορίζεται να υποστηρίξει το μαχητικό Eurofighter.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση της ευρωπαϊκής εταιρίας, αφορά σε πρόγραμμα επίδειξης τεχνολογίας μιας μεγάλης σειράς χαρακτηριστικών ενός τέτοιου συστήματος, περιλαμβανομένων αυτών της χαμηλής παρατηρησιμότητας (δηλαδή στελθ) διασύνδεσης με το μητρικό αεροσκάφος και υποδομών ελέγχου από τον πιλότο του EF2000, προηγμένων αισθητήρων σε ευρύ φάσμα λειτουργιών (παθητικού/ενεργού ραντάρ και ηλεκτροοπτικών), ενσωμάτωσης όπλων κ.ά.
Όπως ανέφερε ο Michael Schoellhorn, CEO της Airbus Defence and Space στο σχετικό δελτίο Τύπου, το Wingman προορίζεται να καλύψει αναδυόμενες ανάγκες για την τρέχουσα 4η/4η+γενιά μαχητικών, όπως το Eurofighter, με την Luftwaffe να έχει προβάλει τέτοιες ανάγκες, δηλαδή πριν από την εμφάνιση του ευρωπαϊκού μαχητικού έκτης γενιάς FCAS (Future Combat Air System)/SCAF (Système de Combat Aérien du Futur)/FSAC (Futuro Sistema Aéreo de Combate), που αποτελεί γαλλο/γερμανικο/ισπανική συνεργασία με προοπτική να ενταχθεί σε υπηρεσία μετά το 2040.
Να θυμίσουμε ότι το τελευταίο αναφέρεται σε σύστημα NGWS (Next-Generation Weapon System), με το αεροπλάνο NGF (New Generation Fighter) και συνοδούς «παραστάτες» τύπου wingman.
Η USAF επιδιώκει μια σειρά τέτοιων αεροσκαφών-παραστατών που είναι γνωστά σαν Συνεργατικά Πολεμικά Αεροσκάφη/CCA (Collaborative Combat Aircraft), ενώ μια εναλλακτική ονομασία τους είναι η ACP (Autonomous Collaborative Platforms). Στο τρέχον τεύχος μας υπάρχει ένα μεγάλο άρθρο, εμπεριστατωμένη ανάλυση του Βασίλη Σιταρά εξετάζει τις πρώτες πτυχές του μέλλοντος στην εφαρμογή αεροπορικής ισχύος για συνεργατικές Επιχειρήσεις επανδρωμένων και μη επανδρωμένων αεροσκαφών, το αμερικανικό παράδειγμα και οι προοπτικές για την ΠΑ