Η Αεροπορία Στρατού πέρασε σε μια νέα εποχή τη δεκαετία του ’90, με την εισαγωγή σε υπηρεσία των επιθετικών ελικοπτέρων AH-64A+ Apache. Τα ελικόπτερα αυτά ήταν μια τεράστια αλλαγή, ένα άλμα δεκαετιών μπροστά από αυτό που είχε “συνηθίσει” μέχρι τότε η Αεροπορία Στρατού, που “πολεμούσε” με τα μεταφορικά UH-1H.
ΘΕΜΑ: Όταν τα OH-58D Kiowa Warrior και AH-64 Apache θα πολεμήσουν μαζί στο Ανατολικό Αιγαίο…
Πρέπει να καταλάβουμε πως δεν μπήκε σε υπηρεσία απλά ένας τύπος προηγμένου ελικοπτέρου, μπήκε μια άλλη φιλοσοφία. Η Αεροπορία Στρατού, από ένας στόλος εναέριου «μεταφορικού μέσου» των Ειδικών Δυνάμεων, έγινε το “μαγικό χέρι” των Στρατηγείων, η δύναμη που μπορούσε να αλλάξει την τροπή της μάχης σε τοπικό επίπεδο.
Εκσυγχρονισμός AH-64D Longbow Apache σε AH-64 Apache Guardian
25 χρόνια μετά, τα AH-64A+ παραμένουν ικανότατα σαν ελικόπτερα, με δυνατότητες που ακόμη δεν έχουν καταφέρει να “πιάσουν” άλλα ελικόπτερα. Ακόμη κι αν τα συγκρίνουμε με τα τουρκικής κατασκευής Τ129 ΑΤΑΚ, το μόνο που τους λείπει είναι, αυτό που πολλές φορές έχουμε αναφέρει σαν “συντηρισιμότητα”. Ο τύπος, έχει αποσυρθεί από όλους σχεδόν τους στρατούς, συνεπώς υπάρχει έλλειψη ανταλλακτικών, αφού τα ηλεκτρονικά δεν είναι πλέον σε υπηρεσία.
Για να μην έχουμε αυτό το πρόβλημα, θα έπρεπε να είχαμε εκσυγχρονίσει τα ελικόπτερά μας όταν πήραμε την απόφαση να αγοράσουμε τα 12 επιπλέον AH-64D Longbow Apache. Με τα χρήματα αυτά θα είχαμε σήμερα 20 με 25 AH-64D, κι όχι έναν ετερογενή στόλο κάποιων AH-64A+ και κάποιων AH-64D. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία, που δεν θα συζητήσουμε σήμερα…
Οι ΗΠΑ θα δοκιμάσουν τον Spike NLOS από επιθετικό ελικόπτερο AH-64E
Καθώς η κρίση χτυπούσε αλύπητα τις Ένοπλες Δυνάμεις, ο Αμερικανικός Στρατός και η κατασκευάστρια εταιρεία σταμάτησαν να υποστηρίζουν ένα παλιό ελικόπτερο όπως το AH-64A+. Τότε, αντί να “σκουπίσουμε” όλα τα αποθέματα ανταλλακτικών για τα συστήματα των ΑΗ-64Α που θα σταματούσαν να υποστηρίζονται, χάσαμε την ευκαιρία, με αποτέλεσμα τα ελληνικά ΑΗ-64Α+ να αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα εύρεσης ανταλλακτικών, και συντήρησης, και φυσικά, κατ’επέκταση, διαθεσιμότητας.
ΑΝΑΛΥΣΗ: To ψευδές δίλημμα “Εκσυγχρονισμός των AH-64A+” και “Μεταχειρισμένα OH-58D Kiowa Warrior”
Υπήρξαν διάφορες “σκέψεις”, ακόμη και της “αντικατάστασης” των ΑΗ-64Α+ από τα OH-58D. Όπως γίνεται φυσικά αντιληπτό, κάτι τέτοιο θα ήταν τελείως λάθος, αφού τα δυο ελικόπτερα είναι αλληλοσυμπληρούμενα, όχι εναλλακτικά ή αλληλοαποκλειόμενα.
Ο συνδυασμός AH-64A+/OH-58D είναι απίθανα ικανός και φονικός για το περιβάλλον του Έβρου αλλά και των νησιών του Αιγαίου, με τα ΑΗ-64Α+ να κάνουν χρήση του σκοπευτικού στροφείου των OH-58D, και να βάλουν υπό κάλυψη εδαφικών εξάρσεων. Έτσι, τυχόν αντιαεροπορική άμυνα του αντιπάλου, όχι μόνο δεν μπορεί να βλάψει τα ελικόπτερα, αλλά γίνεται η ίδια στόχος, με τα Korkut/HISAR να αποτελούν ιδιαίτερο “μεζέ” για τους Hellfire.
Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, και ανταλλακτικά ελικοπτέρων Apache για την Ελλάδα
To θέμα όμως παραμένει το μέλλον των ΑΗ-64Α+ του Ελληνικού Στρατού. Τα 19 ελικόπτερα είναι πάρα πολλά για να αντικατασταθούν ελλείψει ανταλλακτικών. Επίσης, το κόστος εκσυγχρονισμού στο πρότυπο του ΑΗ-64Ε είναι δυσβάστακτο, και πρέπει να το ξεχάσουμε με τα σημερινά δεδομένα. Συνεπώς, ή πρέπει να βρούμε ανταλλακτικά με κάθε τρόπο, ή να κάνουμε “πατέντες”, ή να τα αποσύρουμε.
Τελικά, όπως έχει γίνει γνωστό, επιλέχτηκε η πρώτη λύση, καθώς, σα μάννα εξ ουρανού αποκαλύφθηκε πως τα ΗΑΕ είχαν μεγάλες ποσότητες ανταλλακτικών για ελικόπτερα ΑΗ-64Α, τη στιγμή που πλέον έχουν εκσυγχρονίσει τα δικά του ελικόπτερα στο πρότυπο AH-64D. Αν και συνήθως εταιρείες έρχονται και “σκουπίζουν” τέτοιου είδους αποθέματα και μετά τα “χρυσοπουλάνε” εντούτοις φαίνεται πως δεν έγινε αυτό τώρα, στην περίπτωση των αραβικών Apache. Έτσι, σπάνιες πλακέτες και στοιχεία από το TADS/PNVS, σύμφωνα με τις πληροφορίες, υπήρχαν σε αποθήκες των ΗΑΕ.
Η σχέση μας με τα ΗΑΕ είναι πλέον μακροχρόνια, και οι χώρες μας έχουν αναπτύξει αρκετά στενές αμυντικές σχέσεις. Άλλωστε είναι γνωστή η παραχώρηση πολύτιμων ανταλλακτικών για τις φρεγάτες κλάσης S, που επιτρέπει, μαζί με την επιμονή και φιλοτιμία των Ελλήνων Μηχανικών του ΠΝ, στις 9 φρεγάτες με ηλικία 40 ετών να επιχειρούν, και μάλιστα να μπορούν να καλύπτουν ανάγκες για τις οποίες οι κατασκευαστές τους, πριν 50 χρόνια, δεν είχαν ποτέ υπολογίσει ότι θα καλούνταν κάποτε να καλύψουν…
Τώρα, επιπλέον ανταλλακτικά μπορεί να προσφέρει και η αναβάθμιση των αραβικών AH-64D σε ΑΗ-64Ε, καθώς μεγάλο κομμάτι των απαρτίων του νέου προτύπου (-Ε) δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα -D. Συνεπώς, η σχέση μας με τα ΗΑΕ μπορούν να προσφέρουν λύσεις εξαιρετικές, που θα επιτρέψουν στα ελληνικά ΑΗ-64Α+ να επαδραστηριοποιηθούν και να αποκτήσουν τις παλιές, καλές τους, διαθεσιμότητες.
Όπως γνωρίζουμε, ο ΕΣ προσπαθεί να κινηθεί γρήγορα, εντός των διαθεσίμων οικονομικών πλαισίων, και να καταστήσει και πάλι τα 19 ΑΗ-64Α+ ενεργά. Τα τελευταία, δρώντας μαζί με τα OH-58D, μπορούν να φέρουν τη Νέμεση στους τουρκικούς τεθωρακισμένους σχηματισμούς, στις συγκεντρώσεις πυροβόλων στις μικρασιατικές ακτές, και ταυτόχρονα να γυρίσουν την τροπή της μάχης, κλείνοντας “κενά” στις ελληνικές γραμμές.