20.1 C
Athens
Τρίτη, 13 Μαΐου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗΑνασύρεται από τα... αζήτητα ο αγωγός αερίου EastMed

Ανασύρεται από τα… αζήτητα ο αγωγός αερίου EastMed

- Advertisement -

Της Αθηνάς Καλαϊτζόγλου από το Euro2day

Άρχισε να ξεσκονίζεται, όπως φαίνεται, ο «αραχνιασμένος» αγωγός EastMed. Οι Ρυθμιστικές Αρχές της Ελλάδος, της Κύπρου και της Ιταλίας (ΡΑΑΕΥ, ΡΑΕΚ, ARERA, αντίστοιχα) ενέκριναν με κοινή απόφασή τους το Αίτημα Επένδυσης που υπέβαλε τον περασμένο Μάιο ο φορέας υλοποίησης του έργου, η εταιρεία IGI Poseidon (50-50 ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και Edison), καθώς και τον επιμερισμό του επενδυτικού κόστους, με σταθμό μέτρησης και ρύθμισης στη Μεγαλόπολη.

Η απόφαση δημοσιοποιήθηκε χθες στην ιστοσελίδα της ΡΑΑΕΥ και δημοσιεύθηκε και σε ΦΕΚ. Προφανώς, πρόκειται για κίνηση που σηματοδοτεί την αναβίωση του αγωγού, σε μια περίοδο με έντονο άρωμα γεωπολιτικών ανακατατάξεων, όχι μόνον εξαιτίας των συνεπειών της διπλής ενεργειακής κρίσης αλλά και των γεγονότων της Μέσης Ανατολής.

Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο EastMed, όπως περιγράφεται στην επενδυτική απόφαση, προβλέπεται να μεταφέρει στην Ευρώπη αέριο από τα αποθέματα της Κύπρου και του Ισραήλ και μέσω του ισραηλινού δικτύου από την Αίγυπτο και άλλες χώρες, χωρίς να κατονομάζονται.

Σύμφωνα με την απόφαση των τριών Ρυθμιστικών Αρχών, το κόστος του έργου ανέρχεται σε 6,039 δισ. ευρώ (με ένα αποδεκτό εύρος διακύμανσης συν-πλην 15%) και θα επιβαρύνει αποκλειστικά τον φορέα υλοποίησης, χωρίς καμία δαπάνη για τις τρεις εμπλεκόμενες χώρες, Ελλάδα, Κύπρο και Ιταλία, ούτε μεταφορά στα εθνικά τιμολόγια φυσικού αερίου.

Η ανάκτηση του κόστους προβλέπεται να γίνει μέσω ρυθμιζόμενων ταριφών και η χρηματοδότησή του θα επιδιωχθεί να καλυφθεί, εκτός από ίδια κεφάλαια, από κοινοτικά κονδύλια (Connecting Europe Facility) και τραπεζικό δανεισμό.

Το project έχει εξασφαλίσει καθεστώς PCI (Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος). Θα περιλαμβάνει 1.300 χλμ. υποθαλάσσιο αγωγό που θα κατασκευαστεί, όπως υπογραμμίζεται με σημασία, εντός των ευρωπαϊκών υδάτων της Ελλάδος και της Κύπρου, καθώς και 500 χλμ. υπόγειο αγωγό από την Πελοπόννησο ως το Φλωροβούνι Θεσπρωτίας, για να συνδεθεί από εκεί με τον υποθαλάσσιο αγωγό Poseidon Pipeline προς την Ιταλία.

Τρία τμήματα

Πιο συγκεκριμένα, το έργο αποτελείται από τρία τμήματα:

  1. Νότια Υποθαλάσσια Γραμμή. Θα ξεκινά από τα υποθαλάσσια κοιτάσματα της Κυπριακής Δημοκρατίας, μετά από μια διακλάδωση για είσοδο στην Κύπρο, προχωρά προς την Κρήτη, όπου επανασυμπιέζεται και καταλήγει στη Μεγαλόπολη Αρκαδίας. Θα έχει δυναμικότητα 12 bcm, ενώ η διακλάδωση προς την Κύπρο 1 bcm.
  2. Βόρεια Υποθαλάσσια Γραμμή, δυναμικότητας 10 bcm, θα ξεκινά από τα υποθαλάσσια κοιτάσματα της Κυπριακής Δημοκρατίας, παράλληλα με τη Νότια Γραμμή έως την Κρήτη, όπου θα ενώνεται με αυτή στον Συμπιεστή και θα συνεχίζει έως τη Μεγαλόπολη.
  3. Υπόγεια Γραμμή, σχεδιασμένη να μεταφέρει το φυσικό αέριο και από τη Νότια και από τη Βόρεια Γραμμή (20 bcm), θα ξεκινά από τη Μεγαλόπολη και θα καταλήγει στο Φλωροβούνι Θεσπρωτίας, όπου προβλέπεται να ενωθεί με τον υποθαλάσσιο αγωγό Poseidon Pipeline προς την Ιταλία.

Ο αγωγός εκτιμάται ότι μπορεί να τεθεί σε λειτουργία το 2028. Ειδικότερα, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που παρατίθεται, το 2024 προβλέπεται να γίνουν οι απαραίτητες θαλάσσιες έρευνες και να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την έναρξη κατασκευής του υπόγειου αγωγού. Στο πρώτο τρίμηνο του 2027 τοποθετείται η ολοκλήρωση κατασκευής και του υποθαλάσσιου και του υπόγειου αγωγού, για να τεθούν σε δοκιμαστική λειτουργία τον ίδιο χρόνο και να ακολουθήσει η εμπορική λειτουργία το 2028.

Το Αίτημα Επένδυσης συνοδεύθηκε από τρεις κρίσιμες μελέτες: κόστους-οφέλους (CBA), διασυνοριακή κατανομή κόστους (CBCA) και βασικό σχεδιασμό σε προχωρημένο στάδιο (FEED). Όπως προκύπτει, μεταξύ άλλων, το όφελος από την υποκατάσταση καυσίμων υπολογίζεται σε 1,665 δισ. ευρώ, από το οποίο τα 514 εκατ. ευρώ αφορούν στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα στην Κύπρο.

Το όφελος και τα επόμενα βήματα

Για την Ελλάδα, την Ιταλία και την Ε.Ε. συνολικά το όφελος της ασφάλειας εφοδιασμού αποτιμάται στα 4,358 δισ. ευρώ, η εξοικονόμηση εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου συνολικά στα 7,580 δισ. ευρώ και η εξοικονόμηση στο κόστος εφοδιασμού στα 16,829 δισ. ευρώ. Το συνολικό όφελος από τη λειτουργία του αγωγού εμφανίζεται 5πλάσιο από το κόστος κατασκευής του, στα 30,432 δισ. ευρώ.

Τα επόμενα βήματα για την IGI Poseidon περιλαμβάνουν την εξασφάλιση αδειοδότησης από τις αρμόδιες αρχές της Ελλάδας και της Κύπρου, ενώ δεν θα χρειαστεί κάτι ανάλογο στην Ιταλία, καθώς δεν προβλέπονται κατασκευές στη γειτονική χώρα. Έχει ήδη προηγηθεί διαβούλευση με τους αρμόδιους διαχειριστές μεταφοράς αερίου, τον ΔΕΣΦΑ στην Ελλάδα, τη Snam στην Ιταλία και την CyGas στην Κύπρο.

Η συνέχεια στο Euro2day

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

9 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
9 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

DEFEA 2025: Το Forum της ΠΤΗΣΗΣ για το Follow On Support των ελληνικών αεροπορικών μέσων

To περιοδικό ΠΤΗΣΗ και η ιστοσελίδα flight.com.gr, στα πλαίσια της αμυντικής έκθεσης DEFEA 2025, έκαναν ένα δίωρο forum σχετικά με το θέμα της Εν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Η Αερομαχία του Κασμίρ, αεροπορικό έπος εν έτει 2025 με πολλά...

76
Η νύχτα της 6ης προς 7η Μαΐου 2025 θα μείνει χαραγμένη στη μνήμη όσων παρακολουθούν στενά τις γεωπολιτικές αναταράξεις στη Νότια Ασία, καθώς οι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Μαΐου 1912: Η απαρχή της RAF

0
Συγκροτείται στη Βρετανία το «Βασιλικό Σώμα Αέρος» με βάση το Εναέριο Τάγμα του Σώματος Μηχανικού, με ναυτική και χερσαία πτέρυγα, σχολή εκπαίδευσης και εργοστάσιο...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Το Ναυτικό της Σιγκαπούρης στρέφεται στο Strales για τα πυροβόλα των σκαφών του

Σταδιακά τα σκάφη του Ναυτικου της Σιγκαπούρης αναμένεται να ενσωματώσουν το αντιβληματικό σύστημα Strales στα κύρια πυροβόλα τους, καθώς αυξάνεται η απειλή που συνθέτουν τα...

Ο Λαβρόφ θα ηγηθεί της ρωσικής αντιπροσωπείας στις συνομιλίες με την Ουκρανία

Ο Ρώσος υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ θα ηγηθεί της ρωσικής αντιπροσωπείας στις συνομιλίες με την Ουκρανία στην Κωνσταντινούπολη μεθαύριο Πέμπτη, σύμφωνα με το αζέρικο...

DEFEA 2025: Η Intracom Defense στην αιχμή της τεχνολογίας μη επανδρωμένων με τα LOTUS, ACTUS και ATTALUS

Στην αμυντική έκθεση DEFEA 2025, η Intracom Defense παρουσίασε τις τελευταίες εξελίξεις σε UAV και περιφερόμενα πυρομαχικά, με τον διευθυντή Μη Επανδρωμένων Συστημάτων, κ....