22.7 C
Athens
Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑεροπορία Στρατού: τα προβλήματα και οι προκλήσεις είναι πολύ πέρα από το...

Αεροπορία Στρατού: τα προβλήματα και οι προκλήσεις είναι πολύ πέρα από το Στεφανοβίκειο – Μέρος Α˙

- Advertisement -

Όπως γράψαμε σε πρόσφατα άρθρα μας στην έντυπη «Πτήση», αλλά αναφέραμε και σε άλλα fora, η μεγαλύτερη αλλά όχι και η μοναδική απώλεια της Αεροπορίας Στρατού από την καταστροφή η οποία συντελέστηκε στην βάση της στο Στεφανοβίκειο λόγω της πρωτοφανούς κακοκαιρίας Daniel τον Σεπτέμβριο του 2023, ήταν η απώλεια των υποδομών εργοστασιακής συντήρησης των UH-1H/AB.205. Περιλαμβάνονταν εργαστήρια, μηχανολογικές υποδομές και εργαλειομηχανές, συσκευές διακρίβωσης και αποθέματα ανταλλακτικών, τόσο αυτών που ανέμεναν ανακατασκευή όσο και των (λιγότερων) που ήταν εύχρηστα, αναλώσιμα κ.ά.  Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των υποδομών βρισκόταν μόνο στο Στεφανοβίκειο, με το υπόλοιπο να αφορά την ΕΑΒ και κάποιες ιδιωτικές εταιρίες που λειτουργούσαν ως πάροχοι υπηρεσιών, αν και σε μικρή κλίμακα.

[O όρος του Depot Maintenance ίσως εγείρει αντιρρήσεις σε πολλούς, αλλά στην πραγματικότητα ο ΕΣ είχε επιτύχει με πολύ κόπο και αρκετά προβλήματα και αστοχίες, να μπορεί να υποστηρίξει τα Huey σε αυτό το επίπεδο κλιμακίου συντήρησης, ενώ υποστηρικτικά λειτουργούσε και ο προσπορισμός από το μεγάλο απόθεμα ελικοπτέρων του τύπου σε απόθεση που και μεγάλωνε λόγω των διαρκών αποσύρσεων.]

Αυτό που έγινε προφανές μετά την καταστροφή, ήταν ότι η παραμονή σε υπηρεσία των UH-1H/AB.205 θα ήταν πλέον μια πολύ δύσκολη και δαπανηρή υπόθεση, δημιουργώντας ένα τεράστιο χάσμα στις δυνατότητες αεροκίνησης του ΕΣ.

Το τι συνέβη στο Στεφανοβίκειο επιτάχυνε εξελίξεις σε δυο διαφορετικούς τομείς.

Ο ένας είχε μεν δρομολογηθεί αλλά έγινε μέσα σε μια νύκτα, η απόλυτη προτεραιότητα του ΓΕΣ: Δηλαδή η άμεση ενεργοποίηση του προγράμματος προμήθειας νέων αεροσκαφών περιστρεφόμενων πτερύγων αυτής της κατηγορίας, που οδήγησε ως γνωστόν στην αγορά των μέσων τακτικών ελικοπτέρων εφόδου Sikorski UH-60M. Η χρηματοδότησή του επιβαρύνει δυσβάσταχτα τον προϋπολογισμό του Ελληνικού Στρατού με περίπου 1,1 € δις, το ένα δις από τα οποία πρέπει να εκταμιευτούν την τριετία 2025-2027!

Ο δεύτερος τομέας αφορούσε τα NH90, αν και δεν μπορούμε να πούμε ότι επιτάχυνε τις εξελίξεις που -εκ των πραγμάτων- φαίνεται να καρκινοβατούν ακόμη. Ο «γόρδιος δεσμός» του προγράμματος των ΝΗ90, υποτίθεται ότι θα επιλύονταν με τη «σπάθη» της υπογραφής, στις 8 Απριλίου 2021, της 6ης τροποποίησης της Σύμβασης 034Α/03 της αγοράς των ευρωπαϊκών ελικοπτέρων. Αυτό όμως δεν έγινε και απόδειξη περί αυτού ήταν η σημαντική νέα καθυστέρηση των παραδόσεων των ελικοπτέρων που επέμεναν από την αρχική παραγγελία των 20. Έτσι, το 15ο ελικόπτερο έφτασε στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2022, 19 χρόνια μετά την αρχική παραγγελία, ενώ το 16ο χρειάστηκε άλλους 16 μήνες για να βρει το δρόμο τον Μάρτιο του 2024. Το 17ο φάνηκε πιο συνεπές καθώς έφτασε στο αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων πριν λίγες μέρες, στις 12 Σεπτεμβρίου 2024, περίπου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπήρχαν τον περασμένο Μάρτιο και τώρα η ελπίδα είναι ότι το υποσχεμένο χρονοδιάγραμμα παράδοσης των υπολοίπων τριών «ανά 4-5 μήνες» (και δεν λέμε ζήσε Μάη μου…) θα τηρηθεί.

Το πρόβλημα βέβαια με τα NH90 της ΑΣ δεν είναι τόσο η ολοκλήρωση των παραδόσεων όσο η ολοκλήρωση των διαδικασιών και η υπογραφή της σύμβασης Εν Συνεχεία Υποστήριξης (FOS), η οποία εγκρίθηκε μεν από τη Βουλή τον Οκτώβριο του 2021 αλλά έκτοτε η υπογραφή της έχει… χαθεί στην διαπραγμάτευση της ΓΔΑΕΕ με την κοινοπραξία ΝΗIndustries. Ενώ φαίνεται να υπάρχουν ακόμη θεμελιώδεις διαφωνίες με τα μέρη του θα πρέπει να εμπλακούν (όπως για παράδειγμα η κατασκευάστρια των κινητήρων). Να θυμίσουμε ότι η σύμβαση FOS των Rafale  ήταν δέσμη-πακέτο με τις Dassault, Snecma και MBDA.

Επιπλέον «αγκάθι» αποτελούσε  και όπως φαίνεται συνεχίζει να αποτελεί και η ανάγκη αναβάθμισης των τεσσάρων αρχικών ελικοπτέρων που είχαν παραδοθεί στο πρότυπο Αρχικής Επιχειρησιακής Διαμόρφωσης, διαδικασία που θα πρέπει να γίνει σε εργοστασιακό περιβάλλον, δηλαδή θα πρέπει να πάνε στις εγκαταστάσεις της Airbus Helicopters στο Marignane της Γαλλίας.

Αναβάθμιση αλλά μικρότερης έκτασης θα χρειαστεί και αριθμός άλλων NH90 που έχουν παραληφθεί, που πιστεύεται ότι είναι 6 ή 7, που επίσης δεν βρίσκονται στο πρότυπο Τελικής Επιχειρησιακής Διαμόρφωσης, όπως τα πιο πρόσφατα, αλλά σε μια ενδιάμεση. Οι απαιτούμενες όμως εργασίες γι’ αυτά είναι συγκριτικά πολύ μικρότερης κλίμακας και θα μπορούν να υλοποιηθούν στην Ελλάδα, σε επίπεδο Βάσης/Μονάδας.

Υπογραμμίζεται ότι η υπογραφή της FOS θα είναι η μόνο η χρονική αφετηρία ενός μακρύ δρόμου που θα επαναφέρει τα ακινητούντα NH90 σε υπηρεσία, θα δημιουργήσει απόθεμα ανταλλακτικών και σταδιακά θα αυξήσει τις διαθεσιμότητες των υπαρχόντων. Ο χρονικός ορίζοντας όμως για να ξεκινήσουν ουσιαστικά οι παραπάνω διαδικασίες θα είναι «αρκετοί ή και πολλοί μήνες» μετά την υπογραφή της σύμβασης. Ας σημειωθεί ότι τα NH90 θα πρέπει να σηκώσουν από μόνα τους το βάρος των αναγκών του ΕΣ έως και την επιχειρησιακή αξιοποίηση των Black Hawk καθώς ο στόλος των UH-1H/AB.205 θα φθίνει.  Και θα πρέπει φυσικά να συνεχίζουν να το κάνουν, καθώς θα αποτελούν τον ένα από τους κύριους πυλώνες της ΑΣ στο μέλλον, εξαργυρώνοντας στο μέγιστο την τεράστια επένδυση που έχει γίνει σε αυτά.

Στο δεύτερο μέρος του άρθρου μας θα αναφερθούμε φυσικά και στις άλλες απώλειες που συντελέστηκαν στο Στεφανοβίκειο, αλλά κυρίως στις δυσθεώρητες προκλήσεις που έχει μπροστά της η Αεροπορία Στρατού.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

31 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
31 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Αεροπορία Στρατού: τα προβλήματα και οι προκλήσεις είναι πολύ πέρα από το Στεφανοβίκειο – Μέρος B˙

Συνεχίζουμε την αναφορά μας στα προβλήματα που προϋπήρχαν στην Αεροπορία Στρατού και τα οποία επιβαρύνθηκαν σημαντικά από την καταστροφή στο Στεφανοβίκειο, λόγω της πρωτοφανούς...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Πολεμική Αεροπορία: Αεροπορικό ισοζύγιο μετά το 2030

62
Αφορμή για τα όσα ακολουθούν είναι τα όσα είπε ο Α/ΓΕΑ Αντιπτέραρχος (Ι) Δημοσθένης Γρηγοριάδης, στην συνέντευξη που του πήρε ο Σωτήρης Κυριακίδης του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 6/18 Σεπτεμβρίου 1885: Η Βουλγαρία προσαρτά την Ανατολική...

3
Η ιστορία αρχίζει το 1878 με το τέλος ενός ακόμα Ρωσοτουρκικού πολέμου και την υπογραφή συνθήκης ειρήνης στο προάστιο του Αγίου Στεφάνου. Η συνθήκη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Η Ελλάδα τα ακύρωσε, η Ρουμανία θέλει τα διπλάσια αμφίβια AAV-7 από όσα είχε ζητήσει

Έντονο ενδιάφερον για τα τεθωρακισμένα αμφίβια οχήματα AAV-7 των Αμερικανών Πεζοναυτών είχε εκδηλώσει η Ρουμανία, παίρνοντας μάλιστα πέρυσι τη σχετική αμερικανική έγκριση για αγορά...

Τρίτο εργοστάσιο ανοίγει η Kongsberg για παραγωγή πυραύλων NSM/JSM!

Γράφαμε τον Ιούνιο πως η νορβηγική αμυντική εταιρεία Kongsberg ανοίγει νέο εργοστάσιο στην έδρα της (στην ομώνυμη πόλη στη Νορβηγία), για να εξυπηρετήσει τις...

Αυστραλία: ατρακτίδια IRST για τα μαχητικά Super Hornet

Η Αυστραλία θα λάβει 12 ατρακτίδια στόχευσης, IRST ASG-34(V)1 Block II για τα 24 μαχητικά F/A-18F Super Hornet της Αεροπορίας της, πριν το τέλος...