15.1 C
Athens
Τρίτη, 11 Μαρτίου, 2025
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΟΨΕΙΣΑεροπορία Στρατού: τα προβλήματα και οι προκλήσεις είναι πολύ πέρα από το...

Αεροπορία Στρατού: τα προβλήματα και οι προκλήσεις είναι πολύ πέρα από το Στεφανοβίκειο – Μέρος Α˙

- Advertisement -

Όπως γράψαμε σε πρόσφατα άρθρα μας στην έντυπη «Πτήση», αλλά αναφέραμε και σε άλλα fora, η μεγαλύτερη αλλά όχι και η μοναδική απώλεια της Αεροπορίας Στρατού από την καταστροφή η οποία συντελέστηκε στην βάση της στο Στεφανοβίκειο λόγω της πρωτοφανούς κακοκαιρίας Daniel τον Σεπτέμβριο του 2023, ήταν η απώλεια των υποδομών εργοστασιακής συντήρησης των UH-1H/AB.205. Περιλαμβάνονταν εργαστήρια, μηχανολογικές υποδομές και εργαλειομηχανές, συσκευές διακρίβωσης και αποθέματα ανταλλακτικών, τόσο αυτών που ανέμεναν ανακατασκευή όσο και των (λιγότερων) που ήταν εύχρηστα, αναλώσιμα κ.ά.  Η συντριπτική πλειοψηφία αυτών των υποδομών βρισκόταν μόνο στο Στεφανοβίκειο, με το υπόλοιπο να αφορά την ΕΑΒ και κάποιες ιδιωτικές εταιρίες που λειτουργούσαν ως πάροχοι υπηρεσιών, αν και σε μικρή κλίμακα.

[O όρος του Depot Maintenance ίσως εγείρει αντιρρήσεις σε πολλούς, αλλά στην πραγματικότητα ο ΕΣ είχε επιτύχει με πολύ κόπο και αρκετά προβλήματα και αστοχίες, να μπορεί να υποστηρίξει τα Huey σε αυτό το επίπεδο κλιμακίου συντήρησης, ενώ υποστηρικτικά λειτουργούσε και ο προσπορισμός από το μεγάλο απόθεμα ελικοπτέρων του τύπου σε απόθεση που και μεγάλωνε λόγω των διαρκών αποσύρσεων.]

Αυτό που έγινε προφανές μετά την καταστροφή, ήταν ότι η παραμονή σε υπηρεσία των UH-1H/AB.205 θα ήταν πλέον μια πολύ δύσκολη και δαπανηρή υπόθεση, δημιουργώντας ένα τεράστιο χάσμα στις δυνατότητες αεροκίνησης του ΕΣ.

Το τι συνέβη στο Στεφανοβίκειο επιτάχυνε εξελίξεις σε δυο διαφορετικούς τομείς.

Ο ένας είχε μεν δρομολογηθεί αλλά έγινε μέσα σε μια νύκτα, η απόλυτη προτεραιότητα του ΓΕΣ: Δηλαδή η άμεση ενεργοποίηση του προγράμματος προμήθειας νέων αεροσκαφών περιστρεφόμενων πτερύγων αυτής της κατηγορίας, που οδήγησε ως γνωστόν στην αγορά των μέσων τακτικών ελικοπτέρων εφόδου Sikorski UH-60M. Η χρηματοδότησή του επιβαρύνει δυσβάσταχτα τον προϋπολογισμό του Ελληνικού Στρατού με περίπου 1,1 € δις, το ένα δις από τα οποία πρέπει να εκταμιευτούν την τριετία 2025-2027!

Ο δεύτερος τομέας αφορούσε τα NH90, αν και δεν μπορούμε να πούμε ότι επιτάχυνε τις εξελίξεις που -εκ των πραγμάτων- φαίνεται να καρκινοβατούν ακόμη. Ο «γόρδιος δεσμός» του προγράμματος των ΝΗ90, υποτίθεται ότι θα επιλύονταν με τη «σπάθη» της υπογραφής, στις 8 Απριλίου 2021, της 6ης τροποποίησης της Σύμβασης 034Α/03 της αγοράς των ευρωπαϊκών ελικοπτέρων. Αυτό όμως δεν έγινε και απόδειξη περί αυτού ήταν η σημαντική νέα καθυστέρηση των παραδόσεων των ελικοπτέρων που επέμεναν από την αρχική παραγγελία των 20. Έτσι, το 15ο ελικόπτερο έφτασε στην Ελλάδα τον Νοέμβριο του 2022, 19 χρόνια μετά την αρχική παραγγελία, ενώ το 16ο χρειάστηκε άλλους 16 μήνες για να βρει το δρόμο τον Μάρτιο του 2024. Το 17ο φάνηκε πιο συνεπές καθώς έφτασε στο αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων πριν λίγες μέρες, στις 12 Σεπτεμβρίου 2024, περίπου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που υπήρχαν τον περασμένο Μάρτιο και τώρα η ελπίδα είναι ότι το υποσχεμένο χρονοδιάγραμμα παράδοσης των υπολοίπων τριών «ανά 4-5 μήνες» (και δεν λέμε ζήσε Μάη μου…) θα τηρηθεί.

Το πρόβλημα βέβαια με τα NH90 της ΑΣ δεν είναι τόσο η ολοκλήρωση των παραδόσεων όσο η ολοκλήρωση των διαδικασιών και η υπογραφή της σύμβασης Εν Συνεχεία Υποστήριξης (FOS), η οποία εγκρίθηκε μεν από τη Βουλή τον Οκτώβριο του 2021 αλλά έκτοτε η υπογραφή της έχει… χαθεί στην διαπραγμάτευση της ΓΔΑΕΕ με την κοινοπραξία ΝΗIndustries. Ενώ φαίνεται να υπάρχουν ακόμη θεμελιώδεις διαφωνίες με τα μέρη του θα πρέπει να εμπλακούν (όπως για παράδειγμα η κατασκευάστρια των κινητήρων). Να θυμίσουμε ότι η σύμβαση FOS των Rafale  ήταν δέσμη-πακέτο με τις Dassault, Snecma και MBDA.

Επιπλέον «αγκάθι» αποτελούσε  και όπως φαίνεται συνεχίζει να αποτελεί και η ανάγκη αναβάθμισης των τεσσάρων αρχικών ελικοπτέρων που είχαν παραδοθεί στο πρότυπο Αρχικής Επιχειρησιακής Διαμόρφωσης, διαδικασία που θα πρέπει να γίνει σε εργοστασιακό περιβάλλον, δηλαδή θα πρέπει να πάνε στις εγκαταστάσεις της Airbus Helicopters στο Marignane της Γαλλίας.

Αναβάθμιση αλλά μικρότερης έκτασης θα χρειαστεί και αριθμός άλλων NH90 που έχουν παραληφθεί, που πιστεύεται ότι είναι 6 ή 7, που επίσης δεν βρίσκονται στο πρότυπο Τελικής Επιχειρησιακής Διαμόρφωσης, όπως τα πιο πρόσφατα, αλλά σε μια ενδιάμεση. Οι απαιτούμενες όμως εργασίες γι’ αυτά είναι συγκριτικά πολύ μικρότερης κλίμακας και θα μπορούν να υλοποιηθούν στην Ελλάδα, σε επίπεδο Βάσης/Μονάδας.

Υπογραμμίζεται ότι η υπογραφή της FOS θα είναι η μόνο η χρονική αφετηρία ενός μακρύ δρόμου που θα επαναφέρει τα ακινητούντα NH90 σε υπηρεσία, θα δημιουργήσει απόθεμα ανταλλακτικών και σταδιακά θα αυξήσει τις διαθεσιμότητες των υπαρχόντων. Ο χρονικός ορίζοντας όμως για να ξεκινήσουν ουσιαστικά οι παραπάνω διαδικασίες θα είναι «αρκετοί ή και πολλοί μήνες» μετά την υπογραφή της σύμβασης. Ας σημειωθεί ότι τα NH90 θα πρέπει να σηκώσουν από μόνα τους το βάρος των αναγκών του ΕΣ έως και την επιχειρησιακή αξιοποίηση των Black Hawk καθώς ο στόλος των UH-1H/AB.205 θα φθίνει.  Και θα πρέπει φυσικά να συνεχίζουν να το κάνουν, καθώς θα αποτελούν τον ένα από τους κύριους πυλώνες της ΑΣ στο μέλλον, εξαργυρώνοντας στο μέγιστο την τεράστια επένδυση που έχει γίνει σε αυτά.

Στο δεύτερο μέρος του άρθρου μας θα αναφερθούμε φυσικά και στις άλλες απώλειες που συντελέστηκαν στο Στεφανοβίκειο, αλλά κυρίως στις δυσθεώρητες προκλήσεις που έχει μπροστά της η Αεροπορία Στρατού.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

31 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
31 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Γιατί η Ευρώπη δεν “καλεί στο τραπέζι” την Ελλάδα με τις τρίτες σε μέγεθος ένοπλες δυνάμεις του ΝΑΤΟ;

Ένα από τα βασικά επιχειρήματα για την αμυντική ισχύ της χώρας μας, είναι ο πράγματι τεράστιος για το μέγεθος μας, αριθμός αρμάτων, τεθωρακισμένων, αυτοκινούμενων...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

WSJ: Πόσο κινδυνεύει η ουκρανική άμυνα από την αμερικανική απόσυρση –...

4
Σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην άμυνα της Ουκρανίας θα προκαλέσει το πάγωμα της αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας που βρίσκεται σε ισχύ από την περασμένη εβδομάδα με...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 10 Μαρτίου 1978: Κάνει την πρώτη του πτήση...

7
Στις 10 Μαρτίου 1978 πρωτοπέταξε το δελταπτέρυγο Mirage 2000, ένα αεροσκάφος που θα υπηρετούσε πρώτα ως αναχαιτιστικό άρνησης εχθρικής εναέριας κυριαρχίας και αργότερα ως...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

WSJ: Πόσο κινδυνεύει η ουκρανική άμυνα από την αμερικανική απόσυρση – πως τα πήγαν Patriot και Aster

Σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην άμυνα της Ουκρανίας θα προκαλέσει το πάγωμα της αμερικανικής στρατιωτικής βοήθειας που βρίσκεται σε ισχύ από την περασμένη εβδομάδα με...

Τουρκία: δοκιμή όπλου laser κατά μικρών μη επανδρωμένων – βίντεο

Η τουρκική Aselsan πραγματοποίησε πρόσφατα μια επιτυχημένη δοκιμή του συστήματος laser, Gokberk εναντίον FPV drones.Το Gokberk προτείνεται για την κάλυψη των τουρκικών επιχειρησιακών αναγκών...

LMM/Martlet, ένας οικονομικός πύραυλος για κάθε απειλή

Ο πύραυλος LMM, ή Martlet όπως ονομάζεται από τις βρετανικές ένοπλες δυνάμεις, αναπτύχθηκε από την Thales για να καλύψει την ανάγκη για ένα ελαφρύ,...