Του Αντιναυάρχου ε.α Σπυρίδωνα Κονιδάρη, Επίτιμου Αρχηγού Στόλου
Ενίσχυση του Π.Ν. – Ανάγκη λήψης ορθολογιστικής απόφασης μακριά από «οπαδικές» πιέσεις
Η διαδικασία επιλογής των νέων φρεγατών (Φ/Γ) και της εν γένει ενίσχυσης του Π.Ν., όπως προκύπτει από τα δημοσιεύματα του Τύπου και τις ανακοινώσεις Υπουργών, εκπροσώπων Τύπου, εταιρειών και Πρέσβεων, είναι σε πλήρη εξέλιξη και το Ελληνικό ΥΠΕΘΑ και το ΓΕΝ επεξεργάζονται τις προτεινόμενες λύσεις, άλλες εκ των οποίων είναι ολοκληρωμένες καθώς κάποιες κατασκευάστριες εταιρίες είναι σε επαφή με το Π.Ν. εδώ και πολλούς μήνες, άλλες δε τις συμπληρώνουν λόγω καθυστερημένης πρόσκλησης τους.
Πέρα από τις 4 νέες Φ/Γ, στο «Πρόγραμμα Ενίσχυσης του Ναυτικού» έχουν συμπεριληφθεί και ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των 4 Φ/Γ τ. ΜΕΚΟ και η «ενδιάμεση λύση», ήτοι η πρόσκτηση από το Π.Ν. πλοίων, μεταχειρισμένων μεν αλλά σε καλή κατάσταση και με σημαντικό υπόλοιπο επιχειρησιακού βίου των συστημάτων και των όπλων τους, για την κάλυψη των κενών της επόμενης 10ετίας. Μέχρι δηλαδή να ολοκληρωθεί ο ΕΜΖ των ΜΕΚΟ και να παραδοθούν και να ενταχθούν επιχειρησιακά στον Στόλο οι 4 νέες Φ/Γ.
Σε ότι αφορά την «ενδιάμεση λύση» ο κ. ΥΕΘΑ δήλωσε στην Βουλή ότι αυτή δύναται να αποσυνδεθεί από τις άλλες 2, ενώ μετά την ενημέρωση του κ. Πρωθυπουργού τον Ιούνιο, το Π.Ν. συνεχίζει την αξιολόγηση έξι (6) προτάσεων. Με την συμπλήρωση ενός έτους από την εξαγγελία του Προγράμματος και την «ωρίμανση» του, πλησιάζει η ώρα της απόφασης στην λήψη της οποίας, κατά την ταπεινή μου άποψη, θα πρέπει να βαρύνουν μια σειρά από προϋποθέσεις και παράγοντες ενώ δεν πρέπει να μας διαφύγουν ενέργειες που επιβάλλεται να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τότε, που θα εξασφαλίσουν την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος με το μεγαλύτερο Ελληνικό όφελος. Σοβαρές προϋποθέσεις και δράσεις που κατά την γνώμη μου (ταπεινή μεν αλλά βασισμένη σε σπουδές, γνώση και εμπειρία) επιβάλλεται να εξασφαλιστούν ή τουλάχιστον να δρομολογηθούν άμεσα, παρατίθενται στην συνέχεια.
α. Επιτάχυνση της ολοκλήρωσης του καταλόγου των υποψηφίων πλοίων που προσφέρονται από όλους τους υποψηφίους ως «Ενδιάμεση Λύση» και αξιολόγηση αυτών από το Π.Ν. Παράλληλα όμως εξέταση και της παγκόσμιας αγοράς για πλοία διαθέσιμα, σε ενέργεια και σε καλή κατάσταση ώστε, αν δεν μας ικανοποιούν τα προτεινόμενα, να εκκινήσει χωρίς καθυστερήσεις η διαδικασία αγοράς πλοίων από άλλες χώρες, μειώνοντας ανάλογα το διατιθέμενο κονδύλι για τις νέες Φ/Γ και τον ΕΜΖ.
β. Ο ΕΜΖ των 4 Φ/Γ τ. ΜΕΚΟ να είναι προδιαγραμμένος επακριβώς από την Ελληνική πλευρά και η προσφορά κάθε υποψηφίου (ναυπηγείου/ χώρας) να είναι ολοκληρωμένη, λεπτομερής, διάφανη, με χρονοδιάγραμμα και κόστος και με αποδοχή σοβαρών ρητρών, σε περίπτωση “αστοχιών”. Η προσφορά δεν πρέπει να είναι μόνο αναλυτική και φθηνή αλλά πάνω απ’ όλα εκτελέσιμη, καθώς μη εκτελεσμένη “λύση” θα είναι καταστροφική. Επιφυλάσσομαι να επανέλθω στο θέμα αυτό.
γ. Απαιτείται η διασφάλιση της Εγχώριας Βιομηχανικής Συμμετοχής σε όλο το Ναυτικό πρόγραμμα, καθώς η συμμετοχή της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας αποτελεί παράγοντα ζωτικής σημασίας. Όχι απλώς για την ενίσχυση του ΑΕΠ, την μείωση της ανεργίας, την διατήρηση και εξέλιξη της εγχώριας παραγωγικής και τεχνολογικής βάσης, αλλά και για την συνεχή υποστήριξη των πανάκριβων συστημάτων των πλοίων με άμεσα διαθέσιμους Έλληνες τεχνικούς και ανταλλακτικά σε όλη την διάρκεια του βίου των πλοίων.
δ. Απαιτείται η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης τουλάχιστον ενός μεγάλου Ναυπηγείου καθώς είναι προφανές πως ό,τι και αν υπόσχονται τα ξένα Ναυπηγεία (κατασκευή 2 έως και των 4 Φ/Γ στην Ελλάδα) τίποτε δεν μπορεί να εξασφαλιστεί αν δεν έχει δεσμευτεί, στην ίδια συμφωνία με την Ελληνική Κυβέρνηση, τόσο το ξένο Ναυπηγείο όσο και ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων στην Ελλάδα. Η πρόσφατη ανακοίνωση Εταιρείας συμφερόντων του κυρίου Προκοπίου ως νικητή του διαγωνισμού για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, είναι προς την σωστή κατεύθυνση. Αλλά πρέπει να ολοκληρωθεί σύντομα η ιδιωτικοποίηση, καθώς αν δεν έχει συμφωνήσει και δεσμευτεί με σύμβαση και το Ελληνικό Ναυπηγείο, τότε τα πλοία είτε (τελικά) γίνουν στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό, θα καθυστερήσουν πολλά χρόνια να παραδοθούν και θα μας στοιχίσουν πανάκριβα καθώς θα απαιτηθούν τροποποιήσεις των αρχικών Συμβάσεων, σοβαρές αλλαγές των προγραμμάτων κατασκευής με μεγάλα επιπλέον πρόστιμα και κόστη. Εξυπακούεται ότι στην απευκταία αυτή περίπτωση, και η συμμετοχή Ελληνικών εταιριών στο πρόγραμμα θα μηδενισθεί και οι όποιες επενδύσεις γίνουν δεν θα αποσβεστούν, οδηγώντας την Ελληνική αμυντική βιομηχανία στην οριστική απαξίωση και καταστροφή.
ε. Σημαντικότατη προϋπόθεση για την συνέχιση εξέτασης κάθε πρότασης είναι η υποβολή από κάθε υποψήφιο…
Η συνέχεια στο navaldefence.gr, εδώ