21.2 C
Athens
Πέμπτη, 21 Νοεμβρίου, 2024
ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝΓιατί δεν μετατρέψαμε τα A340-300 της Ολυμπιακής σε ιπτάμενα τάνκερ ή κάτι...

Γιατί δεν μετατρέψαμε τα A340-300 της Ολυμπιακής σε ιπτάμενα τάνκερ ή κάτι άλλο;

- Advertisement -

Σε ένα άρθρο μας, του Αλέξανδρου Θεολόγου, ενός από τους παλαιότερους αρθρογράφους της “ΠΤΗΣΗΣ” και του flight.com.gr, έγινε ένας αρκετά ενδιαφέρον διάλογος στα σχόλια. Το άρθρο του Α. Θεολόγου είναι το παρακάτω…

Props ‘n Jets: Οι «Μεγάλες Κυρίες» της Ολυμπιακής

Εκεί λοιπόν, στα σχόλια, ένας αναγνώστης μας αναρωτήθηκε για τη δυνατότητα χρήσης των 4 αεροσκαφών Α340 της Ολυμπιακής Αεροπορίας, αφού αυτή ιδιωτικοποιήθηκε, από την Πολεμική Αεροπορία για μετασκευή τους σε ιπτάμενα τάνκερ ή πυροσβεστικά. Ένας παλιός φίλος και αναγνώστης μας, ο Nikolaos έδωσε την απάντηση, την οποία και αναδημοσιεύουμε.

Δεν υπάρχει προηγούμενο χρήσης Α340 ως τάνκερ, και η διάταξη τεσσάρων κινητήρων συνεπάγεται τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά ροής του αέρος και στροβιλισμών του όπισθεν του αεροσκάφους σε σχέση με το “αδελφό” δικινητήριο Α330, που πράγματι έχει έκδοση τάνκερ.

Η διαφορά αυτή όμως είναι κρίσιμη, και μπορεί να σημαίνει αδυναμία των ανεφοδιαζομένων αεροσκαφών να διατηρήσουν σχηματισμό με το τάνκερ, δηλαδή αδυναμία εκτέλεσης της αποστολής. Η πιστοποίηση σε τέτοιες διαδικασίες (με αμφίβολο αποτέλεσμα) απαιτεί πτητικές δοκιμές για τις οποίες δεν υπάρχει εμπειρία στην Ελλάδα, ούτε είναι γνωστό να υπάρχουν στις τάξεις της ΠΑ πιλότοι – δοκιμαστές, απόφοιτοι δηλαδή μιας από τις τέσσερις σχετικές σχολές που υπάρχουν στη Δύση (USAF Test Pilot School, Edwards AFB, Ca., USN Test Pilot School, NAS Patuxent River, MD, Empire Test Pilots School, RAF Boscombe Down & EPNER Γαλλίας), ούτε σχετική τεχνογνωσία, ούτε συσκευές τηλεμετρίας για τέτοιες εφαρμογές.

Ακόμη, τα αεροσκάφη ήταν ιδιοκτησία ανώνυμης εταιρίας υπό εκκαθάριση, όχι του Δημοσίου, και θα έπρεπε να αγορασθούν, έστω σε χαμηλή τιμή.

Περαιτέρω, ο τύπος ήταν σοβαρή εμπορική αποτυχία, αποσύρεται μαζικά και σε λίγα χρόνια η τεχνική του υποστήριξη θα είναι αμφίβολη (αν και έχει πολλά κοινά με το δημοφιλέστατο Α330), πράγμα σοβαρό γιατί τα τάνκερ προορίζονται για υπηρεσία πολλών δεκαετιών.

Εξάλλου, το σημαντικότερο, το αεροσκάφος είναι πάρα πολύ μεγάλο σε μέγεθος, βάρος και ίχνος στο έδαφος (ενδεικτικό το τέταρτο σκέλος του συστήματος προσγείωσης) για να εξυπηρετείται από βάσεις της ΠΑ πλην των μεγαλυτέρων (απαιτεί τεράστιο εμβαδό πίστας, και είναι δύσκολο σε ελιγμούς χωρίς τράκτορα ρυμούλκησης) και φυσικά των διεθνών αεροδρομίων.

Ήταν ένας από τους λόγους που το 767 προκρίθηκε του Α330 στις ΗΠΑ (και το Α330 θα κατασκευαζόταν στις ΗΠΑ, με αμερικανικούς κινητήρες…), καθώς μπορούσε να σταθμεύσει σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό αεροδρομίων λόγω μικρότερου βάρους και ίχνους. Ακόμη, το Α340-300 είναι underpowered και με πλήρη φόρτο χρειάζεται πάρα πολύ μεγάλη διαδρομή για να απογειωθεί, ίσως μεγαλύτερη της διαθέσιμης στις βάσεις της ΠΑ, ιδίως με υψηλές θερμοκρασίες (τα διηπειρωτικά δικινητήρια συνήθως έχουν μεγάλη περίσσεια ισχύος λόγω της απαίτησης να ανταπεξέλθουν σε απώλεια κινητήρα ακόμη και κατά την απογείωση με μέγιστο βάρος).

Δεν είναι τυχαίο που ενώ τεράστιοι αριθμοί με όχι πολλές ώρες πτήσεως είναι διαθέσιμοι λόγω απόσυρσης, ούτε ο κατασκευαστής σκέφθηκε να προσφέρει διασκευή σε τάνκερ. Τέλος, πυροσβεστικά αεροσκάφη από διασκευή επιβατικών τζετ ευρείας ατράκτου έχουμε δει μόνο DC-10 και 747. Το κόστος πτήσεως τους είναι αστρονομικό για την αποστολή, οι έξοδοι ανά ημέρα που μπορούν να κάνουν είναι ελάχιστες σε σχέση με τα CL-215/415 που γεμίζουν από τη θάλασσα και επιστρέφουν αμέσως, και είναι ακατάλληλα για περιοχές με έντονο ανάγλυφο όπως η Ελλάδα, διότι αδυνατούν να κάνουν ελιγμούς σε χαμηλό ύψος για ακριβή ρίψη. Αν η ΠΑ ήθελε τάνκερ, υπήρχαν και υπάρχουν KC-135R & KC-130H σε αφθονία στην αγορά.

Δεν μπορεί μια μικρή χώρα με αεροπορία σαν της Αγγλίας/Γαλλίας/Γερμανίας/Ιταλίας σε αριθμό μαχητικών να σπαταλά πόρους σε πειραματικές μετατροπές, ούτε να διατηρεί ιδιαίτερο στόλο σπανίων βαρέων αεροσκαφών.

Παρά το ότι το ερώτημα επανέρχεται συχνά εδώ, τα Α340-300 της ΟΑ δεν είχαν καμιά εφαρμογή για την ΠΑ. Η Ελλάς δεν έχει την πολυτέλεια να διατηρεί μεγάλα αεροσκάφη χαμηλής χρήσης όταν επι χρόνια τα πλέον προηγμένα μαχητικά της (Μ2000-5) ήταν καθηλωμένα ελλείψει ανταλλακτικών, και από μεγάλα αεροσκάφη μόνο 2-3 C-130 και 1 C-27 ήταν διαθέσιμα.

Στην πραγματικότητα τα Α340-300 δεν είχαν καμιά εφαρμογή ούτε για την Ολυμπιακή Αεροπορία! Έπρεπε να πάρουμε Α330, που είχαν επαρκέστατη εμβέλεια για την πτήση ως την Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ και τη Νότιο Αφρική, ενώ η Ιαπωνία ως δρομολόγιο είχε ήδη κοπεί και η Αυστραλία απαιτούσε έτσι και αλλιώς τεχνική στάση στη Μπανγκόκ (ή Σιγκαπούρη) για αλλαγή πληρώματος λόγω συμπλήρωσης του μεγίστου χρόνου πτήσης.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

78 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
78 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: 1000 μέρες πολέμου στην Ουκρανία

Η Ουκρανία, μια χώρα με πλούσια ιστορία και πολιτιστική κληρονομιά, έχει βρεθεί στο επίκεντρο μιας από τις πιο δραματικές και καθοριστικές συγκρούσεις του 21ου...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: ATACMS, SCALP, Storm Shadow κατά Ρωσίας, στρατηγική ευκαιρία και ρίσκο

26
Σε μια ανατροπή των στρατιωτικών ισορροπιών στον πόλεμο της Ουκρανίας, οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ακολουθούμενες από τη Γαλλία και τη Βρετανία, έδωσαν την άδεια...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 8/20 Νοεμβρίου 1912: Απελευθέρωση της Φλώρινας και της...

0
Στον Πρώτο Βαλκανικό Πόλεμο μετά την απελευθέρωση της Θεσσαλονίκης από τον Ελληνικό Στρατό και τις εκεί εορταστικές εκδηλώσεις, οι εξελίξεις στα μέτωπα στη Θράκη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Κύπρος: συνελήφθη ανήλικος που είχε στείλει απειλητικά email για εκρηκτικούς μηχανισμούς σε ελληνικά αεροδρόμια

Ένας ανήλικος στην Κύπρο ταυτοποιήθηκε από την Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος ως ο αποστολέας των μηνυμάτων ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που απεστάλησαν την Κυριακή 1 Ιανουαρίου...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 53, Νοέμβριος 2024 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 53, Νοέμβριος 2024, θα είναι στα περίπτερα την Τετάρτη 06-11-2024, με άκρως επίκαιρα και ενδιαφέροντα άρθρα, αλλά υπάρχει ήδη  ηλεκτρονικά...

Αδελφοποίηση XXV ΤΘΤ και της 7ης Τεθωρακισμένης Γαλλικής Ταξιαρχίας

Σύμφωνα με ανακκοίνωση του ΓΕΣ, την Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2024, παρουσία του Αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Εθνικής Άμυνας Στρατηγού Δημήτριου Χούπη και του Αρχηγού...