Σε συνέντευξή του ο Eric Trappier, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dassault Aviation, στον απόηχο της υπογραφής της συμφωνίας πώλησης των 12 Rafale στη Σερβία την προηγούμενη εβδομάδα, δημιούργησε εντυπώσεις όταν αναφέρθηκε εμβόλιμα σε μια νέα πώληση η οποία δυνητικά θα «κλείσει» πριν το τέλος του χρόνου.
Ο ισχυρός άνδρας της κατασκευάστριας εταιρίας των μαχητικών 4ης γενιάς δεν έδωσε περισσότερα στοιχεία για τον πελάτη ή τον αριθμό των αεροσκαφών που αφορά η πώληση, ανοίγοντας έτσι διάπλατα το παράθυρο της φημολογίας.
Κάποιοι υποστήριζαν ότι αυτή αφορούσε τα 26 Rafale M, που επέλεξε μεν το Ινδικό Ναυτικό για επιχειρήσεις από τα αεροπλανοφόρα του εδώ και ένα χρόνο, αλλά δεν τα έχει ακόμη σφραγίσει με υπογραφή,
Άλλοι θεωρούσαν ότι ίσως πρόκειται για την διαβόητη πρόσθετη ελληνική αγορά, αλλά όπως αναλύσουμε σε εκτεταμένο άρθρο μας στο τρέχον τεύχος, αυτή έχει μεγάλες προκλήσεις και προϋποθέσεις που την βγάζουν από τον κατάλογο των υποψηφιοτήτων.
Αρκετές ψήφους λάμβανε η φερόμενη τελική απόφαση της Κολομβίας για Rafale, ενώ άλλοι θυμήθηκαν ότι και το Ιράκ είχε προβάλει τέτοια επιθυμία, την οποία κάποιοι μάλιστα είχαν μετατρέψει και σε «μυστική» παραγγελία.
Καθώς οι μέρες περνούσαν η φημολογία έγινε πιο έντονη γύρω από μια πώληση 12-18 Rafale στο Μαρόκο, το οποίο εδώ και καιρό αναζητά νέο μαχητικό, παράλληλα με την αναβάθμιση των F-16 που διαθέτει στο επίπεδο Viper.
Για το Ραμπάτ βέβαια υπήρχε πρόσφατα και μια άλλη φήμη, ότι διαπραγματευόταν F-15EX, ενώ η Boeing φερόταν να προτείνει και F/A-18E/F Block III σε μια προσπάθεια της εταιρίας να διατηρήσει τη γραμμή παραγωγής ανοικτή.
Από την άλλη, αναφορικά με την πώληση των 12 Rafale στο Βελιγράδι, πηγές στην σερβική πρωτεύουσα διέψευδαν ως απολύτως ανυπόστατες τις «πληροφορίες» που εμφανίστηκαν για την παραχώρηση των MiG-29 που διαθέτει σήμερα η Σερβική Αεροπορία στην Ουκρανία.
Επεσήμαναν μάλιστα ότι οι «πληροφορίες» που προέρχονται διαδικτυακές αναλύσεις (και που αναπαράχθηκαν και στην Ελλάδα με έντονη σεναριολογία) περιείχαν προφανείς ανακρίβειες που τις κατέρριπταν.
Να θυμίσουμε ότι σύμφωνα με ότι εμφανίστηκε σε διαδικτυακές αναρτήσεις που μετά έγιναν «ειδήσεις», μέρος του κόστους του «πακέτου» των €3 δις των 12 σερβικών Rafale και πιο συγκεκριμένα τα 390 εκατ… δολάρια (;) θα καλυπτόταν από την ανταλλαγή «36 σερβικών MiG-29» τα οποία το Παρίσι θα προωθούσε στο Κίεβο.
Οι πηγές που διέψευσαν τις αναρτήσεις παρατηρούσαν ότι χρήση «ανοικτών πηγών» (διάβασε Wikipedia) δεν αποτελεί καλή βάση για τέτοιες «αναλύσεις» καθώς η Σερβική Αεροπορία διαθέτει περίπου 12 εύχρηστα «Fulcrum», ενώ ακόμη και εάν συμπεριληφθούν και όσα βρίσκονται σε αποθήκευση, ο αριθμός τους απέχει πολύ από τα 36 που υποτίθεται ότι θα παραχωρηθούν στην Ουκρανία.
Επιπλέον, όπως υπογραμμίζουν οι παραδόσεις των Rafale, θα ξεκινήσουν το 2028 και θα χρειαστεί έως και τέσσερα χρόνια για να ολοκληρωθούν, οπότε τα MiG-29 θα είναι… απαραίτητα έως τότε, δηλαδή το 2031-2032.
Έγκυρος σερβικός ισότοπος σχολίασε σχετικά ότι οι φήμες είναι αντίστοιχες με αυτές που κυκλοφόρησαν πριν από μήνες για την απόκτηση από τη Σερβία των ελληνικών Mirage 2000EG/BG-5 Mk2. Το θέμα είχε ξεκινήσει τότε ως υποθετικό σενάριο σε ελληνική ανάρτηση και εξελίχθηκε σε «είδηση» από τους γνωστούς παραμυθάδες του Ελληνικού Διαδικτύου, κάποιοι από τους οποίους μάλιστα υποστήριζαν ότι Σέρβοι αξιωματικοί είχαν επιθεωρήσει τα αεροπλάνα στην Τανάγρα.