Από τα δυο σενάρια που υπάρχουν για την πιθανή κατάρριψη των δυο ρωσικών αεροσκαφών, ενός A-50 AEW&C (έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου) και ενός Il-22M (συλλογής πληροφοριών επικοινωνιών) στη Θάλασσας του Αζόφ αργά χθες, αυτό της δράσης της ίδιας της ρωσικής αεράμυνας φαίνεται να κερδίζει έδαφος τις τελευταίες ώρες, χωρίς όμως να αποκλείεται και το δεύτερο, δηλαδή αυτό της εμπλοκής της ουκρανικής πλευράς.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται από πλήθος πηγών ίσως η «δράστης» στην προκειμένη περίπτωση είναι η ανεξάρτητη δύναμη πυραυλικής αεράμυνας που έχει επιφορτιστεί με την προστασία των γεφυρών που ενώνουν την κατεχόμενη Κριμαία με την ενδοχώρα και η οποία φαίνεται ότι έχει εντολές να… «πυροβολεί πρώτα και να κάνει ερωτήσεις έπειτα» έναντι της απειλής της ουκρανικής αεροπορίας και ειδικά των Su-24 που μεταφέρουν πυραύλους κρουζ δυτικής προέλευσης Storm Shadow και SCALP.
Το Ilyushin, πιθανότατα ένα Il-22M-11 της ειδικής έκδοσης με ρόλο κόμβου αναμετάδοσης επικοινωνιών «RT», με το σύστημα SURT (Samolotnyi Uzel Re-Translatsii) «Shokol» βλήθηκε με τουλάχιστον δυο πυραύλους [ίσως από σύστημα SHO/MRADS BUK (SA-15)], που ίσως δεν το έπληξαν άμεσα αλλά του προκάλεσαν ζημιές. [Το BUK ήταν επίσης το σύστημα που χρησιμοποιήθηκε για την κατάρριψη της Πτήσης 17 της Malaysia Airlines πάνω από το Ντονιέτσκ στις 17 Ιουλίου 2014].
Το Il-22M-11-RT SURT (που φέρει δυο χαρακτηριστικές μεγάλες κεραίες αναμετάδοσης επικοινωνιών στη ράχη του) έχει ρόλο communication node, δηλαδή αναμετάδοσης επικοινωνιών από χερσαίους σταθμούς προς ανώτερα κλιμάκια, επιτρέποντας την κάλυψη ευρείας περιοχής, όταν πετά σε ύψος. Ο ρόλος αυτός θα εξηγούσε και την γειτνίαση στη ζώνη επιχειρήσεων, 50-70 χιλιόμετρα μακριά (αν και ο ρόλος COMINT θα εξηγούσε επίσης πτήση σε τέτοιες αποστάσεις).
Το Il-22M-11-RT SURT, όπως αναφέρθηκε και σε προηγούμενες αναρτήσεις μας, ίσως κατόρθωσε να φτάσει στην Κριμαία. Για τη συνέχεια της τύχης του όμως οι αναφορές διχάζονται, δηλαδή είτε ότι κατέπεσε τελικά στον διάδρομο αεροδρομίου, είτε ότι προσγειώθηκε αν και με ζημιές.
Οι αναφορές για το A-50 «Mainstay» είναι πολύ λιγότερες, χωρίς να μπορεί να εξηγηθεί εάν η πιθανολογούμενη απώλειά του οφείλεται σε «υπερβάλλοντα ζήλο» της αεράμυνας που πίστευε ότι βρίσκεται κάτω από συνδυασμένη ουκρανική επίθεση και κατέρριπτε κάθε τι που θεωρούσε «στόχο». [Δηλαδή μια επανάληψη της κατάρριψης της Πτήσης 792 της Ukraine International Airlines μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Τεχεράνης στις 8 Ιανουαρίου 2020.]