Το A-26 είναι ένα από τα πιο προηγμένα σχέδια συμβατικών υποβρυχίων στον κόσμο, αναφέρει το «Covert Shores».
Το πρόγραμμα είχε τις απαρχές του στο φιλόδοξο «UBat-2000 Flundran» της δεκαετίας του 1990, αλλά έμεινε σε θεωρητικό επίπεδο μέχρι την επόμενη δεκαετία. Αρχικά επρόκειτο να αναπτυχθεί από κοινού με τις Νορβηγία και Δανία, αλλά κατέληξε να γίνει 100% σουηδικό project στα μέσα της δεκαετίας του 2000. Το A-26 προορίζεται να αντικαταστήσει τα υποβρύχια κλάσης Sodermanland και σε δεύτερο χρόνο πιθανόν τα υποβρύχια κλάσης Gotland. Στη βασική έκδοση το σκάφος είναι βελτιστοποιημένο για επιχειρήσεις σε παράκτιο περιβάλλον, όπου τα μεγαλύτερα πυρηνοκίνητα υποβρύχια δεν εμφανίζουν συγκρίσιμες ικανότητες.
Τροχοπέδη για το A-26 ήταν η εξαγορά της σουηδικής Kockums από τη γερμανική Thyssen Krupp, που κατασκευάζει το Type 212/214. Η Saab εξαγόρασε το 2014 την Kockums και τελικά η Σουηδία παρήγγειλε δύο A-26 τον Μάρτιο του 2015. Για το A-26 υπάρχει ήδη ενδιαφέρον από άλλες χώρες, ιδιαίτερα την Ολλανδία. Κύριο χαρακτηριστικό του υποβρυχίου αποτελεί το σύστημα AIP, με την Kockums να είναι η πρώτη εταιρεία που εγκατέστησε παγκοσμίως τέτοιο σε υποβρύχιο. Το A-26 είναι επίσης σχετικά μικρό στις διαστάσεις, ώστε να επιχειρεί καλύτερα στο βυθό της Βαλτικής. Το υποβρύχιο εξοπλίζεται με τορπίλες βαρέως τύπου των 533mm, όπως η Torped-62 μέγιστης εμβέλειας 40nm με ταχύτητα 40kn. Συνολικά, το υποβρύχιο έχει τέσσερις τορπιλοσωλήνες των 533mm, ενώ προτείνεται η εγκατάσταση μέχρι 18 σωλήνων VLS για εξαπόλυση όπλων μακρού πλήγματος.
Για την εξασφάλιση εξαγωγικών συμβολαίων το A-26 αναπτύσσεται σε τρεις εκδόσεις: (α) A-26 Pelagic, (β) A-26 Oceanic και (γ) A-26 Oceanic Extended Range. Ανάλογα με την έκδοση, το εκτόπισμα και οι διαστάσεις του υποβρυχίου μεταβάλλονται, αλλαγές που έχουν επίπτωση στην αύξηση των ημερών περιπολίας. Για παράδειγμα, στην έκδοση A-26 Oceanic Extended Range το υποβρύχιο έχει μήκος τουλάχιστον 80m και εκτόπισμα μεγαλύτερο των 3.000m. Τα αντίστοιχα μεγέθη για την έκδοση που προμηθεύεται η Σουηδία είναι 63m και 1.930t. Για τη σουηδική έκδοση το πλήρωμα απαρτίζεται από 17 έως 31 άτομα. Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού, ο τρόπος ναυπήγησης επιτρέπει την επιμήκυνση του κύτους ή αντικατάστασης κομματιών του, με συνέπεια τη βελτίωση των επιχειρησιακών ικανοτήτων.
Πέρα από τις κλασικές τορπίλες των 533m, το σουηδικό υποβρύχιο μπορεί να βάλλει μικρότερες τορπίλες των 400mm, χαρακτηριστικό μοναδικό με προσανατολισμό τις επιχειρήσεις στη Βαλτική. Κάθε τορπιλοσωλήνας φέρει δύο τέτοιες τορπίλες και μπορεί να τις εξαπολύσει έναντι διαφορετικών στόχων. Το A-26 έχει ακόμη υποδομές για επιχειρήσεις Ειδικών Δυνάμεων, με την ύπαρξη ειδικού υπόστεγου μεταξύ των τορπιλοσωλήνων. Τέλος, μπορεί να φέρει σύστημα UUV για την εκτέλεση αποστολών ISR.
Διαβάστε επίσης
Πως ένα ντιζελοκίνητο υποβρύχιο “βύθισε” το αεροπλανοφόρο USS Ronald Reagan (βίντεο)
Η Σουηδία εκσυγχρόνισε το ντιζελοκίνητο υποβρύχιο που «βύθισε» το αεροπλανοφόρο USS Ronald Reagan