Η Naval Group, μέσω του CEO της, Pierre Éric Pommellet, ξαναφέρνει στο τραπέζι μια φιλόδοξη πρόταση: την κατασκευή τριών επιπλέον φρεγατών FDI για το Πολεμικό Ναυτικό, αλλά στην Ελλάδα. Όπως φαίνεται τα αντανακλαστικά της γαλλικής πλευράς ήταν γρήγορα, έπειτα από την ακύρωση του προγράμματος της αμερικανικής φρεγάτας Constellation (στην οποία η Ελλάδα φιλοδοξούσε να έχει ενεργό ρόλο συνδιαμόρφωσης και συμπαραγωγής). Ενώ σε μια τέτοια πρωτοβουλία μάλλον θα πρέπει να αναμένουμε και την ιταλική ”αντεπίθεση”, ενόψει και των συζητήσεων για τις φρεγάτες Bergamini.
Η παραπάνω πρόταση έχει βέβαια υποβληθεί και άλλες φορές από τη γαλλική πλευρά, αλλά η εκ νέου έμφαση, δείχνει και τη ζέση για την εξέλιξη του όλου ελληνικού προγράμματος, που αποτελεί έως σήμερα και το μόνο εξαγωγικό πελάτη.
Προτάσεις από… παντού για το Πολεμικό Ναυτικό, από 3 εξτρά FDI έως νοτιοκορεατικά υποβρύχια
Σύμφωνα λοιπόν με ασφαλείς πληροφορίες της ”ΠΤΗΣΗΣ”, τώρα έχουμε ένα «πακέτο» που δεν αφορά μόνο την ενίσχυση του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και την αναβάθμιση της ελληνικής πολεμικής βιομηχανίας, με μεταφορά τεχνογνωσίας για την εγχώρια ναυπήγηση, την εκπαίδευση προσωπικού και την ενσωμάτωση περισσότερων δικών μας εταιρειών στην αλυσίδα παραγωγής.
Η κίνηση αυτή έρχεται ουσιαστικά σε συνέχεια της προμήθειας της 4ης φρεγάτας του τύπου από τη χώρα μας και λίγες μέρες πριν παραληφθεί επίσημα το πρώτο πλοίο της κλάσης από το ΠΝ, επιβεβαιώνοντας το καλό momentum μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών.

Η Ελλάδα μέχρι στιγμής έχει παραγγείλει τέσσερις FDI HN, με την πρώτη (F601 ΚΙΜΩΝ) να παραλαμβάνεται στις 18 Δεκεμβρίου 2025. Μάλιστα με τη σύμβαση για την τέταρτη (ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ), ανακοινώθηκαν και μια σειρά από βελτιώσεις (στο τελικό πρότυπο Standard 2++) που θα προστεθούν σταδιακά σε όλα τα πλοία και που συνοπτικά είναι οι εξής:
- Προσθήκη 8 κελιών εκτόξευσης, Sylver A70 για εξαπόλυση των υπό εξέλιξη στρατηγικών βλημάτων ELSA (>1.000 χλμ)
- Επέκταση κάλυψης ESM και στις συχνότητες 0,5-2 GHz
- Πλήρη έλεγχο των δυνατοτήτων του μη επανδρωμένου ελικοπτέρου S-100, με εξτρά κονσόλα στο σύστημα μάχης
- Το ηλεκτροοπτικό PASEO XLR να μπορεί να λειτουργεί ως σύστημα διεύθυνσης του πυροβόλου των 76 χιλ.
- Εισαγωγή AI για αυτόματη ανίχνευση/κατηγοριοποίηση ασύμμετρων απειλών
- Πλήρεις δυνατότητες FTEWA (Force-Level Threat Evaluation and Weapon Assignment)
- Αναβάθμιση SETIS και για πλήρη υποστήριξη πυραύλων RAM Block-2B και ”έξυπνων” βλήματων πυροβόλου 76 χιλ.
- Πυροβόλο 76χιλ. οργανικά ενσωματωμένο στην αεράμυνα του πλοίου.
Ενώ ακόμη θα γίνει εγκατάσταση του anti-drone συστήματος «ΚΕΝΤΑΥΡΟΣ», της EAB.
Τα οφέλη από μια πιθανή τέτοια συμφωνία
Αν υπάρξει η απόφαση για ακόμη 3 φρεγάτες FDI, προφανώς η ισχύς του ΠΝ αυξάνεται σημαντικά, καθώς θα έχει ένα μεγάλο πυρήνα νέων και πολύ σύγχρονων σκαφών (συνολικά 7) για να επιχειρεί σε κάθε σημείο ευθύνης του.
Πέρα από αυτό η μεταφορά τεχνολογίας και τεχνογνωσίας θα είναι κρίσιμη καθώς η σήμερα εκπαίδευση Ελλήνων μηχανικών και τεχνικών στη Γαλλία, όπως και η κατασκευή τμημάτων των φρεγατών στα ναυπηγεία Σαλαμίνας, θα επαυξηθεί με τη δημιουργία πλήρους γραμμής παραγωγής σε κάποιο μεγάλο ναυπηγείο της χώρας, πιθανότατα στο Σκαραμαγκά. Με όλα τα συναφή κέρδη, από το μεγάλο ποσοστό εγχώριας προστιθέμενης αξίας, τη δημιουργία θέσεων εργασίας, πιθανά τη δημιουργία στην Ελλάδα κόμβου συντήρησης του τύπου του σκάφους, τη μεγαλύτερη συμμετοχή στην διεθνή αλυσίδα παραγωγής των FDI (ειδικά αν επιλεγεί και από άλλα ναυτικά), τη δυνατότητα αυτόνομης εξέλιξης πρόσθετων δυνατοτήτων, την εγχώρια ικανότητα αναβαθμίσεων και βαριάς συντήρησης. Και ουσιαστικά την επανέναρξη ναυπηγήσεων μεγάλων πολεμικών πλοίων στην Ελλάδα, κάτι που “μάθαμε” με τις φρεγάτες ΜΕΚΟ και τα υποβρύχια Type 214HN και δυστυχώς… ξεχάσαμε μετά.









