“Στόχος του Καναδά είναι να φτάσει το ελάχιστο όριο του ΝΑΤΟ για 2% του ΑΕΠ στις αμυντικές δαπάνες ετησίως και με το νέο πρόγραμμα θα το πετύχουμε!” Αυτό τόνισε σε δηλώσεις του ο υπουργός Αμύνης, David McGuinty, που θύμισε ότι αποτελεί και δέσμευση του πρωθυπουργού Mark Carney.
Τα σχέδια αμυντικών δαπανών δίνουν έμφαση στην ενίσχυση του Ναυτικού και στην στρατιωτική παρουσία του Καναδά στις περιοχές του βορείου Ειρηνικού, Ατλαντικού και Αρκτικού ενώ περιλαμβάνουν αγορές νέων υποβρυχίων, μαχητικών F-35A, αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-8 Poseidon, Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (ΜΕΑ), αντιτορπιλικά κλάσης ‘River’ και αναβάθμιση του δικτύου ραντάρ επιτήρησης NORAD.
Τον “κούκο αηδόνι” θα πληρώσει ο Καναδάς για τα F-35, μεγάλη αύξηση του κόστους
Όπως σημειώνουν δημοσιογραφικές και κυβερνητικές πηγές, η προσέγγιση στηρίζεται στη ναυτική κυριαρχία με πρωταρχικό το πρόγραμμα προμήθειας νέων υποβρυχίων, ενώ σε κάθε περίπτωση τονίζεται η ανάγκη εμπλοκής της εγχώριας βιομηχανίας και της μακροπρόθεσμης επένδυσης στα προγράμματα ανάπτυξης και στην υποστήριξη των συστημάτων μάχης.
Για την ιστορία, ο Καναδάς έχει άσχημη επειρία με τα υποβρύχια, επιλέγοντας την κλάση ‘Upholder’, τα τελευταία συμβατικής πρόωσης του Βρετανικού Ναυτικού (ονομάστηκαν ‘Victoria’ σε καναδική υπηρεσία). Η κλάση αυτή τέθηκε σε υπηρεσία το 1990 λίγους μήνες πριν την πτώση της Σοβιετικής Ένωσης και παροπλίστηκε από βρετανική υπηρεσία το μόλις το 1994. Μετά από μια ανεπιτυχή προσπάθεια να τα πουλήσουν στο Πακιστάν, και άλλες λιγότερο γνωστές (μεταξύ τους είχε ακουστεί και το Ελληνικό Ναυτικό), κατέληξαν το 2000 στον Καναδά. Τα υποβρύχια ταλανίζονταν για πάνω από μία δεκαετία από αστοχίες σε μηχανολογικά μέρη και ανεπάρκειες στην ηλεκτρική ισχύ που τα έθεταν εκτός ενεργείας για μήνες.
Πρώτη υποψηφιότητα είναι το KSS-III της Νοτίου Κορέας. Το σχέδιο δίνει έμφαση στο μεγάλο εκτόπισμα (πάνω από 3.000 τόνοι) και στην ικανότητα να παραμένει σε κατάδυση για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Το τελευταίο επιτυγχάνεται χάρη στην τεχνολογία αναερόβιας πρόωσης AIP σε συνδυασμό με μπαταρίες ιόντων λιθίου.
Η δεύτερη υποψηφιότητα είναι η κοινή Γερμανο-Νορβηγική πρόταση για το Type 212CD, μια εξελιγμένη έκδοση του γνωστού 212A, επιμηκυμένη ώστε να φτάνει τα 73 μέτρα σε μήκος και τους 2.800 τόνους σε εκτόπισμα σε κατάδυση. Το υποβρύχιο θα χρησιμοποιεί πολυμερικές κυψέλες καυσίμου σε λειτουργία AIP σε συνδυασμό με κινητήρες ντίζελ MTU. Η σχεδίαση δίνει έμφαση στην κατά το δυνατόν αθόρυβη πρόωση. Εντελώς ανανεωμένη είναι και η συλλογή ηλεκτρονικών συστημάτων με το ανοιχτής αρχιτεκτονικής σύστημα μάχης νέας γενιάς ORCCA, που συνεργάζεται με σύγχρονα οπτικο-ηλεκτρονικά ιστία και με σύνολο sonar για ναυτιλία, αποφυγή ναρκών και ανίχνευση στόχων.
Το κορεατικό σχέδιο προσφέρεται με 6-10 κελιά κάθετης εκτόξευσης, μια παράμετρος που δεν αποτελεί προαπαιτούμενο του καναδικού διαγωνισμού. Ωστόσο, μπορεί στο μέλλον να υιοθετηθούν για άλλα φορτία όπως μη Επανδρωμένα υποβρύχια σκάφη ή για εκτόξευση αισθητήρων. Σε κάθε περίπτωση, η νοτιοκορεατική πρόταση περιλαμβάνει αντισταθμιστικά οφέλη για την εξασφάλιση εγχώριας βιομηχανικής συμμετοχής και υποστήριξης του προγράμματος για δεκαετίες.
Πέραν των υποβρυχίων, οι καναδικοί αμυντικοί σχεδιασμοί περιλαμβάνουν ένα ισχυρό πακέτο αγορών όπως την απόκτηση 88 μαχητικών F-35A. Αν και εδώ υπάρχουν ήδη αντιρρήσεις λόγω εξάρτησης από τις ΗΠΑ, που επί Τραμπ πιέζουν σοβαρά τη χώρα με αυξημένους δασμούς και εμπορικό πόλεμο.
Η προμήθεια αεροσκαφών ναυτικής περιπολίας P-8A Poseidon καλύπτει τις αποστολές ανθυποβρυχιακού και αντιπλοϊκού πολέμου καθώς και επιχειρήσεις Έρευνας & Διάσωσης μακράς ακτίνας συνδυάζοντας ραντάρ AN/APY-10, πολυστατικούς ηχοσημαντήρες, σύνδεση τακτικών δεδομένων και πιθανώς εξοπλισμό με πραύλους εναντίον πλοίων.
Αποστολές ISR (Συλλογή πληροφοριών-Παρακολούθηση-Αναγνώριση) και κρούση ανατίθεται σε Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη (ΜΕΑ) κατηγορίας MALE (Μέσου Ύψους-Μακράς Ακτίνας). Εδώ το πρόγραμμα RPAS προσανατολίζεται στο γνωστό MQ-9B με ικανότητα πτήσης άνω των 40 ωρών χωρίς ανεφοδιασμό, δορυφορική επικοινωνία, σύστημα εντοπισμού και αποφυγής εμποδίων.
Ο στόλος επιφανείας παραμένει σταθερά προσηλωμένος στο πρόγραμμα “Καναδικού Πολεμικού Επιφανείας” που βασίζεται στη φρεγάτα κλάσης Type 26, με ραντάρ SPY-7, ένα ανάλογο του AEGIS σύστημα διαχείρισης δεδομένων, σύστημα κάθετης εκτόξευσης πυραύλων Mk 41, πυροβόλο των 127 mm και δύο sonar, πλώρης και συρόμενο πρύμνης, για ισχυρές ανθυποβρυχιακές ικανότητες.
Τα πυροβόλα OTO 127/64 Vulcano διαλέγει ο Καναδάς για τις φρεγάτες Type 26
Περαιτέρω, πολλά βασίζονται στο αεροσκάφος εναερίου ανεφοδιασμού CC-330, μια έκδοση του A330 MRTT, που συνδυάζει ικανότητες μεταφοράς φορτίου και επιβατών και ανεφοδιασμό εν πτήσει, διαθέτοντας άνω των 100 τόνων καυσίμου έτοιμο για μετάγγιση.
Σαν Αρκτική δύναμη, ο Καναδάς θα υπολογίζει και στα νέα παγοθραυστικά κλάσης ‘Harry DeWolf’.
Στην ξηρά, το πρόγραμμα GBAD θα παρέχει ικανότητες αντιαεροπορικής προστασίας μικρού βεληνεκούς σε μονάδες ξηράς, Τέλος, ο εκσυγχρονισμός του δικτύου ραντάρ NORAD προβλέπει προμήθεια σύγχρονων ραντάρ, μέχρι αναβαθμίσεις στον τομέα της παρακολούθησης και συστήματα αντιαεροπορικών.









