21.9 C
Athens
Κυριακή, 28 Σεπτεμβρίου, 2025
sliderΗ Τουρκία ζητά από τις ΗΠΑ κινητήρες για το μαχητικό Kaan, το...

Η Τουρκία ζητά από τις ΗΠΑ κινητήρες για το μαχητικό Kaan, το Κογκρέσο λέει “όχι”… αλλά η Άγκυρα ελπίζει σε λύση

- Advertisement -

Οι χθεσινές δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Εξωτερικών, Χακάν Φιντάν, σχετικά με τις αμερικανικές κυρώσεις CAATSA, και την αρνητική στάση του Κογκρέσου, ότι δηλαδή αυτά μπλοκάρουν την αγορά από την Άγκυρα “των F-35 και των κινητήρων για το Kaan” δεν αναφέρονται σε κάτι νέο. Καθώς οι συγκεκριμένες αντιρρήσεις και θεσμικά αναχώματα, εδώ και χρόνια, δεν σταματούν μεν συνολικά τις αμυντικές προμήθειες της Τουρκίας από τις ΗΠΑ, αλλά τις ελέγχουν και τις περιορίζουν σε συγκεκριμένα -και όχι λίγα όμως- υλικά που η Ουάσιγκτον αποφασίζει να διαθέσει.

Ειδικά για τους κινητήρες για το Kaan. Το υπό εξέλιξη τουρκικό μαχητικό έως σήμερα, στο πρώτο πρωτότυπο που έχει πετάξει, το δεύτερο που αναμένεται σύντομα (ήδη εμφανίστηκαν φωτογραφίες τελικής συναρμολόγησης), τα επόμενα, όπως και τουλάχιστον η πρώτη παρτίδα παραγωγής κάπου από το 2028 και μετά, προορίζονται να λειτουργήσουν με αμερικανικούς κινητήρες F110, της General Electric.

Η επιλογή του συγκεκριμένου κινητήρα δεν γίνεται τυχαία, καθώς ουσιαστικά ήταν ο μόνος διαθέσιμος στην Τουρκία, μιας και είναι ο μεγαλύτερος χρήστης του (εκτός ΗΠΑ). Κι αυτό γιατί κινούν τον τουρκικό στόλο από μαχητικά F-16. Μάλιστα οι F110 για τουρκική χρήση είχαν σε μεγάλο ποσοστό παραχθεί/συναρμολογηθεί εντός Τουρκίας, από την TUSAS Engine Industries (TEI), δηλαδή την εξειδικευμένη θυγατρική για αεροπορικούς κινητήρες, της Turkish Aerospace Industries, που εξελίσσει και το Kaan. Στην TEI η General Electric είναι και μέτοχος μειοψηφίας με κάπου 46%.

Έτσι το Kaan, ως βαρύ μαχητικό, σχεδιάστηκε να φέρει αρχικά 2 κινητήρες F110, ενώ αργότερα υποτίθεται πως θα έχει εξελιχθεί εγχώριος “εθνικός” κινητήρας με κωδικό TEI TF-35000, με αναμενόμενη απόδοση στις 35.000 λίβρες ώσης. Βέβαια κάτι τέτοιο είναι πολύ φιλόδοξο ως σχέδιο, καθώς έως σήμερα η TEI δεν έχει καν παρουσιάσει -τον υπό σχεδίαση- μικρότερο τουρμποφάν TF-10000, πόσο μάλλον τον μεγαλύτερο.

Πίσω στον F110, η Τουρκία είχε παραλάβει 313 κινητήρες του τύπου για τα μαχητικά της F-16, όπου μερικοί ήταν το απόθεμα ασφαλείας. Από αυτό δόθηκαν κινητήρες για το 1ο πρωτότυπο του Kaan, αλλά προφανώς για να κατασκευαστούν άλλα 5 αεροσκάφη δοκιμών, όπως και για να προχωρήσει η παραγωγή τουλάχιστον μιας αρχικής παρτίδας από κάπου 20 Kaan, η Turkish Aerospace Industries θα χρειαστεί κάπου 60 κινητήρες ακόμη, που απλώς δεν υπάρχουν. Επίσης για το Kaan, η Τουρκία ίσως θέλει την πιο ισχυρή έκδοση του F110, την -132, η οποία έχει αυξημένη απόδοση στις 32.000 λίβρες, ενώ το εθνικό απόθεμα είναι του τύπου -129, με 29.000 λίβρες.

Έτσι η Τουρκία από το 2024 είχε ζητήσει ως ανεξάρτητο πρόγραμμα προμήθειας, την αγορά νέων κινητήρων F110 από τις ΗΠΑ, κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει προχωρήσει, ακριβώς λόγω των κυρώσεων και της άρνησης -σε εσωτερικό επίπεδο Eπιτροπών- του Κογκρέσου.

Να διευκρινήσουμε το εξής: Οι ΗΠΑ, έως σήμερα δεν αρνούνται οριζόντια την πώληση των F110 στην Τουρκία! Καθώς στην έγκριση, το 2024, του προγράμματος για αγορά από την Άγκυρα 40 νέων μαχητικών F-16 Block 70/72, προφανώς περιλαμβάνοντας και οι κινητήρες τους. Συγκεκριμένα προβλεπόταν η αγορά 48 έκδοσης F110-129B, με τους 8 για απόθεμα. Άρα η αμερικανική άρνηση αφορά ειδικά την ανεξάρτητη προμήθεια του σε ποσότητες, για το μαχητικό Kaan. 

Κινητήρες από “κάπου αλλού”

Τι θα συμβεί από εδώ και πέρα: Οχι κάτι που δεν έχουμε συζητήσει πολλές φορές στην “ΠΤΗΣΗ”. Ο Φιντάν άφησε κατά τα γνωστά, υπονοούμενα πως “υπάρχουν κι αλλού πορτοκαλιές” για προμήθεια κινητήρων, αν οι ΗΠΑ δεν συναινέσουν, μαζί βέβαια με την προσπάθεια για ανάπτυξη τουρκικών κινητήρων.

Η υπόσχεση/ημι-απειλή αυτή βέβαια είναι δύσκολο να πραγματωθεί, καθώς υπονοεί στο πρώτο σκέλος της, προμήθεια είτε ρωσικών, είτε κινεζικών κινητήρων, που να ταιριάζουν στις διαστάσεις του χώρου που διαθέτει το Kaan, όπως και στις απαιτήσεις ώσης. Κάτι τέτοιο όμως θα βάλει την Τουρκία, το πιθανότερο, σε νέο σπιράλ κυρώσεων-αντιπαραθέσεων, ενώ δεν είναι καθόλου μικρό το τεχνικό θέμα, προσαρμογής τέτοιων “μη δυτικών” συστημάτων στο Kaan, όσο κι αν αυτό προβάλλεται ως “καθαρά εθνικό”. Οσο για τον μελλοντικό τουρκικό κινητήρα, που θα λύσει κάθε ζήτημα προμήθειας από το εξωτερικό, ξαναλέμε αυτό είναι μακρινό όνειρο, λόγω ανάγκης τεράστιου τεχνολογικού άλματος.

Οι συζητήσεις για επίλυση

Πάντως ο Φιντάν διευκρίνησε πως γίνονται συζητήσεις με τις ΗΠΑ για το καθεστώς των κυρώσεων CAATSA, και πως τα δύο μέρη έχουν συμφωνήσει πως “πρέπει το όλο θέμα να επιλυθεί”, αφήνοντας δηλαδή παράθυρο για θετικές -για την Άγκυρα- εξελίξεις. Μάλιστα έδωσε και ένα νέο, πως υπήρξε αμερικανικό ενδιαφέρον για τις τεχνολογίες σε μη επανδρωμένα, της τουρκικής Baykar. Ακόμη ο Φιντάν είπε πως Τραμπ και Ερντογάν έχουν την “αποφασιστικότητα να διακανονίσουν όλες τις διαφωνίες σε όλα τα θέματα”.

Το συμπέρασμα είναι πως η Τουρκία περιγράφει -και δια στόματος Φιντάν- τα “συστημικά” ζητήματα που παραμένουν στην προμήθεια όλων των αμυντικών υλικών που θέλει από τις ΗΠΑ. Αλλά δεν μπορούμε να αγνοήσουμε πως τόσο ο Τραμπ, όσο και ο Ερντογάν, έχουν επαναθερμάνει σαφώς τις διμερείς σχέσεις – ειδικά από την εποχή Μπάιντεν. Ενώ οι ΗΠΑ ήδη αναγνωρίζουν την Τουρκία ως “τοποτηρητή” στη Συρία. Ένα θέμα που δεν είναι οπλικών συστημάτων, αλλά πολύ μεγαλύτερης βαρύτητας γεωπολιτικά και εκεί, όπως και στις τουρκορωσικές σχέσεις, αλλά και στις καταρρακωμένες τουρκοισραηλινές, θα καλλιεργηθούν τα επόμενα βήματα. Μαζί τους, πιθανότατα και το ζήτημα του “με τι θα πετάξει το Kaan” και “αν θα πάρει η Τουρκία F-16 ή/και F-35”.

Bloomberg: Η Τουρκία ζητά από τις ΗΠΑ άδεια να παράγει κινητήρες F110 για το μαχητικό Kaan

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

8 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
8 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Εξοπλισμός των F-16C/D με ρουκέτες APKWS για “κυνήγι” drone

Στον χώρο της ελληνικής άμυνας, οι συζητήσεις για την κατανομή των εξοπλιστικών πόρων έχουν ενταθεί τον τελευταίο καιρό, ιδιαίτερα σε σχέση με το πρόγραμμα...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ: Υποβρύχια, αρχές λειτουργίας αλλά και ανίχνευσης τους

18
Του Γιώργου Λώλου, επίτιμου καθηγητή πυρηνικής και σωματιδιακής φυσικής, University of Regina, ΚαναδάΟι Συρακούσες, στο απόγειο της ιστορίας της περίπου στο 265 π.Χ., όταν...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 28 Σεπτεμβρίου 1538: Ναυμαχία της Πρέβεζας, μια σπάνια...

2
Ο ναύαρχος (καπουδάν πασάς) Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσσα, αφού κατέλαβε μια σειρά ενετικών νησιών στο Αιγαίο και στο Ιόνιο και λεηλάτησε τα παράλια της νότιας Ιταλίας,...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ένα Airbus με ραντάρ από Eurofighter!

Το γερμανικής εξέλιξης νέο ραντάρ των Eurofighter, το Mk1 τεχνολογίας AESA, εμφανίστηκε σε πτητική δοκιμή στο ρύγχος ενός Airbus A320. Δεν είναι κάτι ασυνήθιστο,...

Φιντάν: Ερντογάν και Τραμπ συμφώνησαν ότι θα πρέπει να επιλυθεί των θέμα των κυρώσεων CAATSA

Συμφωνία ότι πρέπει να επιλυθούν τα προβλήματα που εμποδίζουν την περαιτέρω ενίσχυση των σχέσεων Τουρκίας και ΗΠΑ, όπως οι κυρώσεις CAATSA, επιτεύχθηκε κατά τη...

Κίεβο: τουλάχιστον 4 νεκροί από ρωσικά πλήγματα με 595 drone και 40 πυραύλους

Το Κίεβο δέχθηκε σφοδρό βομβαρδισμό με μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones) και πυραύλους νωρίς σήμερα, με ανεξάρτητους παρατηρητές να κάνουν λόγο για μια από τις...