Η τρέχουσα περιοδεία της προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλας φον ντερ Λάιεν, στις «χώρες της πρώτης γραμμής» στην ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ, θα είχε περάσει απαρατήρητη, αν δεν υπήρχε η πτυχή των παρεμβολών στο αεροπλάνο της, στο σκέλος του ταξιδιού της από το Βαρσοβία προς το Πλόβντιφ της Βουλγαρίας. Εκεί, μαζί με τον πρόεδρο της γειτονικής χώρας θα επιθεωρούσε εργοστάσιο πυρομαχικών και άλλες εγκαταστάσεις.
Τα περί των παρεμβολών ήταν πληροφορίες από τη βουλγαρική πλευρά που επιβεβαιώθηκαν επίσημα και από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το θέμα μάλιστα σηκώθηκε πολύ υψηλά, για ευνόητους λόγους…
Πέραν αυτών βέβαια, όπως αναφέραμε χθες και σε διάφορα ραδιοφωνικά και τηλεοπτικά προγράμματα, υπήρξε – όπως είναι πλέον o απόλυτος και καθολικός κανόνας- «κακοποίηση» των στοιχείων από διάφορα ΜΜΕ.
Ο κατάλογος των όσων ανακριβών, έως και fake news γράφηκαν είναι ατελείωτος. Σταχυολογούμε όμως κάτι που μας επισημάνθηκε και που προέρχεται από μια πηγή που μας «σώζει» πολλές φορές, το Flightradar 24.
Στις «σάλτσες» που συνόδευσαν τις ανταποκρίσεις διεθνών πρακτορείων, οι οποίες συμπληρώθηκαν και επαυξήθηκαν από τα εγχώρια ΜΜΕ (δεν έλειπε φυσικά και το κλισέ «τρόμος στον αέρα για την Ούρσουλα») υπήρχε ο ισχυρισμός ότι το αεροσκάφος της προέδρου της ΕΕ, ένα μισθωμένο Falcon 900LX («OO-GPE») της Luxaviation, «χρειάστηκε να κάνει κύκλους για μια ώρα, περιμένοντας τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας στο Πλόβντιφ να το προσγειώσει με ασφάλεια».
Η αλήθεια όμως, που χαλάει μια ωραία -δημοσιογραφική- ιστορία, όπως αποκαλύπτει το Flightradar 24, είναι ότι η πτήση της φον ντερ Λάιεν ήταν προγραμματισμένη να διαρκέσει 1 ώρα και 48 λεπτά και σύμφωνα με τα στοιχεία του φορέα, ολοκληρώθηκε σε 1 ώρα και 57 λεπτά. Επιπλέον το Flightradar 24, αναφέρει, ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του, ο transponder του Falcon «ανέφερε καλή ποιότητα σήματος GPS από την απογείωση έως την προσγείωση».
Από την άλλη, η γειτονική Μαύρη Θάλασσα, είναι «μαύρη τρύπα» στην κάλυψη GPS, ενώ και η εμπορική αεροπορική κίνηση περιορίζεται πλέον μόνο σε αεροδιαδρόμους στα νότια της.
Λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, το jamming (παρεμβολές) και το spoofing («εξαπάτηση») των σχετικών σημάτων πλοήγησης και εντοπισμού, είναι στην ημερησία διάταξη, δυσκολεύοντας τις ΝΑΤΟϊκές δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή. Και βέβαια κοντά στα ξερά καίγονται και τα χλωρά …
Να θυμίσουμε ότι όταν υπήρχαν ακόμη ρωσικές βάσεις στην Συρία (έως και πριν από μερικούς μήνες), μια ευρεία ζώνη της ανατολικής Μεσογείου από τις νότιες ακτές της Τουρκίας, τη Συρία, την Κύπρο και μεγάλο μέρος του Λιβάνου, βρισκόντουσαν κάτω από συνεχές ρωσικό jamming και spoofing. Δηλαδή είτε την υποβάθμιση της ποιότητας του σήματος GPS μέσω ηλεκτρονικού «θορύβου», είτε μέσω πιο εξελιγμένης «εξαπάτησης», δηλαδή εκπομπής ψευδών σημάτων που μπορούν να ξεγελάσουν του δέκτες GPS.