13.3 C
Athens
Σάββατο, 13 Δεκεμβρίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗFairey Rotodyne, μια καινοτομική σχεδίαση που απέτυχε λόγω... θορύβου

Fairey Rotodyne, μια καινοτομική σχεδίαση που απέτυχε λόγω… θορύβου

- Advertisement -

Το Fairey Rotodyne ήταν ένα βρετανικό αεροσκάφος που αναπτύχθηκε στη δεκαετία του 1950, σχεδιασμένο για να συνδυάζει την κάθετη απογείωση ενός ελικοπτέρου με την ταχύτητα και την εμβέλεια ενός αεροπλάνου σταθερών πτερύγων. Προοριζόταν τόσο για πολιτική χρήση, με γρήγορη σύνδεση βρετανικών πόλεων, όσο και ως  στρατιωτικό μεταφορικό.

Η ανάπτυξη του ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1940, από τη Fairey Aviation, που είχε ιδρυθεί το 1915 από τον Charles Richard Fairey και αρχικά κατασκεύαζε υδροπλάνα, ενώ δημιούργησε γνωστα πολεμικά αεροσκάφη όπως το Swordfish και το Firefly.

Η εταιρεία υπέβαλε σχέδια το 1949, αρχικά εξετάζοντας κινητήρες όπως ο Rolls-Royce Dart και ο Armstrong Siddeley Mamba, πριν καταλήξει στον turboprop Napier Eland το 1953. Το αεροσκάφος εξελίχθηκε με σχεδιαστικές αρχές από το πειραματικό Fairey Jet Gyrodyne, που βελτιώθηκε με τεχνολογία ακροφυσίων από τον Αυστριακό μηχανικό von Doblhoff, ο οποίος είχε εργαστεί σε παρόμοια συστήματα κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το Fairey Jet Gyrodyne

Η ανάπτυξη του αεροσκάφους έγινε ως απάντηση σε απαίτηση της εταιρείας British European Airways για ένα γυροπλάνο (rotorcraft) και εμβέλεια 250 ναυτικών μιλίων, ενώ υπήρχε και χρηματοδότηση από το υπουργείο Προμηθειών. Προτάθηκαν δύο εκδόσεις, το Rotodyne Y με βάρος απογείωσης 33.000 λίβρες και το μεγαλύτερο Rotodyne Z με 58.500 λίβρες, που θα μπορούσε να μεταφέρει 65-75 επιβάτες ή στρατιωτικά οχήματα όπως τεθωρακισμένα αυτοκίνητα και πυραύλους, ή ακόμα και να λειτουργεί ως ιπτάμενος γερανός για γέφυρες μήκους 100 ποδιών.

Υπήρξαν οικονομικές δυσκολίες λόγω περικοπών στις αμυντικές δαπάνες το 1956, με την Fairey και την Napier (υπό την English Electric) να μοιράζονται τα κόστη της ανάπτυξης, ενώ η συγχώνευση της βρετανικής αεροπορικής βιομηχανίας από 15 εταιρείες σε τρεις μέχρι το 1960, με τη Westland να απορροφά την Fairey το 1960, επηρέασε αρνητικά την πρόοδο του project. Ο αρχικός σχεδιαστής, JAJ Bennett, αποχώρησε το 1953 και αντικαταστάθηκε από τον George Hislop.

Σχεδιαστικά το Rotodyne ήταν ένα μεγάλο σύνθετο γυροπλάνο, με μέγιστο βάρος απογείωσης τους 15 τόνους, μήκος 17,88 μέτρα, χωρητικότητα 40-50 επιβατών, με ορθογώνια άτρακτο και πίσω θύρες για είσοδο μεγάλων φορτίων. Διέθετε τετράφυλλο οριζόντιο έλικα, και δύο turboprop Napier Eland N.El.3 των 2.800 ίππων ο καθένας, τοποθετημένους κάτω από τις σταθερές πτέρυγες με εκπέτασμα 14,17 μέτρα, και πτερυγική επιφάνεια 44,1 τ.μ.

Ο οριζόντιος έλικας ήταν ιδιαίτερης σχεδίασης, καθώς στα άκρα των πτερυγίων του υπήρχαν ακροφύσια καύσης ενός μίγματος καυσίμου και αέρα συμπιεσμένου από τους κινητήρες, ώστε να προκαλείται η περιστροφή. Έτσι τα πτερύγια του έλικα είχαν σωλήνωση στο εσωτερικό τους για να τροφοδοτείται το μικρό ακροφύσιο στην άκρη, που παρείχε ώση 1.000 λιβρών το καθένα. Η διαδικασία αυτή γινόταν κατά την κάθετη απογείωση (ως ελικόπτερο), όπως και στηn αντίστοιχη προσγείωση, ενώ στην υπόλοιπη οριζόντια πτήση, έκανε παθητική αυτοπεριστροφή. Εκεί, στην οριζόντια πτήση, την ώθηση έδιναν οι δύο κινητήρες με τις έλικες τους. Η μετάβαση από λειτουργία ελικοπτέρου σε γυροπλάνο γινόταν περίπου στα 60-110 μίλια ανά ώρα (97-177 χιλιόμετρα ανά ώρα), με τις πτέρυγες να παρέχουν έως και το μισό της άντωσης σε υψηλότερες ταχύτητες.

Για το Rotodyne Z, τη μεγαλύτερη έκδοση, προγραμματίζονταν δύο Rolls-Royce Tyne turboprop με 4.220 ίππους έκαστος, οριζόντιος έλικας διαμέτρου 33 μέτρων και πτέρυγες ανοίγματος 23 μέτρων.

 

Η μέγιστη ταχύτητα επιτυγχάνονταν με τις συμβατικές τετραπτέρυγες έλικες Rotol διαμέτρου 13 ποδιών (4 μέτρα), και έφτανε το εντυπωσιακό των 307,2 χιλιομέτρων την ώρα. Η τυπική ταχύτητα πλεύσης ήταν στα 298 χιλιόμετρα ανά ώρα, με εμβέλεια 720 χιλιόμετρα, οπότε μπορούσε να εκτελεί διαδρομές όπως Λονδίνο-Παρίσι ή Λονδίνο-Γλασκώβη χωρίς στάση. Ακόμη, η επιχειρησιακή οροφή ήταν 13.000 πόδια (4.000 μέτρα).

Το πρωτότυπο με κωδικό XE521 πέταξε πρώτη φορά στις 6 Νοεμβρίου 1957 από το White Waltham, επιτυγχάνοντας την πρώτη μετάβαση από κάθετη σε οριζόντια πτήση στις 10 Απριλίου 1958. Επιδείχθηκε στην αεροπορική έκθεση στο Farnborough το 1958 και 1959, και σε εκείνη στο Παρίσι το 1959, και πέταξε 120 ώρες σε 350 πτήσεις με 230 μεταβάσεις από “ελικόπτερο” σε σταθερής πτέρυγας, μεταφέροντας σχεδόν 1.000 επιβάτες χωρίς ατυχήματα.

Η British European Airways εξέφρασε την πρόθεση της το 1959 να παραγγείλει έξι αεροσκάφη, με για option έως 20, ενώ και η Βρετανική Αεροπορία παρήγγειλε 12 για μεταφορές, ανθυποβρυχιακό πόλεμο και έρευνα-διάσωση. Ενδιαφέρον έδειξαν επίσης η New York Airways με επιστολή πρόθεσης για πέντε και option για 15, η Japan Air Lines, η Okanagan Helicopters από τον Καναδά για τη διαδρομή Βανκούβερ-Βικτώρια, και η Kaman Helicopters.

Η ακύρωση του προγράμματος έγινε τον Φεβρουάριο του 1962 από τον υπουργό Αεροπορίας Peter Thorneycroft, λόγω οικονομικών δυσχερειών, καθώς τα κόστη ανάπτυξης μεγάλωναν συνεχώς, ενώ η τιμή προμήθειας κάθε αεροσκάφους είχε ανέβει σημαντικά καθώς δεν έρχονταν και πολιτικές παραγγελίες. Εδώ βασικό ρόλο έπαιξε η άρνηση της British European Airways να το αγοράσει, λόγω άλυτων προβλημάτων θορύβου από τα ακροφύσια του κυρίως έλικα. Παρόλο που οι προσπάθειες μείωσης θορύβου με σιγαστήρες μείωσαν τα επίπεδα από 113 dB σε 96 dB σε απόσταση 180 μέτρων και υπήρχε ελπίδα για ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Η εταιρεία ανέφερε πως ο θόρυβος του αεροσκάφους ήταν αισθητός σε απόσταση 15 χιλιομέτρων!

Μετά την ακύρωση, το πρωτότυπο διαλύθηκε το 1963, με μέρη του να εκτίθενται σήμερα στο μουσείο ελικοπτέρων στο Weston-super-Mare, στη δυτική Αγγλία. Το πρόγραμμα χαρακτηρίστηκε “αδικοχαμένο” λόγω πολιτικοοικονομικών αποφάσεων, ενώ πιο σύγχρονες τεχνολογίες ίσως είχαν λύσει το ζήτημα του αυξημένου θορύβου.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -
Subscribe
Notify of
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ThinkOutOfTheBox: Ειδικές δυνάμεις σε όλα τα υποβρύχια του ΠΝ με νέας γενιάς υποθαλάσσια σκούτερ

Για δεκαετίες, η συζήτηση γύρω από την ισχύ ενός υποβρυχίου επικεντρώνεται σχεδόν αποκλειστικά στις τορπίλες, στα βλήματα cruise και στα συστήματα αισθητήρων. Στη σύγχρονη...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Τι εξοπλισμούς θέλει η Ελλάδα από τον κανονισμό SAFE

68
Αρκετά σύνθετο και με ασάφειες παραμένει το πρόγραμμα ελληνικής συμμετοχής στον ευρωπαϊκό χρηματοδοτικό κανονισμό SAFE, περί ταχείας κοινής προμήθειας αμυντικών εξοπλισμών, μαζί με άλλα...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 13 Δεκεμβρίου 1943: Το Ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων

3
Ως αντίποινα για την καταστροφή γερμανικού στρατιωτικού αποσπάσματος του 749 Συντάγματος Ορεινών Κυνηγών, που διενεργούσε αντιανταρτικές επιχειρήσεις κατά του ΕΛΑΣ στην ευρύτερη ορεινή περιοχή...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

74
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Ειδικές Δυνάμεις των ΗΠΑ επιβιβάστηκαν σε πλοίο στον Ινδικό, που μετέφερε φορτίο από την Κίνα στο Ιράν

Οι Ηνωμένες Πολιτείες προχώρησαν σε μια από τις πιο αποκαλυπτικές επιχειρήσεις θαλάσσιας επιβολής κυρώσεων των τελευταίων ετών, όταν Ειδικές Δυνάμεις επιβιβάστηκαν σε εμπορικό πλοίο...

Σοβαρή βλάβη στο νέο υποβρύχιο της Ταϊβάν αποκαλύπτει τα όρια της εγχώριας ανάπτυξης προηγμένων υποβρυχίων

Το νέο, εγχώριας σχεδίασης υποβρύχιο της Ταϊβάν, Hai Kun (SS-711), αντιμετώπισε σοβαρή βλάβη στο υδραυλικό του σύστημα κατά τη διάρκεια θαλάσσιων δοκιμών, γεγονός που...

Το Gripen “πάει πόλεμο”: Βάπτισμα του πυρός απέναντι στην Καμπότζη

Η σύγκρουση που εξελίχθηκε το 2025 στα σύνορα Ταϊλάνδης και Καμπότζης αποτέλεσε την πρώτη πραγματική πολεμική εμπλοκή για τα JAS 39 Gripen της Βασιλικής...