31.5 C
Athens
Κυριακή, 3 Αυγούστου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΔΙΕΘΝΗNorth American NA335, η εναλλακτική του F-15

North American NA335, η εναλλακτική του F-15

- Advertisement -

Το North American ΝΑ-335, αποτελεί ένα από τα λιγότερο γνωστά κεφάλαια στην ιστορία της αεροπορικής ιστορίας του Ψυχρού Πολέμου. Αν και ποτέ δεν πέρασε στην παραγωγή, το πρόγραμμα αντιπροσωπεύει μια σειρά από καινοτόμες ιδέες και τεχνολογικές προκλήσεις της εποχής του.

Η δεκαετία του 1960 ήταν μια περίοδος έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Σοβιετικής Ένωσης, όχι μόνο στον διαστημικό τομέα αλλά και στην αεροπορική ανωτερότητα. Η USAF αναζητούσε ένα νέο μαχητικό που θα μπορούσε να αντικαταστήσει τα υπάρχοντα F-4 Phantom II, ειδικά μετά την εμπειρία του Βιετνάμ όπου οι απώλειες ήταν υψηλές και οι επιδόσεις των αεροσκαφών κρίθηκαν ανεπαρκείς σε ορισμένους τομείς. Έτσι το πρόγραμμα F-X ξεκίνησε με πρόθεση να δημιουργηθεί ένα αεροσκάφος αεροπορικής υπεροχής, με αυξημένη ευελιξία, μεγαλύτερη ακτίνα δράσης και βελτιωμένες ικανότητες αερομαχίας σε σχέση με το Phantom.

Το NA335 σχεδιάστηκε από την North American Aviation, μια εταιρεία με σημαντική παράδοση στην αεροδιαστημική βιομηχανία, όντας κατασκευάστρια του B-25 Mitchell και του P-51 Mustang κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και του F-100 Super Sabre στη δεκαετία του ’50. Το σχέδιο της για το πρόγραμμα F-X διέθετε δύο κινητήρες που θα του επέτρεπαν να φτάσει υπερηχητικές ταχύτητες χωρίς μετάκαυση, ενώ ταυτόχρονα θα διατηρούσε εξαιρετική ευελιξία χάρη σε ένα σύστημα ελέγχου fly-by-wire, κάτι που ήταν επαναστατικό για την εποχή.

Η δομή του αεροσκάφους θα βασιζόταν σε ένα σχέδιο χαμηλής σιλουέτας, με έμφαση στη μείωση του οπτικού ίχνους αλλά και στο ραντάρ, κάτι που θα το καθιστούσε δυσκολότερο στόχο.

Όμως, το NA335 αντιμετώπισε αρκετά εμπόδια. Η ανάπτυξη ενός τόσο προηγμένου αεροσκάφους απαιτούσε σημαντικά κεφάλαια και η USAF έπρεπε να ζυγίσει το κόστος ανά αεροσκάφος, με τη υποσχόμενη απόδοση. Ειδικά το σύστημα fly-by-wire απαιτούσε έναν βαθμό αξιοπιστίας που δεν είχε τότε ακόμη επιτευχθεί σε τόσο κρίσιμες εφαρμογές.

Τελικά, το πρόγραμμα F-X προχώρησε, αλλά με άλλο ανάδοχο, τη McDonnell Douglas που πρότεινε ένα σχέδιο που θα κατέληγε στο F-15 και είχε πολλά από τα χαρακτηριστικά που αναζητούσε η USAF, συμπεριλαμβανομένων της ταχύτητας, της ευελιξίας, και της ικανότητας αερομαχίας, αλλά με μια πιο “παραδοσιακή” προσέγγιση σε θέματα κατασκευής. Η απόφαση αυτή αντανακλούσε πιο συντηρητικές επιλογές, λαμβάνοντας υπόψη την εμπειρία από τον πόλεμο του Βιετνάμ και το κόστος της ανάπτυξης νέων τεχνολογιών. Και αποδείχθηκε ιδιαίτερα επιτυχημένη με το F-15 να παράγεται ακόμη και σήμερα!

Πάντως αν και το NA335 δεν είχε την ευκαιρία να αποδείξει την αξία του, οι ιδέες και οι τεχνολογίες που εξετάστηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος F-X επηρέασαν την εξέλιξη άλλων αεροσκαφών. Ειδικά για το fly-by-wire, που ενσωματώθηκε σε μετέπειτα μαχητικά αεροσκάφη, όπως το F-16 Fighting Falcon και το F/A-18 Hornet. Όσο για την North American, αργότερα ενώθηκε με την  Rockwell και σήμερα, μετά από σειρά συγχωνεύσεων ανήκει στην Boeing.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

9 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
9 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

O νέος χάρτης “θαλάσσιων πάρκων” της Τουρκίας – σε αναμονή για ελληνική απάντηση

H σημερινή -και αναμενόμενη- εξέλιξη, δηλαδή της δήλωσης από την Τουρκία "πάρκων προστασίας θαλάσσιας ζωής" εντός της δικής της "θαλάσσιας χωροταξικής διαχείρισης", είναι μια...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Το υποβρύχιο “Παπανικολής” μπαίνει για γενική επισκευή στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

21
Το Πολεμικό Ναυτικό υπέγραψε συμβόλαιο με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για τη γενική επισκευή του υποβρυχίου "Παπανικολής", του πρώτου της κλάσης 214ΗΝ. Το συμβόλαιο, είναι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 3 Αυγούστου 1989: Η τραγική πτώση της πτήσης...

6
Το απόγευμα της 3ης Αυγούστου του 1989, μια πτήση ρουτίνας της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας προς τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου κατέληξε σε τραγωδία, όταν το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Χ. Δούκας στον πρέσβη του Ισραήλ: Η Αθήνα σέβεται τους επισκέπτες της αλλά και το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης των πολιτών της

«Η Αθήνα, πρωτεύουσα μιας δημοκρατικής χώρας, σέβεται απόλυτα τους επισκέπτες της και υποστηρίζει το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης των πολιτών της» αναφέρει ο δήμαρχος...

Και η Νότια Κορέα θέλει πυρηνοκίνητο υποβρύχιο!

Ο Τσο Χιουν, που πρόσφατα ανέλαβε υπουργός Εξωτερικών της Νότιας Κορέας, δήλωσε ότι είναι πρόθυμος για διαπραγματεύσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες για την τροποποίηση...

Η Ουκρανική Αεροπορία σε δράση – βίντεο

Σήμερα, 3 Αυγούστου γιορτάζεται στην Ουκρανία η "μέρα της Αεροπορίας", οπότε ο πρόεδρος της χώρας, Β. Ζελένσκι δημοσίευσε ένα βίντεο από την πολεμική της...