13.4 C
Athens
Κυριακή, 10 Νοεμβρίου, 2024
ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝΥπήρχε τελικά option για 4η φρεγάτα FDI με "κλειδωμένη" τιμή, στην αρχική...

Υπήρχε τελικά option για 4η φρεγάτα FDI με “κλειδωμένη” τιμή, στην αρχική σύμβαση;

- Advertisement -

Καθώς πολλά διακινούνται σχετικά με το αν υπήρχε ή όχι “κλειδωμένη” τιμή για την 4η FDI HN, ως option, στην αρχική σύμβαση αγοράς των τριών σκαφών που υπογράφηκε το 2022, ο αναγνώστης μας – και έγκριτος νομικός- Nikolaos, παραθέτει τη δική του ανάλυση.

Παρά τη σχετική πρόβλεψη, δεν υπάρχει στην κεκυρωμένη με νόμο (4891/2022) σύμβαση προμηθείας -από την Ελλάδα- των φρεγατών FDI, δικαίωμα προαιρέσεως (option). Για την ακρίβεια, υπάρχει ένα άρθρο της (το 43) που περιγράφει μια ορισμένη συμβατική διευθέτηση ως option. Κανένα πρόβλημα με αυτό. Τα συμβαλλόμενα μέρη μπορούν αν θέλουν να συνάψουν σύμβαση εταιρείας και να την πουν σύμβαση franchising, σύμβαση διανομής, αντιπροσωπείας, κλπ.

Ο χαρακτηρισμός της συμβάσεως από τα μέρη δεν δεσμεύει, άλλωστε, το (πολιτικό ή διαιτητικό) δικαστήριο που θα επιληφθεί της υποθέσεως. Ο δικαστής ή διαιτητής θα ερμηνεύσει τις πρόνοιες της συμβάσεως κατά τους ερμηνευτικούς των δικαιοπραξιών κανόνες του εφαρμοστέου επί της συμβάσεως δικαίου και θα προβεί στο νομικό χαρακτηρισμό.

Μόνο που νομικώς, τα διαλαμβανόμενα στο άρθρο 43 δεν είναι option! Και αυτό διότι η ενεργοποίησή του προβλέπει συμφωνία των μερών, για τροποποιητική της συμβάσεως προμηθείας!

Εγγενές χαρακτηριστικό του δικαιώματος προαιρέσεως, σε όλες ανεξαιρέτως τις έννομες τάξεις (ως επί το πλείστον δεν ρυθμίζεται στους οικείους αστικούς κώδικες, σε αντίθεση με το παρόμοιας σύλληψης δικαίωμα εξωνήσεως), είναι ότι ασκείται (εντός προθεσμίας ή σε δήλη ημέρα) με μονομερή, διαπλαστική, ληψιδεή δήλωση βουλήσεως του δικαιούχου (του αγοραστή, εν προκειμένω, αφού είναι δικαίωμα προαιρέσεως αγοράς), η οποία οδηγεί σε κατάρτιση συμβάσεως (πωλήσεως εν προκειμένω) επί τη βάσει λεπτομερειακώς προσυμπεφωνημένων όρων.

Τούτο, δε, είναι απολύτως χαρακτηριστικό του συμβατικού αυτού τύπου γνώρισμα (typusprägendes Merkmal), ώστε “δικαίωμα”, για το οποίο δεν προβλέπεται ότι ασκείται δια μονομερούς, διαπλαστικής, ληψιδεούς δηλώσεως βουλήσεως να μη μπορεί να καταταγεί τυπολογικώς στα δικαιώματα προαιρέσεως. Συνεπώς, ούτε και η συμβατική ρήτρα που το προβλέπει στα σύμφωνα προαιρέσεως.

Μπορεί όμως περίφημα η σχετική συμβατική πρόνοια να καταταγεί συστηματικώς ως α) προσύμφωνο υπό αίρεση, με ελλείποντα μάλιστα ορισμένα naturalia negotii ή accidentalia negotii ή β) απλό memorandum of understanding, σύμβαση δηλαδή που περιγράφει το αντικείμενο μελλοντικής διαπραγμάτευσης, το πλαίσιο αυτής και ορισμένους ήδη δεσμευτικούς όρους (pactum de contrahendo). Εδώ συμβαίνει το δεύτερο, ως προς την πώληση του τετάρτου πλοίου.

Πιο απλά: Option σημαίνει ότι είναι στο χέρι του δικαιούχου και μόνον αν θα καταρτισθεί ή όχι η σύμβαση! Αυτό δεν συμβαίνει εδώ. Εδώ, η ενεργοποίηση του δικαιώματος εξαρτάται από αίρεση (την τροποποίηση της συμβάσεως πώλησης, που φυσικά ως τροποποιητική συμβάσεως δικαιοπραξία απαιτεί τη σύμπτωση των δηλώσεων βουλήσεως αμφοτέρων των μερών). Ήτοι από εξουσιαστική αίρεση.

Η πωλήτρια εταιρεία λοιπόν, διατηρεί την ευχέρεια να μην συμβληθεί παρά μόνον αν π.χ. στην τροποποιητική σύμβαση προβλεφθεί ως τίμημα ποσό υψηλότερο, οπότε το “ενεργοποιηθέν” πλέον δήθεν “δικαίωμα προαιρέσεως” θα μπορεί να ασκηθεί, αλλά με το νέο τίμημα! Εξάλλου, προβλέπεται ρητώς ότι οι όροι αποπληρωμής έτσι κι αλλιώς θα γίνουν αντικείμενο νέας διαπραγμάτευσης.

Έτσι, οι αμφισημίες (“τριβωνιανισμοί”) στα νομικά κείμενα, νόμους ή συμβάσεις, είναι συχνά επιτηδευμένες και καλώς καταστρωμένες, ώστε να μπορούν οι συμβαλλόμενοι να “επιδείξουν κάτι” σε εκείνους στους οποίους λογοδοτούν (μια κυβέρνηση στο εκλογικό σώμα, ένα Δ.Σ. στη Γενική Συνέλευση των μετόχων κλπ.).

Διευθύνων σύμβουλος Naval Group: το 2025 η φρεγάτα ΚΙΜΩΝ, ανοικτή η προμήθεια 4ης Belh@arra για €1 δις

Ακολουθήστε μας, στο Facebook, στο Twitter, στο YouTube και στο Viber!

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

44 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
44 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αιγαίο χωρίς πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, γίνεται;

Εντύπωση προξένησαν οι δηλώσεις του υπουργού Άμυνας, Νίκου Δένδια, στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, στις 6 Νοεμβρίου, όπου είπε τα εξής, μιλώντας -και- για το...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Συντήρηση ελικοπτέρων CH-47 Chinook, όλα στον αέρα – εκτός από...

41
Εδώ και μήνες έχουμε γράψει για την επιτυχία του Πολεμικού Ναυτικού σχετικά με τις διαθεσιμότητες των ανθυποβρυχιακών ελικοπτέρων του, τύπου S70B/B6 Sea Hawk. Όπου...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 28 Οκτωβρίου/10 Νοεμβρίου 1912: Μάχη στα Πέντε Πηγάδια,...

0
Σε μια κίνηση αιφνιδιασμού κατά τον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο, ο οθωμανικός στρατός επιτίθεται κατά του αριστερού της ελληνικής παράταξης στην Ήπειρο, στην τοποθεσία Πέντε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΑΝΑΛΥΣΗ: Αιγαίο χωρίς πλοία του Πολεμικού μας Ναυτικού, γίνεται;

Εντύπωση προξένησαν οι δηλώσεις του υπουργού Άμυνας, Νίκου Δένδια, στην Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά, στις 6 Νοεμβρίου, όπου είπε τα εξής, μιλώντας -και- για το...

Jari-USV-A “Huchi”, μη επανδρωμένο κινέζικο τριμαράν 500 τόνων

Η τεχνολογία των μη επανδρωμένων πλοίων επιφανείας (USV) εξελίσσεται, με την παρουσίαση του Jari-A "Huchi" από την CSIC (China Shipbuilding Industry Corporation) στην έκθεση...

Σουηδία: υπογραφή μνημονίου – πρώτο βήμα αγοράς μεταγωγικών Embraer C-390

Ο Σουηδός υπουργός Άμυνας Pål Jonson, σε συνάντησή του με τον Βραζιλιάνο ομόλογό του στην Μπραζιλια χθές, υπέγραψε επιστολή προθέσεων σχετικά με την επέκταση...