26.1 C
Athens
Τετάρτη, 23 Απριλίου, 2025
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΕΛΛΑΔΑΤι έχει απομείνει για την Ελλάδα από τα "δωρεάν" της επιστολής Μπλίνκεν;

Τι έχει απομείνει για την Ελλάδα από τα “δωρεάν” της επιστολής Μπλίνκεν;

- Advertisement -

Του Βασίλη Νέδου από την Καθημερινή

Απογοητευτικά εξελίσσεται η υλοποίηση του σκέλους που αφορούσε την παραχώρηση εξοπλισμών από τα αμερικανικά αποθέματα –κυρίως των τριών δωρεάν βασικών συστημάτων–, του αποκαλούμενου «πακέτου Μπλίνκεν», όπως αυτό προέκυψε από την επιστολή του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ στα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου.

Αρχικά το Πολεμικό Ναυτικό (Π.Ν.), με την πλήρη κάλυψη από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας και το ΓΕΕΘΑ, αρνήθηκε να παραλάβει τα τέσσερα πλοία παράκτιων επιχειρήσεων τύπου LCS, καθώς το αμερικανικό Ναυτικό δεν αποδέσμευε εκείνα που είχαν προκριθεί από την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά παλαιότερα. Η επαναφορά των τεσσάρων παλαιότερων LCS σε επιχειρησιακή ικανότητα θα απαιτούσε σημαντικές επενδύσεις, γι’ αυτό και η λύση απορρίφθηκε.

Επιπλέον, όπως όλα δείχνουν, μετά την κοινή (με τον αμερικανικό Στρατό) αυτοψία που έγινε στα 62 τεθωρακισμένα οχήματα μάχης τύπου Bradley από το απόθεμα των χερσαίων δυνάμεων των ΗΠΑ, φάνηκε ότι η κατάστασή τους δεν είναι τέτοια που να αιτιολογεί την αποδοχή της παραχώρησης. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, και στην περίπτωση των Bradley, απαιτούνται τέτοιες κεφαλαιακές επενδύσεις για την επαναφορά τους σε μάχιμη κατάσταση, κάτι που κρίνεται ασύμφορο. Ανάλογα ήταν τα συμπεράσματα που εξήχθησαν και για τα 102 Bradley που προσφέρονταν από το απόθεμα της εταιρείας BAE Systems, τα οποία, ωστόσο, δεν περιλαμβάνονταν στην επιστολή Μπλίνκεν.

Μένει να φανεί αν είναι δυνατόν να αποτελέσουν λύση για τον στόλο μεταγωγικών της Πολεμικής Αεροπορίας (Π.Α.) τα δύο C-130H που περιελάμβανε το «πακέτο Μπλίνκεν», αν και κάτι τέτοιο θεωρείται αμφίβολο, αφενός, λόγω των υπόλοιπων αιτημάτων που έχουν κατατεθεί από άλλους συμμάχους, αφετέρου, διότι και σε αυτή την περίπτωση η επαναφορά σε καλή πτητική κατάσταση θα χρειαστεί πόρους. Πρακτικά, από το θεωρητικά «δωρεάν» σκέλος των αμερικανικών παραχωρήσεων απομένουν τα φορτηγά γενικής χρήσεως, ορισμένοι κινητήρες που ίσως έκαναν κάποια διαφορά στην καθημερινότητα των Ενόπλων Δυνάμεων, αλλά και η συζήτηση.

Ουσιαστικά, το μόνο σκέλος της επιστολής Μπλίνκεν που φαίνεται ότι θα υλοποιηθεί δίχως προσκόμματα είναι, προφανώς, η απόκτηση των 20 F-35, τα οποία, βεβαίως, αποτελούν ένα πρόγραμμα αγοράς νέων αεροσκαφών, ενώ σε βάθος χρόνου θα φανεί και σε ποιο βαθμό η Ελλάδα μπορεί να συμμετάσχει στο πρόγραμμα των φρεγατών Constellation, που υποστηρίζεται σθεναρά ως λύση, επιχειρησιακά και βιομηχανικά, για το μέλλον του Π.Ν.

Επιμερισμένη ευθύνη

Η αποτυχία να εξασφαλιστούν από το αμερικανικό απόθεμα συστήματα που να μπορούν να εξυπηρετήσουν ανάγκες των Ενόπλων Δυνάμεων επιμερίζεται και στις δύο πλευρές. Η ελληνική πλευρά φαίνεται να απέτυχε τα πολλά προηγούμενα χρόνια να καταστήσει σαφές ότι δεν ενδιαφέρεται για συστήματα που έχουν ουσιαστικά ολοκληρώσει τον επιχειρησιακό βίο τους.

Αποκαλύπτεται, επίσης, ότι για την αμερικανική πλευρά οι ανάγκες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων είναι μάλλον χαμηλής προτεραιότητας. Είναι, βεβαίως, σαφές ότι τα τελευταία δυόμισι χρόνια το αμερικανικό Πεντάγωνο έθεσε σε απόλυτη προτεραιότητα τις ανάγκες της Ουκρανίας, με όλους τους υπολοίπους να έρχονται –εκ των πραγμάτων– σε δεύτερη θέση. Οι διαπραγματεύσεις που έγιναν σε στρατιωτικό επίπεδο τους τελευταίους έξι μήνες απλώς επιβεβαίωσαν το αδιέξοδο που υπάρχει για τα παραπάνω συστήματα, με την ελληνική πλευρά ουσιαστικά να επιχειρεί να επιτύχει –τουλάχιστον– κάποιες παραχωρήσεις σε μικρότερα, φορητά, οπλικά συστήματα.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

130 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
130 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΝΑΛΥΣΗ: Εκσυγχρονισμός Μ113, η περίπτωση των Φιλιππίνων που επέλεξαν την Elbit Systems

Η αναβάθμιση των τεθωρακισμένων οχημάτων μεταφοράς προσωπικού (ΤΟΜΠ) Μ113 αποτελεί μια πρόκληση για πολλούς στρατούς παγκοσμίως, καθώς το όχημα, παρά την ηλικία του, παραμένει...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΕΚΤΑΚΤΟ: Η Ελλάδα ανακήρυξε ΑΟΖ στο Ιόνιο μέχρι το Ταίναρο

50
Σε μια ιστορική απόφαση η Ελλάδα προχώρησε στην ανακήρυξη της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης (ΑΟΖ) στο Ιόνιο Πέλαγος, καλύπτοντας μια εκτεταμένη περιοχή που φτάνει μέχρι...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 23 Απριλίου 1815: Εξέγερση του Τάκοβο, ένα ακόμη...

0
Με την πρώτη επανάστασή τους το 1804, οι Σέρβοι κέρδισαν μετά από 200 χρόνια την αυτονομία τους, σε ένα κρατίδιο που όμως βυθίστηκε στη...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Τουρκία: Αυτοματοποιημένη απονήωση Bayraktar TB3 από το ελικοπτεροφόρο Anadolu – βίντεο

Τις πρώτες δοκιμές -επιτυχημένες- πλήρως αυτοματοποιημένης απονήωσης και προσνήωσης στο ελικοπτεροφόρο Anadolu, έκανε ένα μη επανδρωμένο Bayraktar TB3, συνεχίζοντας έτσι την πορεία μετασχηματισμού του...

Η καινούργια «Πτήση» Nο 58, Απρίλιος 2025 κυκλοφορεί!

Το καινούργιο μας Τεύχος 58, Απρίλιος 2025 είναι στα περίπτερα με πλούσια, επίκαιρη και ενδιαφέρουσα ύλη στο τέλος της εβδομάδας, αλλά υπάρχει ήδη ηλεκτρονικά ...

HVLAS, σύστημα οπτικής βοήθειας προσέγγισης και προσνήωσης ‘‘made in Turkey’’

Η τουρκική STM ανακοίνωσε στις 17 Απριλίου ότι έθεσε σε λειτουργία το πρώτο εγχώρια αναπτυγμένο σύστημα οπτικής βοήθειας προσέγγισης/προσνήωσης ελικοπτέρου, HVLAS, το οποίο εγκαταστάθηκε...