Στην Άγκυρα έγινε χθες τελετή υπογραφής μαζικής παραγωγής “επανδρωμένων αεροπορικών πλατφορμών”, ουσιαστικά ένα σύμφωνο με την αμυντική βιομηχανία που προδιαγράφει τα πόσα επανδρωμένα αεροσκάφη τοπικής παραγωγής θα προμηθευθεί το κράτος για τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας (μαζί με την Στρατοχωροφυλακή) στα επόμενα χρόνια. Τονίζουμε εδώ το “επανδρωμένα”, γιατί οι αγορές των μη επανδρωμένων είναι ξεχωριστό κεφάλαιο αγορών.
‘Ετσι όπως ανέφερε ο επικεφαλής της SSB (της Διεύθυνσης Αμυντικών Βιομηχανιών της Τουρκικής Προεδρίας), Haluk Gorgun, προγραμματίζονται τα εξής:
- 20 μαχητικά 5ης γενιάς, Kaan, ως αρχική παρτίδα
- 40 ελικοφόρα εκπαιδευτικά Hurkus-Β (έχουν ήδη παραγγελθεί άλλα 15 με παράδοση έως το 2025, οπότε το σύνολο θα είναι 55)
- 12 τζετ εκπαιδευτικά Hurjet Block I (έχουν ήδη παραγγελθεί 4, Block 0, με πρώτη παράδοση το 2025, με το σύνολο να φθάνει τα 16)
- 20 ελικόπτερα γενικών καθηκόντωνT625 Gogkbey (7 για το Στρατό, 4 για την Αεροπορία, 3 για τη Στρατοχωροφυλακή, 3 για την Ακτοφυλακή και 3 για την Αστυνομία. Οι παραδόσεις ξεκινούν από φέτος, ενώ υπάρχει μια ευρύτερη προαίρεση να φθάσει το σύνολο του τύπου τα 112 ελικόπτερα).
Στην εκδήλωση παρευρέθηκε ο υπουργός Άμυνας Yasar Güler και όλοι οι αρχηγοί Επιτελείων. Ακόμα o υπουργός Εσωτερικών Ali Yerlikaya τόνισε και τον ρόλο των τουρκικών μη επανδρωμένων τα οποία σε υπηρεσία πέταξαν εντός του 2023 51.876 ώρες (!), πολλές από αυτές σε “αντιτρομοκρατικές δράσεις” (δηλαδή κατά Κούρδων).
Στην εκδήλωση τονίστηκε ξανά πως η αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας έχει φθάσει σε πάνω από 2.500 εταιρείες, με 80.000 εργαζομένους, ενώ εξελίσσονται εκατοντάδες προγράμματα όπλων, συστημάτων και σχετικών ερευνών. Με αποτέλεσμα να έχει πετύχει η χώρα περίπου το 80% των αμυντικών της προμηθειών να γίνονται εγχώρια, με αντίστοιχη απεξάρτηση από τη διεθνή αγορά.
Δεν αναφέρθηκε το κόστος όλων αυτών των παραγγελιών, αλλά το σύνολο των 92 αεροσκαφών, μαχητικών, εκπαιδευτικών και ελικοπτέρων, μαζί με υπηρεσίες πρέπει να ξεπερνά τα 5 δις δολάρια (κατά δική μας εκτίμηση).