18.1 C
Athens
Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΑΠΕ-ΜΠΕΠολιτική αεροπορία: Μπορεί να πετύχει μέχρι το 2050 την Carbon Neutral μετακίνηση

Πολιτική αεροπορία: Μπορεί να πετύχει μέχρι το 2050 την Carbon Neutral μετακίνηση

- Advertisement -

«Από το Ηνωμένο Βασίλειο και το Λονδίνο μέχρι την Αθήνα θα μπορούσα να κάνω την πτήση με ένα αεροπλάνο που καίει υδρογόνο που δεν θα παράγει καθόλου διοξείδιο του άνθρακα. Στη συνέχεια, μέχρι το σπίτι μου στην Αθήνα η μετακίνηση θα γινόταν με ένα ηλεκτρικό, eVTOL, αεροταξί πάλι χωρίς διοξείδιο του άνθρακα. Με το ίδιο μέσο θα επέστρεφα πίσω στο “ Ελευθέριος Βενιζέλος”, ενώ στη συνέχεια η πτήση μου μέχρι τη Θεσσαλονίκη θα γινόταν με ένα ηλεκτρικό αεροπλάνο. Αυτός είναι ο δρόμος στον οποίο κινείται η εξέλιξη των αερομεταφορών».

Με το παραπάνω παράδειγμα, ο Περικλής Πηλίδης, καθηγητής Προωθητικών Συστημάτων στο διάσημο στον τομέα της αεροναυτικής επιστήμης βρετανικό Πανεπιστήμιο του Cranfield, περιγράφει στον ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού/Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων «Πρακτορείο 104,9 FM», την αναγκαία ως αποτρεπτικό μηχανισμό για την κλιματική αλλαγή, μετατροπή των αεροπορικών μας μετακινήσεων σε «καθαρές».

Ο κ. Πηλίδης βρέθηκε στην Ελλάδα ως εθνικός εκπρόσωπος της Μεγάλης Βρετανίας στην ετήσια Σύνοδο της Διεθνούς Εταιρείας Αερόβιων Αεροπορικών Κινητήρων (International Society for Air Breathing Engines – ISABE), που διοργάνωσε το Εργαστήριο Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ στη Θεσσαλονίκη. Στη Σύνοδο συμμετέχουν εκπρόσωποι 25 χωρών από όλες τις ηπείρους αλλά και στελέχη μεγάλων οργανισμών δημόσιων και ιδιωτικών όπως η αμερικανική NASA, οι εταιρείες General Electric και Pratt & Whitney από τις ΗΠΑ και η Safran από την Ευρώπη. Σε πρώτο πλάνο στη Σύνοδο βρέθηκαν τα τελευταία επιτεύγματα και το μέλλον των εναέριων μεταφορών, όπως τα μελετά η επιστημονική κοινότητα και η επέκταση της χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, η χρήση της τεχνολογίας πρόωσης με υδρογόνο.

«Ζούμε την τρίτη επανάσταση της Πολιτικής Αεροπορίας»

Η εν λόγω σύνοδος, που άνοιξε τις εργασίες της στις 26 Σεπτεμβρίου και ρίχνει αυλαία σήμερα, αφορά τους χαρακτηριζόμενους ως Αερόβιους Αεροπορικούς Κινητήρες. Πέρα από τους κορυφαίους επιστήμονες και τους εκπροσώπους της βιομηχανίας συμμετέχουν και εμπειρογνώμονες από τον χώρο της αεροναυτικής και των αεροπορικών κινητήρων.

«Όλοι οι αεροπορικοί κινητήρες είναι στο κέντρο των εξελίξεων που συζητούμε αυτές τις ημέρες πέρα από τους πυραυλοκινητήρες, ενώ γίνεται μια προσπάθεια να οργανώσουμε τις ειδικές έρευνες πάνω στις νέες τεχνολογίες, να βελτιώσουμε τα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις αεροπορικές μεταφορές ώστε να μειώσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα που υπάρχει από τους αεροπορικούς κινητήρες, να βελτιώσουμε το περιβάλλον. Είναι μια παγκόσμια ανταλλαγή γνώσεων», ανέφερε ο καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ISABE Ανέστης Κάλφας, που εκπροσωπεί την Ελλάδα στη Σύνοδο, περιγράφοντας τον πυρήνα συνεργασιών που αναπτύσσονται στη συνάντηση της ISABE στη Θεσσαλονίκη.

«Αν εστιάσουμε στη νέα γενιά (σ.σ αεροπορικών κινητήρων), αυτή τη στιγμή ζούμε την τρίτη επανάσταση της Πολιτικής Αεροπορίας, που παρουσιάζει τεράστιες ευκαιρίες λόγω της ανάγκης να προστατεύσουμε το περιβάλλον και συγχρόνως να συνεχίσουμε μια δυνατή οικονομική ανάπτυξη», τόνισε ο κ. Πηλίδης.

Περιέγραψε, δε, τον ιστορικό για την ανθρωπότητα στόχο που έχει η βιομηχανία πολιτικών αεροπορικών μετακινήσεων. «Ο σκοπός είναι μέχρι το 2050 να φτάσουμε στην επονομαζόμενη Carbon Neutrality, να μην προσθέτουμε δηλαδή περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα από αυτό που ως αεροπορική βιομηχανία αφαιρούμε», εξήγησε ο Έλληνας καθηγητής. «Την ίδια ώρα», πρόσθεσε, «υπάρχουν σημαντικοί στόχοι μείωσης του διοξειδίου του αζώτου και γι’ αυτό μελετούμε τεχνολογίες με καύσιμο το υδρογόνο, όπως και την ηλεκτρική πρόωση, ώστε να καλύψουμε αυτό το χάσμα».

«Σήμερα, μόνο το 2% της παγκόσμιας παραγωγής των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα οφείλεται στις εναέριες μεταφορές, εμφανώς οι επίγειες μεταφορές είναι πολύ πιο “ δηλητηριώδεις” σε ό,τι αφορά την παραγωγή CO2. Παρόλα αυτά, καθώς οι εναέριες μετακινήσεις είναι τόσο προηγμένες, διαθέτουν τεχνολογίες που θα πετύχουν το στόχο τους (σ.σ σε ό,τι αφορά τη μείωση των ρύπων). Καθώς θα αναπτυχθούν και νέες για να επιτευχθούν οι παραπάνω στόχοι, όλη αυτή η εξέλιξη θα χρησιμοποιηθεί στη συνέχεια και στις επίγειες μετακινήσεις», τόνισε ο κ. Κάλφας, περιγράφοντας το πλαίσιο στο οποίο κινείται η αεροπορική βιομηχανία.

Τουρισμός, αεροπορικά μέσα χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα και ηλεκτρικά αεροταξί

«Για την Ελλάδα, ο “ διωγμός” που βιώνουν σε έναν βαθμό σήμερα οι αεροπορικές μετακινήσεις συνδέεται και με τον σημαντικό για τη χώρα τομέα του τουρισμού. Είναι τομέας που ωφελείται πάρα πολύ από την Πολιτική Αεροπορία. Μπορούμε να φανταστούμε τι πρόβλημα θα είχαμε στην Ελλάδα, εάν μειωνόταν ο τουρισμός εξαιτίας της μείωσης (σ.σ του όγκου των μετακινήσεων) της πολιτικής αεροπορίας», ανέφερε ο κ. Πηλίδης, όταν του ζητήθηκε να σχολιάσει ιδέες που μεταφέρονται από ειδικούς σε αρθρογραφία- π.χ. ο περιορισμός ανά άτομο των αεροπορικών μετακινήσεων.

«Οι τεχνολογίες υπάρχουν (σ.σ. για πολιτική αεροπορία μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος) και είναι ορατές. Μπορούμε να πούμε και γνωστές. Θα πρέπει, όμως, να εφαρμοστούν με εξίσου ασφαλή τρόπο με τα σημερινά δεδομένα για την Πολιτική Αεροπορία. Πρέπει να βρεθούν νέοι άνθρωποι -αυτό αφορά και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης και του Cranfield- ώστε να υλοποιηθούν αυτές οι υποσχέσεις αλλά και να βρεθούν τα κονδύλια που θα αφιερωθούν στην έρευνα που πρέπει να γίνει από Πανεπιστήμια, Κέντρα Έρευνας αλλά και τις μεγάλες βιομηχανίες», επισήμανε ο κ. Πηλίδης.

Αναφερόμενος στη ραγδαία αναπτυσσόμενη νέα βιομηχανία της αεροδιαστημικής, αυτή των ηλεκτρικών Κάθετης Προσγείωσης και Απογείωσης αεροσκαφών (electric Vertical Take-off and Landing, eVTOL αεροσκάφη), τόνισε πως ο νέος αυτός κλάδος δεν είναι ανταγωνιστικός της κλασικής πολιτικής αεροπορίας αλλά θα λειτουργήσει συνδυαστικά. «Τα ηλεκτρικά αυτά VTOL αεροσκάφη μπορούν να διευκολύνουν πάρα πολύ στη μείωση της συνολικής διάρκειας μιας πτήσης αφού θα αναλαμβάνουν το πώς θα πηγαίνει κανείς στο αεροδρόμιο, μετακίνηση που ταυτόχρονα θα έχει σαν αποτέλεσμα να μειώνονται οι ρύποι στο σύνολο της αεροπορικής μας μετάβασης καθώς δεν θα υπάρχουν οι ρύποι που παράγουν τα αυτοκίνητα. Στην Ελλάδα, δε, αυτές οι αεροπορικές μετακινήσεις με ηλεκτρικά eVTOL θα βοηθήσουν και τον τουρισμό», εξήγησε ο Έλληνας Καθηγητής Προωθητικών Συστημάτων στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Στο ίδιο μήκος κύματος, ο διευθυντής του Τομέα Μηχανικής Ρευστών στην Πειραματική και Θεωρητική Μελέτη των Στροβίλων του ΑΠΘ Ανέστης Κάλφας τόνισε πως το ΑΠΘ έχει ένα μεγάλο επιστημονικό πρόγραμμα που αφορά τις εναέριες μετακινήσεις και «εστιάζει στα υβριδικά και τα ηλεκτρικά αεροσκάφη», πρόγραμμα στο οποίο μελετήθηκε ειδικά η Ελλάδα, η οποία έχει κάποιες ιδιαιτερότητες.

«Είναι νησιά αλλά και ένα πλήθος αεροδρομίων, τα οποία σήμερα δεν χρησιμοποιούνται συνεχώς. Είμαστε χώρα που έχει ανάγκη για μικρής απόστασης μεταφορές, που δεν χρειάζεται να γίνονται με μεγάλα αεροσκάφη, ανάγκες ελληνικές που μπορούν να καλυφθούν από ηλεκτροκίνητα αεροσκάφη. Είναι εξέλιξη που θα έχει πολύ καλές επιπτώσεις και στον τουρισμό με πολλά νησιά που σήμερα δεν έχουν καλή πρόσβαση στην ηπειρωτική Ελλάδα να “ ενεργοποιούνται” πια. Μπορούμε, μάλιστα, να επεκτείνουμε αυτό το μοντέλο αερομετακίνησης με μικρά ηλεκτρικά ή υδρογόνου αεροσκάφη (σ.σ. που θα αναπτυχθεί για την Ελλάδα) και σε άλλες χώρες με παρόμοια χαρακτηριστικά, όπως π.χ η Σουηδία ή η Ελβετία», εξήγησε ο Έλληνας ειδικός στα προωθητικά συστήματα, διευθυντής του Τομέα Μηχανικής Ρευστών στην Πειραματική και Θεωρητική Μελέτη των Στροβίλων του ΑΠΘ.

Σωτήρης Κυριακίδης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Ουκρανία στον αστερισμό των πυρηνικών πυραύλων – η στάση της Ελλάδας

Του Ιπποκράτη Δασκαλάκη, Αντιστρατήγου ε.α., διδάκτορος Διεθνών Σχέσεων, διευθυντή μελετών του Ελληνικού Ινστιτούτου Στρατηγικών ΜελετώνΚαι ξαφνικά μετά την πτήση του ρωσικού βαλλιστικού πυραύλου Oreshnik...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Think…ΙnTheBox, καραμπίνες κατά drones – χιλιάδες Έλληνες έτοιμοι για τέτοια δράση

38
Η χρήση των drones στον σύγχρονο πόλεμο έχει γίνει πλέον η νέα σταθερά. Και αντίστοιχα η αντιμετώπιση τους έχει γίνει κορυφαία ανάγκη, όπου προτείνονται...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 27 Νοεμβρίου 1919: Το τέλος του Μεγάλου Πολέμου...

0
Υπογράφεται στην πόλη Νεϋγί (Neuilly-sur-Seine) της Γαλλίας η ομώνυμη συνθήκη ειρήνης μεταξύ Βουλγαρίας και των δυνάμεων της Entente, που καθόριζε τα σύνορα της πρώτης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

Αυστηροποιείται η νομοθεσία για οπλοκατοχή στην Ελλάδα

«Η πρώτη και βασική μου προτεραιότητα είναι οι ασφαλείς γειτονιές, οι ασφαλείς πόλεις, να μπορούν οι άνθρωποι στους δρόμους της γειτονιάς τους, της πόλης,...

Συρία: Περισσότεροι από 130 νεκροί σε συγκρούσεις μεταξύ συριακού στρατού και τζιχαντιστών

Περισσότεροι από 130 άνθρωποι έχουν σκοτωθεί μέχρι στιγμής σε συγκρούσεις που ξέσπασαν στη βόρεια Συρία μεταξύ των συριακών δυνάμεων και τζιχαντιστών, σύμφωνα με νεότερο...

Ο ισραηλινός στρατός λέει ότι παραβιάστηκε η κατάπαυση πυρός με τη Χεζμπολάχ

Ο ισραηλινός στρατός δήλωσε ότι σε πολλές περιοχές του νότιου Λιβάνου καταγράφηκε η έλευση ύποπτων προσώπων και έκανε λόγο για παραβίαση της κατάπαυσης πυρός...