Από την αρχή της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία το Φεβρουάριο του 2022, πολλοί εμπειρογνώμονες προέβλεπαν ότι η ρωσική Αεροπορία θα επιδείξει την ισχύ της ώστε να επιτευχθεί μια γρήγορη νίκη. Ωστόσο, αυτή παρέμεινε σε μεγάλο βαθμό σε δεύτερο ρόλο, ακόμα και όταν οι ρωσικές δυνάμεις αντιμετώπιζαν δυσκολίες στην αντιμετώπιση του ουκρανικού στρατού.
Μαχητικό Su-34: Έριξε κατά λάθος βόμβα σε ρωσική πόλη – Δυο τραυματίες
Σύμφωνα με πρόσφατη εκτίμηση του βρετανικού υπουργείου Άμυνας, αν και η Ρωσική Αεροπορία κάνει περίπου 100 εξόδους την ημέρα το φετινό καλοκαίρι και έχει κινητοποιήσει σημαντικούς πόρους της, δεν καταφέρνει να είναι ιδιαίτερα αποτελεσματική. Η πλειονότητα των πτήσεων γίνεται πάνω από ρωσικό έδαφος, ή ελεγχόμενο από τα ρωσικά στρατεύματα (δηλαδή τις κατεχόμενες περιοχές), ενώ η χρήση κιτ κατεύθυνσης προσφέρει μεν μεγαλύτερη εμβέλεια σε συμβατικές βόμβες, χωρίς όμως την επιθυμητή ακρίβεια. Πάντως τα ελικόπτερα των ρωσικών δυνάμεων έχουν εμφανιστεί αποτελεσματικά απέναντι στα ουκρανικά τεθωρακισμένα, ειδικά στις πρόσφατες επιχειρήσεις τους στο νότο, εκεί δηλαδή που οι Ουκρανοί προωθούνται μεν, αλλά με μεγάλες δικές τους απώλειες.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως τον εναέριο χώρο της Ουκρανίας και κρίσιμες υποδομές και πόλεις, προστατεύουν πλέον κορυφαία αντιαεροπορικά συστήματα της Δύσης, όπως Patriot, SAMP/T (Aster 30), IRIS-T, αλλά και παλαιότερα, όπως Improved HAWK, ASPIDE, ESSM (με “πατέντα”), ενώ θραύση κάνουν και τα φορητά Stinger, Mistral κ.ο.κ. Υπάρχει δηλαδή ένα πυκνό δίκτυο αεράμυνας, έστω και παράταιρο στη σύνθεση του, ενώ οι Ουκρανοί έχουν αναπτύξει πλέον και εμπειρία στην χρήση όλων αυτών των συστημάτων.
Latest Defence Intelligence update on the situation in Ukraine – 07 August 2023.
Find out more about Defence Intelligence's use of language: https://t.co/9fD0Axaaaf
🇺🇦 #StandWithUkraine 🇺🇦 pic.twitter.com/ny7zQjiuMP
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) August 7, 2023
Βέβαια δεν συμφωνούν όλοι με τις απόψεις του βρετανικού υπουργείου. Το Newsweek για παράδειγμα καταγράφει τις απόψεις του Guy McCardle, υπεύθυνου του site sofrep.com (Special Operations Forces Report) που δηλώνει πως “οι Ρώσοι έχουν πραγματικά μια αρκετά καλή Αεροπορία. Απλά θέλουν να τη διατηρήσουν ανέπαφη”. Όπως λέει ίδιος, η ρωσική στρατηγική χρησιμοποιεί το αεροπορικό όπλο διαφορετικά από τις δυτικές χώρες. Ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες χρησιμοποιούν την αεροπορία τους ως ανεξάρτητη οντότητα με ποικιλία αποστολών, η Ρωσία βλέπει τα αεροσκάφη της κυρίως ως ένα “ιπτάμενο πυροβολικό” για να υποστηρίξει τις χερσαίες δυνάμεις. Έτσι όταν εμφανίζεται μια ισχυρή αεράμυνα δεν θα τα ρισκάρει και θα προτιμήσει τη δράση τους από απόσταση, για εξαπόλυση πυραύλων cruise, ή κατευθυνόμενων βομβών.
Άλλωστε από την έναρξη της εισβολής, ο ρωσικός στρατός έχει υποστεί τεράστιες απώλειες ανθρώπινου δυναμικού και στρατιωτικού εξοπλισμού, με τους Ουκρανούς να ισχυρίζονται πως έχουν καταρρίψει ή καταστρέψει 315 αεροσκάφη και 311 ελικόπτερα. Οπότε είναι σαφές πως έχει επηρεαστεί και η απόδοση της Ρωσικής Αεροπορίας.
Κατάρριψη ρωσικού Su-34 πάνω από το Χάρκοβο, το 5o από την αρχή του πολέμου
Έτσι για να επιτύχει η Ρωσία τους στρατηγικούς της στόχους, θα πρέπει να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες στην επίτευξη αεροπορικής ανωτερότητας και να αναπτύξει αποτελεσματικές τακτικές για την αντιμετώπιση των ουκρανικών αντιαεροπορικών όπλων, κάτι όμως πολύ δύσκολο σήμερα. Καταλήγοντας και εδώ σε μια κατάσταση “ισορροπίας” και στασιμότητας, με τους Ουκρανούς να κάνουν κάποιες λιγοστές αλλά εντυπωσιακές εξαπολύσεις δικών τους όπλων (π.χ. πυραύλων Scalp από μαχητικά Su-25) και τους τους Ρώσους να κινούνται σε αντίστοιχες τακτικές πάνω από τα εδάφη που ελέγχουν. Με τη γραμμή του μετώπου να βλέπει σπάνια τη μαζική παρέμβαση αεροσκαφών, όπως θα περιμέναμε σε μια σύγχρονη σύγκρουση.