H Google “ρίχνει το γάντι” στο νέο δημοφιλές εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης ChatGPT, παρουσιάζοντας το δικό της “έξυπνο” chatbot με την ονομασία Bard. Θα δοθεί για χρήση από το κοινό σε μερικές εβδομάδες, αφού προηγουμένως δοκιμαστεί από μια ειδική ομάδα.
To ChatGPT έχει χαρακτηριστεί “φονέας” της Google και η τελευταία θέλει να δείξει ότι έχει τη δική της απάντηση και ότι μπορεί να ανακτήσει το προσωρινά χαμένο έδαφος σε ένα πεδίο όπου έως τώρα κυριαρχούσε διεθνώς, στις μηχανές αναζητήσεις. Στο πεδίο αυτό όμως , η λεγόμενη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη δημιουργεί πια νέα δεδομένα, καθιστώντας ευκολότερο να προσφέρονται στον χρήστη πιο ολοκληρωμένες και πολύπλοκες απαντήσεις στα ερωτήματα από ό,τι μπορεί να κάνει μια παραδοσιακή μηχανή αναζήτησης. Γι’ αυτό το ChatGPT συνιστά τη μεγαλύτερη πρόκληση που έχει αντιμετωπίσει μέχρι σήμερα η Google από ανταγωνιστές.
Το Bard βασίζεται στο δικό της υπάρχον από το 2021 διαλογικό μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης Lamda (Language Model for Dialogue Applications), το οποίο ένας ειδικός που είχε δοκιμάσει, είχε περιγράψει ότι έδινε τόσο ανθρώπινες απαντήσεις που έφτανε κανείς να πιστέψει ότι είναι άνθρωπος. Παράλληλα, η Google ανακοίνωσε ότι θα ενσωματώσει νέα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης στην υπάρχουσα μηχανή αναζήτησης της. Στόχος είναι η μηχανή της να μπορεί πλέον να δίνει απαντήσεις σε ερωτήματα του τύπου “είναι ευκολότερο να μάθει κανείς πιάνο ή κιθάρα;”. Έως τώρα η μηχανή της Google απλώς παραθέτει συνδέσμους σε σχετικές ιστοσελίδες του διαδικτύου, αλλά προφανώς οι χρήστες θα προτιμούσαν μια έτοιμη απάντηση από την ίδια τη μηχανή.
Τα chatbots με τεχνητή νοημοσύνη έχουν ακριβώς σχεδιαστεί για να δίνουν απαντήσεις σε πολύπλοκα και αξιολογικά ερωτήματα χρηστών, βρίσκοντας πληροφορίες μέσω διαδικτύου και παρουσιάζοντας τις έτοιμες σε μορφή κειμένου. Το ChatGPT, που κυκλοφόρησε στις 30/11/2022, μπορεί μέσα μερικά δευτερόλεπτα να δημιουργήσει από εκθέσεις για μαθητές και εργασίες για φοιτητές μέχρι δημοσιογραφικά και επιστημονικά άρθρα, ομιλίες για πολιτικούς, ποιήματα και τραγούδια.
Το κατά πόσο όλα αυτά βασίζονται μόνο σε αξιόπιστες πηγές και δεν υπεισέρχεται η παραπληροφόρηση στις απαντήσεις και “δημιουργίες” του chatbot, είναι ζήτημα προς διερεύνηση. Η Google, ως ηγέτης των αναζητήσεων, θέλει να διασφαλίσει τουλάχιστον πως το Bard δεν θα δίνει παραπλανητικές ή ανεύθυνες απαντήσεις. Ούτε πάντως η ίδια διευκρίνισε πώς το Bard θα εμποδιστεί να κάνει χρήση ψευδούς, προσβλητικού ή επιβλαβούς online περιεχομένου.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Google Σουντάρ Πιτσάι γνωστοποίησε ότι σε πρώτη φάση το Bard θα χρησιμοποιήσει μια “ελαφριά” έκδοση του Lamda, “που απαιτεί σημαντικά λιγότερο επεξεργαστική ισχύ”, έτσι ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί ταυτόχρονα περισσότερους ερωτώντες χρήστες. To ChatGPT, επειδή έχει κατακλυστεί από ερωτήσεις από κάθε γωνιά της Γης, συχνά δυσκολεύεται να απαντήσει σε όλους μαζί.
Η ανακοίνωση της Google, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα απολύσει 12.000 εργαζόμενους της, έρχεται μετά από πληροφορίες ότι η Microsoft προτίθεται να αξιοποιήσει το ChatGPT της εταιρείας Open AI στα προϊόντα της (Teams, Office κ.α.), καθώς και στη δική της μηχανή αναζήτησης Bing, η οποία μέχρι σήμερα είναι πολύ λιγότερο δημοφιλής σε σχέση με εκείνη της Google. Η Microsoft, καθόλου τυχαία, έχει πρόσφατα κάνει μια επένδυση πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Open AI με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, προφανώς διαβλέποντας ένα παράθυρο ευκαιρίας για να πάρει το πάνω χέρι από τη Google στις μηχανές αναζήτησης.
Μέχρι στιγμής το ChatGPT είναι ελεύθερο για δωρεάν χρήση από όλους, ενώ παράλληλα ετοιμάζεται πιλοτικά στις ΗΠΑ η χρήση του με συνδρομή 20 δολαρίων τον μήνα. Η εμφάνιση του και κυρίως η άμεση δημοφιλία του παγκοσμίως εξέπληξε τους πάντες, ενώ παράλληλα έγειρε ανησυχίες ηθικής φύσης (ιδίως στα σχολεία και τα πανεπιστήμια), καθώς και φόβους για αντικατάσταση εργαζομένων και αύξηση της ανεργίας στο μέλλον.
ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ