11.1 C
Athens
Σάββατο, 25 Ιανουαρίου, 2025
ΝΕΑΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ20 Ιανουαρίου 1992: το πρώτο δυστύχημα Α320

20 Ιανουαρίου 1992: το πρώτο δυστύχημα Α320

- Advertisement -

Νωρίς το βράδυ στις 20 Ιανουαρίου 1992 γίνεται το πρώτο δυστύχημα με Α320 σε προγραμματισμένη επιβατική πτήση στην Ευρώπη. Είχε προηγηθεί η πτώση κατά τη διάρκεια μιας πτήσης επίδειξης σε αεροπορική έκθεση στη Βόρεια Γαλλία το 1988 και μια προσγείωση ελάχιστα εκτός αεροδρομίου στην Ινδία το 1990.

Το αεροσκάφος  με νηολόγιο «F-GGED» κατευθύνονταν το απόγευμα της Δευτέρας 20 Ιανουαρίου 1992 στο Στρασβούργο έχοντας απογειωθεί από το αεροδρόμιο Satolas της Λυών. Κατά τη διάρκεια της προσέγγισης το πλήρωμα ήταν κάτω από μεγάλη πίεση να εκτελέσει την πτήση χωρίς την παραμικρή καθυστέρηση  – κι αν ήταν δυνατόν να φτάσει νωρίτερα από την προγραμματισμένη ώρα άφιξης.

Στην προσπάθεια εκείνη οι χειριστές απέτυχαν να ελέγξουν σωστά την πορεία του Α320 κάνοντας αρκετά λάθη. Το σημαντικότερο από αυτά – που οδήγησε στον επανασχεδιασμό του πιλοτηρίου αφορούσε τη λανθασμένη ρύθμιση της πορείας καθόδου. Αντί να επιλέξουν γωνία καθόδου 3,3 μοίρες, εισήγαγαν ταχύτητα καθόδου 3.300 πόδια ανά λεπτό. Η διαφορά -όπως εμφανίζονταν στις οθόνες του πιλοτηρίου- ήταν δυσδιάκριτη ενώ και η απεικόνιση του αριθμητικού τμήματος ήταν πανομοιότυπη, με μια τελεία ανάμεσα στα δυο ψηφία για την γωνία καθόδου κι ένας ενιαίος αριθμός για την ταχύτητα.

Η κατάσταση γίνονταν χειρότερη εξαιτίας της μικρής εμπειρίας του πληρώματος στον τύπο: ο κυβερνήτης είχε μόλις 162 ώρες και ο συγκυβερνήτης ακόμα λιγότερες, 61. Κατά συνέπεια οι χειριστές δεν είχαν την απαραίτητη εξοικείωση με τις ενδείξεις στο πιλοτήριο ώστε να εντοπίσουν με ευχέρεια λάθη ή παρατυπίες που δεν ενεργοποιούσαν συναγερμό αλλά απαιτούσαν άμεση αντίδραση. Στο συγκεκριμένο περιστατικό υπήρχε μια ιδιαιτερότητα που αχρήστευσε μια δικλείδα ασφαλείας που  σήμερα θεωρείται αυτονόητη. Τα Α320 της τότε Air Inter δεν έφεραν το GPS (το σύστημα προειδοποίησης για προσέγγιση στο έδαφος) καθώς θεωρήθηκε ότι η λειτουργία του θα εμπόδιζε την ομαλή εκτέλεση των προσεγγίσεων στα αεροδρόμια που επιχειρούσε η εταιρία –  ευτυχώς σήμερα μια τέτοια ιδέα θεωρείται εντελώς αδιανόητη.

Έτσι το πλήρωμα βρέθηκε πίσω από το αεροσκάφος, εκτέλεσε βεβιασμένα τις διαδικασίες με κακή χρήση των συστημάτων του αεροσκάφους, ενώ μια ριπή ανέμου, κυριολεκτικά τη λάθος στιγμή, έσπρωξε το Α320 προς το όρος Saint Odile με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οι 90 από τους 96 επιβάτες. Οι ομάδες παροχής βοήθειας καθυστέρησαν τέσσερις ώρες να φτάσουν στο χώρο της πτώσης εξαιτίας μιας κακοσχεδιασμένης επιχείρησης διάσωσης. Αργότερα έξι άτομα παραπέμφθηκαν σε δίκη αλλά αθωώθηκαν.

Φυσικά το δυστύχημα έγινε αφορμή για αλλαγές τόσο στον τρόπο που τα όργανα του αεροσκάφους παρουσιάζουν τις πληροφορίες όσο και σε οργανωτικά ζητήματα όπως στο πιλοτήριο να υπάρχει τουλάχιστον ένας χειριστής με σημαντική εμπειρία στον τύπο.

Τάσος Αναστασιάδης

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

5 ΣΧΟΛΙΑ

Subscribe
Notify of
5 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Η Τουρκία αναβαθμίζει δραματικά το 2ο Ναύσταθμο της στο Ακσάζ, εμείς;

Απέναντι από τη Ρόδο στην περιοχή της Μαρμαρίδας, η Τουρκία έχει δημιουργήσει από τη δεκαετία του '90 το δεύτερο βασικό Ναύσταθμο για το Πολεμικό...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

H Γαλλία να βάλει stop στους «τουρκικούς» Meteor πριν την 4η...

81
Ήταν ένα δημοσίευμα της γαλλικής ηλεκτρονικής εφημερίδας La Tribune πριν μια εβδομάδα (15/1/2025) που μιλούσε για «κόντρα» Λονδίνου-Παρισιού-Αθηνών, σχετικά με το θέμα της απόκτησης...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Ιανουαρίου 1915: Ναυμαχία του Dogger Bank, σύγκρουση...

0
Έχοντας υποκλέψει τα ραδιομηνύματα του γερμανικού στόλου, ισχυρή βρετανική μοίρα καταδρομικών αιφνιδιάζει αργοκίνητη μοίρα καταδρομικών του γερμανικού Στόλου Ανοιχτών Θαλασσών στο αβαθές πεδίο του...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Ιανουαρίου 1915: Ναυμαχία του Dogger Bank, σύγκρουση στα παγωμένα νερά

Έχοντας υποκλέψει τα ραδιομηνύματα του γερμανικού στόλου, ισχυρή βρετανική μοίρα καταδρομικών αιφνιδιάζει αργοκίνητη μοίρα καταδρομικών του γερμανικού Στόλου Ανοιχτών Θαλασσών στο αβαθές πεδίο του...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 24 Ιανουαρίου 1978: Επιχείρηση “Morning Light”, μαζεύοντας ραδιενεργά δορυφορικά συντρίμμια στον Καναδά

Ο σοβιετικός δορυφόρος παρατήρησης Kosmos-954, με πυρηνικό αντιδραστήρα για παροχή ενέργειας, διαλύεται κατά την επανείσοδό του στη Γη και τα ραδιενεργά συντρίμμια του πέφτουν...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 12/24 Ιανουαρίου 1822: Μάχη στα Στύρα Ευβοίας, η έλλειψη οργάνωσης φέρνει την καταστροφή

Η μάχη στα Στύρα (ή Στούρα) ήρθε ως αποτέλεσμα της προσπάθειας των Ελλήνων επαναστατών να απελευθερώσουν τη γειτονική Κάρυστο, κωμόπολη της Εύβοιας. Ένα σημαντικό...