«Μπαμ» και μεγάλων διαστάσεων κάνει η είδηση πως η Σαουδική Αραβία θα αναθέσει στην Navantia το πρόγραμμα κατασκευής πολεμικών πλοίων πολλαπλών αποστολών, με υπογραφή σήμερα του σχετικού μνημονίου. Και αυτό γιατί το συμβόλαιο αναμένεται να είναι μεγάλης αξίας, αλλά και κατοχυρώνει τη Navantia ως το νέο μεγάλο συνεργάτη του Ναυτικού της χώρας. Καθώς ήδη έχει πάρει το πρόγραμμα των 5 κορβετών κλάσης Al Jubail (έχει παραδώσει την ομώνυμη πρώτη και τη δεύτερη, την Al Diriyah).
Το σαουδαραβικό συμβόλαιο το “κυνηγούσαν” πολλοί μεγάλoι κατασκευαστές, ανάμεσα τους η γαλλική Naval Group, αλλά και η νοτιοκορεατική Hyundai που παρουσίασε και ειδικό σχέδιο, το HDF-3800SA, ενώ μέχρι και κινεζικά ναυπηγεία είχαν κάνει εμφάνιση.
Tη δεύτερη κορβέτα κλάσης Avante 2200 παρέλαβε η Σαουδική Αραβία
Εδώ έχει ενδιαφέρον και ρεπορτάζ της γαλλικής La Tribune η οποία παρουσιάζει το όλο θέμα ως «μεγάλη γαλλική ήττα», ειδικά για τη Naval Group που διεκδίκησε το πρόγραμμα καθώς “τερματίζεται η γαλλική παρουσία στο σαουδαραβικό ναυτικό”. Αλλά, όπως γράφει το δημοσίευμα οι Ισπανοί είχαν κάνει προσεκτική δουλειά προώθησης και είχαν καταφέρει κιόλας, Ισπανοί ειδικοί να προσληφθούν σε υψηλές θέσεις στη SAMI (Saudi Arabian Military Industries), δηλαδή στην κρατική αμυντική εταιρία που επιβλέπει όλα τα μεγάλα προγράμματα εξοπλισμών της Σαουδικής Αραβίας. Αναφέρονται μάλιστα και δύο ονόματα, του Esteban Garcia Vilasánchez, ο οποίος ήταν ο τέως πρόεδρος της Navantia και πλέον επικεφαλής του ναυτικού τομέα της SAMI. Ακόμη ο Gonzalo Mateo-Guerrero, που ήταν εμπορικός διευθυντής της Navantia, κι αυτός τώρα εργάζεται στην SAMI se διευθυντική θέση.
Σε αντίθεση με αυτή την «επίθεση» της Navantia, οι Γάλλοι μπήκαν στο παιχνίδι πιο χαλαρά, ενώ «δεν είχαν σοβαρή δράση η γαλλική πρεσβεία και οι υπηρεσίες πληροφοριών». Πάντως οι Γάλλοι είχαν το 2019 υπογράψει μια συμφωνία εξέλιξης νέων σκαφών με τη Σαουδική Αραβία και ίσως θεώρησαν πως αυτό αποτελεί ισχυρή κατοχύρωση τους. Να πούμε εδώ πως η Γαλλία ήταν ο μεγάλος προμηθευτής του Σαουδαραβικού Ναυτικού καθώς έχει κατασκευάσει τις 3 φρεγάτες Al Riyadh (βαριά οπλισμένη παραλλαγή της γαλλικής κλάσης La Fayette) και τις 4 ελαφριές φρεγάτες Al Madinah (είχαν φτιαχτεί τη δεκαετία του 80).
Πέρα από τα παραπάνω, ολίγον κατασκοπικά αλλά και ενδεικτικά για το πόσο περίπλοκη είναι η αμυντική αγορά, οι Ισπανοί φαίνεται να ανταποκρίθηκαν σοβαρά στη σαουδαραβική απαίτηση για ενίσχυση της αμυντικής τους βιομηχανίας. Καθώς το πρόγραμμα των νέων πλοίων ακολουθεί το σαουδαραβικό πρόγραμμα ανάπτυξης «Vision 2030» και θα επιχειρήσει την έως και 100% τοπική παραγωγή των πλοίων και των υποσυστημάτων τους. Οι Ισπανοί δηλαδή θα δώσουν σημαντικό κατασκευαστικό έργο στην Σαουδική Αραβία όπως και τεχνογνωσία. Θυμίζουμε εδώ πως οι κορβέτες Aj Jubail που κατασκευάζονται έχουν σύστημα μάχης (CMS) το HAZEM όπως αποκαλείται, το οποίο είναι εξέλιξη του ισπανικού CATIZ της Navantia. To HAZEM θα είναι πλέον το εθνικό σύστημα μάχης για το σαουδαραβικό ναυτικό.
Με όλα τα παραπάνω είναι εκτίμηση μας, πως η Navantia παίρνει το συμβόλαιο για τρεις κυρίως λόγους:
- Αρχικά έχει να προτείνει πολύ σοβαρές σχεδιάσεις όπως τη φρεγάτα F100, κλάση Alvaro de Bazan, που ήδη υπηρετεί στο Ισπανικό Ναυτικό, και βέβαια την F110 που είναι η επόμενη γενιά και ξεκίνησε ήδη το χτίσιμο της πρώτης. Την F110 την είχαν προτείνει και σε εμάς οι Ισπανοί, αλλά απορρίφθηκε για «λόγους διεθνών σχέσεων» όπως αφέθηκε να διαρρεύσει, υπονοώντας πως η Μαδρίτη ήταν πολύ κοντά στην Άγκυρα…
- Ο δεύτερος λόγος είναι πως οι κορβέτες Al Jubail (βασίζονται στο σχέδιο Αvante 2200/3000 της Navantia, επίσης μας είχε προταθεί ως ενδιάμεση λύση), παραδίδονται εντός χρονοδιαγράμματος, και οι Σαουδάραβες πρέπει να είναι ευχαριστημένοι από τη σχεδίαση και τη συνεργασία.
- Ο τρίτος λόγος είναι αυτός που αναφέραμε, η ευελιξία της Navantia να δώσει στον πελάτη τοπική παραγωγή και τεχνολογική εξέλιξη, χωρίς σοβαρούς αποκλεισμούς.
Tη δεύτερη κορβέτα κλάσης Avante 2200 παρέλαβε η Σαουδική Αραβία
Για το κόστος βέβαια του νέου προγράμματος δεν έχουμε πληροφορίες, θα φανεί στη συνέχεια. Πάντως το Σαουδαραβικό Ναυτικό μπαίνει αυτή τη στιγμή σε παγκόσμια πρωτοπορία ανανέωσης καθώς «χτίζει» τις 5 ισπανικής σχεδίασης κορβέτες Al Jubail, τις 4 αμερικανικής σχεδίασης φρεγάτες MMSC και τώρα ετοιμάζεται για παραγγελία κι άλλων πλοίων.
Για το πρόγραμμα των MMSC που έχει «χαθεί» από την επικαιρότητα…
Η συνέχεια στο Naval Defence