27.2 C
Athens
Παρασκευή, 20 Ιουνίου, 2025
ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝΆγνωστα στοιχεία για τον τορπιλισμό τη "Έλλης", μέσα από τον Τύπο της...

Άγνωστα στοιχεία για τον τορπιλισμό τη “Έλλης”, μέσα από τον Τύπο της εποχής

- Advertisement -

Αναζητώντας στοιχεία από εφημερίδες που κατέγραψαν το γεγονός του τορπιλισμού της Έλλης, μπορούμε να αντλήσουμε μια σειρά από ενδιαφέρουσες και λιγότερο γνωστές πληροφορίες για το περιστατικό, που συνέβη στις 15 Αυγούστου 1940. Η “Έλλη”, ήταν ένα ελαφρύ καταδρομικό (εύδρομον) που ναυπηγήθηκε το 1913 στις ΗΠΑ και αγοράστηκε το 1914 από την Ελλάδα.

Είχε εκτόπισμα 2.115 τόνων, πλήρωμα 235 ανδρών και ως οπλισμό, διέθετε 3 πυροβόλα των 152χιλ., 2 πυρ/λα των 66χιλ., 2 Α/Α πυρ/λα 40χιλ. και 2 τορπιλοσωλήνες των 53 εκ.
Την περίοδο 1926-27, μετέβη στη Γαλλία για εκσυγχρονισμό. Μετατράπηκε σε ναρκοθέτιδα με δυνατότητα πόντισης 110 ναρκών. Τα 4 πλευρικά πυροβόλα αφαιρέθηκαν και τα κύρια πυροβόλα μεταφέρθηκαν στο κέντρο. Οι εργασίες κόστισαν 130 χιλιάδες λίρες.

Σύμφωνα με το φύλλο της 17ης Αυγούστου 1940 της “Καθημερινής”, η “Έλλη”, βρισκόταν αγκυροβολημένη 800 μέτρα έξωθεν του λιμενοβραχίονα της Τήνου. Η εφημερίδα αναφέρει πως ευρέθησαν αμέσως υπολείμματα από τις τορπίλες, χωρίς όμως να αναφέρει την (ιταλική) προέλευσή τους. “Άνανδρος πράξη του άγνωστου πειρατού”. Η “Καθημερινή”, έκανε λόγο για 3 εκρήξεις. “Τα πάντα εσείσθησαν ωσαν να επρόκειτο περί εκρήξεως ηφαιστείου”.

Η μια τορπίλη έπληξε την “Έλλη” περίπου στη μέση και τυλίχτηκε σε φλόγες και καπνούς. Προσέκρουσε κάτω από το λεβητοστάσιο, με αποτέλεσμα ο λέβητας να εκραγεί και να ακολουθήσει πυρκαγιά από τα υγρά καύσιμα. Το σκάφος έκλεινε αμέσως 10 με 15 μοίρες. “Εβυθίσθη περί τις 9:45 αφού έκλινε ολόκληρον προς την αριστερά πλώραν”. Οι δυο τορπίλες που αστόχησαν, εξερράγησαν η μια σε ύφαλο και η άλλη επί του λιμενοβραχίονα.

Επιχειρήθηκε ρυμούλκηση του πλοίου στα αβαθή, η οποία απέτυχε (“τα ρυμουλκά εθραύσθησαν”), όπως απέτυχαν και οι προσπάθειες κατάσβεσης της πυρκαγιάς. Ο κυβερνήτης του πλοίου, πλοίαρχος Χατζόπουλος, αποφάσισε να μην εγκαταλείψει την “Έλλη”, αλλά μέλη του πληρώματος τον απομάκρυναν δια της βίας.

H εφημερίδα αναφέρει επίσης την υπερπτήση αγνώστου αεροσκάφους πάνω από την Τήνο στις 15 και 16 Αυγούστου. Αργότερα, διαπιστώθηκε πως επρόκειτο για ιταλικό αναγνωριστικό που πρωτοεθεάθη στις 06:45 το πρωί της 15ης, ερχόμενο από ανατολικά, σε ύψος 1.200 μέτρων. Το πλήρωμα της “Έλλης”, επάνδρωσε τα Α/Α πυροβόλα, αλλά διατάχτηκε να μην ανοίξει πυρ.

Στις 1:30 το μεσημέρι, αναχώρησαν από Τήνο προς Πειραιά 5 ατμόπλοια, μεταφέροντας τους προσκυνητές και τους τραυματίες. Τα πλοία, μαζί με ένα ακόμη που προστέθηκε προερχόμενο από τη Σύρο, συνοδεύονταν για λόγους ασφαλείας από τα αντιτορπιλικά “Βασίλισσα Όλγα” και “Βασιλεύς Γεώργιος”. Τα επιβατικά, ακολούθησαν ευθεία πορεία με ταχύτητα 9 μιλίων, ενώ τα αντιτορπιλικά, που μπορούσαν να πλεύσουν με τριπλάσια ταχύτητα, περιπολούσαν διαγράφοντας κύκλους γύρω από τα ατμόπλοια, για προστασία τους από τυχόν νέα επίθεση εχθρικού υποβρυχίου.

Ο απολογισμός ήταν 9 νεκροί και 24 τραυματίες. Η κυβέρνηση Μεταξά, θα ανακοινώσει στις 30 Οκτωβρίου, πως η επίθεση εκτελέστηκε από ιταλικό υποβρύχιο (Delfino).

Πηγή φωτογραφιών: Καθημερινή

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

1992: Ο ήρωας υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς

Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στα ΑΕΡΟΝΕΑ του Τεύχους της ΠΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΗΜΑ Νο 93, τον Ιούλιο του 1992, και αφορά την πτώση του Mirage...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ανάλυση Ασφάλειας Πτήσεων 2024: μια χρονιά που θα μπορούσε να είναι...

Η «Π&Δ» και στη συνέχεια η «Πτήση», εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια, υπηρετώντας την ενημέρωση στον τομέα της Ασφάλειας Πτήσεων (Flight Safety) δημοσιεύει κάθε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Ιουνίου 1875: Η επανάσταση της Ερζεγοβίνης, η...

0
Ξεσπά με ενθάρρυνση από τις αυτόνομες ηγεμονίες της Σερβίας και του Μαυροβουνίου η Επανάσταση της Ερζεγοβίνης.H κίνηση αυτή των Σλάβων της οθωμανικής επαρχίας της...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 19 Ιουνίου 1875: Η επανάσταση της Ερζεγοβίνης, η σπίθα που θα ανάψει τον Ρωσο-Τουρκικό πόλεμο

Ξεσπά με ενθάρρυνση από τις αυτόνομες ηγεμονίες της Σερβίας και του Μαυροβουνίου η Επανάσταση της Ερζεγοβίνης.H κίνηση αυτή των Σλάβων της οθωμανικής επαρχίας της...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7/19 Ιουνίου 1822: Ο Κανάρης πυρπολεί τη ναυαρχίδα του τουρκικού στόλου στη Χίο

Σε μια από τις πιο εμβληματικές στιγμές και τολμηρές ενέργειες της Ελληνικής Επανάστασης, ο Κανάρης πυρπολεί με μια νυχτερινή έφοδο τη ναυαρχίδα του τουρκικού...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 7/19 Ιουνίου 1821: Μάχη του Δραγατσανίου, το τραγικό τέλος της επανάστασης στη Μολδοβλαχία

Οι δυνάμεις του Αλεξάνδρου Υψηλάντη ηττώνται στο Δραγατσάνι της Βλαχίας από υπέρτερες τουρκικές, τερματίζοντας με τραγικό τρόπο την επανάσταση στη Μολδοβλαχία.Η προσπάθεια εδραίωσης της...