20.3 C
Athens
Σάββατο, 30 Σεπτεμβρίου, 2023
ΑΠΟΨΕΙΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΩΝΆγνωστα στοιχεία για τον τορπιλισμό τη "Έλλης", μέσα από τον Τύπο της...

Άγνωστα στοιχεία για τον τορπιλισμό τη “Έλλης”, μέσα από τον Τύπο της εποχής

- Advertisement -

Αναζητώντας στοιχεία από εφημερίδες που κατέγραψαν το γεγονός του τορπιλισμού της Έλλης, μπορούμε να αντλήσουμε μια σειρά από ενδιαφέρουσες και λιγότερο γνωστές πληροφορίες για το περιστατικό, που συνέβη στις 15 Αυγούστου 1940. Η “Έλλη”, ήταν ένα ελαφρύ καταδρομικό (εύδρομον) που ναυπηγήθηκε το 1913 στις ΗΠΑ και αγοράστηκε το 1914 από την Ελλάδα.

Είχε εκτόπισμα 2.115 τόνων, πλήρωμα 235 ανδρών και ως οπλισμό, διέθετε 3 πυροβόλα των 152χιλ., 2 πυρ/λα των 66χιλ., 2 Α/Α πυρ/λα 40χιλ. και 2 τορπιλοσωλήνες των 53 εκ.
Την περίοδο 1926-27, μετέβη στη Γαλλία για εκσυγχρονισμό. Μετατράπηκε σε ναρκοθέτιδα με δυνατότητα πόντισης 110 ναρκών. Τα 4 πλευρικά πυροβόλα αφαιρέθηκαν και τα κύρια πυροβόλα μεταφέρθηκαν στο κέντρο. Οι εργασίες κόστισαν 130 χιλιάδες λίρες.

Σύμφωνα με το φύλλο της 17ης Αυγούστου 1940 της “Καθημερινής”, η “Έλλη”, βρισκόταν αγκυροβολημένη 800 μέτρα έξωθεν του λιμενοβραχίονα της Τήνου. Η εφημερίδα αναφέρει πως ευρέθησαν αμέσως υπολείμματα από τις τορπίλες, χωρίς όμως να αναφέρει την (ιταλική) προέλευσή τους. “Άνανδρος πράξη του άγνωστου πειρατού”. Η “Καθημερινή”, έκανε λόγο για 3 εκρήξεις. “Τα πάντα εσείσθησαν ωσαν να επρόκειτο περί εκρήξεως ηφαιστείου”.

Η μια τορπίλη έπληξε την “Έλλη” περίπου στη μέση και τυλίχτηκε σε φλόγες και καπνούς. Προσέκρουσε κάτω από το λεβητοστάσιο, με αποτέλεσμα ο λέβητας να εκραγεί και να ακολουθήσει πυρκαγιά από τα υγρά καύσιμα. Το σκάφος έκλεινε αμέσως 10 με 15 μοίρες. “Εβυθίσθη περί τις 9:45 αφού έκλινε ολόκληρον προς την αριστερά πλώραν”. Οι δυο τορπίλες που αστόχησαν, εξερράγησαν η μια σε ύφαλο και η άλλη επί του λιμενοβραχίονα.

Επιχειρήθηκε ρυμούλκηση του πλοίου στα αβαθή, η οποία απέτυχε (“τα ρυμουλκά εθραύσθησαν”), όπως απέτυχαν και οι προσπάθειες κατάσβεσης της πυρκαγιάς. Ο κυβερνήτης του πλοίου, πλοίαρχος Χατζόπουλος, αποφάσισε να μην εγκαταλείψει την “Έλλη”, αλλά μέλη του πληρώματος τον απομάκρυναν δια της βίας.

H εφημερίδα αναφέρει επίσης την υπερπτήση αγνώστου αεροσκάφους πάνω από την Τήνο στις 15 και 16 Αυγούστου. Αργότερα, διαπιστώθηκε πως επρόκειτο για ιταλικό αναγνωριστικό που πρωτοεθεάθη στις 06:45 το πρωί της 15ης, ερχόμενο από ανατολικά, σε ύψος 1.200 μέτρων. Το πλήρωμα της “Έλλης”, επάνδρωσε τα Α/Α πυροβόλα, αλλά διατάχτηκε να μην ανοίξει πυρ.

Στις 1:30 το μεσημέρι, αναχώρησαν από Τήνο προς Πειραιά 5 ατμόπλοια, μεταφέροντας τους προσκυνητές και τους τραυματίες. Τα πλοία, μαζί με ένα ακόμη που προστέθηκε προερχόμενο από τη Σύρο, συνοδεύονταν για λόγους ασφαλείας από τα αντιτορπιλικά “Βασίλισσα Όλγα” και “Βασιλεύς Γεώργιος”. Τα επιβατικά, ακολούθησαν ευθεία πορεία με ταχύτητα 9 μιλίων, ενώ τα αντιτορπιλικά, που μπορούσαν να πλεύσουν με τριπλάσια ταχύτητα, περιπολούσαν διαγράφοντας κύκλους γύρω από τα ατμόπλοια, για προστασία τους από τυχόν νέα επίθεση εχθρικού υποβρυχίου.

Ο απολογισμός ήταν 9 νεκροί και 24 τραυματίες. Η κυβέρνηση Μεταξά, θα ανακοινώσει στις 30 Οκτωβρίου, πως η επίθεση εκτελέστηκε από ιταλικό υποβρύχιο (Delfino).

Πηγή φωτογραφιών: Καθημερινή

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ: Η Γάλλια πρότεινε την κατασκευή δικών της Gowind στην Ελλάδα!

Είναι γνωστό πως οι Γάλλοι προσφέρουν τις κορβέτες Gowind στο Πολεμικό μας Ναυτικό από το Σεπτέμβριο του 2021. Και μάλλον αν τότε δεν ήταν...

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

ΑΝΑΛΥΣΗ: Όλη η αλήθεια για τα “βυθισμένα ελικόπτερα” στο Στεφανοβίκειο

38
Παρακολουθούμε με έκπληξη την κυκλοφορία "ειδήσεων" που αφορούν την κατάσταση των ελικοπτέρων στο Στεφανοβίκειο. Όλα ξεκίνησαν από λανθασμένο ρεπορτάζ διαδικτυακού τόπου που αναπαράχθηκε σε...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 038 Τεύχος Ιουλίου 2023

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Σεπτεμβρίου 1918: “Ανακωχή της Θεσσαλονίκης”, το τέλος...

0
Πέντε μέρες μετά την επίσημη αίτηση της Βουλγαρίας για έναρξη διαπραγματεύσεων, υπογράφεται στη Θεσσαλονίκη η επίσημη πράξη ανακωχής μεταξύ των συμμαχικών δυνάμεων της Entente...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ Τεύχη 32, 33, 34, Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος 2023

Αγορά 7.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 037 Τεύχος Ιουνίου 2023

Αγορά 3.99€

Related News

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Σεπτεμβρίου 1918: “Ανακωχή της Θεσσαλονίκης”, το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου στα Βαλκάνια

Πέντε μέρες μετά την επίσημη αίτηση της Βουλγαρίας για έναρξη διαπραγματεύσεων, υπογράφεται στη Θεσσαλονίκη η επίσημη πράξη ανακωχής μεταξύ των συμμαχικών δυνάμεων της Entente...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Σεπτεμβρίου 1990: Πρώτη πτήση του F-22 Raptor

Το F-22 Raptor της Lockheed-Martin πραγματοποιεί την παρθενική του πτήση. Πρόκειται για το πρώτο καθαρόαιμο μαχητικό τεχνολογίας stealth που εντάχθηκε σε υπηρεσία με την...

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 29 Σεπτεμβρίου 1364: Μάχη της Ωραί, η σύγκρουση που έκρινε το μέλλον της Βρετάνης

Οι Βρετόνοι και οι σύμμαχοί τους νικούν τους Γάλλους στην Βρετάνη, κατά τη διάρκεια του Εκατονταετούς πολέμου.Η μάχη εντάσσεται στον πόλεμο της Βρετονικής Διαδοχής,...