15.3 C
Athens
Κυριακή, 1 Δεκεμβρίου, 2024
ΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΙΣΤΟΡΙΚΑ ΑΕΡΟΣΚΑΦΗLockheed Model 14 «Super Electra»: o πολιτικός πρόδρομος του στρατιωτικού Hudson

Lockheed Model 14 «Super Electra»: o πολιτικός πρόδρομος του στρατιωτικού Hudson

- Advertisement -

Στις αρχές του 1937 ξεκίνησαν οι εργασίες ενός επιβατικού, έως δεκατεσσάρων θέσεων, που είχε να ανταγωνιστεί τα καλύτερα του είδους της εποχής, το Douglas DC-2 και το Boeing Model 247. Αυτό ήταν το Model 14 «Super Electra». Για την επίτευξη του στόχου, η Lockheed όφειλε να εστιάσει στην ταχύτητα πορείας και την αεροδυναμική. Έτσι το νέο αεροσκάφος σχεδιάστηκε για να φέρει κοντές πτέρυγες και ισχυρούς κινητήρες Pratt & Whitney Hornet S1E-G. Στις πτέρυγες τοποθετήθηκαν Fowler flaps για τη μείωση της ταχύτητας κατά την προσγείωση, ενώ προς διευκόλυνση των επιβατών, μεγάλωσαν οι διαστάσεις της καμπίνας εν συγκρίσει με τα προηγούμενα μοντέλα της εταιρείας (10 και 12 Electra). Αυτό οδήγησε σε αύξηση του μήκους και της διαμέτρου της ατράκτου.

Ούτε το περιορισμένο budget, ούτε το φόρτο εργασίας της Lockheed (που απασχολείτο ταυτοχρόνως με άλλα projects, όπως το μαχητικό P-38 «Lightning») επηρέασαν το ρυθμό και την πορεία των εργασιών. Το πρωτότυπο βρέθηκε για πρώτη φορά στον αέρα στις 29 Ιουλίου του 1937 με τον πιλότο δοκιμών Marshall Headle στα πηδάλια. Η πρώτη πτήση ολοκληρώθηκε χωρίς προβλήματα. Τα μόνα αρνητικά που διέγνωσαν οι αξιολογητές ήταν η απότομη απογείωση και η προσγείωση (βάσει πάντα με τα δεδομένα της εποχής). Στις 15 Νοεμβρίου του 1937, το αεροσκάφος έλαβε επίσημη έγκριση ώστε να περάσει σε μαζική παραγωγή.

O πιλότος δοκιμών της Lockheed, Marshall Headle

Ήταν πλήρως μεταλλικό με λεία επιφάνεια και ανασυρόμενο σύστημα προσγειώσεως. Η άτρακτος ήταν στρογγυλής διατομής, κατασκευασμένη από ελαφρά κράματα αλουμινίου. Υπήρχε ένα κλειστό διπλό πιλοτήριο και πίσω από αυτό ήταν η καμπίνα χωρητικότητας 10 έως 14 επιβατών. Σε κάθε σειρά υπήρχαν δύο καθίσματα κατά μήκος των πλευρών, με διάδρομο να περνάει ανάμεσά τους.

Ο πρώτος αγοραστής του L14 ήταν η Northwest Airlines με τις παραδόσεις να ξεκινούν τον Οκτώβριο του 1937. Το αεροσκάφος κατέστη πιο δημοφιλές από τον εκκεντρικό μεγιστάνα Howard Hughes, όπου μεταξύ της 10ης και 14ης Ιουλίου του 1938 (3 ημέρες, 19 ώρες και 8 λεπτά), διέσχισε μια απόσταση 23.799 χιλιομέτρων με μέση ταχύτητα 331,45 χλμ/ώρα. Περιελάμβανε τη διαδρομή Νέα Υόρκη, Παρίσι, Μόσχα, Ομσκ, Γιακούτσκ (Σιβηρία), Φάϊρμπανκς (Αλάσκα), Μινεάπολη και πάλι Νέα Υόρκη.

Υπήρξαν ωστόσο και τρια ατυχήματα που συνέβησαν εκείνο το έτος και φόβισαν διαφόρους πιθανούς εγχωρίους πελάτες. Όμως, στην Αυστραλία, τον Καναδά, την Ιαπωνία, την Ευρώπη και τη Νότια Αμερική, το L14 παρουσίασε μεγάλη ζήτηση όπου παραγγέλθηκαν 81 αεροσκάφη από μεγάλες αεροπορικές εταιρείες.

 

Το Super Electra ήταν αισθητά ανώτερο από τα L10 και L12 από τεχνικής και οικονομικής απόψεως. Από τον Ιούλιο του 1937 έως τον Ιούνιο του 1940, κατασκευάστηκαν 112 κομμάτια. Ακολούθησαν περισσότερες εκδόσεις, όπου διέφεραν βασικά ως προς τους τύπους των κινητήρων.

Το αεροσκάφος ξεκίνησε να κατασκευάζεται, κατόπιν αδείας, και στην Ιαπωνία. Κάποια στελέχωσαν την πολιτική αεροπορία, ενώ τα υπόλοιπα παραδόθηκαν στον στρατό με την ονομασία Ki-56. Αυτά τροφοδοτούνταν με κινητήρες Mitsubishi Ha-26-I, ισχύος 900 περίπου ίππων έκαστος.

Ο αριθμός παραγωγής των Super Electra δεν κατάφερε να ξεπεράσει τον αντίστοιχο των ανταγωνιστών του για δύο κυρίους λόγους. Ο πρώτος είναι πως υστερούσε στις επιδόσεις, αφού η μεγαλύτερη ταχύτητα που επιζητείτο αρχικώς από τους δημιουργούς του, δεν επετεύχθη ποτέ. Ήταν επίσης κατώτερο και από άποψη ανέσεως. Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με το ότι οι πωλήσεις του ξεκίνησαν ένα χρόνο αργότερα. Γι’αυτό πολλοί αγοραστές, κυρίως μέσα στις ΗΠΑ, είχαν ήδη έρθει σε συμφωνία με την Douglas. Υπήρχε επιπροσθέτως και φόβος πιθανών ατυχημάτων, ειδικά κατά την πρώτη περίοδο της λειτουργίας τους.

Ωστόσο, το L14 ήταν εν γένει μια εμπορική αποτυχία. Εκτός από εγχώριες αεροπορικές εταιρείες, ενδιαφέρον έδειξαν και πολλές ξένες, με πρώτες τις βρετανικές. Το 1938, η RAF ζήτησε μια τροποποιημένη έκδοση, η οποία ονομάστηκε Hudson. Εκτός από τη μεταφορά προσωπικού ή φορτίου, το αεροσκάφος εκτελούσε και χρέη βομβαρδιστικού, αναγνωριστικού και ανθυποβρυχιακού. Συνολικά, 2.941 Hudsons κατασκευάστηκαν για να ενσωματωθούν σε στρατιωτικές μονάδες κάποιων χωρών. Στο τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, ένας αριθμός Lockheed Hudsons που διατηρήθηκαν, πωλήθηκαν σε άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Συνολικά παρήχθησαν 354 αεροσκάφη σε 12 εκδόσεις – συμπεριλαμβανομένων και των ιαπωνικών – όπου διέφεραν σε διαστάσεις, εξοπλισμό και ρόλους.

Χαρακτηριστικά

Lockheed Model 14-H Super Electra
Πλήρωμα2-3 μέλη
Διαστάσεις
Έκταση πτερύγων19,96 μέτρα
Επιφάνεια πτερύγων51,19 τετραγωνικά μέτρα
Μήκος13,51 μέτρα
Ύψος3,48 μέτρα
Κινητήρες
2 PE Pratt and Whitney Hornet S1E-G
Βάρος
Κενό4.672 κιλά
Βάρος απογειώσεως7.938 κιλά
Επιδόσεις
Μεγίστη ταχύτητα398 χλμ/ώρα
Ταχύτητα πορείας376 χλμ/ώρα
Ανώτατο υψόμετρο7.405 μέτρα
Εμβέλεια3.315 χλμ.

Ακολουθήστε την ΠΤΗΣΗ στα παρακάτω

κανάλια επικοινωνίας στα social media:

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε:

Τα άρθρα που δημοσιεύονται στο flight.com.gr εκφράζουν τους συντάκτες τους
κι όχι απαραίτητα τον ιστότοπο. Απαγορεύεται η αναδημοσίευση χωρίς γραπτή
έγκριση. Σε αντίθετη περίπτωση θα λαμβάνονται νομικά μέτρα. Ο ιστότοπος
διατηρεί το δικαίωμα ελέγχου των σχολίων, τα οποία εκφράζουν μόνο το συγγραφέα
τους.

- Advertisement -
- Advertisement -

1 ΣΧΟΛΙΟ

Subscribe
Notify of
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Ακούστε μας

- Advertisement -

Το Σχόλιο της Ημέρας

Το τεύχος μας που κυκλοφορεί

- Advertisement -

Κύριο Άρθρο

Ελληνικές αμυντικές δαπάνες για το 2025 – στάσιμες και με €2,5...

0
Στη Βουλή για επεξεργασία και συζήτηση έχει φθάσει και ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2025, οπότε ας δούμε τι κονδύλια περιλαμβάνει ειδικά για το...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 053 Τεύχος Νοεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -

Σαν σήμερα

ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ – 30 Νοεμβρίου 1940: Η ΧΙΙΙ Μεραρχία Πεζικού μπαίνει...

0
Στο μέτωπο της Αλβανίας το 1940, μετά την κατάληψη της Κορυτσάς και τις επιτυχημένες επιχειρήσεις στα υψώματα Ιβάν και Μοράβας (14-22 Νοεμβρίου), ο ελληνικός...
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 052 Τεύχος Οκτωβρίου 2024

Αγορά 3.99€
- Advertisement -
Card image

ΠΤΗΣΗ 051 Τεύχος Σεπτεμβρίου 2024

Αγορά 3.99€

Πολιτική διαχείρισης σχολίων

Πολιτική διαχείρισης σχολίων για τις ιστοσελίδες flight.com.gr, navaldefence.gr, military-history.gr

73
Όπως είναι γνωστό, τα σχόλια στα site μας υπόκεινται σε έλεγχο και επεξεργασία ώστε να διασφαλιστεί η συμμόρφωσή τους με τους κανόνες που έχουμε...

Related News

22 Νοεμβρίου 1940. Η απελευθέρωση της Κορυτσάς και ο θρυλικός αεροπόρος Πελοπίδας Φράγκος

Του Ηλία Στ. Δημητρόπουλου, Σμηνάρχου ε.α- Ιστορικού ερευνητήΕίναι κάπως παράδοξο κι όμως συμβαίνει. Πολλές είναι οι περιπτώσεις που διάφορες προσωπικότητες τυγχάνει να είναι γνωστές...

Blast from the past: F-102 με πυραύλους AIM-4 σε εσωτερική αποθήκη

Αν κάποιοι νομίζουν πως οι εσωτερικές αποθήκες πυραύλων αέρος-αέρος, είναι μια "καινοτομία" των F-22 & F-35, πλανώνται!To Convair F-102 Delta Dagger ήταν ένα από...

To T-6 Harvard πετά ξανά με τα χρώματα της Πολεμικής Αεροπορίας!

Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, σε συνεργασία με το κοινωφελές Ίδρυμα «ΙΚΑΡΟΣ» είχαν προβεί στη σύναψη σύμβασης, βάσει της οποίας παραχωρείται σε αυτό αεροσκάφος T-6...